فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

حضور شرکتهای داخلی با تواناییهای بالای سخت افزاری و نرم افزاری

در سومین همایش RFID شاهد حضور شرکتهای داخلی و افرادی بودیم که با توان نیروی انسانی موجود در کشور اقدام به تحقیق و توسعه و ساخت تجهیزات RFID و توسعه های نرم افزاری در این زمینه بودیم. 

یکی از این شرکتها، شرکت طراحان کنترل شرق بود. شرکت طراحان کنترل شرق فعالیت خود را در زمینه اتوماسیون صنعتی و الکترونیک آغاز نمود. پس از مدت کوتاهی این شرکت به یکی از طراحان و تولیدکنندگان برتر و نوآور ماشین آلات پلاستیک در ایران مبدل شد، تا آنجاکه موفق به طراحی و ساخت اولین ماشین ته دوز ، اولین ماشین پلاستیک سه طرف دوخت، اولین ماشین دوخت مجهز به سرووموتور و نظیرآن درایران شد. کیفیت و کارایی بالای این محصولات توجه بسیاری از مشتریان را در ایران و حتی خارج از مرزهای ایران به خود جلب نمود و زمینه صادرات محصولات این شرکت را به کشورهایی همچون سوئد، تانزانیا، عراق، ترکمنستان، سوریه، قزاقستان و افغانستان فراهم نمود.

با سرلوحه قراردادن توسعه دانش تخصصی و پیشبرد کیفیت، این شرکت به سرعت گسترش یافته و زمینه حضور پررنگ خودرا در حوزه فناوری اطلاعات فراهم نمود. از افتخارات این مجموعه دراین حوزه، طراحی وساخت اولین پمپ پنزین هوشمند مبتنی بر فناوری کارت های بدون تماس برای وزارت دفاع استان خراسان بود. این شرکت با طراحی ،تولید و اجرای اولین پروژه کارت بلیط هوشمند در ایران برای سازمان اتوبوسرانی تبریز افتخاری دیگر را درکارنامه درخشان خود به ثبت رساند.

اکنون شرکت طراحان کنترل شرق با تکیه بر بدنه اجرایی خود متشکل از 60 نفراز جوانان متعهد و متخصص این مرزوبوم هدفی جز ارائه خدمات درعالیترین سطوح نداشته وکسب رضایت مشتری را خط مشی تمامی فعالیتهای خود قرارداده است. این خانواده شامل:

40 کارمند در سطح کارشناسی

10 تکنیسین

8 کارشناس ارشد

و 2 متخصص در سطح دکترا می باشد.

تمامی این افراد با انگیزه سبقت در ارائه بهترین خدمات در گروههای تخصصی مشغول به فعالیت میباشند. هم اکنون شرکت طراحان کنترل دارای دپارتمانهای زیر می باشد:

  • بدنه مدیریت
  • دپارتمان تحقیق و توسعه (R&D)
  • دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
  • دپارتمان فناوری شناسائی با امواج رادیوئی (RFID)
  • دپارتمان برق،الکترونیک و اتوماسیون صنعتی
  • دپارتمان کامپیوترونرم افزار
  • دپارتمان بازرگانی
  • دپارتمان اجرائی 

سومین کنفرانس خاورمیانه ای RFID و حضور کم رنگ

اکنون زمان بالندگی قابلیت های فرآیند فرارسیده است و رکود شاخص های اقتصادی و استقرار بحران های مالی فرصتی مناسب و استثنایی برای بازی تغییرات در ساختار فناوری بوجودآورده است. سازمان ها و بنگاه های بزرگ وکوچکی که منتظرند تا محیط اقتصادی اشان دستخوش بهبود و تحول خوش آیندی گردند،گرفتار اشتباه جبران ناپذیری شده اند.آنان با از دست دادن این فرصت طلایی نادانسته منافع بسیاری را به هدر خواهند داد و البته دیگر سازمان های پیشرویی که با تسلط بر قابلیت دسترسی به منابع و زمان به توسعه طراحی و اجرای فناوری روزآمد کوشش ورزیده اند،به ایجاد و کسب بالاترین فرم افزایش سود رقابتی دست یازیده اند و در این میانRFID به عنوان فناوری برتر سال های اخیر نقش خودرادرسروشکل دادن به فرآیندهای سازمان به صورت اعجاب انگیزی ایفاءمی کند و از همین رواست که RFID به شاه کلید برجسته فناوری دراروپا تبدیل شده است. 

ازسال2006 تا2008کاربران و وندورهای RFID دراروپاجهت گسترش وهمه گیرنمودن این فناوری با همکاری مجدانه گام های استواری برای ارتقاء ورشد زنجیره ارزش RFID برداشته اند.وعزم و اراده جهانی از همه گروه ها،سازمان ها و بنگاه های اقتصادی گرفته تا مصرف کنندگان و مردم عادی برای اشاعه RFID تعجب برانگیز است.

اتحادیه اروپا برای ارتقاء شرایط رقابتی فناوری RFID و توسعه پیشرفت های آن و تقویت ورشد اقبال محیط سیاسی RFID درسطح اروپا طی بیانیه ای بسترهای کلان راهبری رافراهم ساخته است.

امروزه RFID فقط تگ ها و یا بارکد های الکترونیکی نیستند،بلکه با ارتباط به پایگاه داده ها واتصالات شبکه ای همچون اینترنت تبدیل به ابزاری قدرتمندبرای تحویل خدمات و کاربردهای کلیدی بسیار آن متناسب با عوامل محیطی خود می شوند.

اما در ایران علی رغم انجام چند پروژه بزرگ RFIDدرشرکت های همیشه پیشرو صنعتی و راه اندازی سندیکای شناسایی و مکانیابی با حمایت وزارت صنایع،هنوزاین فناوری درمیان مدیران و تصمیم سازان صنایع و سازمان های بزرگ ناشناخته مانده است و سومین همایش RFID با حضور کم رنگ شرکتهای تولید کننده و واردکننده RFID و سازمانهای مصرف کننده، به محلی جهت ارائه مقالاتی تکراری و حضور تبلیغاتی چند شرکت تبدیل شد تا خستی برگزارکنندگان آن در وجودشان باقی بماند. 

البته شاید انتخابات ریاست جمهوری و مشکلات سیاسی پس از آن و تغییر دولت، یکی از مواردی باشد که علیرغم استقبال جهانی و حضور گرم و پرشور در سمینارهای قبلی ، موجب فراموشی دست اندرکاران و دولتمردان شده است که جای دارد با توجه به گستردگی واهمیت RFID در میان قدرت های بزرگ جهانی ،دولتمردان وتصمیم گیران ومدیران تاثیرگذارکشور خیلی زود و با نگاهی دقیق تروبینشی ژرف تر به این پدیده موثرتکنولوژیک در عرصه مدیریت کلان واستراتژیک، از این فناوری به سوی اهداف چشم انداز،بالاترین استفاده ممکن را بنمایند.

تشکیل سندیکای صنایع تجهیزات شناسایی و مکانیابی

محمود لیایی - مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فن‌آوری وزارت صنایع و معادن - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: به تولید‌کنندگان فعال در حوزه‌ تولیدات محصولات فرکانس محور پیشنهاد تشکیل یک سندیکا را داده‌ایم که این پیشنهاد نیز با استقبال آن‌ها نیز مواجه شده است.


وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی صنایع تجهیزات شناسایی و مکان‌یابی در کشور گفت: صنایع مرتبط با دو حوزه یادشده را می‌توان بعد از اینترنت دومین تحول در صنایع فن‌آوری اطلاعات دانست که تحولات زیادی را در بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی غیراقتصادی ایجاد کرده‌اند.


وی با بیان این‌که فعالیت در حوزه صنایع تجهیزات شناسایی و مکان‌یابی بدون رسیدن به تولید انبوه صرفه اقتصادی چندانی ندارد، عنوان کرد: عمده فعالیت در صنایع یادشده مربوط به بخش‌های طراحی و حل مساله است و کار در بخش‌های مربوط به تولید Tag و Reader چندان پیچیده نیست.


لیایی با بیان این‌که شرکت‌های خودروسازی ایران نیز برای به کارگیری این فن‌آوری در حال برنامه‌ریزی هستند، خاطرنشان کرد: صنایع تجهیزات شناسایی و مکان‌یابی کاربردهای فراوانی دارند. به عنوان مثال می‌توان از محصولات این صنایع برای کنترل زندانیان و ممانعت از فرار آنان از زندان استفاده کرد و یا این‌که می‌توان از این تجهیزات در ردیابی حیوانات، انبارداری، کتاب‌داری و بسیاری از حوزه‌های دیگر استفاده کرد.

انتخاب مشهد به عنوان پایلوت در اجرای حمل ونقل هوشمند

ایرنا: مشهد به عنوان شهر پایلوت در موضوع اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند انتخاب شد.
 
این انتخاب در دومین روز از همایش علمی ، کاربردی سیستم های هوشمند حمل و نقل کشور در مشهد پس از ارائه توانمندی های شهرهای اصفهان، تبریز، تهران، شیراز، کرج و مشهد و جمع بندی و ارایه برنامه نهایی هوشمندسازی ناوگان، از سوی شورای ITS کشور انجام شد.

طی این همایش شش کلانشهر اصفهان، تبریز، تهران، شیراز، کرج و مشهد تجربیات خود را در حوزه حمل و نقل ارایه کردند.

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در مراسم پایانی نخستین همایش علمی – کاربردی سیستم های حمل و نقل هوشمند با اشاره به ارائه تجربیات کلانشهرهای فعال در حوزه سیستم های حمل و نقل هوشمند گفت : در این همایش علاوه بر شناسایی پتانسیل ها و توانمندی های مشاورین و مجریان در حوزه ITS، زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز به نوعی فراهم شد.

لطفی زاده افزود : از جمله حوزه های اصلی ارزیابی اجرای سامانه های حمل و نقل هوشمند در این شش کلانشهر کاندیدای انتخاب به عنوان پایلوت در موضوع سیستم های حمل و نقل هوشمند، مرکز مدیریت، نظارت و یکپارچه سازی سامانه ها و زیر ساخت ارتباطی و مخابراتی است.

سرپرست دفتر حمل و نقل وزارت کشور سامانه های مدیریت حمل و نقل عمومی پیشرفته، سامانه اطلاع رسانی پیشرفته و اجرای سایر سامانه های ITS را از دیگر شاخص های ارزیابی کلانشهرهای فعال در حوزه ITS عنوان کرد.

به گفته وی ، پس از جمع بندی نظرات هیات داوران متشکل از هفت متخصص و مسوول کشوری در حوزه سیستم های حمل و نقل هوشمند، مشهد با توجه به توانایی ها و زیر ساخت های ارتباطی و سابقه تحقیقاتی و پتانسیل علمی و دانشگاهی به عنوان پایلوت در موضوع سیستم های حمل و نقل هوشمند معرفی شد.

در این جلسه مقرر شد دبیرخانه سمینار ITS در شورای عالی ترافیک تهران تشکیل و با اولویت شهرهای مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان از اجرا و توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند حمایت مالی صورت گیرد.

لطفی زاده با اشاره به ویژگی های کارت شهروندی الکترونیک و ثبت اطلاعات عملکرد اتوبوس ها و اطلاعات مربوط به جابجایی مسافران ابراز امیدواری با اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در مشهد در آینده ای نزدیک شاهد حمل و نقل و ترافیک روان در این شهر باشیم.

شهردار مشهد نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی نسبت به انتخاب مشهد به عنوان شهر پایلوت در موضوع سیستم های حمل و نقل هوشمند گفت: آثار این اتفاق مهم در حمل و نقل منحصر نخواهد ماند و با توجه به گستردگی حوزه حمل و نقل موضوع الکترونیکی کردن فعالیت ها به سرعت در مشهد تسری یابد.

مهندس محمد پژمان از اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در سازمان اتوبوسرانی تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: امیدواریم با اختصاص بودجه ملی به ITS مشهد شاهد تحقق ITS در سایر بخش های حمل و نقل عمومی باشیم.

دعوت به بازدید رایگان از نمایشگاه تخصصی RFID

بازدید رایگان از نمایشگاه فنــــــــــاوری RFID

با حضور شرکت های فعال در حوزه مشاوره و پیاده سازی RFID

تاریخ بازدید: روزهای 25و 26مرداد
سانس های بازدید:
صبح 9 الی 12
عصر 14 الی 17

محل برگزاری:
تهران-خیابان ولی عصر-نرسیده به چهار راه پارک وی- سالن همایش های وزارت کار( تلاش) 
 

دریافت فایل برنامه همایش

قابلـیت ردیـابی مواد اولیه گیاهی

قوانـین جـدید WHO و مقـررات اتحـادیه اروپا در خصـوص قابلـیت ردیـابی مواد
 اولیه گیاهی: فرصتی برای اصلاح کیفیت و سلامت مواد اولیه گیاهان داروئی

Betti, G.*, Schmidt, M. **, and Thomsen, M. ***

* Medicinal and Aromatic Plants R&D, 2000 Rte des Lucioles, F-06901 Sophia Antipolis, France
** Herbresearch, Im Westfeld 29, D-33428 Harsewinkel,
Germany
*** Graduate School of Integrative Medicine, Swinburne University of Technology,
Melbourne, Australia

مقـدمـه
 درحال حاضر هنوز گیاهانی که کشت می شوند و یا بصورت وحشی جمع‌آوری میگردند در شرایط کاملاً خارج از کنترل میباشند  .(Lange 2004)احتمال تقلب، تنها یک طرف مشکل است، موضوع اثرات و سمیت گیاهان دارویی وقتی میتواند مورد بحث قرار گیرد که مسئله ترکیبات و تکرار پذیری کیفیت مورد نظر آن حل شده باشد. همچنین چنانچه در اثر کیفیت نازل گیاهان، عوارض زیان‌آوری حادث گردد، افرادی که با عدم انجام کنترلهای مناسب در همان ابتدا عملاًًً عامل بروز مشکل شدند به همان اندازه زیان خواهند دید که تولیدکنندگانی که اصرار بر کنترل کیفیت دارند. دستورالعمل جدید درمورد جمع‌آوری گیاهان به عنوان مواد اولیه توسط کشورهای اتحادیه اروپا اخیراً به اجرا گذاشته شده است. دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا به شماره178/2002/EC  وNTA Vol 2B Ed.July 2003  قابلیت ردیابی مواد اولیه گیاهی را برای استفاده در مواد غذائی و داروئی تنظیم کرده‌است و دستورالعمل WHO به عنوان GACP (روش کشت و جمع‌آوری مطلوب گیاهان) روشهای بهره‌برداری و جمع‌آوری گیاهان را تعریف کرده است (WHO 2003). درهردو راهبرد، قابلیت ردیابی و روش جمع‌آوری گیاهان، باید به طور واضح برای تمامی زنجیره تولید گیاهان دارویی تا داروهای گیاهی،از ابتدا تا انتهای محصول نهایی، انجام پذیرد.

عمده دستورالعملهای جدید عبارتند از:

• شناسائی قطعی بوتانیکی گیاهان دارویی 

• انتخاب رقمهای مناسب برای استفاده در محصولات نهائی

• کاهش خطرات ناشی از تقلب و بنابراین کاهش سمیت‌های نا خواسته

• بهبود تکرار پذیری اثرات بالینی گیاهان داروئی

• محافظت از محیط زیست

در اقدامی پیش رس، قبل از اجرای دستورالعملهای جدید، ما اقدام به برقراری ”روش ردیابی کیفی” (Traceability) کامل برای دسته‌ای از گیاهان دارویی نموده و به موازات آن بهترین رقمها را انتخاب کرده و در حد امکان ضوابط کشت بیو- ارگانیک را نیزرعایت نموده ایم .

شنـاسـایی قطـعی بوتانیـکی گیـاهـان

هیچ تضمینی وجود ندارد که گونه ذکر شده بر روی لیبل بسته‌بندی محصولات، دقیقاً همان گونه‌ گیاهی باشد که واقعاً در بسته‌بندی وجوددارد.

مثال: شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

بعضاً گیاه شیرین‌بیان بالیبل Glycyrrhiza glabra Ph.Eur.در برخی از مناطق و خصوصاً بعضی مراودات تجاری، حاوی مقادیر کم و زیاد از سایر گونه های این گیاه و بویژه نوع روسی آن بنامG.uralensis  میباشد (Schöpk2003).
درپروژه تهیه این گیاه از ایران, رعایت ردیابی کیفی و استمرار کیفیت بالای شیرین‌بیان به راحتی قابل اجرا بوده است)

مثال :دم اسب Equisetum arvense

گونه‌های مختلفی تحت نام” arvense “(Hiermann 2003) جمع‌آوری میشوند که بعضی از آنها  گونه‌های

ایجاد شناسنامه الکترونیکی هوشمند خودور توسط فن آوری RFID

مهندس توسلی مهر معاون مهندسی سازمان و سیستم های  شرکت ایران خودرو  در نشست هم اندیشی کاربردی نمودن استفاده از فن آوری RFID در صنعت خودرو و جامعه اظهار داشت: ایجاد شناسنامه الکترونیکی هوشمند خودور توسط فن آوری RFID در ارتقاء سطح کیفی فرایند های تولید و افزایش رضایتمندی مشتریان در سرویس خدمات پس از فروش گامی مهم برخواهد داشت. در این طرح کمیته راهبری فن آوری های شناسایی و ردیابی شرکت ایران خودرو  استانداردی را در زمینه سخت افزار و نرم افزار برای استفاده از  فن آوری RFID بر روی خودرو  تدوین کرده است.

وی ادامه داد:در این استاندارد علاوه بر چگونگی ذخیره اطلاعات بروی tagو پایگاه متمرکز، جانمایی tag  برروی خودرو نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شرکت ایران  خودرو بر این باور است که استفاده از شناسنامه الکترونیکی بر روی خودرو  علاوه بر کاربردی های آن در این شرکت همچنین می تواند فرایند های جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: از این رو تصمیم مدیریت ارشد ایران خودرو بر این باور است که ایجاد یک نشست هم اندیشی با مسئولان و سازمانهای مرتبط  طرح موضوع گردد و کاربردهای آن در جامعه مورد بررسی قرار گیرد و با ایجاد یک کارگروه ملی طرح به صورت کلان در جامعه مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

  معاون مهندسی سازمان و سیستم های شرکت ایران خودرو افزایش تولید محصول ، تامین  روزانه 5 میلیون قطعه برای تولید سه هزار خودرو در روز، تنوع محصولات ، تحت کنترل در آوردن تامین قطعات در زنجیره تامین با توجه به تعداد سازندگان و پاسخگویی به نیاز خدمات پس از فروش با توجه به تنوع محصولات و قطعات از دلایل استفاده از ضرورت های بکار گیری RFID در ایران خودرو عنوان کرد.

وی همچنین به منافع حاصل از بکار گیری RFID در ایران خودرو اشاره کرد و گفت: افزایش میزان سطح کیفیت محصولات تولیدی، کمک به کاهش هزینه های تولیدی محصولات، افزایش رضایت مندی مشتری در خدمات پس از فروش  وافزایش دقت و اطمینان از صحت انجام عملیات پیچیده یا تکراری از مزایای به کار گیری RFID است.

توسلی مهرگفت: افزایش توانمندی در مدیریت کنترل ترافیک شهری، افرایش توانمندی در مدیریت سوخت، تسهیل در کسب و کار ، مدیریت زمان وارتقاء‌ضریب ایمنی خودروها در برابر سرقت از  مزایای به کارگیری  RFID در جامعه است.

معاون مهندسی  سازمان و سیستم های  شرکت ایران خودرو  با  بیان  اینکه  در خصوص نوع ابزار و تجهیزات مورد استفاده در RFID تا کنون قوانین جامع تنظیم و ابلاغ نشده است اظهار داشت: در خصوص نحوه کاربرد RFID در صنعت خودرو سازی  قوانین مدون و مناسبی  وجود ندارد.

وی  اظهار داشت : در  بخش تامین زیر ساختها و توسعه، در بخش سازمان دهی و جهت دهی، در زمینه فرهنگ سازی و در بخش تامین تجهیزات بر مبنای استانداردها متولیان مناسب برای کنترل و توسعه هدایتمند تکنولوژی RFID در کشور و جود ندارد.

 گفتنی است که در این نشست هم اندیشی نمایندگانی از وزارت راه و ترابری ، وزارات ارتباطات و فنآوری اطلاعات ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، رئیس کل بیمه مرکزی ، معاونت راهنمایی و رانندگی ، معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا ، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ، ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو، مرکز گسترش فنآوریهای اطلاعات (مگفا) ،تعدادی از شرکتهای خودرو سازی ، تعدادی از شرکت های ارائه دهنده خدمات RFID شرکت کرده اند و نظرات خود را در خصوص کاربردی کردن این فن آوری در جامعه بیان کردند.

تولید کلاهی با قابلیت ردیابی سیگنال های شبکه اینترنت بی سیم

یک تولیدکننده خوش ذوق کلاهی تولید کرده است که سیگنال های امواج WiFi را کشف و نمایان می کند. این کلاه با نام WiFi Cap باب سلیقه و میل آن گروه از کاربرانی است که مایل هستند همواره کانکت باشند. 

استفاده از این کلاه که به شکل کلاه بیس بال طراحی شده است یکی از راه هایی است که قابلیت شناسایی و ره گیری WiFi را امکان پذیر می کند.سیستم به کاررفته در این کلاه ۲۰دلاری طوری طراحی شده است که به محض شناسایی و یافتن سیگنال های WiFi، با نشان دادن نوری سبز رنگ به کاربر اطلاع می دهد.

تعلیم ردیابی

ردیابی عملی است که می توان از هر سگ محافظی انتظار داشت. رذیابی یکی از هنر های مخصوصی است که خیلی زیاد در خدمات حفاظتی و پلیسی مورد استفاده قرار دارد. حس شامه ی سگ ها برای پیدا کردن اشیاء یا پیدا کردن افراد فوق العاده مستعد است و در هر سگی به نسبت کم و زیاد وجود دارد. در حین انجام این وظیفه، سک باید طوری با بوی شخص مورد نظر اشنایی پیدا کند که سایر بوهای مشابه که در مسیر آن واقع می شوند، حیوان را از رسیدن به مقصودش منحرف نسازد. برای شروع تعلیم این درس، باید ابتدا کلمه ای را انتخاب کنید تا در مواقع تعلیم با صدای بلند به حیوان بگویید؛ مثلا ” پیدا کن ” و غیره. به طوری که حیوان با این کلمه به خوبی اشنایی پیدا کند و به محض شنیدن این کلمه از طرف صاحبش فورا به جستجو مبادرت ورزد و شئ یا شخص مورد نظر را پیدا کند. برای شروع این تعلیم باید ابتدا اشیاء را انخاب نمود که دارای بوی مطبوعی برای سگ ها باشند تا باعث تهییج حیوان جهت جستجو شود. در ابتدا باید ای اشیایی استفاده کرد که با بوی زمین و سایر چیزهایی که در مسیر سگ وجود دارد کاملا متمایزباشد. در آغاز کار باید زمینی که در آن شروع به تعلیم م یکنید مسطح باشد یعنی بدون علف و پستی و بلندی باشد. ولی پس از اینکه این درس را به خوبی آموخت، می توان در سایر نقاط هم این کار را انجام داد. در ابتدای تعلیم بهتر است از اشیایی استفاده شود که مدتی در تملک حیوان بوده یا اینکه از قطعه ای گوشت استفاده شود تا حیوان را برای پیدا کردن آن به هیجان بیاندازد. وقتی زمین و اشیای مورد نظر به روش یاد شده انتخاب شد، پنج نقطه از زمین را در یک خط مستقیم در نظر بگیرید و در فواصل ۱۰-۲۰-۳۰-۴۰-۵۰ متری از محل توقف سگ علامت گذاری کنید. سپس شئ انتخاب شده را ابتدا در فاصله ی ۱۰ متری قرار دهید و سگ را که مجهز به بند و قلاده شده است از محل توقفش به طرف اولین هدف حرکت دهید و سرشرا با کمی فشار از طرف گردن به طرف زمین و در امتداد محل هدف خم کنید و با نوازش و لحنی محبت آمیز کلمه ” پیدا کن ” را تکرار کنید و در ضمن اینکه هدف به او نشان داده می شود باید این کار را چند مرتیه تکرار نمایید و کم کم او را به طرف هدف اولی هدایت کنید. چنانچه سگ با این عمل موضوع را درک نکرد باید او را چند قدم برگردانید و عینا این عمل را تکرار کنید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا سگ مطلب را به خوبی درک کند و  وقتی این فاصله را به خوبی آموخت باید هدف را تا فاصله ۲۰ متری قرار دهید و این عمل را تکرار کنید و به تدریج فاصله را زیاد کنید تا فاصل سگ تا هدف به ۵۰ متر برسد. بعداز اینکه سگ این درس را تا فاصله ۵۰ متری بدون زحمت انجام داد باید این تمرین را در فواصل بیشتر ادامه دهید تا عمل ردیابی را بیاموزد و به تدریج بدون بند و قلاده حیوان را برای ردیابی آموزش دهید.

سگ ردیاب از محل توقف شروع به ردیابی می کند، به این طریق که با پنجه هایش ابتدا زمین را می خراشد و بو می کشد می کند و بدین طریق می خواهد بوی هدف را از سایر بوهای موجود در زمین متمایز نماید و تشخیص دهد. سپس با قدم های آهسته  ده متر اول را با تمایل فراوان دنبال بو می رود و بعد با قدم های معمولی ده متر دوم را دنبال می کند تا بالاخره به هدف اصلی برسد. چنانکه سگ در حین تمرین ردیابی تعلل و تاخیر می کند باید با تکان دادن بند قلاده و گفتن کلمه ” پیدا کن ” حیوان را به پیدا کردن شئ مورد نظر ترغیب نماید. موقعی که هدف را پیدا کرد ممکن است آن را به دندان بگیرد و نزد مربی بیاورد. یا همان جا پهلوی هدف بنشیند و مواظب باشد. هر یک از این طرق را می توان در موقع تمرین به حیوان یاد داد. فرضا اگر مربی ترجیح داد که سگ شئ و یا شخصپیدا کرده را سر جایش نگاه دارد و پاسبانی آن ره به عهده بگیرد، باید به محض پیدا کردن شئ مورد نظر به حیوان فرمان دهد ” بشین “. گفتن فرمان بشین توام با نوازش، سگ را سرجایش میخکوب م یکند. بعد از آموزش این درس می توانید شیئ را با دست لمس کنید سپس آن را مخفی نمایید و سگ را برای پیدا کردن آن ترغیب کنید. همچنین از این هنر سگ می توانید در پیدا کردن افراد گم شده در کوه یا پیدا کردن افراد قاتل یا سارق استفاده کرد که در این موارد شیئی از شخص مورد نظر را به بینی سگ نزدیک می کنند تا بوی آن را استشمام کند، سپس او را برای پیدا کردن شخص مورد نظر ترغیب می نماید.

امکان جاسوسی و ردیابی گوشی ‌های تلفن همراه وجود دارد

واحد مرکزی خبر - سردبیر مجله جهان دیجیتال در قاهره گفت امکان شنود و ردیابی گوشی های تلفن همراه حتی در صورت خاموش بودن این گوشیها وجود دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی.بی.سی عربی، «خالد حسن» در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی، درباره جاسوسی بعضی شرکتهای مخابراتی از تلفن‌های همراه مشترکان گفت امروز گوشی های تلفن همراه مورد توجه بسیاری از دزدان و نفوذگران قرار گرفته است. در جهان بسیاری از نفوذگران به جای فعالیت در زمینه رایانه های شخصی و لپ‌تابها، در زمینه نفوذ در گوشی‌های تلفن همراه فعالیت می کنند. بعضی از پیامها یا فایلهایی که برای کاربران گوشی تلفن همراه ارسال می شود، حاوی نرم افزارهای جاسوسی است.

وی افزود نفوذگران با استفاده از این برنامه های می توانند به اطلاعات شخصی موجود در گوشی تلفن همراه دسترسی پیدا کنند. افرادی که پست الکترونیکی خود را با گوشی تلفن همراه چک می کنند، با خطر بیشتری روبرو هستند. زیرا باز کردن نامه های الکترونیکی می تواند باعث نصب شدن این برنامه های روی گوشی تلفن همراه افراد شود.

با نصب این برنامه، اطلاعات شخصی کاربران برای دزدان و نفوذگران ارسال می شود. بعضی از این نرم افزارهای جاسوسی به عنوان نرم افزار مقابله با جاسوسی معرفی و عرضه می شود.

وی ادامه داد دولت‌ها، شرکت‌ها یا افرادی که به دنبال دسترسی به اطلاعات شخصی افراد هستند، می‌توانند با استفاده از این نرم افزارها بدون آگاهی یافتن کاربر، به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا کنند. متاسفانه کاربران فرهنگ لازم برای استفاده از گوشی‌های تلفن همراه را ندارند. اصلی ترین خطر برای دارندگان گوشی تلفن همراه، باز گذاشتن بلوتوث این گوشی هاست.

وی گفت بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌هایی را برای حمایت از اطلاعات شخصی کاربران و مقابله با نر افزارهای جاسوسی عرضه می کنند. کاربران می توانند از این برنامه های ضدجاسوسی استفاده کنند و همواره آنها را به روز نگهدارند.

وی اظهار داشت نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌تواند حتی در صورت خاموش بودن یا «اف لاین» بودن گوشی تلفن همراه، به کار خود ادامه دهد. این بسیار خطرناک است که فرد تصور می‌کند، گوشی تلفن همراه وی خاموش است و خطری ندارد، اما در عمل گوشی او در دسترس نفوذگران است. امکان ردیابی و شناسایی محل افراد حتی در صورت خاموش بودن گوشی تلفن همراه یا استفاده نکردن از آن هم، وجود دارد.

امکان جاسوسی از نسل سوم تلفن‌های همراه بیشتر از گذشته فراهم شده است. نصب کردن نرم افزارهای ضدجاسوسی می تواند کار نفوذگران را برای دسترسی به گوشی تلفن همراه افراد دشوارتر کند.