فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

۳۱۴- کاربرد RFID در شهر الکترونیک

کاربرد RFID  در شهر الکترونیک

(مطالعه موردی کاربرد در خودرو)

زهرا لهسایی

دکتر درودچی

دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز

1-چکیده

با نگاهی به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان و انقلاب انفورماتیک به آسانی در یافت می شود که می توان با به کار گیری راهکارهای انقلاب انفورماتیک به ارائه خدمات مطلوبتر با کمترین هزینه در شهرهای الکترونیکی پرداخت . در این میان فناوری RFID نقش بسزایی در جهت استفاده  بهینه از سرمایه و امکانات دارد. فناوری برچسب هوشمند یا RFID بیانگر سیستمهایی است که از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات مربوط به هویت  یک شیء استفاده می کند. این فناوری موفق شده است تا قابلیت  و کارایی خود را به عنوان یک ابزار مقرون به صرفه در بهبود عملکرد و کاهش زمان و هزینه های نیروی انسانی و منابع در بسیاری از موارد ثابت نماید.از جمله مشکلاتی که امروزه در شهرهای پرجمعیت وجود دارد افزایش ترافیک شهری و افزایش تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز می باشد استفاده از RFID می تواند گام موثری جهت کاهش تصادفات و کنترل ترافیک شهری باشد. در این مقاله. به بررسی مزایای هوشمند سازی وسایل نقلیه و بزرگراهها می پردازیم و آنچه مورد نیاز برای زیرساختها و وسایل نقلیه است را بیان می کنیم.

کلید واژههای فارسی:فناوری برچسب هوشمند,شهر الکترونیک,کنترل تردد اتومبیل ,کاربرد rfid در خودرو , هوشمند سازی وسایل نقلیه و بزرگراهها

ادامه مطلب ...

۳۱۳- Applications of RFID technology in libraries

 Farbod Kamgar

Mls, regional information center for science & technology

 

   Noorallah Karami

Mls, regional information center for science & technology

Abstract

RFID is used for checking out library materials, internal management, preservation, easiness of handling tasks for library staffs as well as automatic delivery of library resources in prompt and quick time.

By making use of this technology we can overcome lack of specialists, high expenditures, manual sorting of books, library thefts, long line in front of circulation desk and inventory task.

 Keyword: RFID, library materials and services, inventory, preservation, thefts.

ادامه مطلب ...

۳۱۲- RFID Technology in Manufacturing Systems

RFID Technology in Manufacturing Systems

and its Effect on Improvement of Supply Chain

H. Amoozad-khalili

 M.S in Industrial Engineering, Purchase Expert in planning and monitoring, Pars Khodro company

R.Tavakkoli-Moghaddam

Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, University of Tehran- Iran

Key words: RFID Technology, Smart tag, Middleware, Inventory Control.

Abstract

This paper has considered concepts, components and RFID technology characteristics with due attention to warehouse and inventories management. After that the effects of using recognition technology through radio waves on ordering policy, inventory costs, the amount of demand and total profitability in an organization have been studied. Further, security subjects and the strategy of creating it in financial management range and chain production is mentioned. Finally, the facts of installation and this technology’s results in direction with warehouse and inventory management and business development were presented.

ادامه مطلب ...

۳۱۱- IrFM روشی نوین برای پرداخت های الکترونیکی

IrFM روشی نوین برای پرداخت های الکترونیکی

سید مصطفی هاشمی

دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب

عضو باشگاه پژوهشگران جوان

جمهوری اسلامی ایران

E-mail: m.hashemi2006@gmail.com

واژگان کلیدی :

 [1]IrFM، [2]IrDA ، پرداخت الکترونیکی ، پرداخت شخصی ، مادون قرمز ، معیارهای ارزیابی سیستم های پرداخت الکترونیکی

چکیده

گستردگی میلیون ها دستگاه متحرک در سراسر جهان ، نظیر تلفن های همراه ، که دارای قابلیت استفاده از مادون قرمز برای مبادله اطلاعات می باشند ، بستر جدیدی برای ارائه یک سیستم پرداخت فراگیر ، فراهم آورده است. IrFM ، یک مدل جدید پرداخت مبتنی بر سخت افزار مادون قرمز و بر پایه استاندارد IrDA است که آینده روشنی برای مقبولیت عمومی به عنوان یک سیستم فراگیر پرداخت های شخصی دارد . در این مقاله با تکیه بر عوامل موثر در کارایی یک سیستم پرداخت دیجیتالی ، نظیر سرعت برقراری ارتباط ، امنیت ، قابلیت اطمینان ، سادگی و سازگاری با سیستم های دیگر ، نقاط ضعف و قدرت این روش در کنار سایر مدل های متداول نظیر بلوتوث ، RFID و شبکه های تلفن همراه ، بررسی می گردد .



[1] Infrared Financial Message

[2] Infrared Data Association

ادامه مطلب ...

حذف نیاز به Ethernet با Wireless RFID Reader

Invego Technology Corporation RFID reader جدیدی با قابلیت استفاده از داده بی سیم را روانه بازار کرد که به کاربران این اجازه را می دهد تا زیرساخت RFID خود را بدون نیاز به ارتباطات اترنتی، در محیط مورد نظر خود نصب کنند.


Invengo XCRF-860E شامل Wi-Fi، GPRS و پشتیبانی ارتباطات Blutooth می باشد. 860E می تواند داده را در LAN بی سیم یا ارتباط cellular انتقال دهد که با اینکار هزینه های نصب تجهیزات اضافی را کاهش می دهد. 860E قابلیت جابه جایی دارد. 860E از طراحی چهار آنتن برخوردار می باشد و برای حذف نویزهای multi-reader از تکنیکهای فیلترینگ اضافی استفاده می کند. با این دستگاه، نیازی به استفاده از کابل جدید برای هر reader نبوده و بدین ترتیب هزینه های اضافی کاهش می یابد.


 


 http://www.rfidupdate.com/articles/index.php?id=1829

کاربردهای تکنولوژی RFID در پزشکی

FDA دو نوع کاربرد RFID را در وسایل پزشکی معتبر دانسته و معرفی کرده است.


نوع اول، تگ های با نام  SurgiChip می باشد که در جراحی کاربرد دارد و احتمال خطا در موقعیت جراحی، مراحل  جراحی و مسائل مربوطه به جراحی بیمار را کاهش می دهد. این تگها که از نوع غیر فعال می باشند جزئیات مربوط به عمل جراحی بیمار را نگهداری می کنند. این تگ در کنار چارت اطلاعاتی بیمار قرار می گیرد و در روز جراحی در اتاق عمل اطلاعات این تگ را با چارت مربوطه تطبیق می دهند تا از بروز اشتباه جلوگیری شود. سپس قبل از شروع عمل، اطلاعات تگ حذف می شود. 


نوع دوم، تگهای با قابلیت اتصال به بدن می باشد که اطلاعات مربوط به بیمار و سلامتی فرد در آن قرار گرفته است و برای شناسایی بیمار و آگاهی از نوع بیماری او بکار می رود. این تگها نیز از نوع غیر فعال می باشند. این تگها دارای یک کد شناسایی یکتا می باشند که  اطلاعات مربوطه را بر اساس آن در پایگاه داده ذخیره می کنند. از این تگها برای ردیابی بیماران نیز استفاده می شود.


http://wistechnology.com/articles/2384/

تکنولوژی RFID وارد صنعت نفت شد

پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه RFID با عث شده تا این تکنولوژی به صنعت‌های زمینی، همچون حفاری چاه نفت، وارد شود. سیستم های Merrik سیستم ردیاب RFID طراحی کرده اند که در صنعت حفر چاه نفت کاربرد دارد.این سیستم، که Rig-Hand نامیده می شود، به مدیران تجهیزات نفت این امکان را می دهد تا اجزای زیر حفره را بلادرنگ مونیتور کنند. درتجهیرات و قسمتهایی همچون لوله های مته کاری، جداره کاری(casing)، لوله کاری(tubing) و riser ها،از readerهای دستی و تگ‌های RFID دیرپایی با فرکانس ضعیف استفاده می‌شود.


Rig-Hand به کاربران این امکان را می دهد تا از مکان ساخت تجهیزات حفاری، مدت زمان استفاده از آنها و مقدار فرسودگی آنها آگاهی یابند تا این تجهیزات را به موقع و قبل از اینکه از کار بیفتند، تعوبض کنند.
تاکنون تجهیزات موجود در ایالات متحده ، چین، خاورمیانه، برزیل و آفریقای غربی با سیستم Rig-Hand آمیخته شده بودند.


http://www.rfidnews.org/2009/08/04/tougher-tags-expand-rfid-to-the-oilfield

GPS مچی ضد آب ساخته شد

مهر: یک شرکت تولید کننده دستگاههای موقعیت یاب ماهواره ای در انگلیس اقدام به تولید نوعی "جی پی اس" مچی ضد آب کرده است که در زمان ورزش و دویدن به راحتی قابل استفاده است.
 
شرکت انگلیسی "گارمین" به تازگی یک نمونه "جی پی اس" مچی با عنوان Forerunner 310xt را عرضه کرده است که در هنگام انجام ورزش و دویدنهای روزانه می تواند بسیار مفید باشد.

این جی. پی. اس در واقع نوعی ساعت مچی است که با موقعیت یاب ماهواره ای ادغام شده است. این دستگاه تا عمق 50 متری ضد آب است و با ضربان قلب کنترل می شود و می تواند سرعت ثابت را محاسبه کرده، شیب و ارتفاع زمین و همچنین فاصله مسیر و کالریهای سوزانده شده را تعیین کند.

Forerunner 310xt می تواند هنگام شنا، دویدن، پیاده روی و دوچرخه سواری مورد استفاده قرار گیرد.

این جی. پی. اس مچی قادر است بدون کابل به رایانه کاربر متصل شود. برای این کار کافیست دستگاه مچی را برای تبادل اطلاعات به رایانه نزدیک کرد.

براساس گزارش کاتاوب، قیمت این دستگاه 349 یورو است و قیمت یک مدل بالاتر آن که می تواند نوار قلبی هم تهیه کند 399 یورو است.

۳۱۰-استفاده از فن‌آوری RFID در ردیابی قطعات خودروهای تحت گارانتی

استفاده از فن‌آوری RFID در ردیابی قطعات خودروهای تحت گارانتی در خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو

تهیه و تدوین :  

قاسم رنگچیان، کارشناس ارشد IT شرکت ایساکو 

فرهود رستگار رازی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی شرکت ایساکو 

  

چکیده

    فرآیند گارانتی و ارائه خدمات بهتر یکی از اهداف شرکتها برای پشتیبانی محصولات خود به جهت رضایتمندی و حفظ مشتریان می‌باشد. سالیانه شرکت‌ها هزینه‌های گزافی بابت ارائه خدمات پس از فروش می‌پردازند و با اطلاعات جمع‌آوری شده از خدمات مذکور، بهبود مستمری در کیفیت محصولات خود ایجاد می‌کنند. اجرای صحیح فرآیند گارانتی امری مهم و حائز اهمیت است که موجب کنترل هزینه‌ها و صحت اطلاعات می‌گردد. سالیانه هزینه های زیادی بابت خدمات گارانتی پرداخت می‌شود. مسئله مهم اینست که بخشی از این هزینه نامتعارف و صوری بوده که با توجه به رویه جاری در فرایند ردیابی قطعات امکان مهار آن نمی باشد بنابراین هرچه این فرایند صحیح اجرا و کنترل شود هزینه گارانتی کاهش یافته و صحت اطلاعات جمع آوری شده بالا می رود.

  شرکت ایران خودرو نیز در همین راستا با ارائه خدمات پس از فروش، محصولات خود را گارانتی نموده است. مدیریت گارانتی ایران‌خودرو برای به کنترل درآوردن فرآیند گارانتی از ردیابی قطعات استفاده می‌نماید. ردیابی قطعات از این رو انجام می‌گیرد که مجموعه ایران‌خودرو مطمئن گردد، قطعه‌ای که در فرآیند گارانتی مستلزم تعویض می‌گردد، جزو قطعاتی بوده که در ابتدا گارانتی شده است و خارج از این سیکل نمی‌باشد. در این رابطه نیاز است که قطعات شامل گارانتی بصورت تک تک شناسایی و ثبت اطلاعات گردند. برای جمع‌آوری اطلاعات و تحت کنترل درآوردن چرخه قطعات گارانتی، از شرکت‌های تولید کننده تا خطوط مونتاژ در شرکت ایران خودرو و همچنین شرکت ساپکو ، ایساکو و نمایندگیهای مجاز، از لیبل‌های دارای بارکدهای معمول استفاده می‌گردد و هرقطعه با کد مربوطه شناسایی شده و از طریق دستگاه بارکد‌خوان اطلاعات لیبل‌ها دریافت و ثبت می‌شود. در روش جاری مشکلاتی وجود داشته که برخی از آنها مربوط می‌گردد به امکان چاپ لیبل‌های تقلبی بدلیل مخفی نبودن کدهای چاپی و زمانبر بودن خواندن کدها بوسیله دستگاه‌های بارکدخوان که از عدم کارایی مناسب در روش فعلی ردیابی ناشی می‌گردد و سالیانه هزینه‌های نامتعارف و سنگینی در همین رابطه بروز می‌نماید.

  جهت برطرف نمودن نقائص مذکور، پروژه ردیابی قطعات نیازمند یک تکنولوژی جدید بوده که همه یا قسمتی از مشکلات فعلی را پوشش داده و حل نماید. در این راستا می‌توان از تکنولوژی RFID (شناسایی قطعات از طریق امواج رادیویی) بهره برد. با توجه به توانایی‌های تکنولوژی مذکور در افزایش سرعت دریافت اطلاعات و امنیت داده‌ها، در این تحقیق برر‌سی لازم جهت امکان بکارگیری RFID در فرآیند گارانتی انجام پذیرفته است.

ادامه مطلب ...

۳۰۹- اثربکارگیری RFID در افزایش بهره وری فرآیندهای زنجیره تامین

اثربکارگیری RFID در افزایش بهره وری فرآیندهای زنجیره تامین

(مطالعه موردی زنجیره تامین خودرو)

نغمه الوندی1، رحمت میرزائی سروکلائی2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد IT دانشگاه شیراز، کارشناس وب شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین

2 دانشجوی کارشناسی ارشد IT دانشگاه شیراز، کارشناس IT شرکت ایران خودرو

چکیده

یکی از مهمترین چالش ها در زنجیره تامین ردیابی و شناسایی کالا ها در طول زنجیره تامین از تولید کننده تا رسیدن کالا به مصرف کننده نهایی می باشد. بصورت سنتی تجارت ها از بارکد  یا سایر ابزارهای شناسایی دستی بمنظور برطرف نمودن برخی از چالش های مدیریت زنجیره تامین استفاده می نمودند که خود محدودیت ها و معایبی بهمراه دارد که از جمله آن می تواند به مواردی نظیر صرف زمان بسیار در زمان تحویل یا انبارداری کالا ها، آسیب پذیری زیاد، نیاز به دید مستقیم در هنگام خواندن اطلاعات، ظرفیت کم ذخیره سازی اطلاعات و عدم قابلیت write مجدد و مهمتر از همه این موارد عدم امکان ردیابی کالاها را  نامبرد . با ظهور تکنولوژی RFID و مشاهده قابلیت ها و توانایی های بسیار زیاد آن بویژه در امر شناسایی و ردیابی و افزایش سهولت در این فرایندها، تجارت ها را بر آن داشت تا از این تکنولوژی بمنظور افزایش کارایی و بهره وری زنجیره تامین خود استفاده نمایند.

در این مقاله به بررسی مدیریت زنجیره تامین، تکنولوژی RFID، کاربردها، مزایا و پتانسیل استفاده از آن برای افزایش بهره وری زنجیره تامین با ایجاد قابلیت ردگیری کالا و تاثیر آن بر عملکرد تجاری پرداخته شده است.

کلمات کلیدی

زنجیره تامین، ردیابی، RFID ، Traceability، SCM

ادامه مطلب ...