روش مطالعه روزانه

روش مطالعه روزانه (dairy study) یکی از روشهای تحقیق کیفی است که بیشتر به مطالعه مورد خاص ( و نه پیمایش جامعه مورد نظر) می پردازد (مشابه مورد کاوی) و قصد دارد از طریق جمع آوری متن (مانند رویش نظریه) به نتایج جزئی و تفصیلی دست یابد.

در این روش معمولا از افراد خواسته می شود که (به جای پاسخگویی به سوالات پرسشنامه) از وقایع و اتفاقات روزانه خود، گزارشات مستمر ارائه نمایند (دفترچه خاطرات-dairy- بنویسند) این روش بویژه می تواند برای مطالعات پیش از عرضه محصول به بازار، در مورد کالاهایی که در استفاده روزانه مشتریان هستند، بسیار مفید باشد.

نویسندگان این مقاله، ضمن معرفی این روش، به سوالاتی که این روش در جواب دادن به آنها موفق است، طرح تحقیق های موفق ، روشهای تحلیلی مناسب و نیز فن آوریهایی که می تواند در جمع آوری و تحلیل اطلاعات کمک کند، پرداخته اند. این مقاله از سایت دانشگاه کلمبیا قابل دسترسی است.

DIARY METHODS: Capturing Life as it is Lived ,Niall Bolger, Angelina Davis, and Eshkol Rafaeli, Annu. Rev. Psychol. 2003. 54:579–616



ویرایش جدید کتاب چوپرا

کتاب مدیریت زنجیره تامین چوپرا یکی از معروفترین مراجع این رشته بویژه در ایران است. بیشتر اساتید به دلیل نگاه کل نگر و همه جانبه آن و اشاره به تقریبا تمامی جنبه های مطرح در زنجیره تامین این کتاب را به دانشجویان معرفی می کنند. ویرایش چهارم این کتاب در سال ۲۰۱۰ ارائه شده است. برای مشاهده منابع آنلاین این کتاب می توانید به سایت انتشارات پیرسون مراجعه کنید

 

اولین نمايشگاه بین المللی حمل و نقل برون شهری، لجستیک و زنجیره تأمین

انجمن لجستیک ایران اولین نمايشگاه بین المللی حمل و نقل برون شهری، لجستیک و زنجیره تأمین را در تاريخ 18-15 دی ماه 1388 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نمایشگاه مراجعه فرمایید.

ادامه نوشته

آشنايي با مجله هاي علمي پژوهشي

حتما نام "مجلات علمی پژوهشی" و یا مقالات ISI را زیاد شنیده اید. حقیقت این است که اکنون انتشار مقاله در این مجلات به یکی از افتخارات علمی (در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد) و یک الزام ( در مقطع دکتری) تبدیل شده است. اما واقعا این مجلات چه ویژگی خاصی دارند و چگونه ارزیابی می شوند؟ آیا انتشار مقاله در همه آنها یکسان است؟

مقاله ای که در روزنامه آفرینش مورخ چهارشنبه 1385/09/08  چاپ شده است سعی دارد به این سوال پاسخ دهد. متن کامل آن را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

مدیریت تقاضا

مطالعات نشان می دهد که معمولا میزان  پاسخ به سفارشات دریافتی در بنگاهها بسیار پایین است و در این مقدار به طور متوسط در بنگاهها ۸۰٪ و در برخی صنایع حتی از این مقدار هم کمتر است. در اغلب خرده فروشیها میزان از دست دادن مشتری(به دلیل نداشتن کالای مورد نظر) و یا ضایع شدن کالای انبار (به دلیل نبود مشتری- گذشتن تاریخ انقضا و ... ) به میزان ۱۰٪ و بیشتر کالای موجود رخ می دهد. آیا می توان از این ضایعات و صدمات جلوگیری کرد؟؟؟

پیچیدگی روزافزون و عدم قطعیت در صنایع و زنجیره های تولیدی تنها بخشی از علل ایجاد کننده این چالشها است. مدیریت تقاضا سعی دارد که این خلا را از طریق تمرکز بر دو طرف معادله - یعنی تقاضای بیرونی و ظرفیت داخلی- پر کند.

گروه حمل و نقل و لجستیک دانشگاه MITMITبه مطالعه و بررسي مديريت تقاضا در بين صنايع و زنجيره هاي تامين متعدد مي پردازد.  مقالاتي كه اين سايت به عنوان نمونه معرفي مي كند مي توانيد از نشاني زير دريافت كنيد:

http://ctl.mit.edu/metadot/index.pl?id=5321

کتاب کاربرد اکسل در مدیریت عملیات

این کتاب به معرفی مدلهای مختلف مورد استفاده در برنامه ریزی و مدیریت عملیات می پردازد و روش ساخت این مدلها را در اکسل نیز بیان می کند. به این ترتیب می توان به کمک این کتاب و مدلهای پیشنهادی در آن برخی الگوهای ساده را برای استفاده های روزمره ایجاد نمود. نکته مثبت این کتاب ارائه برخی الگوها در سی دی ضمیمه است که کار را ساده تر می کند. برای خرید این کتاب می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آدینه بوک اقدام نمایید. همچنین برخی از فایلهای کتاب را از طریق این سایت(آموزش مجازی مهندسی صنایع و مدیریت عملیات)  می توانید دانلود کنید.

 

استراتزی مدیریت عملیات

اصولا استراتژی چیست؟

استراتژی مدیریت عملیات یعنی چه؟

چگونه تدوین می شود؟

شامل چه مواردی است؟

رابطه آن با مشتری و محصول چیست؟

این موارد را می توانید در فصل سوم کتاب مدیریت عملیات

Slide 0 Slack, Chambers and Johnston, Operations Management 5th Edition © Nigel Slack, Stuart Chambers, and Robert Johnston 2007

مشاهده کنید

برنامه ریزی تولید ادغامی  (APP)

هدف برنامه ريزي توليد ادغامي ‏‎‎‏ (Aggregate Production Planning  )استفاده مطلوب از منابع انساني و تجهيزات است. كلمه ادغامي بدين معني است كه برنامه ريزي در يك سطحي ادغام گردد كه تمام محصولاتي كه از منابع و تجهيزات مشترك استفاده مي كنند به طور يكجا در نظر گرفته شوند .

   برنامه ريزي توليد ادغامي در واقع فرآيند برنامه ريزي و كنترل وجوه مختلف كل فعاليت هاي توليد به منظور برآوردن تقاضاي مشتريان كارخانه است. با فرض داشتن پيش بيني تقاضا ، ظرفيت ماشين آلات، سطح موجودي ها ، سطوح نيروي انساني و امكانات قرارداد هاي جنبي ، مديريت كارخانه بايد درمورد سرعت توليد در يك دوره برنامه ريزي ميان مدت نظير 3 تا 18 ماه تصميم گيري كند. مديريت به هيچ وجه تمام اين تصميم گيري را در اول دوره برنامه ريزي و يا به عبارت بهتر در زمان بودجه بندي كارخانه نمي نمايد ، بلكه در حقيقت مجبور است به طور پيوسته در مقابل تغييراتي كه در تقاضا ، سطح نيروي انساني و كارايي ماشين آلات و همچنين ساير عوامل غير قابل پيش بيني اتفاق مي افتد ، عكس العمل نشان دهد، لذا دراين برنامه ريزي ارائه يك راه حل قطعي و اجراي بي چون و چراي آن مسلما غير اقتصادي خواهد بود .

   در بسياري از كارخانجات اين عكس العمل لزومي ندارد كه آني باشد، زيرا اين كارخانجات عموما داراي موجودي ذخيره و يا قراردادهاي جبران كسري با پرداخت جريمه هستند و در نتيجه نوسانات احتمالي در تقاضا را جبران مي نمايد. اين تنها اقدام غير فعالي است كه يك مدير با اتكا به موجودي ذخيره مي تواند انتخاب كند. ساير اقداماتي كه مدير مي تواند اتخاذ كند به شرح زير است كه عموما منجر به برخوردهايي جهت اجراي آن خواهد شد :

1-      تعديل سطح نيروي انساني

2-      جلب رضايت مشتري

3-      بالا بردن سطح مصرف ظرفيت ماشين آلات

4-      پايين نگهداشتن سطح موجودي

5-      برقراري ارتباط حسنه در قراردادهاي جنبي

 مديريت بر روي تعدادي از متغيرها كه منجر به تعديل سطح نيروي انساني مي گردد احاطه دارد. تنظيم اوقات اضافه كاري و زمان بيكاري و همچنين تنظيم كار در هفته خود مي تواند سبب تغيير در سطح توليد جهت مقابله با تغييرات در تقاضا گردد. تغيير سطح موجودي و همچنين ميزان درخواست از طريق قرارداد جنبي ، پرداخت جريمه حساب شده براي كسري كالاي تقاضا شده مي‌تواند باعث اجتناب از تغيير در سطح نيروي انساني گردد. 

 تهیه شده توسط علیرضا طیاریان دانشجوی ارشد دوره شانردهم رشته صنایع -سیستم و بهره وری

pos : point of sale

Pos:

Point of sale or point of service (POS or PoS) can mean a retail shop, a checkout counter in a shop, or the location where a transaction occurs. More specifically, the point of sale often refers to the hardware and software used for checkouts – the equivalent of an electronic cash register. Point of sale systems are used in supermarkets, restaurants, hotels and stadiums as well as almost any type of retail establishment.

P.O.S يا پايانه فروش (Point Of Sale) دستگاهي است كه در مراكز فروش كالا و خدمات نصب مي شود تا در هنگام خريد و فروش كالا بجاي استفاده خريدار از وجه نقد مبلغ مورد توافق بصورت الكترونيك از حساب خريدار برداشت و به حساب فروشنده (پذيرنده كارت) واريز گردد.

POS يا پايانه هاي فروش       : از جمله سيستمهاي پرداخت الكترونيكي است و يكي از TPS  (TPS(transaction processing system)) به عنوان سيستمهاي تراكنشي مي باشد. اين فروش از طريق كارتهاي الكترونيكي صورت مي گيرد و در اين مسير هيچ وجه نقدي مبادله نمي شود. اين سيستم از جهت سهولت در پرداخت الكترونيكي مبادلات به خصوص در سطح خرده فروشي از اهميت شاياني برخوردار است . سيستم pos در اصطلاح خرده فروشي (نقطه فروشي ) است كه مشتري در حال حمل كالا به سمت صندوق رفته ،آماده خريد مي شود و اين سيستم متشكل است از يك مانيتور براي متصدي دستگاه ، يك مانيتور براي مشتري ، يك صندوق پول ، سيستم پذيرش كارت اعتباري ، پرينتر ، اسكنر ، باركد و يك كامپيوتر حاوي نرم افزار پوز . ( قابليتهاي ديگر متناسب با نياز فعاليت مي تواند به دستگاه اضافه يا كم شود.) به عنوان مثال دستگاه پوز در يك رستوران مي تواند سفارشات غذا را مستقيما به آشپزخانه انتقال دهد.اين سيستم در واقع نخستين استفاده تجاري از فناوري ، ارتباط با مشتري و فروشنده است. اين سيستم از قابليتهاي ارتباط همزمان كاركنان شبكه داخلي كامپيوتر ، قابليت ثبت همزمان داده ها و  همچنين كنترل از راه دور برخوردار است.اين سيستم   در واقع pos  سيستمي براي مديريت خرده فروشي كالا است . اين سيستم در واقع نرم افزار و سخت افزاري است كه در غالب يك پايانه الكترونيكي و معمولا در صندوق هاي پرداخت مورد استفاده قرار مي گيرد. پوز مي تواند هزينه مديريت يك واحد اقتصادي را به مقدار قابل توجهي كاهش داده و به ارتقاي خدمات پس از فروش و سهولت در كار كمك بسيار كند. و اين هدف اصلي در توليد پوز بوده است .انواع دستگاههاي كارت خوان :

1-     دستگاه كارت خوان فروشگاهي يا  pos

2-     دستگاه كارت خوان شعبهاي يا pin pad

دستگاههاي كارت خوان فروشگاهي قابليت بكارگيري تمامي كارت پولهاي الكترونيك نقدي و غير نقدي تمامي بانكهاي عضو شبكه ( مانند شتاب ) را دارا مي باشد. اما دستگاههاي كارت خوان شعبه اي در حال حاضر فقط قابليت بكارگيري كارت پول الكترونيكي نقدي همان بانك را دارند.

برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://info-tmba.ir

http://farsmarket.ir

مهديه كربلائي _ دوره شانزدهم مهندسي صنايع

Mass Customization

 

آیا می‌دانید امکان خرید online و ثبت سفارش از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند نشانگر چه قابلیتی در سیستم‌های تولید وعملیات تولید کننده محصول یا خدمت موردنظر شما باشد؟ آیا می‌دانید ایجاد پروفایل‌های شخصی که به طور روزمره در سیستم‌های ارتباط با مشتری شرکت‌های مختلف با آن برخورد می‌کنیم چه تحولی را در شناسایی فردی مشتری و ردیابی خواسته‌های او در انبوه مشتریان ایجاد کرده‌است؟ آیا می‌دانید زمان تسلیم شدن در مقابل ویژگی‌های غیر منعطف و غیر قابل تغییر محصولات با تولید انبوه برای دستیابی به مزیت قیمت پایین‌تر رو به پایان است؟

Mass Customization به معنای استفاده از سیستم‌های تولیدی انعطاف‌پذیر مجهز به کامپیوتر است که برای تولید محصولات و خدمات منطبق بر سفارش به‌کار می‌رود. این سیستم‌ها ویژگی قیمت تمام شده پایین هر واحد محصول در رویکرد تولید انبوه و انعطاف‌پذیری برای تولید سفارشی بر مبنای خواست مشتری را در کنارهم دارد.

Mass Customization افق پیش روی حوزه صنعت و خدمات برای رقابت است. در واقع ایجاد تحول عظیمی است در تنوع و سفارشی‌سازی بدون اینکه تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ تمام‌شده ایجاد گردد. به این معنی که خدمات و محصولات به‌طور انبوه تولید می‌شوند درحالی که فرآیند تولید ظرفیت و انعطاف‌پذیری آن را دارد که خواست و سفارش انبوه مشتریان را تک به تک لحاظ کند.

برای پیاده‌سازی Mass Customization در خطوط تولیدی به نرم‌افزارهایی نیاز است که تنظیمات ساختاری محصول را انجام دهند. وجود سیستم نرم‌افزاری این امکان را ایجاد می‌کند که با اضافه کردن و یا تغییر اجزاء تشکیل‌دهنده محصول، با توجه به سفارش ثبت شده توسط هر مشتری، آن را مطابق سفارش تولید نمایند.

برای مثال شرکت DELL از پرفروش‌ترین عرضه کنندگان نوت‌بوک در سراسر دنیاست. در سیستم دریافت سفارش؛ هر مشتری می‌تواند نوت‌بوکی با مشخصات مورد نظر خود را سفارش دهد و در زمان تعیین شده آن را باقیمتی معادل قیمت متداول بازار دریافت نماید.
روش‌های گوناگونی برای ایجاد و حفظ این خصیصه در فرآیند تولید و عرضه محصول یا خدمت به طور انبوه وجود دارد که برای آشنایی می‌توانید به مراجع زیر مراجعه نمایید:

http://www.madeforone.com/us/concepts/MCDefinition.html

http://www.build-to-order-consulting.com/mc.htm

http://mass-customization.blogs.com

 

.: نیلوفر باباخانی