فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

دیتاماتریس در ایران

برای جستجو در هر بانک اطلاعاتی لازم است داده‌هایی را به‌عنوان کلید جستجو در بانک اطلاعات وارد نمود تا رکوردهای منطبق با آن از سایر رکوردها تمیز داده شده و در قالب یک گزارش ارایه شود. این موضوع برای افرادی که تجربه کار با سیستم‌های مکانیزه امروزی را دارند امری ملموس است. جستجو از طریق ورود کلیدواژه (Keyword ) موردنظر در گوگل برای کاربران اینترنتی پدیده‌ای فراگیر است. به‌عنوان مثال، اعلام رمز ورود به دستگاه خودپرداز بانک و درخواست انجام عملیات بانکی، برای بسیاری از افراد شناخته‌ شده است. نکته مشابه در همه این موارد، لزوم ورود دستی اطلاعات برای دستیابی به نتیجه دلخواه است. این نیاز در موارد متعددی مشکل‌آفرین بوده و چنانچه تمهید مناسبی برای آن اندیشیده نشود، کندی عملکرد و نارضایتی کاربران را در پی خواهد داشت. در مقابل، فراهم کردن ابزاری که بتواند عملیات ورود اطلاعات را به سیستم تسهیل سازد، موجب بهبود عملکرد و افزایش کارایی فرآیندهای کاری خواهد بود. در نتیجه باید ابزاری در دسترس باشد تا بتوان اطلاعات را با سرعت و دقتی بالاتر به ماشین منتقل کرد. افرادی که تجربه خرید از فروشگاه‌های خرده‌فروشی را دارند با ابزارهایی مشابه آشنا هستند. متصدی صندوق برای ورود مشخصات کالای انتخابی شما به ماشین از ابزاری استفاده می‌کند که قادر به خواندن نماد موجود بر روی بسته‌بندی کالاست و مدت‌هاست که ورود دستی اطلاعات در این‌قبیل فروشگاه‌ها منسوخ شده است. کافی است تصور کنید که چنین امکانی وجود نداشت و متصدی مجبور بود تا نام یکایک کالاها را به ترتیب وارد سیستم کند. طبیعی است که صف بلندی از مشتری‌ها در مقابل صندوق پرداخت شکل می‌گرفت. فرآیند صدور صورتحساب با استفاده از ابزارهای خودکارسازی ورود اطلاعات به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. نماد مورد استفاده در عملیات خودکارسازی همان‌طور که با آن آشنا هستند بارکد نام دارد.
بارکد نمادی متشکل‌ از میله‌های‌های عمودی است که کد کالا را در بر داشته و به کمک آن می‌توان در سیستم فروش به قیمت‌ و اطلاعات دیگر کالا دست یافت. اما تنها کاربرد بارکد در نقطه خرده‌فروشی نیست و نیز تنها ابزار خودکارسازی ورود اطلاعات به سیستم‌ها بارکد نیست. بلکه کاربردهای متنوعی برای بارکد و دیگر ابزارهای خودکارسازی ورود اطلاعات وجود دارد. بدیهی است که هر ابزاری نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. نقطه ضعف اساسی بارکدها، افزایش طول بارکد در صورت افزایش حجم اطلاعات  است که امکان خواندن آن را دشوار خواهد ساخت. علت این ضعف به ماهیت رمزنگاری بارکد بر می‌گردد، چرا که بارکد تنها از یک بعد افقی استفاده می‌کند و فرصت استفاده از بعد عمودی را از دست می‌دهد. از این‌رو اگر از بعد عمودی نیز استفاد شود این امکان فراهم خواهد شد تا در فضایی کمتر،‌ اطلاعاتی بیشتر ذخیره کرد. در نتیجه در مواردی که نیاز داریم تا اطلاعات بیشتری را به‌صورت خودکار وارد سیستم کنیم بهتر است تا از راه‌حل دیگری استفاده کنیم که از بعد عمودی علاوه بر بعد افقی استفاده کند. آیا چنین نمادی وجود دارد؟
دیتاماتریس، پاسخی برای پرسش فوق‌الذکر است. دیتاماتریس، نمادی دوبعدی است که توسط شرکت زیمنس معرفی شده است. دیتاماتریس قابلیت ذخیره حجم بالایی از اطلاعات (۱۵۵۶ بایت) را در خانه‌های مربعی‌شکل تیره و روشن دارد که فضایی محدود اشغال می‌کند. این نماد می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد. علی‌الخصوص، در مواردی که نیاز است تا اطلاعاتی فراتر از یک کد ساده کالا همراه کالا شود می‌توان از آن بهره گرفت. اما منظور دقیق  از اطلاعات فراتر از یک کد ساده کالا چیست؟
کد کالا به فروشنده کمک می‌کند تا کالا را شناسایی کرده و برای تکمیل عملیات خرید، فاکتور فروش آن را صادر کند. اما رشد کنونی بانک‌های اطلاعاتی می‌تواند به مشتری کمک کند تا اطلاعات بیشتری را پیش از انتخاب کالا گردآوری کند. به بیان دیگر، مشتری ممکن است بخواهد بداند پیش‌تر چه کسانی اقدام به خرید این کالا کرده‌اند و نظرشان چیست؟ یا این‌که آیا  این کالا از نظر مراجع رسمی استاندارد است؟ این کالا حلال است؟ سیستم‌های اطلاعاتی مختلفی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که می‌توانند در بازه‌ تعریف‌شده‌ای از کالاها به این پرسش پاسخ دهند. به ویژه ابزارهایی چون اینترنت و تلفن همراه امکان دسترسی به این نوع از اطلاعات را مهیا ساخته‌اند.
اگر به‌صورت دستی تمایل به استفاده از این‌گونه سیستم‌ها داشته باشیم، اطلاعات کالا را باید در وب‌سایت موردنظر جستجو کنیم. به‌عنوان مثال اگر به وب‌سایت آمازون (amazon.com ) مراجعه کنیم، می‌توان با جستجوی عنوان کالا، اطلاعات موردنظر نظیر قیمت کالا، کالاهای مشابه و نظرات کاربران را مشاهده کنیم. اما استفاده از ترکیب ابزارهای مهم دسترسی به اطلاعات، می‌تواند کار جستجو را ساده‌تر و البته آسان‌تر نماید. در این جا می‌خواهیم سه ابزار اینترنت، تلفن همراه و دیتاماتریس را با یکدیگر ترکیب کنیم. حاصل این ترکیب با اندکی تأمل روشن است. ورود خودکار اطلاعات کالا به گوشی تلفن همراه، اتصال به اینترنت از طریق گوشی تلفن به وب‌سایت حاوی اطلاعات و بازیابی رکوردهای اطلاعاتی منطبق با اطلاعات ورودی. این مفاهیم را به شیوه‌‌ای دیگر مرور می‌کنیم.


ایران‌کد از جمله سیستم‌های اطلاعاتی رو به رشدی است که تلاش دارد تا مجموعه اطلاعات پایه کالا و صاحبان آنها را  براساس استانداردهای خاص خود تدوین و منتشر سازد. برای مرور کامل اینکه ایران‌کد چیست و مزایای آن کدام است، به پورتال ایران‌کد (irancode.ir ) مراجعه کنید. ایران‌کد برای هر کالا یک کاتالوگ الکترونیکی صادر می‌کند که مجموعه اطلاعات ماهیتی کالا را در یک کاتالوگ گردآوری می‌کند. اگر بخواهیم به این کاتالوگ دسترسی پیدا کنیم، به‌صورت سنتی باید مشخصات کالا به ویژه کد ملی آن را در پورتال ایران‌کد جستجو کنیم. اما برای سهولت انجام این کار در یک فروشگاه، زمانی که به بسته‌بندی کالا دسترسی داریم استفاده از قابلیت جدید دیتاماتریس است. به کمک این ابزار امکان اطلاع‌رسانی کاتالوگ الکترونیکی کالا در نظام ایران‌کد فراهم شده است.

برای این منظور، نشانی اینترنتی کاتالوگ کالا در وب‌سایت ایران‌کد در قالب نماد دیتاماتریس ذخیره شده  و بر روی بسته‌بندی کالا نصب می‌شود. سپس باید نرم‌افزار خواندن دیتاماتریس بر روی تلفن همراه نصب ‌شود. به کمک نرم‌افزار دیتاماتریس، تصویری از نماد دیتاماتریس نصب شده بر روی بسته‌بندی کالا گرفته می‌شود. در گام بعدی، نماد دیتاماتریس رمزگشایی می‌شود تا نشانی اینترنتی کاتالوگ کالا حاصل شود. کاتالوگ بر روی تلفن همراه پس از اتصال به اینترنت از طریق خدمات اینترنت (GPRS) نمایش داده می‌شود.

ادامه مطلب ...

آلمان اولین کشور دارنده کارت ملی هوشمند

دولت آلمان امیدوار است این کارت‌های جدید که از تکنولوژی RFID پیروی می‌کنند، سبب ایجاد انگیزه در تجارت اینترنتی افراد شود.

ادامه مطلب ...

ارائه PDA صنعتی جدید تحت عنوان VC6096 توسط موتورولا

کمپانی موتورولا از یک PDA جدید تحت عنوان CPC VC6096 پرده برداری کرد. این دستگاه دارای سیستم عامل ویندوز موبایل است و از GSM و HSDPA پشتیبانی می کند و حدود 4.85 پوند وزن دارد.

این PDA در واقع برای استفاده بصورت یک کامپیوتر در اتومبیل طراحی شده است. از ویژگی های آن می توان به صفحه کلید کامل QWERTY ، صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچ با وضوح ۶۴۰ x ۴۸۰ پیکسل، حافظه کافی ( 128 MB SDRAM / 256MB Flash)، پردازشگر قوی (XSCale PXa270 624 MHZ) ، گیرنده داخلی Wi-Fi  SiRF Star III GPS و ... اشاره کرد.

این PDA موتورولا همچنین در برابر شوک های بیرونی از مقاومت بالایی برخوردار است که از فاکتورهای مهم در فروش دستگاه محسوب می شود.

RFID به فضا می‌رود

RFID به فضا می‌رود


راه‌حل ارائه شده توسط شرکت حسگرهای بی‌سیم MicroStrain، شامل تگ‌های RFID فعال ۲.۴ گیگاهرتزی با سنسورهای داخلی است که ارتعاشات ایجاد شده در مناطق مختلف اطراف سکوی پرتاب درطی پرتاب را دریافت می‌کند.

ادامه مطلب ...

انواع برچسب

اجرای موفق یک سیستم بارکدی در گرو انتخاب درست جنس برچسبهای بارکدی و ضخامت آنهاست

. نوع برچسب (لیبل) انتخابی شما باید علاوه بر اقتصادی بودن، متناسب با امکانات چاپگر برچسب شما و قدرت اسکن دستگاه بارکدخوان شما باشد. در این نوشته (که تلفیقیست از این مطلب و بروشورهای شرکت انیاک که یکی از عرضه کنندگان این مواد در ایران است) انواع پرکاربرد برچسبهای موجود در بازار را از لحاظ جنس مورد بررسی قرار می دهیم:

 

(

برچسبهای کاغذی انواع مختلفی دارند از قبیل

Paper) برچسب کاغذی(گلاسه ، نیمه گلاسه ، مات) و از نظر رنگ هم تنوع بسیار دارند (آبی ، بنفش ، قرمز و ) در حقیقت برچسبهای کاغذی را می توان به هر رنگی در آورد. این برچسبها از نظر مارک هم متنوع هستند (فنلاند، جک و فاسون آلمان،رول کاور ایتالیا و ) و از نظر خاصیت چسبندگی دارای انواع پرچسب و معمولی میباشند. عمده مصارف این برچسبها در صنعت نساجی می باشد که از این برچسبها بر روی محصولات خود جهت ردیابی محصول استفاده می کنند. البته برچسبهای کاغذی در صنایع دیگری به خصوص بر روی بسته بندیهای کالاها کاربرد زیادی دارند. از ویژگیهای این نوع برچسب می توان به ارزان بودن، براق بودن و داشتن سطحی صاف، چسبدار و مقاوم بودن و جنس اکریلیک پشت آن اشاره نمود. این نوع برچسبها در محیطهای تمیز و خشک و برای کاربردهای کوتاه مدت طراحی شده اند.

برچسب متال یا آلومینیومی

این گونه برچسبها از نوعی آلیاژ فلز ساخته شده است و مقاومت زیادی ازنظر کشیدگی دارند و در عین حال در دمای بین منهای

مصرف این برچسبها در بخش لوازم خانگی و در بخش تولید لوازم خودرو و الکتروموتورها برای نمایش شناسه محصولات می باشد

40 درجه سانتیگراد و مثبت 220 درجه سانتیگراد تمام خواص خود از جمله چسبندگی را حفظ می کند. همچنین ضد خش بوده و در صورتی که برای چاپ از ریبون خاص خود استفاده شود کیفیت چاپ روی آن عالی شده، در مقابل حرارت و شوینده های قوی مقاوم می باشند. بیشترین. برچسبهای متال دارای رنگ نقره ای می باشند و برای چاپ بر روی آنها باید از ریبون رزین استفاده کرد.

 

(PVC) برچسب پی وی سی صدفی80 درجه سانتی گراد حرارت را تحمل می کنند و دارای مقاومت از نظر کشیدگی می باشند. این گونه برچسبها در مقابل عوامل محیطی از قبیل باد و باران و گرمای آفتاب مقاوم هستند که در بخشهای لوازم خودرو و لوازم خانگی و داروسازی استفاده زیادی دارند و دارای انواع مات و براق می باشند.

(

PP) برچسب پلی پروپیلن

از ویژگیهای این نوع برچسب می توان به ضخامت سه میلیمتری، سفیدرنگ بودن، پلاستیکی بودن، چسبنده بودن و مقاوم بودن آن تا دمای

80 درجه سانتیگراد اشاره نمود که محصولی مفید برای استفاده در مصارف خانگی می باشد.

(

Polyester) برچسب پلی استر

این نوع برچسبها بسیار بادوام بوده و دارای دو میلیمتر ضخامت می باشند

. از ویژگیهای این نوع برچسب می توان به مقاوم بودن آن تا دمای 132 درجه سانتیگراد اشاره نمود. این نوع برچسب در مقابل عناصر شیمیایی، نفت و انواع حلالها مقاوم بوده و انتخاب خوبی برای کاربردهای بلندمدت می باشند.

برچسب براق پلی استر

این نوع برچسبها دارای دو میلیمتر ضخامت بوده، نقر های رنگ می باشند و در برابر عناصر شیمیایی و حرارت بالا مقاومند

.

برچسب پشت متال

این گونه برچسبها بسیار پرچسب بوده و برای موارد خاصی، مورد استفاده قرار می گیرند و آنها را برای چسباندن در سطوح روغنی

(جاهایی که آغشته به روغن میشوند) به کار می گیرند.

(

Destructible) برچسب انهدام پذیر

از ویژگیهای این نوع برچسبها شکننده بودن، سفید رنگ بودن، شکسته شدن برچسب بعد از جدا شدن از سطوح می باشد که انتخابی خوب برای برچسبهای امنیتی

( سکوریتی یا گارانتی) می باشد.

(

Security) برچسب سکوریتی

این گونه بر چسبها در بحثهای امنیتی و گارانتی محصولات استفاده می شوند و معروف به برچسب گچی بوده و بعد از چسباندن به محصول به هیچ طریقی قابل کندن نیستند و در صورت سعی به کندن، این نوع برچسبها خرد می شوند که بیشتر برای گارانتی محصولات الکترونیکی استفاده می شوند

. همچنین می توان از آنها به جای برچسب اموال هم استفاده کرد.

(

Transparent) برچسب شفاف

این گونه برچسبها بیشترین مصرف را در بخش خودرو دارند و اصولاً روی شیشه خودرو استفاده می شوند

. البته در شرکتهای ساخت شیشه و یا کارت ضمانت محصولات الکترونیکی هم استفاده دارد. این برچسبها بی رنگ بوده و از هر دو طرف، نوشته های روی آن مشخص می باشد.

برچسب اموال

این گونه برچسبها همانطور که از اسمش پیداست برای اموال سازمان و شرکتهای بزرگ استفاده می شود و همچنین همان بحث امنیتی برچسبهای سکوریتی را دارا می باشد ولی از نظر نوع جنس بسیار ضخیمتر از دیگر برچسبها می باشد

.

(

Void) برچسب وید

این گونه برچسبها نیز در بحث گارانتی استفاده دارند از نظر کشیدگی مقاومت بالا دارند و حرارت را تا

80 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند و در دو نوع شطرنجی و نقره ای عرضه می شوند:

شطرنجی

قسمتی از برچسب روی محصول باقی می ماند و برچسب غیر قابل استفاده مجدد می گردد

: این نوع برچسب وید هنگامی که به محصول چسبانده می شود ، زمان جدا شدن، برچسب به صورت شطرنجی جدا شده و.

به صورت انگلیسی روی محصول باقی

VOID نقره ای: این نوع برچسبها وقتی به محصول چسبانده می شوند، زمان جدا شدن، کلمه می ماند و برچسب غیر قابل استفاده مجدد می گردد.

(

Thermal) برچسب حرارتی

این گونه برچسبها به صورت حرارتی بوده و نیازی به ریبون برای چاپ ندارند و بیشتر در بخش پوشاک به کار می روند که در مکانیزه کردن سیستمهای فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد

.

(

Tyvek) برچسب تایوک

از این گونه برچسبها بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می شود و از الیاف پارچه به صورت فشرده ساخته شده است

. یکی از استفاده های مهم آن بر روی درخت سیم بوده که دو سر آن را به هم چسبانده و به هیچ وجه از هم جدا نمی شود.

برچسب های پی وی سی حالت پلاستیکی داشته و تا

کنفرانس کاربرد RFID در انرژی

محور اصلی این همایش مصارف فناوری RFID در حوزه انرژی است. همچنین کاربردهای این فناوری در بخش‌های گوناگون از قبیل تولید، خدمات، پالایشگاه‌ ها، خطوط انتقال نفت و غیره مور بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب ...

کاربرد فناوری RFID در دفاع و امنیت

کنفرانس کاربرد فناوری RFID در وزارت دفاع و امنیت در روز ۱۵ نوامبر در واشنگتن DC آمریکا برگزار می‌گردد.

ادامه مطلب ...