فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

نخستین خط متروی پکن با قطارهای اتوماتیک بدون سرنشین در روز شنبه به طور رسمی به بهره برداری رسید

به گزارش اسپوتنیک، شاخه جدید مترو «پکن» با طول کلی 14.4 کیلومتر، حومه پکن Yanshan را با منطقه Fangshan پایتخت متصل می کند، جایی که مسافرین می توانند به مرکز شهر سفر کنند. 9 ایستگاه در خط جدید وجود دارد. قطارهای کاملا اتوماتیک می توانند به سرعت تا 80 کیلومتر در ساعت برسند.

در این مورد، همچنان راننده در قطاربرای موارد اضطراری خواهد بود.

قطارهای کاملا اتوماتیک در چین چیز جدیدی نیستند، اما این اولین قطار به طور کامل ساخت چین است و در داخل کشور تولید می شود.

اقتصاد نوآورانه و شهر هوشمند

با توجه به رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و اهتمام جدی دولتمردان به مقوله دولت الکترونیک، ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش اساسی آن در حل مسائل کلان شهرها بیشتر احساس می شود.

این مسئله به ویژه در مدیریت شهری، اقتصاد شهری، تولید شغل و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی نقشی اساسی ایفا می کند.

دستیابى به مدیریت واحد شهرى با توسعه شهر الکترونیک محقق مى شود. بسیارى از مسایل و مشکلات شهرها در بخش اتوماسیون ادارى، ارایه خدمات به مشترى و ارایه خدمات با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات سامان مى یابد.

خدمات سنتی اعم از تبادل اطلاعات واسناد که توسط سازمانهای دولتی و بخش خصوصی به شهروندان ارائه می شود، علاوه بر هدردادن وقت و سرمایه شهروندان، باعث از بین رفتن بخشی از اطلاعات و همچنین به وجود آمدن ناهمخوانی در اطلاعات سازمانهای مختلف می شود.

بر این اساس دکتر علیرضا ماهیار مشاور فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار به تشریح "اقتصاد نوآورانه در شهر هوشمند" پرداخت.

وی به افزایش سرعت شهرنشینی اشاره کرد که سهم جمعیت مناطق شهری از 52% در سال 2011 به 67% در سال 2050 خواهد رسید.

ماهیار با توجه به ساختار و گستردگی شهر تهران، از این شهر به عنوان یکی از 20 شهر بزرگ جهان نام برد که این امر سبب شده تا استراتژی هوشمندسازی شهر و شهرداری در زمره یکی از مهمترین محورهای افق 1404 شهر تهران قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های لازم برای دانش پایه و نوآوری ساختارهای شهری، اقتصاد را به عنوان محرک اصلی شهرهای هوشمند و بالاتر از سایر مؤلفه ها دانست.

به گفته مشاور راهکارهای فناورانه و نوآورانه شهر هوشمند؛ اوج رقابت اقتصادی در شهرهای هوشمند در گرو استفاده از ICT به عنوان ابزار تولید، اشتغال و کارآفرینی است.

وی اقتصاد نوآورانه و هوشمند را ترکیبی از عناصر موفق از تشکیلات اقتصادی و نوآوری با بکارگیری ایده های سنت شکنانه تعریف کرد که قادر به حل معظلات و چالش های شهری اعم از ترافیک، آلودگی، ناامنی، آمادگی در برابر بحران و ...است.هدف نهایی آن نیز افزایش کیفیت زندگی شهری و بالابردن کارایی و اثربخشی در عملکردها‌ و ارائه سرویس‌های شهری است.

ماهیار که شکوفایی اقتصادهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را منجر به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان می دانست، افزایش کیفیت زندگی از طریق بهبود مستمر جنبه‌های اقتصادی، خدمات الکترونیکی را از موازین اخلاقی حاکم در مدیریت شهری برشمرد.

وی از حاکمیت هوشمند، جابجایی هوشمند، مردم هوشمند به عنوان مؤلفه های استقرار شهر هوشمند نام برد.

مشاور راهکارهای فناورانه و نوآورانه شهر هوشمند در اشاره به حاکمیت هوشمندGovernance)  (Smart ، آن را یکپارچه‌سازی خدمات و تعاملات بین حاکمیت، مردم، شهرداری و سازمان‌های مرتبط به منظور عملکردی یکپارچه، اثربخش و کارا تعریف کرد و اینگونه توضیح داد: به عبارت دیگر مدیریت یکپارچه شهری و شفافیت اطلاعاتی و خدماتی از طریق هماهنگی مجموعه‌ای از سازمان‌ها مانند شهرداری و شورای شهر، سازمان های خدماتی مانند آب، برق و گاز (Utility)، شرکت‌های حمل و نقل، سازمان‌های زیست محیطی، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های شهری و کشوری صورت می گیرد.

ماهیار ادامه داد: همچنین با استفاده از مشارکت‌های مردمی می توان منجر به افزایش کیفیت زندگی شهری، بالابردن کارایی و اثربخشی در عملکردها‌ و ارائه سرویس‌های عمومی و اجتماعی شهری مبتنی بر فناوری شد.

وی که شاخص‌های این مؤلفه را در شهر هوشمند بسیار کلیدی می دانست، به طور نمونه به ایجاد سیاست عرضه و تقاضا، شفافیت و داده‌باز (Open Data) و ارتباط مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات با حاکمیت الکترونیکی یا دولت الکترونیک اشاره کرد.

مدیر اسبق فناوری اطلاعات بازار سرمایه برقراری زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات یکپارچه به منظور ارائه خدمات حمل و نقل و لجستیک به نهادها و مردم، سیستم حمل و نقل امن، پاک، پایدار، یکپارچه و متنوع را جابجایی هوشمند (Smart Mobility) تعریف کرد که با هدف کاهش هزینه و زمان حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا صورت می گیرد.

به گفته وی؛ بدون شک هوشمندی در این بخش با توجه به مشکلات آلودگی هوای کلان شهر تهران بسیار کلیدی است و مدیریت فناورانه شبکه انتقال شهری، نگاه جامعی به  حمل و نقل، پایداری در سیستم حمل و نقل دارد که با استفاده از زیرساخت‌های فناورانه، کیفیت دسترسی‌های محلی، شهری و بین شهری، بهره‌گیری از زیرساخت‌ها و یا سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در جابجایی و حمل و نقل امکان پذیر است.

وی از در دسترس بودن این زیرساخت‌ها، کاهش جابجایی های غیر ضروری، کاهش آلودگی، جابجایی سریع و دسترسی مناسب به اطلاعات مرتبط با نحوه حمل و نقل، برخورداری از گزینه‌های متنوع برای سفرهای شهری و بین شهری و صرفه جویی در زمان به عنوان موضوعات مطرح در جابجایی هوشمند نام برد.

ماهیار با اشاره به مردم هوشمند (Smart People) به عنوان سومین مولفه در استقرار شهر هوشمند، مردم هوشمند را شهروندانی که مهارت‌های فناوری دارند، در فضای فناورانه زندگی می‌کنند، به فضای تحصیل و یادگیری مجازی دسترسی دارند و توانمندی‌های آنها در راستای ابتکار و خلاقیت بیشتر مدیریت می‌شود، تعریف کرد. وی اظهار داشت: در فضایی که مردم هوشمند قرار دارند، منابع انسانی، مدیریت ظرفیت و پردازش و تحلیل داده ها توسط خود مردم با هدف تصمیم‌گیری و تولید محصول و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاور راهکارهای فناورانه و نوآورانه شهر هوشمند، با توجه به تجربه اسنپ و استارت آپهای مشابه و پذیرش سریع آنها در فضای شهری، از یادگیری و فرهنگ سازی مستمر، استفاده از بسترهای هوشمند برای ارتقاء سطح آموزش و خلاقیت و نداشتن مقاومت منفی در مقابل استفاده از فناوری در تصمیم‌گیری‌های کاری و زندگی به عنوان جنبه‌های مطرح در این مقوله نام برد.

ماهیار با اشاره به تجارب شهرهای هوشمند اروپایی، عنوان کرد: بر اساس آمارهای اتحادیه اروپا حدود 35% شهرهای هوشمند اروپایی فقط روی یک مؤلفه تمرکز کرده اند تا به عنوان نقطه قوت و مزیت رقابتی در توسعه هوشمندی شهر از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در میان مؤلفه های مختلف تمرکز اکثر شهرهای اروپایی بر محیط هوشمند و جابجایی هوشمند است به نحوی که از میان مؤلفه های مختلف سهم این دو بیشتر از 50% است.البته در مورد کلان شهرها داستان کمی متفاوت است و در شهرهایی با گستره تهران معمولاً در بیش از 3 مؤلفه به صورت همزمان و به عنوان فرصت های قابل توسعه در هوشمندی سرمایه گذاری و برنامه ریزی می شود.

مشاور راهکارهای فناورانه و نوآورانه شهر هوشمند خواستار توجه به این مساله شد که انطباق و بکارگیری این مؤلفه ها در نظام های جامع مدیریت شهری مبتنی بر سازوکارهای شهری تهران قطعاً نیاز به همراهی و مشارکت همه نهادها و شهروندان دارد.

وی از تسهیل و تسریع در تولید، انتقال و دسترسی به اطلاعات و دانش در امر تصمیم گیری و تصمیم سازی، تعامل با اقتصاد جهانی و سهولت ورود به بازارهای جهانی، ایجاد فرصت های برابر اقتصادی با فراهم کردن بسترهای اطلاعاتی به عنوان عواملی نام برد که منجر به ارتقا سطح بهره وری ملی می شود.

ماهیار تصریح کرد: بهره‏گیری از فرصت‏های فراملی با چابک‏سازی فعالان اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات منجر به کسب جایگاه اول اقتصاد منطقه‏ای خواهد شد.

به گفته وی، روحیه نوآوری، کارآفرینی، وجهه اقتصادی شهر، فعال و بارور بودن، انعطاف پذیری بازار کار و جایگاه بین المللی از معیارهای شهرهوشمند محسوب می شوند.

گفتنی است که سومین کنفرانس ملی شهر سایبری روزهای سه شنبه و چهارشنبه پنجم و ششم دی ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

سنسور هشدار دهنده زلزله


دستگاه هشدار دهنده زلزله خانگی ایرانی

زلزله بلا نیست، پدیده‌ ایست طبیعی که بی‌توجهی و عدم آمادگی ما از آن بلا می‌سازد.

 

به سبب وضع خاص جغرافیایی، تقریباً تمام کشور عزیزمان ایران از نظر زلزله‌خیزی، منطقه پرخطر محسوب می‌شود.

معمولاً افرادی که در معرض زلزله قرار دارند کمی تعلل می‌کنند تا در اوایل امر با مشاهده شواهدی بصری یا صوتی از وقوع زلزله مطمئن‌تر شوند. این یکی از خصوصیات طبیعی انسانی است، زیرا گاه سایر رویدادها مثل صداهای بم حاصل از عبور کامیون و تریلی، بسته‌شدن درب‌های سنگین گاراژ یا سروصدای اسباب‌کشی عادی با زلزله اشتباه می‌شود. این بسیار مهم است که هشدار دستگاه هر گونه شکی را از ذهن فرد می‌زداید و ثانیه‌های گرانبهایی را که باید برای آمادگی ایمنی در صورت تشدید زلزله صرف نمود، صرفه‌جویی می‌کند.

پس از زلزله‌های بزرگ، احتمال وقوع پس لرزه‌های شدید وجود دارد. هزاران مورد پس لرزه بعد از وقوع زلزله‌های مهم ثبت‌شده که می‌تواند تا ماه‌ها ادامه یابد و افراد را کاملاً عصبی نماید. این دستگاه از جهتی آرامش‌خاطر را فراهم می‌کند زیرا به وی ا طمینان می‌بخشد که صداهای متفرقه را با زلزله اشتباه نگیرد.

در سالهای اخیر با استفاده از تأخیر زمانی موج S و موج P و از آنجا که تخریب اصلی و تلفات انسانی متعاقب آن توسط موج S صورت می‌پذیرد، دانشمندان را برآن داشته است تا بتوانند سیستم‌های هشداردهنده‌ای را اختراع کنند و از تفاضل زمانی این دو موج بهره گیرند. تا مکان فرار از ساختمان‌ها و پناه بردن به مکان‌های امن فراهم شود.

با بکارگیری دستگاههای هشداردهنده زودهنگام «اندک لحظاتی پس از وقوع زلزله (موج P )،‌تا زمان شروع تخریب (موج P )»، می‌توان موجبات کاهش تلفات و خسارات‌های مالی و جانی را فراهم و فرصت مناسبی را برای مواجه با زلزله ایجاد نمود.

دستگاه Quake Alarm اولین دستگاه تأییدشده در این زمینه می‌باشد که در سال 1995 میلادی در آمریکا اختراع و به ثبت رسیده است.

دستگاه Quake Alarm تنها دستگاه مورد تأیید گروه امداد و نجات آمریکا،‌ و سازمانها و نهادهای داخل کشور می‌باشد.

تعدادی از مزایای دستگاه: کنتاکت با تحریک آونگی بسیار حساس، سیستم ساده و در دسترس تنظیم حساسیت، سیستم پخش صوت مناسب حتی در صورت کمترین لرزه‌ها، امکان صفرکردن خود کار پس از فروکش لرزه‌ها ، سیستم تست باطری و تست عملیاتی که عملکرد لرزه را شبیه‌سازی می‌کند، نصب راحت روی دیوار و امکان تنظیم‌تر از مقدماتی، کوچکی، ظاهر زیبا و کاربرد ساده و راحت جهت تشخیص لرزه است.

همانگونه که ازمواهب بی‌شمار طبیعت برخورداریم در مورد پدیده‌های خطر آفرین آن بیندیشم و در برابر وقوع آنها آماده باشیم.

بکوشیم با رعایت نکات ایمنی همواره در برابر وقوع این پدیده طبیعی آماده باشیم.

 

ویژگی های دستگاه:

n       با حذف کارهای حدسی طبیعی که در فرآیند پیش‌بینی زلزله انجام شده‌اند لحظات ارزشمندی را ذخیره می‌کند.

n       به راحتی بدون پیچ، میخ یا دیگر وسایل روی دیوار نصب می‌شود.

n       با یک باتری 9 ولت کار می‌کند( دربسته‌بندی وجودی ندارد)

n       صدای هشدار‌ بلند واضح به صورتی که شما را بیدار می‌کند.

n       پس‌زلزله‌ها را هم تحت نظارت قرار می‌دهد.

n       آرامش‌ذهنی رابه شما هدیه می‌کند و شما را مطلع و آگاه می‌سازد.

n       می‌تواند زلزله‌هایی که مایل‌ها (کیلومترها) دورتر رخ می‌دهند را هم تشخیص دهد.

n       دارای سیستم ثبت‌شده‌ی آونگ معکوس

n       تنظیمات کامل برای تنظیم حساسیت

n       پس از پایان زلزله هشدار به صورت خودکار به حالت اولیه برگشته و خاموش  می‌شود.

Quake Alorm به این منظور طراحی شده که برای فعالیت‌های زلزله‌، با ردیابی امواج «P »، فوراً هشدار بدهد. هدف آن این است که زلزله‌های قوی را در صدها مایل هشدار بدهد. هدف آن این است که زلزله‌های قوی را درصدها مایل (کیلومتر) دورتر راهم ردیابی کند و زلزله‌های خفیفی که در محدوده‌ی موقعیت‌ جغرافیایی شما رخ می‌دهند.

را مدیریت کند Quake Alarm می‌تواند درهنگام شروع زلزله شما را بیدار کند و به شما هشدار بدهد و این کار به شما زمان کافی برای لباس‌پوشیدن و مواظبت از دیگر اعضای خانواده را می‌دهد. در طی عملیات آزمایشگاهی و تحقیقاتی که در مورد این دستگاه انجام شد، Quake Alarm توانست در شرایط ایجاد زلزله‌ی مجازی تمامی استاندارد‌های لازم را کسب کند. Quake Alarm می‌تواند دستپاچه‌گی را از بین ببرد و لحظات حیاتی را برای شما حفظ کند و آرامش روانی شما را تأمین کند.


دستگاه فوق با قیمت 1500000 تومان قابل تامین است.

ردیاب شخصی TK STAR

مشخصات فنی و قابلیت های سیستم ردیاب شخصی TK STAR :


  • سایت رایگان و مادام العمر برای ردیابی و گزارشگیری یعنی شما برای ردیابی از طریق سایت نیاز به شارژ ماهیانه یا سالانه نخواهید داشت.
  • ماژول GPS بیست و چهار کاناله یعنی از تمام ماهواره های جی پی اس استفاده می کند
  • ارسال و دریافت اطلاعات از طریق GPRS با پروتکل TCP,UDP که هر دو پروتکل انتقال داده را ساپورت میکند یعنی دستگاه در داخل و خارج از ایران کار می کند
  • ارسال و دریافت اطلاعات از طریق SMS برای دستگاه برای مواقعی که GPRS در مناطقی فعال نیست شما از طریق اس ام اس می توانید موقعیت دستگاه را دریافت کنید.
  • دارای LED نمایشگر وضعیت آنتن دهی GPS که شما را راهنمایی می کند ایا در این منطقه جی پی اس آنتن دهی دارد یا خیر
  • دارای LED نمایشگر وضعیت آنتن دهی GSM به شما کمک می کند که متوجه شوید در این منطقه انتن دهی جی اس ام وجود دارد یا خیر
  • دارای میکروفن مخفی قوی که از نوع مدل میکروفن طلایی با ممبران بزرگ می باشد
  • دارای حالت آماده به کار برای مصرف کمتر این حالت بسیار مهم است برای مواقعی که دستگاه حرکتی از خود ندارد بتواند باتری در خود ذخیره کند.
  • تغییر تنظیمات دستگاه از طریق سایت و پیامک که می توان حالت های کاری دستگاه را عوض کرد
  • قابلیت ارسال لینک گوگل مپ موقعیت دستگاه از طریق پیامک یعنی ادرس سایت را ارسال نمی کند و لینک گوگل که خود استاندارد است و نقشه مربوط به همان سال است
  • قابلیت ردیابی در بازه زمانی تعیین شده مثلا شما می دانید فرد مورد نظر ساعت 4 از خانه خارج می شود پس دستگاه را تنظیم می کنید که ساعت چهار روشن شود
  • ریست کردن سخت افزاری دستگاه تنها با یک پیامک این قابلیت باعث می شود که هیچ وقت نیاز به دسترسی دستگاه نداشته باشید و بتوانید در صورت بروز مشکل از راه دور دستگاه را ریست کنید
  • دارای سیستم LBS که در صورت عدم آنتن دهی GPS در مکان های مسقف مانند پارکینگ یا تونل موقعیت خودرو را بر اساس LBS ارسال کند پس شما همیشه ردیابی آنلاین را دارید.
  • مکان یابی دقیق با اختلاف کمتر از 1 متر که از قابلیت های چیپ UBLOX است و ما این را تضمین می کنیم
  • دارای نرم افزار برای گوشی های اندروید و آیفون به صورت رایگان که با استفاده از آن شما علاوه بر ردیابی می توانید تنظیمات دستگاه را نیز با نرم افزار گوشی تغییر دهید.
  • دارای سنسور ضربه بدین صورت که در صورت تنظیم هر وقت دستگاه تکان بخورد به شما اطلاع می دهد و همچنین می توانید در مد آماده به کار باشد و با حرکت یا ضربه آنلاین شود.
  • دارای باطری فوق العاده قوی که قابلیت کارکرد تا 12 روز را در حالت SMS و 3 روز در حالت آنلاین را فراهم می کند. همچینین این ردیاب قابلیت ارتقاء تا 60 روز را دارا می باشد.
  • سازگاری با سیم کارت های ایرانسل – همراه اول – تالیا – رایتل یعنی تمام باند فرکانسی اوپراتور های داخل ایران را پشتیبانی می کند.
  • ضد آب ضد ضربه با وزن سبک مخصوص نصب نا محسوس به خودرو مورد نظر که اگر خودرو کارواش برود یا از چاله آبی گذر کند دستگاه آسیب نمی بیند.
  • با آنتن GPS قوی که حتی در داخل ماشین با وجود سقف فلزی ماهواره GPS را رویت می کند

از لحاظ آنتن دهی جی پی اس دستگاه زیر گلگیر ، زیر صندلی ، زیر سپر و حتی داخل کاپوت و صندوق عقب هم تست شده است

دارای کلید SOS(دارای کلید SOS که در مواقع خطر با فشردن آن به تمام شماره های ذخیره شده در دستگاه درخواست کمک ارسال می کند و همچنین تماس می گیرد می توانید تعیین کنید که زنگ بزند یا اس ام اس بدهد یا موقعیت را ارسال کند)


ردیاب فوق به قیمت 400000 تومان قابل تامین است