فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

ردیابی انسان ها از روی رد پا

فیزیکدانی موفق به ارائه شیوه ای برای ردیابی رد پای انسان با استفاده از امواج التراسونیک شد. سیستم های خدمات امنیتی که بصورت خودکار افراد مشکوک و خطرناک را تحت نظر قرار می دهند به سیستم هایی که قابلیت شنود صدای پای افراد را نیز داشته باشد نیازمند خواهند بود. به کمک این شیوه می توان سرعت حرکت فرد را تخمین زده و در سیستم های دقیق تر حتی می توان نوع کفش وی را برای تطبیق با مدارک به دست آمده تعیین کرد. اما به دلیل وجود مشکلاتی از قبیل وجود پارازیت های هوایی و عدم دقت لرزش های ایجاد شده توسط راه رفتن فرد بر روی سطح زمین، استفاده از این سیستم تا به حال رواج نیافته است. یکی از فیزیکدانان دانشگاه «می سی سی پی» در جهت رفع این اختلالات و گسترش این شیوه شناسایی در میان گروه های امنیتی، اعلام کرد ردیابی دقیق صدای قدم های افراد با استفاده از امواج التراسونیکی که هنگام حرکت فرد ایجاد می شود، ممکن خواهد بود. به گفته وی میزان تاثیرگیری میکروفن های التراسونیک از پارازیت های هوا بسیار اندک بوده و با استفاده از آنها می توان سیستمی ردیاب صوتی التراسونیکی را برای انتشار یک سیگنال و شنیدن تغییرات داپلر(میزان تغییر تن صدا) که توسط حرکت قدم ها ایجاد می شود، استفاده کرد. این سیستم، سیستمی طبیعی است که توسط خفاش ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد به این معنی که این جانداران برای ردیابی حشرات در شب با استفاده از امواج التراسونیک صدای بال زدن آنها را شنیده و ردیابی می کند و به کمک این شیوه قابلیت شکار خود را در تاریکی شب افزایش می بخشند. همچنین به گفته این فیزیکدان، حرکت بازوی انسان در هنگام راه رفتن و دور و نزدیک شدن آن نسبت به بدن، اثر مشابهی با اثر به جا مانده از قدم ها داشته و می توان این خصوصیت را نیز برای ردیابی افراد مورد استفاده قرار داد. بر اساس گزارش نیوساینتیست، این مخترع امیدوار است بتواند با تکمیل و ارائه این ابداع، نظر بسیاری از گروه های امنیتی از قبیل گروه های کنترل مرزها را به خود جلب کند.

ردیابی نوجوانان با تلفن های همراه شرکت دیزنی

بازار فروش تلفن های همراه به کودکان بسرعت گسترش می یابد
شرکت تلفن همراه دیزنی در آمریکا خدمات تازه ای را عرضه کرده که والدین را قادر می سازد بر نحوه استفاده فرزندانشان از تلفن های همراه نظارت کنند.
آنها قادر خواهند بود پیام های صوتی، متنی، ویدیویی و تصویری نوجوانان را وارسی کرده و محدودیت هایی را بر تماس های تلفنی اعمال کنند.

این تلفن ها همچنین امکان ردیابی محل جغرافیایی کودکان را به وسیله سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) فراهم می کند.

دیزنی، شرکت بزرگ سرگرمی، امید دارد فعالیت های خود را به بازار نه چندان شناخته شده اما رو به رشد تلفن های همراه برای کودکان بین ۱۰ تا ۱۵ سال گسترش دهد.

جرج گروبر، مدیر عامل شرکت تلفن همراه دیزنی می گوید: "این بازار هنوز در مرحله رشد است".

شرکت دیزنی با این خدمات ۲۰ تا ۳۰ میلیون کودک را مورد هدف قرار داده است.

تصمیم به راه اندازی این خدمات در پی تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می داد والدین تمایل دارند از محل حضور فرزندانشان در زمانی مشخص مطلع شده و بتوانند در همان موقع با آنها صحبت کنند.

'بازار بزرگ برای نوجوانان'

در حالی که بازار تلفن های همراه در آمریکا تثبیت شده و ۷۰ درصد جمعیت، دارنده تلفن همراه هستند، این رقم درمیان نوجوانان بسیار کمتر است.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی ژوپیتر که در حوزه فناوری به تحلیل آمار می پردازد، حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد از ۱۳ ساله ها از تلفن همراه استفاده می کنند.

نزدیک دو سوم والدین هزینه تلفن های همراه نوجوانانشان را می پردازند.

تلفن های جدید برای والدین از ماه ژوئن روی اینترنت فروخته خواهند شد.

شرکت دیزنی هنوز هزینه این خدمات تازه را اعلام نکرده اما اشتراک ماهانه شرکت های دیگر برای هر عضو تازه خانواده، چیزی کمتر از ۱۰ دلار است.

این دومین سری از خدمات ویژه شرکت دیزنی در زمینه تلفن های همراه است. در ماه فوریه ۲۰۰۶ این شرکت خدماتی برای علاقمندان به ورزش راه اندازی کرده بود.

شرکت تلفن سازی نوکیا پیش بینی کرده که بازار جهانی تلفن های همراه در سال جاری ۱۵ درصد رشد خواهد داشت.

منبع:bbc

توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌های مخابراتی دربرنامه 10ساله فضایی

رییس سازمان فضایی ایران(ایسا) با اشاره به تشکیل جلسه آتی شورای عالی فضایی در آینده نزدیک، توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌های مخابراتی را از جمله اهداف برنامه 10 ساله فضایی ایران عنوان و پیگیری اعزام فضانورد را از اهداف بلندمدت در چشم‌انداز توسعه برنامه‌های فضایی کشور اعلام کرد.
تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا خاطر نشان کرد: بحث اعزام فضانورد از سوی سازمان فضایی ایران در حال حاضر در فاز مطالعاتی است و زمانی را برای آن مشخص نکرده‌ایم اما در برنامه‌های دراز مدت ما قرار گرفته است.
وی با بیان این که فعالیت‌های فضایی ایران در قالب برنامه 10 ساله و چشم‌انداز افق 20 ساله دنبال می‌شود، تصریح کرد: بحث اعزام انسان به فضا مطمئنا بیش از 10 سال به طول خواهد انجامید و در برنامه 10 ساله عمدتا پیگیر موضوعات ماهواره‌های عملیاتی و مخابراتی و توسعه ماهواره برها هستیم تا همه نیاز داخلی و حتی منطقه را توسط ماهواره برهای ساخت داخل پوشش دهیم.
تقی‌پور در ادامه با ابراز خرسندی از پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوش -2 از سوی پژوهشگاه هوافضا که تجربیات جدیدی را به مجموعه دانش فضایی کشور افزوده است، درباره تفاوت راکت‌های کاوش با ماهواره‌برها، گفت: مهم‌ترین اختلاف این دو تفاوت در ماموریت آنهاست. ماهواره‌برها باید یک محموله را تا یک ارتفاع مشخص برده و در مدار قرار دهند، اما راکت‌های کاوش عمدتا برای مقاصد تحقیقاتی پرتاب می‌شوند و مجموعه‌ای از اطلاعات مانند فشار و دما را از طریق سنسورها و حسگرهای خود از مسیر جمع‌آوری می‌کنند که بخشی به زمین ارسال شده و برخی نیز به دلیل محدودیت کانال ارتباطی داخل سیستم جمع شده و پس از بازگشت تحویل می‌شود.
وی افزود: ماهواره‌برها برای این که بتوانند ماهواره را در مدار قرار دهند، باید تا ارتفاع بالای 200 کیلومتر بروند در حالی که راکت‌های کاوش معمولا تا ارتفاع پایین‌تری پرتاب شده و کاوش می‌کنند.

رییس سازمان فضایی ایران(ایسا) تاکید کرد: راکت‌های کاوش قادر به صعود تا ارتفاعی که بتوان محموله را در حالت بی وزنی قرار داد نیستند و اهدافی که از اعزام موجودات زنده به فضا دنبال می‌شود بررسی تاثیرات بیولوژیک سفر به فضا بر روی جانداران است.

دبیر شورای عالی فضایی در ادامه با اشاره به احیای شورا با مصوبه مجلس به ایسنا گفت: پس از احیای شوراهای عالی، تشکیل مجدد جلسات این شورا در دستور کار قرار گرفته و از دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه درخواست کرده‌ایم که یا اعضای قبلی را اضافه کرده و یا اعضای جدید خود را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه‌های شورای عالی در حال تشکیل هستند و جلسه شورای عالی به زودی تشکیل می‌شود. البته دبیرخانه شورای عالی فضایی از مدت‌ها قبل فعال شده و چهار کارگروه مدیریت بلایای طبیعی توسط فن‌آوری‌های فضایی ، کارگروه سنجش از دور، حقوق فضا و ارتباطات فضایی فعال بوده و دستگاههای مختلف اجرایی در این کارگروه ها شرکت می‌کنند.

گیرنده ماهواره‌ جدیدی که بر اساس عادات راننده عمل می‌کند.

کارشناسان از ساخت سیستم‌ ماهواره‌ای هدایت‌گر جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند بر اساس معیارهایی مانند محدودیت‌های سرعت، ساختار جاده‌ها، وضعیت عبور و مرور و عادت‌های افراد در رانندگی عمل کند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،از سایت خبرگزاری فارس، این گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس توسط شرکت آلمانی Navigon ساخته شده است و بر اساس اخبار منتشر شده، قادر است بر اساس عادت شخصی افراد و نوع رفتار آن‌ها عمل کند.
در این دستگاه قابلیت با عنوان MyRoutes استفاده شده است که هر یک از معیارهای یاد شده را به صورت مجزا برای هر شخص در نمایشگر خود نمایان می‌کند و به صورت دایم اطلاعات خود را به‌روز می‌کند تا دریابد که راننده در هر لحظه چطور رفتار می‌کند و خودرو به چه صورت باید هدایت شود.
"مایکل رواچ " مدیرعامل شرکت Navigon گفت: «هر یک از گیرنده‌های ماهواره‌ای جی‌پی‌اس هم‌اکنون می‌توانند شما را از نقطه A به نقطه B برسانند. اما این دستگاه جدید می‌تواند مشکلاتی را که هر یک از رانندگان به صورت روزانه با آن‌ها درگیر هستند، برای همان شخص مرتفع سازد».
شرکت Navigon هم‌اکنون سه دستگاه جی‌پی‌اس جدید با نام‌های 7300GT، 4300GT و 3300 عرضه کرده که هرسه آن‌ها شامل این قابلیت می‌شوند.

موتورسیکلت‌ها هم با ماهواره ردیابی می‌شوند

با توجه به اینکه گیرنده‌های ماهواره‌ای GPS امروزه به بخش جدایی ناپذیر نسل جدید دستگاه‌های دیجیتالی مانند تلفن‌های تبدیل شده‌اند، شرکت الکترونیکی Garmin با همکاری شرکت خودروسازی BMW گیرنده ماهواره‌ای پیشرفته خود را تولید و روانه بازار کرد.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات،از سایت فارس، این دو شرکت از ساخت گیرنده GPS جدیدی خبر داده‌اند که BMW Motrrad Navigator IV نام دارد و علاوه بر موتورسیکلت‌های BMW، می‌تواند روی انواع موتورسیکلت‌ها نصب شود.
روی این دستگاه به صورت پیش‌فرض نقشه‌های آنلاین و اطلاعات جغرافیایی دقیق قرار گرفته است و از دیگر امکانات آن می‌توان به سیستم پخش موسیقی و فناوری ارتباطی بلوتوث اشاره کرد.
این دستگاه شامل نمایشگر لمسی 3/4 اینچی می‌شود و به گونه‌ای ساخته شده است که با انواع موتورسیکلت‌ها سازگاری دارد. نقشه پیش‌فرض روی این دستگاه ماهواره‌ای کلیه مسیرها با جزئیات را درخود جا داده است و می‌تواند کوتاه‌ترین و بهترین مسیر برای رسیدن کاربر به مقصد را مشخص کند.
سیستم بلوتوث در این دستگاه پس از برقراری ارتباط با تلفن‌همراه، امکان برقراری تماس را برای کاربران فراهم می‌کند.

گیرنده‌های جدید GPS با دقت بالا

شرکت Epson به‌تازگی چیپ‌ستی به نام Infineon XPOSYS تولید کرده است که با وجود آن نسل جدید دستگاه‌های GPS با قابلیت‌های بیشتر، تا اواخر سال 2009 تولید خواهد شد.

این چیپ‌ست دارای ابعاد 8/2 در 9/2 میلی‌متر است و 25 درصد کوچک‌تر از چیپ‌ست‌های A-GPS کنونی است. بنا برادعای سازنده، این چیپ‌ست‌ها نصف چیپ‌ست‌های معمولی توان مصرف می‌کنند و میزان حساسیت نیز در این محصول جدید بهبود یافته که این موضوع باعث افزایش دقت آن شده است.

به این ترتیب با وجود این چیپ‌ست محل دقیق شما حتی در محیط‌های بسته (Indoor) مشخص خواهد شد.

GPS ویژه زنان ساخته شد

یک شرکت تولید کننده جستجوگرهای ماهواره ای نوعی GPS جدید ویژه زنان را وارد بازار کرد.

به گزارش مهر، شرکت "تام تام" نوعی "جی پی اس" ویژه زنان را عرضه کرده است که One White Pearl (مروارید سفید یک) نام دارد. این "جی پی اس" که نقشه 42 کشور اروپایی را در خود گنجانده است از یک طراحی بسیار شیک برخوردار بوده و مجهز به فناوری خاصی است که نقشه اماکن سرگرمی، مد و محیطهای آزاد از استرس را در این 42 کشور نشان می دهد.


رنگ قاب و جلد این "جی پی اس" به رنگ مروارید سفید است و قاب اطراف نمایشگر آن با گلهای ریزی تزئین شده است.

براساس گزارش کاتاوب، در این خصوص مدیرعامل تام تام اظهار داشت: "ما این دستگاه را برای زنان ساخته ایم و در آن طراحی و سبک شیک را در فناوری جستجوی سرگرمیها ادغام کرده ایم. زنان بخش مهمی از بازار جستجوگرهای ماهواره ای را به خود اختصاص داده اند و به همین علت ما با عرضه این مدل جدید قصد داریم هر چه بیشتر توجه این بخش مهم مصرف کنندگان را به خود جلب کنیم."


One White Pearl تا پایان ماه ژوئن به قیمت 199 یورو در بازار اروپا عرضه می شود.

احتمال از کار افتادن سرویس GPS تا سال ۲۰۱۰

ناتوانی دولت آمریکا در اداره سیستم مکان یابی جهانی موسوم به GPS باعث شده تا بر طبق برآوردهای کارشناسی این سیستم تا سال ۲۰۱۰ از کار بیفتد.

اداره ذی حسابی دولت آمریکا و چند نهاد مستقل و بی طرف دیگر با انتشار گزارشی مشترک اعلام کردند برای تداوم فعالیت سرویس جهانی جی پی اس باید از ماهواره های جدیدی در فضا استفاده شود و مشخص نیست که آیا نیروی هوایی آمریکا که وظیفه تامین و مدیریت این ماهواره ها را بر عهده دارد چنین کاری خواهد کرد یا خیر.

به گزارش فارس به نقل از Register، برای جلوگیری از این مشکل باید سه سال پیش ماهواره های جدیدی در فضا قرار می گرفت، اما هزینه این کار ۸۷۰ میلیون دلار بیش از رقم پیش بینی شده و شرایط دشوار اقتصادی موجود اجرای این برنامه را دچار مشکل نموده است.

فناوری جی پی اس برای موقعیت یابی افراد، اتومبیل ها و … مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از نرم افزارها، برنامه های رایانه ای و سرویس های تحت وب با استفاده از آن کار می کنند و از کار افتادن این سیستم مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد.

اما نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که در حال حاضرخدمات جی پی اس با استفاده از ۲۴ ماهواره در سراسر جهان ارائه می شود و در ماهواره های اضافی در صورت لزوم به کار گرفته خواهد شد.

مقامات این نیرو تاکید کرده اند که سرویس جی پی اس از کار نخواهد افتاد و مساله تحت کنترل بوده و تنها خطرات کوچکی وجود دارد که با ارتقای کیفیت عملکرد ما برطرف خواهد شد.

علیرغم این اظهار نظر بحران اقتصادی در امریکا موجب شده تا برخی صاحب نظران در مورد صحت این ادعاها و توانایی آمریکا برای اداره سرویس جی پی اس اظهار تردید کنند.

تجهیز همه کامیون ها به سیستم GPS تا پایان شش ماهه اول سال 88

سرهنگ حسین علیشاهی رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، با اعلام اینکه هشت درصد تصادفات رانندگی به کامیون ها اختصاص دارد، گفت: به لحاظ سنگین بودن این نوع وسائط نقلیه شدت خساراتی که ممکن است در حین تصادف رخ دهد بیشتر از سایر وسائط نقلیه است بنابراین مدیریت سرعت که مهمترین عامل تصادف محسوب می شود می تواند نقش قابل توجهی در پیشگیری از تصادفات فاجعه آمیز داشته باشد.
وی تصریح کرد: هم اکنون کامیون های نفت کش به سیستم GPS مجهز هستند و پیش بینی می کنیم تا پایان شش ماهه اول سال جدید همه کامیون ها به این سیستم مجهز شوند.
سرهنگ علیشاهی با اشاره به اینکه تا قبل از نصب سیستم GPS در اتوبوس ها، 18 درصد تصادفات رانندگی به این نوع وسائط نقلیه اختصاص داشت، افزود: بعد از تجهیز اتوبوس ها به سیستم GPS شاهد کاهش بی نظیر تصادفات بوده ایم به طوریکه از 18 درصد به 5/1 درصد نزول پیدا کرد.

مخترع ایرانی کفش مجهز به GPS تولید کرد

یک مخترع ایرانی موفق به تولید کفش مجهز به قابلیت GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) و GSM شد.مینا رضایی مهندس کامپیوتر شاخه نرم افزار که جایزه ویژه علوم رومانی و مدال نقره جشنواره مخترعان ژنو و همچنین مدال طلای جشنواره مخترعان لهستان را به خود اختصاص داده است، در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: کفش مجهز به GPS و GSM برای نابینایان، مبتلایان به آلزایمر، کمک به مسیریابی برای افراد ناآشنا در شهرهای مختلف و ردیابی کودکان ساخته شده است.وی در توضیح مکانیسم عملکرد این کفش گفت: روی کفش ۳چراغ کوچک نصب شده است که با روشن شدن هر یک از چراغ ها، شخص استفاده کننده مسیر خود را پیدا می کند.رضایی افزود: به همراه کفش یک دستگاه کوچک ۲۰۰گرمی وجود دارد که به راحتی در جیب یا کیف جای می گیرد. با قرار دادن سیم کارت تلفن همراه اشخاص در این دستگاه، به محض تغییر موقعیت جغرافیایی از یک منطقه به منطقه دیگر، پیامکی برای مخاطب مورد نظر که پیشتر شماره وی به حافظه این دستگاه داده شده است، ارسال می شود که موقعیت استفاده کننده کفش را اعلام می کند.قابلیت ردیابی و کنترل موقعیت جغرافیایی استفاده کننده کفش با سیستم GPS و از طریق ماهواره های اطراف کره زمین انجام می شود و ارسال پیامک هم برای مخاطب مورد نظر از طریق سیستم GSM صورت می گیرد.این مهندس کامپیوتر درادامه تصریح کرد: این سیستم قادر است پیامک اعلام موقعیت جغرافیایی استفاده کننده را برای ۵مخاطب -که پیشتر اسامی آن ها به حافظه دستگاه وارد شده است-به صورت هم زمان ارسال کند. وی مزیت دیگر این کفش را راهنمایی کردن شخص استفاده کننده از مبداء حرکت تا رسیدن به مقصد بیان کرد و اظهار داشت: روی کفش ۳چراغ کوچک نصب شده است که با روشن شدن چراغ جلو باید شخص استفاده کننده به طور مستقیم حرکت کند. هم چنین با روشن شدن چراغ چپ، حرکت به طرف چپ و روشن شدن چراغ راست، حرکت باید به طرف راست باشد. این مخترع در توضیح قابلیت راهنمایی مسیر سفر از مبدا تا مقصد برای مصرف کننده گفت: به عنوان نمونه، اگر شخصی در تهران این کفش را در منزل خود بپوشد و قصد سفر به میدان امام اصفهان را داشته باشد، کفش وی را تا رسیدن به مقصد راهنمایی می کند و مسیر را به او نشان می دهد.وی افزود: برای تولید انبوه کفش مجهز به GPS و GSM با چند کارخانه تولید کفش قرارداد بسته شده است و این محصول به زودی وارد بازار خواهد شد.این اختراع در اداره کل ثبت  شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران نیز به ثبت رسیده است.