فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

کتابخانه ها به سیستم RFID مجهز می شوند

محسن لطفی در گفت و گو با خبرنگار موج با بیان این مطلب اظهار داشت: درحال حاضر یک هزار و هفتصد کتابخانه عمومی و یکصد و هشت کتابخانه مشارکت عمومی تحت پوشش نهاد قرار دارد.
وی افزود: اولین کتابخانه عمومی مکانیزه با روش RFID اسفندماه سال گذشته در کشور افتتاح شد.
مدیرکل آمار و فنآوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: در این کتابخانه نام کاربری کتاب ها را روی ریدر قرار گرفته شده است و افراد می توانند به صورت الکترونیکی از این کتابخانه استفاده کنند.
وی عنوان کرد: در برنامه افق چشم انداز 1404 قرار است کتابخانه های مرکزی استانی و شهرستانی و کتابخانه های استاندارد را به این سیستم مجهز کنیم که درحال حاضر کتابخانه ارغوان واقع در دیباجی جنوبی مجهز به این سیستم الکترونیکی است.
لطفی اظهار داشت: از بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور درصدد هستیم بااین روش الکترونیکی پروژه مکمل شبکه کتابخوان را به هم وصل کنیم تا یک کتاب برای همه کتابخانه ها باشد و یک عضو کتابخانه بتواند ازکتاب های همه کتابخانه ها استفاده کند

گذرنامه های RFID آمریکایی هک شد

فارس: این گذرنامه های هوشمند حاوی تراشه هایی هستند که اطلاعات شخصی و تصویر مالک را در بردارد و جعل آنها غیرممکن و قابلیت های امنیتی شان بیشتر از گذرنامه های عادی است.

اما محققان دانشگاه واشنگتن و شرکت امنیتی RSA با همکاری یکدیگر موفق به هک کردن تراشه های RFID این گذرنامه ها از فاصله 150 فوتی شدند.

آنان همچنین متوجه شدند که اطلاعات ذخیره شده در این تراشه ها برخلاف ادعاهای اداره امنیت داخلی آمریکا به سادگی قابل کپی کردن و استخراج است.

در حال حاضر این گذرنامه ها در مرزهای دریایی و زمینی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و بدون شک این نقص امنیتی پیامدهای بی شماری را در پی خواهد داشت. مقامات دولتی هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

تولید تگ غیرفعال با حافظه بالا توسط شرکت Tego

شرکت Tego،یک نوع تگ RFID از نوع غیرفعال(Passive) را معرفی کرده است که دارای حافظه بالایی می‌باشد. این تگ محدودیت حافظه دیگر کارتهای  Passive را برطرف کرده است، بطوریکه دارای حافظه تقریبا 2500 برابر میانگین حافظه دیگر کارتهای Passive  موجود در بازار می‌باشد. بنا به گفته مدیر این شرکت علاوه بر ظرفیت بالا، این تگها دارای ماندگاری داده ها بمیزان بالایی(در حدود بیست سال) می باشند.

شرکت هواپیمایی Airbus که درخواستهای خودش را برای شرکتهای RFID برای تجهیز تمام بخشهای خود تا پایان سال 2009 اعلام کرده است، سرکت tego را بعنوان یکی از اولویتهای خود با توجه به این تگ جدید قرار داده است.

تگ Passive جدید شرکت Tego قرار است تا فوریه 2009 به بازار عرضه شود.

کارتخوان RFID قابل حمل با سازگاری بالا

شرکت 3M یک دستگاه کوچک ردیابی RFID را به بازار عرضه کرده است. این دستگاه، یک کارتخوان RFID قابل حمل با سازگاری بالا می باشد که به راحتی می تواند با انواع سیستمهای ردیابی یکپارچه شود.


این دستگاه جدید که در اندازه 7.25 در 6.5 اینچ می باشد به قدری کوچک است که برای قرار دادن در کیف یک رایانه قابل حمل نیز مناسب می باشد. همچنین می تواند برق و توان لازم خود را بطور کامل از طریق پورت USB یک کامپیوتر یا لپ تاپ تامین کند. طراحی فشرده و کوچک آن امکان استفاده از این دستگاه را در مکانهای تنگ و نامناسب که دارای محدودیتهای انتخابی می باشد مناسب می سازد.


این دستگاه همچنین دارای سطح صاف و همواری می باشد و براحتی می توان آنرا تمیز نمود، از اینرو برای محیطهایی همانند بیمارستانها که بهداشت بسیار مهم می باشد مناسب است. 


http://www.rfidnews.org/2009/05/04/3m-unveils-compact-tracking-pad

وضعیت کنونی بازار رادیو شناسه

به نظر می رسد رادیو شناسه ( RFID ) یکی از بازیگران اصلی در آینده جهان باشد و وضعیت جهان را تا حد بسیار زیادی دچار تحول کند.

در اینجا به ذکرگزارشاتی در مورد وضعیت این بازار در حال حاضر می پردازیم


حجم بازار صنعت RFID در سال 2007 بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است که این رقم تا سال 217 به بیش از 25 میلیارد دلار خواهد رسید . در سال 2007 بزرگترین سفارش را شرکت Savi داشته است.
و بزرگترین پروژه مربوط بوده است به پروژه 6 میلیارد دلاری کارت شناسایی در چین و بیشترین درآمد تجمعی مربوط به شرکت Alien بوده است
چیزی که مشخص است این است که روز به روز شاهد گسترش بازار و افزایش حجم سفارشات خواهیم بود و سرمایه گذاری در این بخش نیز روز به روز گسترش بیشتری خواهد یافت.
در زیر جدولی از افزایش فروش شرکت های مختلف و نوع محصولات دخیل در این افزایش را مشاهده می نمایید.

اکثر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در تگ های Passive HF & UHF داشته اند و در مورد Active تگ ها تاکید سرمایه گذاری بر روی کاربرد ردیابی موقعیت (RTL) بوده است. و بیشترین سرمایه گذاری نیز در آمریکا در این خصوص انجام شده است.
نکته قابل توجه این است که هم اکنون بازار RFID در شرایط خاصی به سر می برد ، تعداد زیادی شرکت در این زمینه در حال شکل گیری هستند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است اما از طرفی تعداد زیادی از شرکت های قویتر با هم ترکیب می شوند و به سرعت تعداد زیادی از کوچکتر ها از دور رقابت خارج می شوند. مشتریان تمایل دارند که از تعداد معدودی از شرکت ها خرید کنند و تمام نیازشان را از یک تامین کننده دریافت دارند و شرکت های جهانی را بر شرکت های کوچک ترجیح می دهند. از این رو با سرعت زیادی شرکت های کوچک و تازه وارد در این ورطه از این صنعت به خارج رانده می شوند و حتی بزرگتر ها نیز با هم ترکیب شده تا بتوانند در این تجارت موفقیت کسب کنند.

پیشروی تکنولوژی RFID
این تکنولوژی به شدت در حال جهش و بهبود است به شکلی که ملاحظه می کنید کارآیی بالاتر هر روز با تجهیزات کوچکتر روانه بازار می شوند . مساله مهم در عمومی شدن RFID مساله قیمت تجهیزات است در حال حاضر با وجود سیستم بارکد و قیمت بسیار پایین آن مشتریان کارآیی بسیار بالاتر RFID را فدای قیمت آن می کنند.
به نظر می رسد تنها راه برای کاهش قیمت تولید انبوه آن است و تا زمانی که سفارش بالایی نباشد تولیدی صورت نخواهد گرفت که این مسئله به شکل مسئله مرغ و تخم مرغ بررسی می شود برای حل این معضل عده از کمپانی های بزرگ به مانند Walmart اقدام به استفاده گسترده از تگ RFID بر روی محصولات خود نموده اند. همانطور که ملاحظه می کنید بازار به سمت تگ های تک سنتی در حال حرکت است و در صدد است با حذف هزینه های آنتن تگ و مواد درون آن و تقویت تراشه، تگ های یک سنتی تولید کند.
به نظر می رسد رشد درآمد این بازار تا سال 2014 به شکل زیر صورت پذیرد. در این زمان اکثر سود کسب شده از حسگر های متصل به تگ ها خواهد بود و همانطور که ملاحظه می کنید از سال 2008 میزان زیادی از سود توسط حسگر دمایی حاصل می شود و به تدریج حسگر نسل دوم که توانایی تشخیص گاز را دارد حاشیه سود بالاتری را کسب میکند . با ورود حسگر نسل سوم یا بیو سنسور حاشیه سود بیشتری نسیب تولید کنندگان خواهد شد.

نگاهی به آینده
به نظر می رسد در آینده ای نزدیک اکثر اجسام دارای تگ RFID شود و توجیه اقتصادی آن بدیهی به نظر برسد به طور مثال تلفن را در نظر بگیرید روزی به عنوان یک وسیله تشریفاتی به حساب می آمد ولی امروزه از اجزا لاینفک زندگی روزمره می باشد و در ایجاد یک دفتر کار یا یک منزل دیگر کسی توجیه اقتصادی بودن تلفن را بررسی نمی کند بلکه می داند یک منزل یا یک دفتر کار حتما به این وسیله نیاز دارد. به نظر می رسد تا آینده نزدیک RFID هم وضعیت مشابهی خواهد داشت و به جز لاینفک زندگی بدل خواهد شد. که صد البته به غیر از محاسن بیشمار معایبی را نیز خواهد داشت که زمینه ساز جنبش های مخالف با این تکنولوژی خواهد بود زیرا این تکنولوژی توانایی نفوذ در حریم خصوصی زندگی افراد و تحت کنترل درآوردن رفتار را خواهد داشت. در همین رابطه دستگاه های تگ کش یا Keeler طراحی شده اند تا در صورت تمایل هر فرد بتواند تگ هایی که به وسایل او متصل هستند را نابود کند.

RFID با حضور در هر زمینه ای به شدت بر کارآیی سامانه های موجود در آن زمینه تاثیر خواهد داشت

توپ‌های هوشمند؛ من گل شدم آقای داور!

(Radio-frequency identification) یا شناسایی از طریق امواج رادیویی استفاده می‌کند. این تراشه در هر ثانیه 2 هزار بار سیگنال هایش را از درون توپ به 12 آنتن قرار گرفته در اطراف زمین می‌فرستد. رایانه مرکزی با استفاده از سیگنال‌های دریافت شده توسط آنتن‌ها به صورت لحظه‌ای می‌تواند موقعیت توپ را در زمین مشخص کند. علاوه بر این 4 حسگر قرار گرفته روی دروازه می‌توانند در زمان نزدیک شدن توپ به خط دروازه در هر لحظه موقعیت آن را در هر نقطه فضا مشخص کنند.


من گل شدم آقای داور!
محمد کرباسی- همشهری آنلاین
سال 1966، جام جهانی انگلستان. همه نفس‌ها در سینه حبس شده است. فینال بازی‌ها بین آلمان غربی و انگلستان در حال برگزاری است و با تمام شدن 90 دقیقه قانونی بازی تیم‌ها به نتیجه 2-2 رسیده‌اند. 93 هزار تماشاگر داخل استادیوم ویمبلی لندن و میلیونها تماشاگر تلویزیونی جرات تکان خوردن ندارند. در دقیقه دوازدهم وقتهای اضافه، توپ خطرناکی به تیرک افقی دروازه آلمان‌ها می‌خورد و پایین می‌آید. مدافعان تیم ملی آلمان سریع توپ را دور می‌کنند.

اما توپ کجا فرود آمده بود؟ داور بازی هم مطمئن نیست. «تافیک باخراموف» کمک داور آن مسابقه اعلام کرده توپ از خط دروازه رد شده و انگلیسی‌ها شاد می‌شوند و فریاد می‌کشند: گل! آن بازی در نهایت با نتیجه 4 بر 2 به سود تیم ملی انگلیس تمام می‌شود تا آنها قهرمان جهان شوند. 41 سال از آن زمان می‌گذرد. آلمانها از آن موقع تا کنون بر سر آن گل بحث و ادعا دارند. فیفا در مقابل اعتراض آنها نظر داورش را تأیید و از او دفاع کرد. اما واقعیت چه بود؟ توپ از خط دروازه گذشت یا روی خط پایین آمد؟

این مشکل منحصر به این دیدار نمی‌شود. این قضیه هزاران بار در مسابقه‌های فوتبال اتفاق افتاده است و حتی دیگر این روزها با سامانه‌های پیشرفته تصویربرداری هم نمی‌شود در مورد بعضی از صحنه‌ها ‌ باز ‌ به‌طور قاطع نظر داد. اگر تصاویر ویدیویی به درد هم بخورند در لحظه کارآیی ندارند و هیجان را از بین می‌برند.سپ بلاتر در این باره می‌گوید: «ویدئو، خارق العاده بودن فوتبال را از بین می‌برد. ما می‌خواهیم این ویژگی‌ها حفظ شوند.»

مسئولان فیفا به خاطر این مشکلات چند سالی است که طرح «گل لاین» را به‌عنوان تنها راه حل این موضوع در دست اجرا دارند. طرحی که‌ توپ‌های هوشمند (Smart-Ball) هم نامیده می‌شود و قرار است برای تست‌های نهایی تا چند هفته آینده در جام باشگاه‌های جهان در ژاپن مورد آزمایش قرار گیرد.

توپ در نقش کمک داور
میشل پلاتینی، رئیس یوفا، هنوز هم بر عقیده‌‌ سنتی خودش پافشاری می‌کند. او عقیده دارد به جای 3 داور باید به خاطر کاهش این مشکلات از 5 داور در مسابقه‌ها استفاده کرد. اما فیفا متوجه شده است در بعضی از وضعیت‌ها چشم هیچ انسانی نمی‌تواند موقعیت توپ را تشخیص دهد و اگر هزار داور هم داخل و کنار زمین باشند فایده‌ای نخواهد داشت. به خاطر همین فیفا طرح توپ‌های هوشمند را به شرکت آدیداس -که سال‌هاست توپ‌های مسابقه‌های جام جهانی را تهیه می‌کند- سپرده است. آدیداس با همکاری دو شرکت آلمانی کایروس و فرانهوفر چند سالی است که مشغول آزمایش این توپ‌های جدید هستند تا ضریب خطای داوران کاهش پیدا کند.

در هسته توپ‌های جدید یک چیپ (تراشه هوشمند) جاسازی شده است که درصورت رد شدن توپ از خط دروازه داور از طریق مچ بند یا ساعت مچی ویژه‌اش متوجه می‌شود توپ وارد دروازه شده است. ممکن است مچ بند داور در این موقع بوق بزند یا روی ساعتش مچی‌اش نوشته شود: گل! این تراشه به همراه باطری اش 12 گرم وزن و اندازه تقریبی یک سکه را دارد.

تراشه هوشمند این توپ‌ها از فناوری
(Radio-frequency identification) یا شناسایی از طریق امواج رادیویی استفاده می‌کند. این تراشه در هر ثانیه 2 هزار بار سیگنال هایش را از درون توپ به 12 آنتن قرار گرفته در اطراف زمین می‌فرستد. رایانه مرکزی با استفاده از سیگنال‌های دریافت شده توسط آنتن‌ها به صورت لحظه‌ای می‌تواند موقعیت توپ را در زمین مشخص کند. علاوه بر این 4 حسگر قرار گرفته روی دروازه می‌توانند در زمان نزدیک شدن توپ به خط دروازه در هر لحظه موقعیت آن را در هر نقطه فضا مشخص کنند.

درصورت رد شدن توپ از خط، سیگنال خاصی به ساعت مچی ویژه داور ارسال می‌شود تا همه از گل شدن توپ مطمئن شوند. شرکت کایروس، علاوه بر این، طرح قرارگیری چیپ روی ساق بند هر بازیکن را هم به فیفا ارائه داد که با اجرای آن مخالفت شد. با قرار گیری این چیپ‌ها رایانه مرکزی می‌توانست موقعیت هر بازیکن را در زمین مشخص کند تا مشکل تشخیص خطای آفساید هم حل شود.

علاوه بر این رایانه می‌توانست حرکت‌های هر بازیکن را در طول بازی تحلیل نموده و مربی‌ها به آنالیز بسیار دقیق از حرکت‌های بازیکنان شان برسند. اما فیفا با اعتقاد به اینکه این اطلاعات می‌تواند توسط تیم‌های دیگر مورد سوء استفاده قرار بگیرد با این طرح موافقت نکرد. فدراسیون جهانی فوتبال سخت گیری خاصی در مورد دقت و درستی کار توپ‌های جدید دارد. فیفا توپ‌های هوشمند را اولین بار به صورت رسمی در سپتامبر سال 2005 و در جریان مسابقات جام جهانی زیر 17 سال در پرو مورد آزمایش ویژه قرار داد. نتیجه خیلی راضی‌کننده ، نبود. داوران در هر بازی چند بار مجبور شدند توپ‌ها را عوض کنند چون تراشه داخل توپها در اثر ضربه‌های شدید از کار افتاده بود. فیفا به غیراز این، اطلاعات دیگری در مورد خطاهای احتمالی سامانه در آن مسابقات فاش نکرده است.

اما به خاطر مشکلات به وجود آمده مسئولان فیفا از به کارگیری توپ‌های هوشمند در جام جهانی 2006 صرف‌نظر کردند تا تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری صورت بگیرد. توماس ون شایک، سخنگوی Adidas در این باره می‌گوید: «ما به کیفیت این شیوه ایمان داریم، اما باید دقت آن را 100 درصد ثابت کنیم تا به خانواده فوتبال معرفی شود. نباید عجولانه کاری را انجام داد. هنگامی که داوران نمی‌توانند قضاوت کنند، این توپ به کمک آنهاخواهد آمد.» اگر آزمایش این توپ در جام باشگاه‌های جهان موفقیت آمیز باشد این توپ‌ها در جام جهانی سال 2010 درآفریقای جنوبی استفاده خواهند شد.

همه چیز زیر سر RFID
RFID یا «سامانه تشخیص هویت با استفاده از امواج رادیویی» اولین بار در سال 1960 مورد استفاده قرار گرفت اما در چند سال اخیر استفاده از آن بسیار گسترش یافته است. به‌طور کلی RFID یک میکروچیپ کوچک (ریزتراشه) است با مقداری مدار چاپی و یک آنتن. اما بخش دوم این سامانه هم یک دستگاه رمزخوان (Reader) است که امواج رادیویی را در یک فرکانس مشخص (مثل سامانه قفل از راه دور اتومبیل‌ها) برای میکروچیپ ارسال یا از آن دریافت می‌کند. اطلاعات به دست آمده در رایانه تحلیل و شناسایی می‌شود. در جام جهانی 2006 آلمان با اینکه توپ‌های هوشمند شانس حضور نداشتند اما از فناوری RFID برای تهیه بلیت مسابقات استفاده شد.

هر بلیت این مسابقه‌ها دارای یک تراشه خاص بود تا به هیچ عنوان امکان جعل بلیتها وجود نداشته باشد. علاوه بر اینکه تراشه، اطلاعات کامل خریدار را داشت باعث می‌شد که تماشاچیان تنها بتوانند از ورودی‌های خودشان وارد ورزشگاه‌ها ‌شده و در جاهای خاص خودشان هم مستقر شوند.در توپ‌های هوشمند از ترکیب فناوری RFID با استفاده از روش مثلث بندی در مکان‌یابی استفاده شده است. در روش مثلث بندی از اندازه گیری سه فاصله برای پیدا کردن موقعیت استفاده می‌شود. با استفاده از تجربیات مسابقات جام جهانی زیر 17 سال تراشه‌های جدید به شکلی طراحی شده‌اند که در برابر هر شدت ضربه‌ای مقاومت کرده و آسیبی نبینند.

شرکت کایروس در ساخت این تراشه‌ها از تگ فعال RFID استفاده کرده که در فرکانس4/2 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. فعالیت در این فرکانس بالا امکان انتقال بسیار سریع اطلاعات را برآورده می‌کند. تگ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال و نیمه فعال، برای تأمین توان موردنیاز ریزتراشه خود و ارسال سیگنال به سوی دستگاه رمزخوان، یک باطری درون خویش دارند. تگ‌های نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فعال نیز دارای باطری هستد، اما در غیاب امواج رادیویی منتشر‌شونده از دستگاه رمزخوان، به حالت خواب رفته و به محض حضور تگ در محدوده تشعشعی آنتن و دریافت سیگنال دستور بیداری، شروع به تبادل اطلاعات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

این امر باعث صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در مصرف باطری و افزایش طول عمر تگ می‌شود. تگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرفعال برای خوانده شدن باید در محدوده تشعشعی آنتن دستگاه رمزخوان قرار بگیرند و پس از دریافت سیگنال این دستگاه، آن را با اطلاعات خود مدوله کرده و دوباره به سوی رمزخوان بازگردانند. اینگونه تگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها توان موردنیاز ریزتراشه خود را از طریق سیگنال AC ارسالی از سوی دستگاه رمزخوان تأمین می‌کنند. ریزتراشه داخل توپ‌های هوشمند در هر ثانیه 2000 هزار بار سیگنال‌هایش را به گیرنده‌هایی که در محدوده 300 متری آن قرار دارند، ارسال می‌کند.

استفاده از آنتن‌های زیاد و به علاوه 4 سنسور روی دروازه‌ها به خاطر دقت بیشتر در دریافت اطلاعات است. به گفته مسئولان این شرکت دقت سامانه بسیار بالا بوده و حتی درصورتی که توپ با سرعت بسیار بالا (مثلا تا 140 کیلومتر در ساعت) در حال حرکت باشد مکان آن به صورت لحظه‌ای با خطای حداکثر یک سانتی متر تشخیص داده می‌شود.

گران ولی مؤثر
استفاده از فناوری RFID هر روز وسیع‌تر می‌شود. از مدیریت کتابخانه و فروشگاه‌ها بگیر تا کنترل وسایل نقلیه یا حتی صدور گذرنامه. گذرنامه‌های جدید با استفاده از این فناوری و تراشه نصب شده روی آن دیگر به هیچ عنوان امکان جعل ندارند. مسئولان فرودگاه هم لازم نیست حتما گذرنامه افراد را ببینند. به محض قرار گرفتن فرد در محدود دستگاه رمزخوان اطلاعات گذرنامه اش روی رایانه فرودگاه مشاهده می‌شود.

اما با تمام این حرف‌ها این فناوری هنوز نسبت به روش‌های مرسوم بسیار گران به حساب می‌آید. فیفا به همین خاطر تصمیم دارد برای این مورد برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد تا به تدریج ورزشگاه‌های اصلی همه کشورهای عضو به این فناوری مجهز شوند. سر بابی چارلتون که در جام جهانی 1966 برای تیم ملی انگلیس بازی می‌کرد در مورد توپ‌های هوشمند می‌گوید:‌«من دلم می‌خواهد این فناوری خیلی سریع‌تر فراگیر شود.

کاش زمان ما هم توپ‌های هوشمند بودند تا بالاخره می‌فهمیدیم حق با ما بود یا با آلمان‌ها. 40 سال است داریم درباره‌اش بحث می‌کنیم، هنوز هم کسی حقیقت را نمی‌داند».

عرضه فناوری RFID توسط مگفا

ایتنا - شناسایی از طریق امواج رادیویی(RFID)، ابزاری هوشمند در جمع‌آوری دقیق و کامل داده‌ها و فراهم کردن یک منبع اطلاعاتی یکپارچه در حوزه‌های متنوع کاری با رویکرد کاهش هزینه زمان و ارتقاء بهره‌وری است.


به گزارش واحد ارتباطات مگفا، محمدرضا حائری‌یزدی، مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات، با بیان مطلب ذکر شده، شناسایی از طریق امواج رادیویی را یکی از نیازهای یک سیستم مدیریتی دانست و بیان داشت: «فناوری RFID از طریق کنترل تردد خودروها، کنترل دسترسی کارکنان، ردیابی کالا و اموال، کنترل موجودی، مدیریت ایمنی و سیستم‌های حفاظتی، مدیریت زنجیره تامین و ده‌ها کاربرد دیگر موجب بهبودی کارآیی سازمان می‌‌شود و رفته‌رفته جایگزین بسیاری از سیستم‌های رایج نظیر بارکد شده و راه را برای توسعه هرچه بیشتر هموار می‌سازد.»

وی در خصوص ماهیت این فناوری گفت: «امروزه برای شناسائی خودکار افراد و اشیا، در بسیاری از موارد از تکنولوژی فرکانس رادیویی استفاده می‌شود RFID .به معنی ابزار تشخیص امواج رادیویی است و در حقیقت برچسب الکترونیکی کوچک، شامل یک تراشه کوچک و یک آنتن است.»

مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات تصریح کرد: «به طور ساده می‌توان گفت RFID در هر جایی که مفهومی به عنوان شناسایی مطرح باشد، اعم از شناسایی انسان‌ها، حیوانات و کالاها می‌تواند به کار رود.»

وی تصریح کرد: «پروژه مطالعاتی این فناوری اکنون در گمرک بندر امام‌خمینی در حال انجام است و در صورت اجرا می‌توان ورود و خروج کالاها را کنترل و پیگیری نمود.»

حائری یزدی مزایای استفاده از این فناوری را کاهش ریسک و هزینه‌ها، افزایش سرعت انجام فرآیندها، افزایش کارآیی و بهره‌وری سازمان، افزایش دقت از طریق حذف خطاهای انسانی و عملکرد 24 ساعته از طریق خودکارسازی ذکر کرد.

گفتنی است قابلیت‌های این تکنولوژی توسط مگفا در اولین نمایشگاه ITEX عرضه شد.

نخستین کتابخانه عمومی هوشمند کشور با روش RFID

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل این نهاد‌؛ این امکان که آخرین و جدیدترین پیشرفت در نوع خود است‌، با هدف کاستن از فعالیت‌های فیزیکی و اجرایی کتابداران در حوزه امانت‌دادن و گرفتن به اعضا به کار گرفته شده است.

در واقع در این سیستم اطلاعات ذخیره شده در Tag نصب شده بر روی کتاب به Reader های دریافت کننده امواج RF مستقر در کتابخانه انتقال می‌یابد.

عسگری مدیر پروژه راه‌اندازی کتابخانه هوشمند در ادامه افزود‌: RFIDاین امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند که بدون حضور کتابدار و حتی در ایام تعطیل با مراجعه به کتابخانه هوشمند کتاب مورد نظر خود را به امانت بگیرد و یا پس بدهد و اطلاعات به طور دقیق در سیستم مرکزی ثبت و ضبط شود.

مدیر پروژه کتابخانه هوشمند با اشاره به صدور کارت‌های هوشمند عضویت برای اعضا گفت‌:کتابخانه هوشمند که توسط شرکت تکتا از زیرمجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده توانایی آن را دارد که با همکاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی آنرا در سراسر کشور گسترش دهد.

در ادامه منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تاکید بر عزم جدی این نهاد بر سراسری کردن خدمات هوشمند در کتابخانه‌های عمومی تا پایان سال89 گفت‌: با راه‌اندازی این سامانه هوشمند برآنیم تا تمامی اعضای سراسر کشور بتواند با کارت عضویت خود از هر کجا و هر کتابی که نیاز داشتند استفاده کنند.
در واقع در این سیستم دسترسی آسان‌تر و بدون محدودیت مکانی به منابع کتابخانه‌ای برای اعضای کتابخانه‌های عمومی فراهم می‌شود و این امکان از طریق سیستم‌های سنتی و دستی به سختی امکان‌پذیر است.

واعظی در ادامه با تاکید بر حفظ جایگاه و شان شغلی و حرفه‌ای کتابداران اعلام کرد‌: گرچه به عنوان نمونه می‌خواهیم کتابخانه‌ای بدون کتابدار را تعریف و راه‌اندازی کنیم اما به طور کلی این طرح نه با هدف حذف کتابدار بلکه در صدد سامان‌دهی خدمات کتابداران است تا کتابدار به جای صرف وقت و انرژی برای فعالیت‌های اجرایی به رسالت اصلی خود یعنی مشاوره دادن به اعضاء بپردازد.

شایان ذکر است حضور کتابدار به عنوان یک مشاور امین و مطمئن در راستای ارتقاء مطالعه مفید و از اهداف سند چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی کشور است که چندی پیش توسط اعضای هیات امنا نهاد کتابخانه تصویب و ابلاغ شد.

در ادامه لطفی مدیرکل فناوری اطلاعات و آمار نهاد مراحل مختلف عملکرد سیستم در کتابخانه را به مدعوین نشان داده و توضیحات لازم را ارائه نمود.

کارتخوان RFID با رابط USB

گونه جدیدی از کارتخوانهای RFID توسط شرکت DAILY RFID به بازار عرضه شده است که دارای رابط usb می‌باشند. این کارتخوانها در اندازه فلش های معمولی عرضه می‌شوند و دارای برد خواندن در حدود 30 میلی‌متر تا 70 میلی‌متر می‌باشند. این کارتخوانها برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانند در مدیریت کتابخانه ها، کنترل دسترسی و سیستم های حضور و غیاب از آنها استفاده کرد.
همچنین این کارتخوانها دارای رنج فرکانسی MHZ 13.56 می باشند و می توانند همراه کارتهای Mifare نیز استفاده شوند.

قیمت این کارتخواها هم اکنون در حدود 120 دلار می باشد.

ساخت چیپ‌های غیرقابل‌کپی RFID

سرویس اخبار خارجی ایتنا - یک شرکت امریکائی ادعا کرد موفق به ساخت چیپ‌های RFID جدیدی شده که امکان کپی‌برداری از روی آنها وجود ندارد. یکی از ساکنین دره سیلیکون به نام شرکت Verayo ادعا نموده که سیستمی را ابداع کرده که با استفاده از آن می‌تواند چیپ‌های RFID جدیدی ایجاد کند که امکان کپی‌برداری و تکثیر آن وجود ندارد.

این شرکت برای این کار از فناوری بنام (Physically Unclonable Functions (PUF استفاده نموده که پیش از این توسط محققین دانشگاه MIT ایجاد گردیده است. این فناوری با استفاده از تفاوت‌های زمانی متعلق به سیلیکون‌های موجود در چیپ‌های RFID ، هر کدام از این چیپ‌ها را بطور مجزا شناسائی می‌نماید.
این شرکت در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نمود اعلام کرده است: «فناوری PUF یکی از آخرین دستاوردها در زمینه نیمه‌رساناها محسوب می‌شود.» «PUFها خواص اولیه و ابتدائی مدارات الکتریکی هستند که درجریان فرآیند ساخت ICها موجب می‌شوند تا مشخصه‌های هر IC یکتا، غیرقابل پیش‌بینی و منحصربفرد باقی بمانند.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «از آنجا که بازسازی یا کپی‌برداری از فرآیند ساخت IC حتی برای شرکت سازنده آن نیز غیرممکن می‌باشد لذا هر کدام از این ICها رموزی را در خود نگهداری می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توان یکتا بودن این قطعات را مشخص نمود.»

وقتی چیپ‌ها توسط خواننده RFID خوانده می‌شوند، اقدام به ارسال رشته‌ای 64 بیتی از اعداد و حروف نموده تا بدین ترتیب هویت واقعی خود را اعلام دارند. اولین محصولی که با استفاده از این فناوری ساخته شد، برچسب تجاری است که شرکت Verayo با نام VERA X1 RFID روانه بازار نموده است.