فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

گیرنده GPS فضایی ایرانی ساخته شد

پژوهشگران شرکت صنایع الکترونیک ‌ایران موفق به طراحی، ساخت و تست گیرنده GPS فضایی برای موقعیت‌یابی در مدارهای لئو (LEO) شدند.

به گزارش ایسنا، گیرنده‌های تجاری موقعیت‌یاب جهانی GPS به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قادر به تعیین موقعیت خود در شرایط حرکت روی زمین با سرعت، شتاب و نحوه حرکت متعارف باشند.

در شرایط غیر متعارف و برای کاربردهای خاص با دینامیک خارج از رنج متعارف تجاری، گیرنده‌های معمول قادر به موقعیت یابی نیستند. نوع حرکت گیرنده مشخصات و پارامترهای آن، نحوه پیاده‌سازی الگورتیم‌های بخش باند پایه را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر ساختار حلقه‌های داخلی بخش‌های اصلی باند پایه گیرنده، Tracking و Acquistion، بسیار متاثر از دینامیک گیرنده است.

در این پروژه برای طراحی یک گیرنده GPS برای کارکرد در شرایط مداری میکرو ماهواره، با تکیه بر دانش و اطلاعات در اختیار از یک گیرنده کامل GPS (گیرنده GPS تجاری طراحی شده شرکت کاوشکام آسیا) دو کار عمده به موازات هم انجام شد.

در بخش اول ملاحظاتی و تغییرات لازم به روی ساختار حلقه‌های داخلی اعمال و Threshold‌های آ‌نها به درستی تعریف شد.

به گفته مجریان طرح، شناخت درست عملکرد سیستم فعلی، شناخت کامل نیازهای جدید بر اساس دینامیک گیرنده و مدل کردن آنها، انجام شبیه‌سازی در مراحل مختلف و درنهایت پیاده‌سازی و آزمایش‌های نهایی به روی گیرنده در این مرحله صورت گرفت. تغییرات مورد نیاز هم در بخش‌های نرم افزار و هم در بخش‌های سخت افزاری باند پایه گیرنده GPS انجام شد و حتی در بسیاری از قسمت‌ها طراحی دوباره صورت گرفت.

بخش دوم،‌ طراحی سخت افزار کامل برد گیرنده Space GPS بود که توانایی دریافت سیگنال ماهواره‌های GPS را از یک ورودی داشته باشد و اطلاعات خروجی شامل موقعیت سرت و زمان دقیق را به روی پورت سریال با سرعت مشخص قرار دهد.

گیرنده طراحی شده شامل سه بخش اصلی، رادیویی (RF)، باند پایه (Baseband) و تغذیه است. در کنار طراحی یک گیرنده GPS برای کارکرد در شرایط دینامیکی خاص میکرو ماهواره، شرایط محیطی نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت؛ بنابراین نتیجه این بررسی سبب شد تا از ابتدا طراحی گیرنده GPS به گونه‌ای صورت گیرد که ملاحظات فضایی نیز در آن لحاظ شود.

انتخاب قطعات به گونه‌ای صورت گرفت که علاوه بر کارایی کامل در بخش مداری ملاحظات محیطی هدف را نیز برآورده سازد.

همچنین گیرنده با این ملاحظات توانست تست‌های عملکردی، محیطی و تشعشی تعریف شده برای کاربردی درمدار لئو را به درستی پشت سر بگذارند.

قابلـیت ردیـابی مواد اولیه گیاهی

درحال حاضر هنوز گیاهانی که کشت می شوند و یا بصورت وحشی جمع آوری میگردند در شرایط کاملاً خارج از کنترل میباشند .(Lange 2004)احتمال تقلب، تنها یک طرف مشکل است، موضوع اثرات و سمیت گیاهان دارویی وقتی میتواند مورد بحث قرار گیرد که مسیله ترکیبات و تکرار پذیری کیفیت مورد نظر آن حل شده باشد. همچنین چنانچه در اثر کیفیت نازل گیاهان، عوارض زیان آوری حادث گردد، افرادی که با عدم انجام کنترلهای مناسب در همان ابتدا عملاًًً عامل بروز مشکل شدند به همان اندازه زیان خواهند دید که تولیدکنندگانی که اصرار بر کنترل کیفیت دارند. دستورالعمل جدید درمورد جمع آوری گیاهان به عنوان مواد اولیه توسط کشورهای اتحادیه اروپا اخیراً به اجرا گذاشته شده است. دستورالعمل های اتحادیه اروپا به شماره178/2002/EC وNTA Vol 2B Ed.July 2003 قابلیت ردیابی مواد اولیه گیاهی را برای استفاده در مواد غذایی و دارویی تنظیم کرده است و دستورالعمل WHO به عنوان GACP (روش کشت و جمع آوری مطلوب گیاهان) روشهای بهره برداری و جمع آوری گیاهان را تعریف کرده است (WHO 2003). درهردو راهبرد، قابلیت ردیابی و روش جمع آوری گیاهان، باید به طور واضح برای تمامی زنجیره تولید گیاهان دارویی تا داروهای گیاهی،از ابتدا تا انتهای محصول نهایی، انجام پذیرد.

عمده دستورالعملهای جدید عبارتند از:

▪ شناسایی قطعی بوتانیکی گیاهان دارویی

▪ انتخاب رقمهای مناسب برای استفاده در محصولات نهایی

▪ کاهش خطرات ناشی از تقلب و بنابراین کاهش سمیت های نا خواسته

▪ بهبود تکرار پذیری اثرات بالینی گیاهان دارویی

▪ محافظت از محیط زیست

در اقدامی پیش رس، قبل از اجرای دستورالعملهای جدید، ما اقدام به برقراری روش ردیابی کیفی (Traceability) کامل برای دسته ای از گیاهان دارویی نموده و به موازات آن بهترین رقمها را انتخاب کرده و در حد امکان ضوابط کشت بیو- ارگانیک را نیزرعایت نموده ایم .

● شنـاسـایی قطـعی بوتانیـکی گیـاهـان

هیچ تضمینی وجود ندارد که گونه ذکر شده بر روی لیبل بسته بندی محصولات، دقیقاً همان گونه گیاهی باشد که واقعاً در بسته بندی وجوددارد.

▪ مثال: شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

بعضاً گیاه شیرین بیان بالیبل Glycyrrhiza glabra Ph.Eur.در برخی از مناطق و خصوصاً بعضی مراودات تجاری، حاوی مقادیر کم و زیاد از سایر گونه های این گیاه و بویژه نوع روسی آن بنامG.uralensis میباشد (Sch pk2003).

درپروژه تهیه این گیاه از ایران, رعایت ردیابی کیفی و استمرار کیفیت بالای شیرین بیان به راحتی قابل اجرا بوده است)

▪ مثال :دم اسب Equisetum arvense

گونه های مختلفی تحت نام arvense (Hiermann 2003) جمع آوری میشوند که بعضی از آنها گونه های بالقوه سمی همانند Equsiteum palustreهستند(Veit 1987). دستیابی به روش ردیابی گیاهEquiseteum arvenseیکی از بخش های بزرگ پروژه گروه تحقیقاتی ما بود که به نتیجه رسید. گیاهی که در حال حاضر توسط شرکت Herbresearchتولید میشود مطابق روش GACP (روش کشت وجمع آوری مطلوب گیاهان) در فرانسه کشت میگردد. تولید این گیاه در مزارعی که صرفاً به گیاه دم اسب اختصاص داده شده است صورت میپذیرد و این محصول میتواند به روش بیو- ارگانیک، بدون استفاده از آفت کش ها و علف کش ها نیز تولیدگردد.

▪ مثال: Eleutherococcus senticosus

مثالهای برجسته ای که بیانگر نیاز به استانداردهای کیفی در شناسایی بوتانیکی گیاه باشد در مقالات مربوط به مراقبت های گیاهی به چشم میخورد. یکی از این نمونه ها، اختلاط گیاه Eleutherocococus senticosus با Periploca sepium میباشد، که به علت سوء تعبیر نام گیاه wu-jia-pi ، یک گیاه سنتی چینی بوده که البته به طور واضح نمونه ای از عدم کنترل کیفی میباشد(Awang1996). بزرگترین خطری که با چنین مسایلی پیش میآید عدم تطبیق لیبل بسته بندی با گیاه محتوی آن بوده که منجر به بروز عوارض نا خواسته و خطرات احتمالی میگردد. یکی دیگر از پروژه های ما, بدست آوردن روش ردیابی کیفی این گیاه بوده است. در حال حاضر تعداد مختلفی از این گیاه از نواحی گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

▪ مثالHarpagophytum procumbens :

اشتباه بوتانیکی در تشخیص گیاهان عموماً بصورت عمدی بوده و بنا به دلایل اقتصادی و سیاسی میباشد. یک مثال واضح گیاه Devil's clow میباشد که به استناد فارماکوپه اروپا گونه نامیبیایی گیاهHarpagophytum procumbens است. ریشه های این گیاه به صورت عمدی با ریشه های یک گونه مشابه با نام Harpagophytum zeyheri که در آنگولا رشد میکند مخلوط میشود. دلیل عمده این اختلاط رشد تقاضای ریشه گیاه H.procumbensدر نامیبیا میباشد که از ظرفیت طبیعی تکثیرپذیری آن تجاوز نموده است. قیمت پایین گونه مشابه آنگولایی نیز مزید بر علت گردیده است. در حال حاضر بیش از 50% ریشه هایی که تحت نام Harpagophytum procumbens وارد میگردند در حقیقت گونه H.zeyheri بوده و این موضوع رو به تزاید است(Schmidt et al 1998). هر چند که این موضوع موجب بروز مشکلات سمی نمیگردد، اما از آنجاییکه اثرات بالینی هر دو گونه با هم برابر نمیباشند، بدیهی است که اختلاط دو گونه اعتبار اثرات بالینی گیاه را زیر سؤال خواهدبرد. دستیابی به گیاه H. procumbens با درصد بالایی از هارپاگوزیدها فقط در چهارچوب طرح کامل ردیابی کیفی این گیاه که توسط گروه ما انجام یافته است امکان پذیر میباشد.

● انتـخاب رقـم منـاسـب

این قضیه که گیاه در کجا کشت میگردد به تنهایی دلالت بر کیفیت مناسب آن برای استفاده در مصارف دارویی ندارند. بلکه خصوصیات فیتوشیمیایی با توجه به استفاده مورد نظر آن نیز باید لحاظ گردد.

▪ مثال: آویشن باغی Thymus vulgaris

حداقل بیش از هفت مونه(chemotypes) مختلف از آویشن باغی (Thymus vulgaris) وجود دارد که اسانس هر یک حاوی کارواکرول، ژرانیول ،لینالل، آلفا-ترپینول، ترانس توژانول، 1،8 سینیول یا تیمول به عنوان ترکیبات اصلی آن میباشد(Stahl- Biskup 2003). تفاوت این مونه ها بطور واضح به منشأ هر یک از آنها بر میگردد. به طوریکه رقم سینیول دار در اسپانیا پیدا میشود و در فرانسه وجود ندارد. به همین ترتیب رقم ژرانیول دار در اسپانیا یافت نمیشود (Stahl- Biskup 2003). استفاده از مونه خاص به کاربرد آن در فرآورده مورد نظر مربوط میشود. تحقیقات فارماکولوژیکی نشان داد که فعالیت ضد میکروبی رقمهای حاوی تیمول بالا بیشتر از رقمهای حاوی کارواکرول بالا بوده است. بدیهی است اصلیت و ترکیبات مشخص شده هر مونه موجب بهبود استمرار تأثیرات محصولات بدست آمده از آویشن خواهد بود. در پروژه ای که توسط گروه ما انجام گرفته است تولید این گیاه با مونه مشخص از نظر میزان تیمول تضمین میگردد.

▪ مثال: همیشه بهار Calendula officinalis

انتخاب رقم مناسب باتوجه به جنبه های فارماکولوژیکی وتوکسیکولوژیکی هنگامی صورت خواهد گرفت که مواد مؤثره و یا مواد بالقوه سمی شناخته شده باشند. وقتی این مهم صورت نگرفته باشد، طرح ردیابی کیفی باید تفاوتهای بوتانیکی را مد نظر قرار دهد. برای انجام طرح همیشه بهار، ما کشت این گیاه را در مناطق مختلف و کشورهای متفاوت به گونه ای برنامه ریزی نموده ایم که در تمام زراعت ها از یک رقم مشخص با کیفیت کاملاً مشابه استفاده گردد.

▪ مثال: بابونه Chamomilla recutita

انتخاب مکان مناسب باید شرایط زمین شناسی را نیز مد نظر قراردهد. بدین گونه بهترین نتیجه در کشت رقم بابونه انتخاب شده با درصد بالای کامازولن در خاک قلیایی (از نوع کارستیک) بدست خواهد آمد. در انتها، انتخاب رقم مناسب, تعادلی بین بازدهی بالا، مقاومت گیاه در مقابل بیماری و ترکیبات مطلوب شیمیایی آن میباشد. ما سعی خواهیم کرد تمام این عوامل را بطور منظم بررسی نماییم.

● محـافظـت از محـیط زیـست

بهره برداری از گیاهان وحشی معمولاً بیش از حد ظرفیت صورت میپذیرد و این امر موجب صدمه به محیط زیست میگردد. به عنوان مثال در ترکمنستان بعضی از شرکتهای بین المللی با برداشت ریشه های شیرین بیان توسط ماشین آلات سنگین کشاورزی فروش خود را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش میدهند. این موضوع موجب افزایش درآمد بهره برداران سنتی و تداوم ایجاد اشتغال در کشورهای مبدأ میگردد. در نتیجه در نواحی که اینگونه جمع آوری رایج گردیده است، نه تنها صدمه زیادی به محیط زیست وارد میشود بلکه علاوه بر آن گیاهان از هر گونه امکان طبیعی تکثیر نیز محروم میشوند. بدیهی است که این نوع بهره برداری تداوم نخواهد یافت. هنگامیکه گیاهان در معرض خطر قرار بگیرند، به موازات کاهش تراکم گیاه در زیستگاه طبیعی، خطر تقلب افزایش میابد.

طرحهای کشت و جمع آوری کنترل شده تحت مقررات GACP (روش کشت و جمع آوری مطلوب) نه تنها موجب تضمین مواد اولیه مناسب بوده، بلکه علاوه بر آن باعث کیفیت و تکثیر پذیری گیاه و صد البته سلامت داروها نیز میگردد.

● نتـیجـه

پیش بینی میشود مقررات جدیدی که برای قابلیت ردیابی مواد اولیه گیاهی، و روش کشت و جمع آوری مطلوب برقرار گردیده باعث بهبود کیفیت داروهای گیاهی گردد. به موازات آن تکرار پذیری آثار فارماکولوژیک و اثرات بالینی مؤثر نیز قابل رؤیت بوده و خطرات مسمومیتهای ناخواسته به واسطه تقلبها، کاهش خواهد یافت.

از آنجاییکه هنوز بسیاری از شرکتها از نتایج عملی مقررات جدید آگاه نیستند، تطبیق آن با قوانین ملی ممکن است موجب اغتشاش گردیده و قطعاً باعث بروز مشکلات اجرایی خواهد شد. با یک برنامه ریزی صحیح از بروز چنین مشکلاتی میتوان پیش گیری نمود. هم اکنون ما با موفقیت برنامه ردیابی 25 نوع گیاه دارویی را در دست انجام داریم. ظرف 12 ماه آینده 20 نوع گیاه دارویی دیگر به این فهرست اضافه خواهد شد.

صنایع الکترونیک آرین طراح (نام تجاری: صائلا)

امروزه محیط های کسب و کار با چالش های گوناگونی از قبیل گستره وسیع عملیات مواجه شده اند، بیشتر واحدها و مجموعه های بزرگ نیازمند نظارت مستمر برحسن انجام کارها میباشند. مدیران سازمانها نیاز دارند با سرعت، دقت و اطمینان بیشتری روند امور را نظارت و پیگیری نمایند. گاهی حجم و فشردگی مشکلات به اندازه ای افزایش پیدا میکند که انجام و پیگیری آنها به صورت دستی و سنتی عملاً خارج از توان نیروی انسانی بوده و ممکن است با مشکلات و اشتباهات زیادی همراه شود .

 با اشراف به این مقوله صنایع الکترونیک آرین طراح با نام تجاری صائلا با کمک طراحان و مهندسین مبتکر خود و با هدف تولید سیستم های Access Control و حضور و غیاب از سال 1377 توانسته است بخش کوچک اما مهمی از مشکلات موجود در اغلب مجموعه های کوچک و بزرگ را مرتفع نماید . نخستین تولیدات این مجموعه از ساخت قفل های کارتی پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت محترم صنایع و معادن به شماره 511875 شروع شد و در سال 1379 اولین سیستم حضور و غیاب اثرانگشتی و تحت شبکه در کشور به خط تولیدات آن افزوده شد .

دو مرحله حضور موفق در نمایشگاه Gitex دوبی در سالهای 2004 و 2005 و فروش بیش از 50 دستگاه حضور و غیاب به دادگستری بحرین سر آغاز فعالیت خارجی این مجموعه شد و در حال حاضر دارای دفتر فروش و خدمات فعال در سراسر کشورمان و در کشور امارات (دبی) و ترکیه میباشد . محصولات این شرکت بر پایه کیفیت، عمر طولانی، دقت بالا و امکانات گسترده تولید میگردد و طیف وسیعی از نیازهای مشتریان مختلف را پوشش داده و باعث مشتری پسند شدن این محصول گردیده است .
 

تولیدات ومهمترین  فعالیت های شرکت 

  تولید قفل های کارتی1377
 اولین ساعت حضور و غیاب اثرانگشتی تحت شبکه1379
 نرم افزار حضور و غیاب تحت ویندوز1379
 تولید انواع ساعت های حضور و غیاب کارتی و اثرانگشتی1381
 تولید سیستم صدور ژتون1382
 تولید سیستم کنترل پارکینگ1382
 تاسیس دفتر دبی1383
 حضور در نمایشگاه Gitex دبی1383
 افزودن بخش صدور کارت 1383
 افزودن بیش از 10 نمای«دگی در سراسر کشور1383
 نرم افزار حرفه ای حضور و غیاب برای شیفت های پیچیده1384
 تاسیس دفتر مرکزی تهران 1384
 تولید اولین گیتهای کنترل تردد شیشه ای در ایران 1385
 تاسیس دفتر مشهد1386
 تولید ساعت های حضور و غیاب اسمات، اسمارت پلاس و تی اسمارت1387
 نرم افزار حضورو غیاب فوق حرفه ای تورال و ثبت در سازمان انفورماتیک کشور1387
 تولید سیستم کنترل ساختمان Bulding managment system1387
 ارتقاء گیتهای شیشه ای با نام proxgate1388
 تاسیس دفتر کرمان 1388
 تاسیس دفتر ترکیه 1388

 

محصولات صائلا

 
 

ساعت حضورو غیاب صائلا

ساعت حضورو غیاب صائلا

سیستم حضور و غیاب تی اسمارت
 
 

گیتهای کنترل تردد (سیستم جامع کنترل تردد)

 
 

سیستم جامع کنترل تردد با استفاده از گیتهای امنیتی یک سیستم جامع برای کنترل تردد در هر مجموعه ای فراهم مینماید. گیتهای کنترل تردد در انواع شیشه ای و میله ای با کاربردهای مختلف برای رفع نیاز های مختلف مجموعه ها طراحی و تولید گردیده است.

بخشهای مختلف سیستم جامع کنترل تردد شامل:
-گیتهای کنترل تردد
- سیستم ترکینگ
- سیستم کنترل پارکینگ
- سیستم کنترل سلف
- سیستم کنترل دسترسی به مکانها
- سیستم حضور و غیاب
- دوربین های کنترل گیتها
....

 
 

ساعت های حضور و غیاب اسمارت و اسمارت پلاس

 
 

تولید ساعتهای حضورو غیاب صائلا در سال 1381 آغاز شد و در سال 1387 ارتقاء و بهینه سازی شده است نام این مدل جدید اسمارت بوده و در کنار امکانات گسترده این سیستم، ساعت حضورو غیاب اسمارت پلاس با قابلیت هایی جدیدتر در کیبورد و ظاهری متفاوت تر ارائه شد.

برخی ویژگیهای سخت افزاری این سیستم مجهز به سنسور ضد خش - امکان استفاده از دو کارتخوان بطور همزمان- سخنگو بودن سیستم- سادگی کاربرد- خروجی رله برای باز و بسته کردن درب- مجهز به EEPRAM داخلی برای کارکرد مستقل و . . . 

 
 

 

 
 

برخی ویژگیهای نرم افزاری ساعتهای حضورو غیاب

 
 

 این نرم افزار با امکانات گسترده ای که در خود گنجانده است علاوه بر کنترل عملکرد دستگاهها نتایج و گزارشات متنوعی را در اختیار کاربران قرار میدهد. در نوع خود بی نظیر بوده و دارای امکانات فراوانی است که به کاربر امکان مانور و تغییر در پارامترها و گزارشات را به راحتی میدهد.

قابلیت کار در 3 دیتابیس Access ، Oracle، SQL - ارائه بصورت تریال ورژن تا 10 روز- امکان ایجاد محدودیت در سطح دسترسی کاربران- پاک نشدن تغییرات انجام شده توسط اپراتورها- امکان گزارشگیری به روش ویزارد- امکان تعریف انواع شیفتهای ساده و پیچیده . . .

 

 
   
 

سیستم کنترل پارکینگ

 
 

 به ازاء هر درب ورودی یا خروجی یک سیستم کارت خوان نصب شده و یک کامپیوتر کلیه اعمال درب ها را کنترل می نماید. راننده می تواند از هر درب ورودی وارد پارکینگ شده و از هر درب خروجی از پارکینگ خارج شود.

 
 

سیستم صدور ژتون

 
 

هنگام کارت زنی یک فیش با مشخصات کامل فرد، تاریخ، ساعت صدور فیش, نام غذای انتخاب شده, تعداد غذای درخواستی و مشخصات سازمان چاپ می نماید. کاربر با انتخاب یکی از نوع غذا که بر روی نمایشگر سیستم نمایش داده می شود و کشیدن کارت، ژتون دریافت خواهد نمود.

 
   
 

کارتهای PVC

 چاپ کارتهای PVC با چهار رنگ کامل، طرح دلخواه، عمر ماندگاری بالا ( به خاطر استفاده از تکنولوژی Re-transfer ) و در هر تیراژی ارائه میگردد.

 
   
 

فلش مخصوص برای تخلیه اطلاعات (U-Disk)

این فلش مخصوص جهت تخلیه اطلاعات از  ساعت های حضور و غیاب صائلا طراحی شده است و قابلیت ذخیره بیش از 14000 رکورد را دارد. در محلهایی که ساعت حضور و غیاب فاصله زیادی از کامپیوتر دارد و یا در شرکتها یا سازمانهایی که شعب مختلف دارند بسیار مفید واقع شده و نیاز به کابل کشی و یا استفاده از مودم جهت تخلیه اطلاعات نیست. سرعت، ابعاد ،سادگی کاربرد از دیگر ویژگیهای آن است.