فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

نصب چیپ شناسایی در دست یک مرد

برای بسیاری از افراد کاشت چیپ شناسایی با فرکانس رادیویی ( RFID ) به نظر یک داستان علمی تخیلی است، اما در واقعیت این کار انجام می شود و اثر آن همانند نیش یک پشه است.

جوزف کرال - یکی از مدیران Flanders - در روز 10 ژانویه با کمک یک دکتر، چیپی را زیر پوست خود کاشته است. تنها اثر باقیمانده از آن یک نقطه کوچک قرمز رنگ است. وی طی یک سخنرانی در کنفرانس امنیتی RSA در این باره چنین می گوید:“ حس کردم یک زنبور مرا نیش زده است. آنها از یک سرنگ و بی حس کننده موضعی استفاده کردند.“

موضوع چیپهای شناسایی زیر پوستی چند سالی است که موضوع مباحثات مختلف است. مدافعان حریم خصوصی تاکید دارند که ممکن است سارقان هویت، اطلاعات خصوصی فرد را از این شناسه های رادیویی به سرقت ببرند. ترس از این موضوع که دولتها از این چیپها بهره برداری کنند تا موقعیت فرد را شناسایی کنند، طرفداران آزادی را نیز به عکس العمل واداشته است. البته به نظر می رسد بعضی از این نگرانی ها بی مورد است اما به هر حال اعتراضات ادامه دارد.

کرال به عنوان یک بیمار این چیپ را دریافت کرده است. وی به دو دارو حساسیت دارد و به خاطر تصادف حین اسکی، یک صفحه کوچک فلزی زیر چشم چپ وی نصب شده است. زمانی که چیپ توسط یک reader خوانده شود، یک دکتر در بخش اورژانس می تواند به یک کلمه عبور 16 رقمی دست یابد که به وی اجازه خواهد داد با دسترسی به یک سایت، نام و مشخصات کرال، دکترش و ... را بیابد. آگاهی دکترها از وجود صفحه فلزی مذکور ضروری است. چشم چپ وی برای همیشه بزرگ شده است و بدون این اطلاعات ممکن است دکتر اشتباها جمجمه وی را سوراخ کند.

کرال نیز ابتدا با مسائل پشت پرده این چیپها مشکل داشته است اما وی ریسکهای امنیتی این کار را قابل کنترل می داند. در حال حاضر چیپ تنها دارای یک عدد 16 رقمی است که کلمه عبور سایت است. در آن سایت نیز تنها اطلاعاتی قرار می گیرد که کاربر با آنها موافقت کرده باشد. وی همچنین اشاره می کند:“ برای خواندن اطلاعات چیپ توسط reader باید فاصله این دو حداکثر حدود 3 اینچ باشد، لذا سرقت اطلاعات از چیپ نیز به سادگی میسر نیست.

استاندارد بارکد برای مراقبت

این متن دیدی از استانداردها و علائم شناختی بارکدهای عمده در مراقبتهای صنعت را ارائه می دهد. همچنین شامل خلاصه ای از قانون FDA که به خوبی دیگر محرکهای بازار بر منابع و تامین کننده ها فشار می آورد می باشد. از جمله استانداردهای مهم برای مراقبت عبارتند از:انجمن ارتباطات سالم تجارت صنعتی (HIBCC) و انجمن قوانین جامع (UCC) استانداردهای نماد شناسی برای ISO و استانداردهای برچسب گذاری تولیدکننده محصول که البته از انجمن بین المللی برای انتقال نیرو (ISBT) هم مهمتر هستند.

 

 

ادامه مطلب ...

برچسب چیست ؟

امروزه در دنیای بسته‌بندی زندگی می‌کنیم. زندگی ما پیش از آنچه فکر می‌کنیم، عملاً به جعبه‌ها، شیشه‌ها و پوشش‌های مختلف وابسته است. تمام اشیا و وسایل اطراف ما، به نوعی با بسته محصور شده‌اند. خودرو زیر پوشش خود، مواد غذایی مصرفی در قوطی، پاکت و شیشه یا جعبه و تمام وسایلی که هر روز مورد استفاده ما قرار می‌گیرند از صابونی که برای شست‌وشوی دست و صورت مورد استفاده قرارمی‌گیرد تا خمیر دندان، پوشاک، همه و همه را به صورت بسته‌بندی شده می‌بینیم، لمس می‌کنیم، حمل می‌کنیم و مصرف می‌کنیم.
در نگاهی وسیع‌تر، بسته‌بندی جزیی از زندگی، کار و خانه ما شده است که خود را به‌طور آشکار در خانه، خیابان و اداره نشان می‌دهد.
منظور از بسته، فقط پوشش جعبه‌ای نیست بلکه هر چیزی است که کالا در آن قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر، بسته، شکل ظاهری کالاست.
تحول در بسته‌بندی به جایی رسیده است که اگر بسته‏ای تا قبل از این فقط به عنوان حافظ و نگهدارنده جنس و کالا و همچنین به منظور تسریع و تسهیل در انبارش کالا جای خود را باز کرده بود، امروزه جلب کننده نظرهاست و باعث شده گروهی از تولید کنندگان کالای خود را در پوشش و یا ظرفی عرضه کنند که مصرف کننده بعد از مصرف کالا، بتواند از آن در مواردی دیگر استفاده کند. اصطلاحاً به این نوع بسته‌بندی‌ها «بسته‌بندی با ارزش اضافه» گفته می‌شود. برای جلب توجه جوانان نیز بسته‌هایی طراحی می‌شوند که مناسب با روحیات آنها بوده و توجه آنها را جلب کند.
دسته‌ای دیگر از کالاها، در بسته‌بندی زیبا فقط به عنوان هدیه آماده می‌شوند و به این ترتیب، خریدار بدون زحمت اضافی، بسته‌بندی هدیه‌ای را خریداری کرده و آن را به شخص مورد نظر می‌دهد. همچنین، بسته‌های ابتکاری وجود دارد که براحتی باز و بسته شده و یا در قفسه یخچال و طاقچه جای می‌گیرند. استفاده از این نوع بسته‌ها صرفاً به دلیل زیبایی آنهاست.

ادامه مطلب ...

RFID در ماهنامه لجستیک و زنجیره تامین

ماهنامه علمی تخصصی لجستیک و زنجیره تامین که توسط انجمن لجستیک ایران منتشر می شود، شماره ۶ خود را در اسفند ۸۶ به موضوع RFID اختصاص داد. مطالبی که در این ماهنامه می خوانیم عبارتند از :

  • RFID چیست ؟
  • اجزاء اصلی RFID
  • مزیت ها و مشکلات RFID
  • چالش های پیش روی توسعه RFID و راهکارهای مقابله با آن
  • اهمیت تکنولوژی RFID
  • مراحل اجرایی کردن RFID
  • برخی از سازمان ها و سایت های مرتبط با RFID در ایران و جهان
  • معرفی کتاب RFID in the Supply Chain

نوآوری ژاپنی در نمایش بارکد

همه ما بارکدها را دیده‌ایم چون این روزها تقریبا روی هر چیزی یک مربع خط خطی چاپ کرده‌اند تا ماشین‌ها بتوانند بفهمند این «چیز» چیست، قیمتش چقدر است، چند تا از آن در انبار باقی مانده و ... . اما این نمادهای جامعه مبتنی بر کالاهای مصرفی الزاما، زشت و یادآوری خشکی ماشین نیستند. جدیدا طراحان ژاپنی به بارکدها مفهوم جدیدی داده‌اند که علاوه بر کاربرد سابق، بارکدها را به چیزی زیبا و جذاب تبدیل کرده‌. این ابتکار باعث شده محصولات گیاهی شرکت طرف قرارداد، حسابی در ژاپن مشهور شوند. نگاه کنید... و لذت ببرید...

اینهم چند طرح ساده و ابتکاری:

شاید اولین باری که این بارکدها روی محصولاتتان ظاهر شوند، حتی متوجه آنهم نشوید ولی مطمئن هستم که با دیدن اولین بارکد، دوباره به مغازه خواهید رفت و برای تکمیل کلکسیون هم که شده، هر روز از همین محصولات خواهید خرید:

به احتمال زیاد، این ایده زیبا به زودی در سراسر جهان پیروانی پیدا خواهد کرد و بیشتر و بیشتر شاهد این طرح‌های زیبا خواهیم بود تا ثابت شود که چیزی که تمام شدنی نیست، خلاقیت و نوآوری توسط آدم‌های باهوش و با قریحه است :

منبع اصلی

استادارد RFID در ایران

با سلام

استاندارد ضوابط فنی استفاده از تجهیزات SRD  (تجهیزات مخابراتی برد کوتاه) که شامل RFID  نیز می شود را در اینجا ببینید.

گروه تحقیقاتی کاوش کام آسیا

این گروه از معتبرترین و مجرب‌ترین پیشگامان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات در ایران و خاورمیانه است که از سال 1372 توسط تنی چند از اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شده و در سال 1375 فعالیتهای رسمی خود را در گروههای مختلف آغاز کرده است.

این گروه درابتدا با هدف ارائه خدمات مهندسی و علمی و فناوری در زمینة طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی (مدارهای مجتمع چند منظوره) تأسیس گردید و متعاقباً فعالیتهای خود را به زمینه های طراحی سیستمهای ردیابی مبتنی بر GPS، سیستمهای شناسایی مبتنی بر تکنولوژی RFID و محصولات مخابرات سیار گسترش داد.

ادامه مطلب ...

شرکت فنی بازرگانی زبراسیا

شرکت فنی- بازرگانی زبراسیا در سال 1380 به عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش محصولات زبرا Zebra و ارائه دهنده راهکارهای عملی بکارگیری تکنولوژی بارکد در جهت بهبود کسب و کار سازمان های ایرانی فعالیت خود را بصورت یک شرکت سهامی خاص در تهران آغاز نمود.
این شرکت با کمک کارشناسان مجرب و متخصص داخلی در کنار جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران و نیز دریافت تجارب مدیریتی و اجرایی شریک تجاری خود (شرکت زبرا) در جهت انتقال دانش، تکنولوژی و تجربیات بدست آمده از پروژه های اجرا شده توسط این گروه در سراسر جهان، مناسبترین بستر الکترونیکی در شناسایی اتوماتیک و جمع آوری داده را برای نیل به سیستم های یکپارچه و جامع اطلاعاتی در ایران بنا نهاد.
در اواخر سال 1382، زبراسیا درکنار نمایندگی محصولات Zebra، نمایندگی رسمی محصولات Symbol ،HHP و Unitech را نیز اخذ نموده، به یکی از مراکز Full-Range در تهیه و تامین تجهیزات تخصصی سیستم های شناسایی خودکار و جمع آوری داده ها در غرب آسیا تبدیل گشت تا ضمن تغذیه بازار داخلی، خدمات و محصولات خود را به سایر شرکت های فعال در بازار IT ی منطقه نیز عرضه نماید.
از جمله سوابق اجرایی این شرکت درطول چندسال اخیر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
·  ارائه خدمات مشاوره ای در واحدهای صنعتی جهت ارتقاء ساختار IT در سیستم های مدیریت اطلاعات
·  راه اندازی سیستم های لیبلینگ کالا در صنایع مختلف
·   طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت انبار مبتنی بر بارکد
·   اجرای پروژه های ردیابی تولید و کنترل محصول مبتنی بر بارکد
·   اجرای پروژه های ردیابی مواد و قطعات مبتنی بر بارکد
·  اجرای پروژه  های فروش گرم در شرکت های پخش (فروش مویرگی)
· تامین و پشتیبانی تجهیزات بارکد مورد استفاده فروشگاه های زنجیره ای رفاه و شهروند
· تامین و پشتیبانی تجهیزات بارکد مورد استفاده در دفاتر خدمات ارتباطی (پست)
·  تجهیز سیستم های مدیریت اطلاعات به فناوری بارکد جهت جمع آوری و انتقال الکترونیکی داده ها
·  تامین کننده برگزیده مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران جهت تامین و پشتیبانی سیستم های بارکد مورد استفاده در پروژه ایران کد
·  پیمانکار منتخب سازه گستر سایپا در اجرای پروژه ردیابی قطعات در زنجیره تامین سایپا
·         اجرای سیستم جامع و یکپارچه مدیریت لجستیک مبتنی بر بارکد در گروه خودروسازی بهمن
·         پیمانکار منتخب شرکت سهامی فرش دستباف ایران در پروژه شناسنامه ملی فرش
·         تامین تجهیزات و پشتیبانی سخت افزاری از پروژه های کنتورخوانی بارکدی در چندین شرکت گاز استانی
·         تامین تجهیزات و پشتیبانی سخت افزاری در پروژه ملی شناسایی و ردیابی خون در سازمان انتقال خون
سخت افزارهای تخصصی مورد عرضه زبراسیا در حوزه بارکد بشرح زیر می باشد:
·         چاپگرهای بارکد و برچسب (Barcode/Label Printers )
بارکد/لیبل پرینترها، چاپگرهایی هستند که با استفاده از مکانیزه چاپ حرارتی در دو روش حرارت مستقیم و حرارت انتقالی عملیات ایجاد یا چاپ بارکد مورد نیاز بر روی انواع مختلف برچسب را با سرعت و وضوح مناسب برای قرائت آسان بارکد توسط اسکنرهای متداول در جهان انجام می دهند.
این چاپگرهای عموما براساس تنوع کاربری در مدلهای رومیزی، تجاری، صنعتی، قابل حمل، RF/ID و کاربردهای خاص، ارائه می گردد که هریک از این مدلها مشخصات و نوانائی های متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
از مزایای عمده استفاده از لیبل پرینترها می توان به سرعت چاپ بالا، توانایی چاپ بر روی جنس های مختلف، استفاده از متغیرها در لیبل، طراحی دلخواه برچسب، نحوه ارتباط به کامپیوتر و شبکه های سیمی یا بی سیم، کاربری آسان، عمر مفید مناسب نسبت به هر کارایی و ... اشاره نمود.
·    بارکدخوان ها(Barcode Scanners)
اسکنرهای بارکد تجهیزات ورود الکترونیکی اطلاعات به سیستم های کامپیوتری هستند که با استفاده از یک پویشگر لیزری یا مادون قرمز (CCD) خطوط سیاه و سفید بارکد را تشخیص داده، آنرا به اعداد و حروف قابل تشخیص نرم افزارهای کامپیوتری تبدیل و به آن منتقل می کنند.
این اسکنرها عموما بر اساس نحوه ارتباطشان با کامپیوتر و نوع منبع نوریشان دسته بندی می شوند که از انواع مدل های متداول میتوان به مدل های تفنگی لیزری، تفنگی CCD یا Dual CCD، ثابت چند پرتوه، قابل حمل بی سیم، قابل حمل حافطه دار و ... اشاره نمود.
·         پایانه های جمع آوری داده (Data Collectors)
دیتا کالکتورها در واقع کامپیوترهای قابل حمل با مشخصات فیزیکی بسیار مناسبی هستند که ضمن برخورداری از امکانات یک کامپیوتر کامل، از یک اسکنر بارکد نیز سود می جویند.
این دستگاه ها به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بسیار مناسب، برای جمع آوری پرتابل داده ها و انتقال آنها به سیستم های اطلاعاتی کاملا ایده آل بوده، کارایی چشم گیری در پروژه های مربوطه در اختیار کاربران قرار می دهند.
این پایانه های قابل حمل با داشتن امکانات شبکه Wireless و حافظه جانبی قابل توسعه، قابلیت استفاده در روش On-Line ویا Off-Line را بصورت کاربری و عملی برای سازمان ها فراهم نموده اند.
درضمن به لحاظ برخورداری از سیستم عامل Windows نسخه CE امکانات طراحی و توسعه نرم افزارهای خاص مورد نیاز مشتریان نیز برای کاربردهای مختلف جهت جمع آوری و انتقال داده ها فراهم آمده است.
·         لوازم مصرفی 
زبراسیا در کنار تجهیزات تخصصی بارکد، برچسب و ریبون مصرفی لیبل پرینترها را نیز در جنس ها وسایزهای مختلف برای کاربران این تجهیزات تامین می کند. ریبون ها در سه نوع اصلی Wax، Wax/Resin و Resin و برچسب ها در انواع مختلف کاغذی، متال(آلومینیومی)، PVC، پلاستیکی، ترانسپارنت، ترمال، سکوریتی و ... در ابعاد مورد استفاده مشتریان وبا تیراژ مورد نیاز آماده و دراختیار ایشان قرار می گیرد.
 
برگرفته از سایت http://www.zebra.ir

بکارگیری تراشه‌های رادیویی جهت ردیابی چمدانها در فرودگاه انگلیس

شلوغ‌ترین فرودگاه انگلیس با هدف کاهش شمار چمدان‌های مفقود شده، نصب تراشه‌های رادیویی RFID در چمدان‌های مسافران را به طور آزمایشی آغاز کرد.
طبق اعلام شرکتی که فرودگاه انگلیسی هیثرو را اداره می‌کند، در طی یک دوره‌ی آزمایشی شش ماهه در حدود 50 هزار چمدان در ماه با تراشه‌های RFID - شناسایی هویت از طریق امواج رادیویی - و برای مسافرانی که در پرواز هواپیمایی امارات و بین دوبی و هیثرو مسافرت می‌کنند به کار گرفته خواهد شد.
برچسب‌های بارکد در حال حاضر مورد استفاده‌اند اما این بارکدها در صورت مرطوب بودن یا تا خوردن ممکن است توسط اسکنرها بد خوانده شده و در نتیجه هزینه‌ها را افزایش داده یا تحویل چمدان‌ها را کندتر کنند.
تراشه‌های RFID که نام و مسیر مسافران در آن‌ها وارد شده با تجهیزات اسکن و از فاصله کوتاهی به هنگام گذشتن چمدان‌ها از سیستم چمدان‌ها خوانده می‌شوند و با رسیدن به مقصد مسافران پیام کوتاهی را در تلفن همراه خود دریافت می‌کنند تا برای گرفتن چمدان‌های خود اقدام کنند.

برگرفته از گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- مورخ ۲۸/۱۱/۸۶

جانداران زمین بارکد ژنتیکی می گیرند

دانشمندان پروژه ثبت بارکد ژنتیکی حیوانات و گیاهان را جهت شناسایی و نامگذاری ۱۰ میلیون گونه موجود زنده کره زمین آغاز کردند. آنها در مراحل اولیه روى پرندگان و ماهیان کار خواهند کرد تا جزییات آرایش ژنتیکى این موجودات را براى تمایز یک گونه از گونه دیگر به ثبت برسانند. پژوهشگرانى که در کنفرانس بین المللى ثبت بارکد حیات در لندن حضور یافته بودند، اذعان کردند تکمیل این طرح سالیان متمادى به درازا خواهد کشید. به گزارش بى بى سی، ریچارد لین، مدیر علوم موزه تاریخ طبیعى لندن در این باره گفت: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار گونه در جهان شناسایى شده اند، ولى ما احتمال مى دهیم چیزى نزدیک به ۱۰ تا ۳۰ میلیون گونه در زمین زندگى مى کنند؛ ما متوجه شده ایم ثبت بخش کوتاهى از دى ان اى هر گونه از حیات در این سیاره امکان پذیر است.
با هزینه اى قریب به یک پوند براى هر آزمایش ژنتیکی، بسیارى از موجودات هر گونه براى ثبت بارکد ژنتیکى شان تجزیه و تحلیل خواهند شد. این اطلاعات سپس وارد یک پایگاه اطلاعاتى عظیم خواهد شد و کنسرسیوم بارکد حیات امیدوار است این بانک اطلاعاتى براى وصل شدن به کلیه اطلاعات مورد نیاز علوم در مورد موجودات خاص مورد استفاده قرار گیرد. آنگاه مى توان دستگاه هاى خاص و حتى نسل آینده گوشى هاى موبایل را مقابل هر موجودى گرفت تا با خواندن بارکد ژنتیکی، آن موجود را شناسایى کند. پروفسور دان یانزن، از دانشگاه پنسیلوانیاى آمریکا، مى گوید: مانند آن است که یک مامور پلیس مشاهده کند راننده اتومبیلى قوانین رانندگى را زیر پا گذاشته است و مامور فقط شماره پلاک اتومبیلش را دارد، اما با آن پلاک مى تواند صاحب خودرو و زمان خرید آن را شناسایى کند.وى مى افزاید: بارکد ژنتیکى دقیقاَ همین طور عمل مى کند. این بارکد را به مجموعه علومى که دانشمندان در
۲۰۰ سال گذشته گردآورده اند، متصل مى کند. محققان امیدوارند شناسایى میدانى موجودات به کمک بارکدهاى ژنتیکی، به خصوص براى افراد غیر کارشناس، بسیار آسان تر و سریع تر شود.
همچنین داشتن دانش کافى درباره هر موجود به یافتن پاسخ پرسشهاى بنیادین درباره بوم شناسى و تکامل کمک مى کند و ما را قادر مى سازد براى حفاظت از محیط زیست، سیاستهاى بسیار کارآمدترى اتخاذ کنیم. آن بخش از دى ان اى موجودات که قرار است در این پروژه به کار گرفته شود، در ژنى موسوم به سى او آى یافت مى شود که در سوخت و ساز کلیه موجودات زنده دخالت دارد، ولى در هرکدام با اندکى تفاوت رمزگذارى شده است.
مثلاً در انسانها، بارکدهاى سى او آى تنها با یک یا دو حرف از مجموع
۶۴۸ حرف الفباى دى ان اى از فردى به فرد دیگر متمایز مى شود. اختلاف انسان با شامپانزه حدود ۶۰ حرف و با گوریل ۷۰ حرف است. در ابتداى این پروژه بارکد ژنتیکى همه گونه هاى شناخته شده ماهیان به ثبت خواهد رسید. در حال حاضر گمان مى رود تعداد ماهیان در اقیانوسها ۱۵ هزار و در آبهاى شیرین ۸  هزار قطعه است. پروژه پرندگان نیز بارکد ژنتیکى ۱۰ هزار گونه پرنده جهان را تهیه خواهد کرد. در طرح سوم نیز ساختار ژنتیکى ۸ هزار گونه گیاه در کاستاریکا واقع در آمریکاى مرکزى شناسایى خواهد شد. این سه پروژه ۵ سال به درازا خواهد کشید.

منبع:روزنامه همشهرى-سایت آفتاب