فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

دانلود فایل PDF آشنایی با RFID

شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران وابسته به شرکت داده پردازی ایران یک فایل pdf در مورد آشنایی با RFID روی سایت خود قرار داده است که می توانید آن را از اینجا دانلود کنید.

مزایا و معایب مدیریت ناوگان با GPS

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه GPS قادر به ثبت موقعیت جغرافیایی وسیله‌ نقلیه، ثبت سرعت متوسط و انجام بسیاری دیگر از خدمات نوین است، گفت: سازمان راهداری به عملکرد GPS اعتقاد کامل دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» شهریار افندی زاده معاون وزیر راه و ترابری در حاشیه جلسه “هماهنگی راهداری زمستانی ” طی نشست خبری،در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر برتری دستگاه توخوگراف نسبت به GPS، اظهار داشت: پس از تصویب “آئین‌نامه ایمنی راه‌ها ” استفاده از GPS در تمامی وسایل نقلیه باری و مسافری جاده‌ای برای ثبت سرعت الزامی شد.

13871106_gps مزایا و معایب مدیریت ناوگان با GPS


وی با اشاره به اینکه GPS قادر به ثبت موقعیت جغرافیایی وسیله‌ نقلیه، ثبت سرعت متوسط و انجام بسیاری دیگر از خدمات نوین است، اظهار داشت: سازمان راهداری به عملکرد GPS اعتقاد کامل دارد ولی این در حالی است که به دلیل عدم اتصال کامل این دستگاه به مراکز اصلی بازبینی در کشور و هزینه‌بر بودن نصب آن در وسایل نقلیه عمومی باری و مسافری، استفاده گسترده آن در کشور به طور تخصصی انجام نمی‌شود.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه دستگاه GPS به صورت سیستم ماهواره‌ای عمل می‌کند، اظهار داشت: ‌در صورتی که کد پستی منطقه مبداء و کد پستی محل مقصد را به دستگاه GPS ارائه دهید، این دستگاه قادر است طبق اطلاعات ماهواره‌ای خود، نزدیکترین و ایمن‌ترین مسیر را به کاربر نشان ‌دهد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه GPS به شرطی که سیستم پشتیبانی مطلوبی داشته باشد، عملکرد بسیار صحیح و تخصصی دارد، ادامه داد: دستگاه توخوگراف نیز ویژگی‌های خاصی دارد که GPS ندارد و این در حالی است که نمی‌توان هر دو دستگاه را بر روی وسایل نقلیه نصب کرد.
‌افندی زاده ادامه داد: در حال حاضر در اغلب نقاط دنیا از دستگاه GPS برای ثبت سرعت و دیگر اتفاقات رخ داده در وسیله نقلیه استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در کشور ایران نیز لازم است پس از به کارگیری و شناسایی نقاط ضعف و قوت GPS در مدت زمان مشخص، با عملکرد‌های این دستگاه آشنا شد.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: GPS دستگاهی مدیریتی است و تمامی کارشناسان به عملکرد صحیح و تخصصی آن اذعان دارند اما این در حالی است که هنوز در کشور ایران نصب و عملکرد توخوگراف به طریق سنتی انجام می‌شود و حتی برخی دست‌کاری‌ها در آن موجب عدم ارائه سرعت دقیق وسیله نقلیه می‌شود.
افندی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تمایل اغلب کشورهای دنیا به سمت استفاده از GPS است و این دستگاه در کنار دوربین‌های ثبت تخلفات می‌تواند مدیریت صحیحی را در جاده‌های کشور اعمال کند.
‌به گزارش فارس دستگاه توخوگراف وسیله‌ای برای ثبت سرعت وسیله نقلیه است که دارای دقت زیادی است و در بسیاری از کشور‌ها از این دستگاه برای ثبت سرعت لحظه‌ای وسیله نقلیه استفاده می‌شود.
این گزارش حاکی است تا قبل از تصویب آیین‌نامه ایمنی راه‌ها، سازمان راهداری بر استفاده از توخوگراف در وسایل نقلیه باری و مسافری جاده‌ای تأکید داشت و این در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی در تقابل با سازمان راهداری، بر نصب دستگاه GPS اصرار داشت.
به گزارش فارس یا تصویب آیین‌نامه ایمنی راه‌ها و الزامی شدن نصب GPS در وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای، پلیس ‌راهنمایی و رانندگی در این کشمکش پیروز شد.
این در حالی است که اکثر کارشناسان سازمان راهداری کماکان بر مزایای فراوان توخوگراف نسبت به GPS تأکید دارند و مدعی هستند که GPS تنها قادر به ارائه سرعت متوسط وسیله نقلیه است و سرعت لحظه‌ای آن را نشان نمی‌دهد.
همچنین هم‌اکنون شرکت‌های بیمه در تمامی نقاط دنیا برای در راستای پرداخت خسارت به دنبال کشف سرعت لحظه‌ای وسیله نقلیه در لحظه تصادف هستند که GPS قادر به ارائه این اطلاعات نیست.
منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

دانلود چهارمین کنفرانس ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران

مقالات چهارمین کنفرانس ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران را می توانید از مرکز دانلود وب سایت تخصصی برق و الکترونیک از اینجا دریافت نمایید

OCR آنلاین

OCR که سررشته کلمات Optical Character Recognition می باشد، به تکنیکی اطلاق می شود که در طی آن یک برنامه کامپیوتری متون موجود  درتصاویر دیجیتالی را شناسایی کرده و آنها را به صورت خودکار به فایلهای متنی قابل ویرایش تبدیل می کند.ترجمة مناسبی که در زبان فارسی برای نرم افزارOCR در نظر گرفته شده است نویسه خوان نوری می باشد

اگر شما به هر دلیل تصویری را دارید که احتیاج به استخراج متن از آن باشد ولی دسترسی به نرم افزارای مربوطه را ندارید و یا قادر به پرداخت هزینه این نرم افزار ها نیستید میتوانید از سایت های آنلاین

مربوط به OCR  استفاده کنید ، کافی است تنها در سایت عضو شوید ، تصویر خود را برای سایت  ارسال کنید و بعد از مدت کوتاهی ( بستگی به ترافیک سایت ) متن خود را با فرمت های متنوع و متداولی همانند    Word, Excel, Text, PDF, MHT, XML     دریافت کنید 

یکی از سایتهای بسیار مفید در این زمینه سایت    ocrNow   میباشد که این کار را برای شما به آسانی انجام میدهد البته  این سایت تنها متون   انگلیسی را پشتیبانی میکند .

تکنولوژی RFID در صنعت نساجی

RFID یک تکنولوژی بی سیم است که در نشانگر های فیزیکی کاربرد دارد و محصولات توسط آن علامت گذاری  می شوند . استفاده از  RFID  در زندگی روزمره روز به روز افزایش می یابد به طوریکه با انواع گسترده بارکدها رقابت می کند.

از این تکنولوژِی می توان در ساخت سیستم هایی که برای شناسایی خودکار اشیاء علامت کذاری شده به کار  می روند استفاده نمود . با استفاده از این سیستم می توان در کارخانجات نساجی تولید به مصرف نساجی کنترل دقیقی روی فرآیند های تولید وانبارداری / فروش اعمال کرد. مهمترین ویژگی مثبت تکنولوژی RFID این است که بازرس بدون دیدن برچسب میتواند محصول را کنترل کند.

زمانی که یک محصول برچسب دار وارد منطقه ی ویژه ی بازرسی می شود به برچسب سیگنال داده می شود تا اطلاعات ذخیره شده خود را از طریق امواج رادیویی به کنترل کننده انتقال دهد.

تکتولوژی RFID بر خلاف بارکد دارای کارایی در فرآیند های تولید و انبار داری محصولات مشخص می باشد.

بی شک تکنولوژی فوق بسیار به نفع شرکت های تولیدی و تجاری در بخش نساجی خواهد بود .

مقدمه :

RFID یک تکنولوژی ارتباطی بی سیم است که همانند بارکدها در علامت گذاری محصولات مختلف به کار می رود. بیش از 50 سال است که این تکنولوژی مورد کاربرد می باشد.

RFID در زمان جنگ جهانی دوم طراحی شد یعنی زمانی که ترانسپندرها ( دستگاه گیرنده ای که به محض دریافت مخابره ای، به طور خودکار آن را جواب می دهد ) برای نخستین بار بر روی هواپیما ها نصب شد تا موقعیت ها و هواپیماهای دوست از دشمن تشخیص داده شود. RFID در دهه ی 70 در آزمایشگاه های سلاح هسته ای در  لس آلامس به کار گرفته شده و در اوایل دهه ی 80 نیز اولین کاربرد آن در شناسایی احشام و ردیابی قطارها بود .

این تکنولوژی امروزه کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از :

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->کنترل ورودی ها مثلا ورودی بدون کلید و یا شناسایی کارمندان

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->شناسایی سریع محصولات در هنگام خرید و فروش

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->جمع آوری خودکار عوارض در ورودی شاهراه ها ، پل ها یا تونل ها

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->گرفتن ردپای حیوانات بدون نیاز به اسیر کردنشان برای مثال در جنگل و کوه

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->ردیابی وسائل نقلیه درهنگام سرقت

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->محافظت از وسایل نقلیه

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->شناسایی نوزادان در بیمارستان

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->ردیابی ماشین ها

استفاده از RFID در زندگی روزمره ی ما به سرعت در حال افزایش است طوری که با انواع گسترده ی  بار کدها رقابت می کند . آیا به کارگیری ترنسپاندرهای رادیویی در تشریح محصولات یا محصولات نیمه تمام می تواند باعث به کارگیری سیستم های IT ( فناوری اطلاعات ) در شناسایی بدون نظارت آنها شود ؟ در موارد کاربردی ممکن و بسیار مورد استفاده شامل مدیریت خودکار محصولات نیمه آماده در خطوط تولید یا شناسایی خودکار محصولات درانبار یا فروشگاه ها .

امروزه تنها چیزی که مانع از بکارگیری تکنولوژی RFID می شود قیمت ترنسپاندرهای RFID می باشد که بسیار گرانتر از انواع متداول بارکدها هستند . این امر در اقتصاد لهستان بسیار محسوس است. در این کشور تنها در موارد محدودی می توان از این تکنولوژی در بخش های مختلف اقتصادی مثل کارخانجات نساجی با موفقیت استفاده کرد .

RFID چگونه عمل می کند ؟

سیستم های RFID از سه جزء اساسی تشکیل شده است : یک برچسب ( به آن ترنسپاندر هم گفته  می شود)، یک وسیله ی بازرسی ( نام دیگر آن خواننده یا ابزار خواندن / ثبت کردن است ) و یک کنترل کننده ( گاهی میربان هم نامیده می شود.)

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->برچسب RFID وسیله ی پیچیده ای است که تشکیل شده از :

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->ریز تراشه ی نیمه رسانا

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->آنتن

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->باتری ( اختیاری )

برچسب RFID از مواردی ساخته شده است که در برابر عوامل محیطی از آن محافظت می کنند.  نمونه هایی از این موارد ورق ها ، دانه ها و برچسب های پلاستیکی است که بستگی به موارد کاربردیشان دارد.

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->ابزار بازرسی وسیله ای است که برای خواندن و گاهی خواندن / ثبت کردن به کار می رود و از یک آنتن، واحد الکترونیکی امواج رادیویی و واحد ا لکترونیکی کنترل تشکیل شده است. وظیفه ی این بخش جمع آوری اطلاعات ثبت شده در برچسب غیر فعال یا جمع آوری شده در برچسب فعال  می باشد.

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->کنترل کننده وسیله ای است که اغلب به صورت یک PC یا پایانه ی کامپیوتری می باشد که  داده ها را جدا کرده و نرم افزار را کنترل می کند .

برچسب و ابزار بازرسی از طریق امواج رادیویی با هم تبادل اطلاعات می کنند. زمانی که یک شی برچسب زده شده وارد منطقه ی بازرسی می شود، وسیله ی بازرسی به برچسب سیگنال می فرستد تا اطلاعات ذخیره شده ی خود را به کنترل کننده انتقال دهد . بسته به نوع نرم افزار نصب شده روی کنترل کننده عملیات مربوطه انجام می شود، برای مثال ممکن است کنترل کننده از داده ها استفاده کند تا لیستی از اشیاء را به کمربند تسمه ای راهنمایی کند .

برچسب های RFID

وظیفه ی اصلی برچسب های RFID جمع آوری ، ذخیره سازی و اصلاح اطلاعات و ارسال آنها به قسمت بازرسی است. یک تراشه ی الکترونیکی و یک آنتن که در محفظه ای قرار گرفته اند از برچسب در مقابل عوامل محیطی محافظت می کنند. این محفظه بسته به شرایط کاربرد برچسب و عملکرد آن می تواند شکل های خودکار جمع آوری toll ضایعات به صورت ورقه های پلاستیکی هستند. در سیستم های امنیتی زندان ها، برچسب های RFID به سر آستین فرد زندانی و سرپرست زندان وصل می شود. این برچسب ها در تولید دارو به لبه ی جعبه های دارو متصل می شوند تا عبور آنها را روی کمربند های تسمه ای پیگیری کنند .

برچسب های RFID با در نظر گرفتن نوع تامین برقشان به دو دسته ی فعال و غیر فعال تقسیم می شوند :

دسته ی فعال دارای یک منبع برق on-board مثل باتری هستند . باتری ها از 2تا 7 سال عمر می کنند . برچسب های فعال با کمک این باتری ها می توانند تا مسافت های طولانی تر حتی بیش از 30 متر قدرت انتقال داشته باشند . علاوه بر آن این نوع از برچسب ها دارای حافظه های بلند مدت تر تا 128 کیلو بایت هستند. به هر حال از انواع غیر فعال خود بزرگ تر وپیچیده ترند و هزینه ی تولید شان هم بالاتر است.

دسته ی غیر فعال نیروی مورد نیاز خود را از سیگنالی که از سوی قسمت بازرسی منتقل می شود تامین می کنند و اطلاعات را انتقال می دهند . قدرت انتقال این برچسب ها خیلی کوتاه تر از نوع فعال آنهاست و گاهی به زیر 6/0 متر هم می رسد. به همین علت این نوع از برچسب ها نیازمند بخش بازرسی با آنتن قوی تر می باشند . علاوه بر آن ظرفیت حافظه ی آنها هم کمتر است. بعضی از این برچسب ها دارای باتری  on-board هم هستند اما تنها زمانی از آن استفاده می کنند که بخواهند به قسمت های الکترونیکی اضافی که روی آنها نصب شده انرژی دهند مثلاٌ در سنسورهای حرارتی، سنسور های حرارتی در صنایع غذایی کاربرد دارند و دمای محصولات را در هنگام حمل و نقل و انبار داری نشان می دهند .

اختلاف دیگری که بین انواع مختلف برچسب های RFID وجود دارد نوع حافظه ی آنهاست . در نتیجه برچسب ها می توانند به انواع زیر طبقه بندی شوند :

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->برچسب های نوع WORM که یک بار ثبت می شوند چند بار خوانده می شوند.

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->برچسب های R/W (خواندن/ ثبت کردن ) برچسب هایی که توانایی خواندن و نوشتن را همزمان دارند.

<!--[if !supportLists]-->§ <!--[endif]-->برچسب های (Read Only) R/O برچسب هایی هستندکه در طی جمع آوری داده ها برنامه ریزی می شوند . شماره سریال منحصر به فرد برچسب، داده های ثبت شده را تشکیل می دهد .

بخش بازرسی RFID

این قسمت مجهز به آنتن های گیرنده ی قوی است تا با برچسب های RFID ارتباط برقرار کند. این آنتن پرتو الکترومغناطیسی با فرکانس مناسب را ارسال و دریافت می کند. این بخش قادر است تا داده ها را بین برچسب و سیستم IT انتقال دهد . این انتقال سه فاز دارد :

فاز اول : بخش بازرسی پرتویی از امواج رادیویی را ارسال می کند که باعث القای جریان در برچسب می شود و در نتیجه سیستم الکترونیکی برچسب تقویت میگردد .

فاز دوم : برچسب شارژ شده داده هایی که قبل از روی آن ثبت شده بود یا کد منحصر به فرد خود را پس می فرستد .

فاز سوم : در برچسب های WORM و R/W داده ها از طریق نوسات امواج رادیویی ثبت می شوند . در واقع انتقال داده ها در این جا کمی پیچیده تر است . داده های خوانده شده یا ثبت شده به طور معکوس بازبینی می شوند ( از الگوریتم های مناسب برای فرآیند تشخیص صحیح بودن داده ها استفاده می شود.)

بخش بازرسی دو نوع مختلف دارد : ثابت و سیار که انتخاب آنها بستگی به نوع کاربرد دارد . نوع ثابت در تجهیزات استفاده می شود .

انواع سیار آنها به علت قابل حمل بودنشان کاربردهای مختلفی دارند . آنها ممکن است که در هر قسمتی از خطوط تولید یا انبار های کالا استفاده شوند . شخصی که در این بخش ها فعالیت می کند مثلاً کارگر انبار یا تولید ، مستقیم یا غیر مستقیم ( بسته به نوع پایانه ی داده ها، آن لاین یا آف لاین )، داده های موجود در سیستم IT را تائید یا تصحیح می کند . در وضعیت آن لاین شخص مستقیماٌ از طریق شبکه ی Wifi با سیستم IT ارتباط برقرار  می کند اما در وضعیت یک ابزار ارتباطی به سیستم IT  منتقل می کند.

 نمونه هایی از کاربرد RFID

از تکنولوژی RFID می توان در ساخت سیستم هایی با هدف شناسایی خودکار اجسام علامت گذاری شده استفاده کرد. با استفاده از این سیستم می توان در کارخانجات نساجی تولید به مصرف کنترل دقیقی روی فرآیندهای تولید و انبارداری / فروش اعمال کرد. مهمترین ویژگی مثبت تکنولوژی RFID این است که بازرس بدون دیدن برچسب می تواند محصول را کنترل کند.

فرض می کنیم یک واحد تولیدی که دارای انبار و بخش فروش می باشد در کارخانه ای موجود است. زمانی که مقدار مناسبی از رول ها آماده شد، این رول ها به بخش عمده فروشی کارخانه فرستاده می شوند . رول ها در مقادیر کم و توسط بالابر های تریلر روی ون بارگیری می شوند . این بالابر ها آنها را از انبار تولید تحویل می گیرند . رول هایی که از انبار خارج می شوند می توانند توسط بخش بازرسی ثابت RFID و از طریق آنتن هایی که در خروجی انبار وجود دارد کنترل شوند.

زمانی که تریلر حامل پارچه از بخش RFID رد می شود، اطلاعات موجود در برچسب ها به طور خودکار خوانده شده و به سیستم IT فرستاده می شوند . در مقایسه با برچسب های RFID ، زمانی که کالا با بارکد برچسب گذاری شده باشد، هر برچسب باید توسط کارگر انبار بررسی شود و عملیات بسیار طولانی خواهد شد.

کاربرد تکنولوژی RFID در شناسایی محصولات نساجی

Griva که یک تولید کننده ی ایتالیایی دربخش نساجی است، تکنولوژی RFID رابه عنوان بخشی از سیستم جدید خود به کار گرفته است تا واحد های تولیدی و انبار را کنترل کند. برچسب های RFID بیرون بخش داخلی رول های پارچه وصل می شوند . این کارمزد مزایای زیادی دارد اول اینکه راندمان فرایند تحویل کالا از انبار افزایش می یابد ، دوم کارایی تمامی فرآیند های تولید و انبارداری بیشتر می شود . علاوه بر آن می توان کالای مورد نظر را در هر مرحله از فرآیند تولید ردیابی کرد و سرانجام Griva توانست طی 9 ماه سرمایه ی مصرفی برای به کارگیری تکنولوژی RFID را باز گرداند .

این شرکت اکنون در تلاش برای متقاعد ساختن مشتریانش برای به کارگیری سیستم های مشابه است تا تولیدات و فعالیت های تجاری خود را بهبود بخشد .

 یک شرکت آلمانی تولید کننده ی برچسب های RFID دو برچسب جدید خود را عرضه کرده است . یکی از این برچسب ها قابلیت پرس یا دوخته شدن مستقیم بر روی پارچه یا لباس را دارد و دیگری بر روی یک زیر لایه ی پلی استری قرار گرفته و روی پارچه دوخته می شود برچسب های انعطاف پذیر جدید با فرکانس 56/13 مگا هرتز تا دمای بالای 40 درجه ی سانتیگراد نیز مقاوم هستند ، دارای عمر متوسط 10 سال می باشند و تحت تاثیر فرآیند های خشک کردن، اتو و یا فرآیندهای شستشو قرار نمی گیرند. این شرکت همچنین در حال کار بر چسب هایی است که تا دماهای بالای60 درجه را نیز تحمل کنند. این شرکت قصد دارد تاتکنولوژی خود را روی یونیفرم های سربازان ارتش آمریکا به کار بگیرد.

کمپانی Instruments  Texas قصد دارد تا برچسب های RFID را به فرم حلقه های پلاستیکی به مشتریان ارائه دهد .

این حلقه ها قابل دوخت یا الصاق بر روی پارچه هایی است که در رختشویخانه ی کارخانه تمیز می شوند. این باعث می شود تا پارچه های تمیز شده به طور خودکار تمیز شوند که باعث ارتقای سطح خدمات خشکشویی می شود.

کاربرد دیگر RFID در سیستم های ردیابی در یونیفرم هاست تا بدین وسیله مصرف لباس های تمیز در بیمارستان ها را کنترل کند . در این سیستم از برچسب های پلاستیکی RFID استفاده می شود و از سال 2005 هم در بعضی بیمارستان ها آلمان به کار گرفته شد. کارکنان بیمارستان از برچسب مخصوص خودشان استفاده می کنند تا لباس مورد نظر خود را از انبار لباس بر دارند. سیستم فوق قادر به پیگیری فرآیند توزیع یونیفرم های تمیز می باشد و بنابراین به طور غیر مستقیم بهبود وضعیت بهداشتی در بیمارستان ها کمک می کند .

 نتیجه گیری :

تکنولوژِی RFID کاربرد های بسیار مختلفی دارد. این تکنولوژی در سیستم های IT به بهبود شناسایی اتوماتیک محصولات یا محصولات نیمه تمام در حین فرآیند تولید شان و بعد از آن کمک می کند.

در صنعت نساجی که یک صنعت جذاب برای استفاده از RFID تلقی می شود، این تکنولوژی در ردیابی محصولات نساجی در هر مرحله از تولید آنها بسیار مفید است. به هرحال به کارگیری آن به علت هزینه ی بالای برچسب های RFID همچنان بامحدودیت هایی مواجه است. با این وجود تولید این برچسب ها در حال گسترش است و این امر ممکن است به کاهش قیمت آنها بینجامد .

از تکنولوژی RFID می توان در شناسایی و نمایش یک محصول مجزا در کارخانجات نساجی استفاده کرد. به هر حال به علت شرایط نامطلوبی که در کارخانجات نساجی ( دمای بالا و فرآیندهای فیزیکی و  شیمیایی ) وجود دارد برچسب ها باید به طور مناسب روی کالا قرار داده شوند تا در طول فرآیند صدمه نبینند. به کارگیری تکنولوژی RFID فرصت های خوبی در اختیار قرار می دهد تا بتوان محصول را در تمامی مراحل از تولید گرفته تا انبارداری و فروش و مصرف نهایی پیگیری کرد.

 بی شک شرکت های تولیدی و تجاری سود فراوانی از این تکنولوژی خواهند برد .

گروه تخصصی IRAN RFID

گروه تخصصی IRAN RFID با هدف فعالیت در کلیه زمینه های مرتبط با تکنولوژی RFID شروع به فعالیت نمود. مشاوره، طراحی، پیاده سازی راه حل های جامع اتوماسیون مبتنی بر تکنولوژی RFID و همچنین تامین و ارانه تجهیزات سخت افزاری مربوطه از جمله فعالیت های اصلی IRAN RFID می باشد.
 
همکاری گروه با شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا) در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای لازم جهت تحقق راه حل های ارائه شده، توان فنی گروه را جهت انجام خدمات فنی با کیفیت بالا، مضاعف نموده است.

 از طرفی تجربه گروه تخصصی IRAN RFID در خصوص تحقیق و پژوهش مداوم در بازار بین المللی RFID و همچنین تست و پایش سخت افزارهای مربوطه و شناسائی شرکت های معتبر خارجی که سخت افزارهای با کیفیت بالا تولید می نمایند از جمله فعالیت های دائمی این گروه می باشد.بدین ترتیب این گروه آمادگی تامین و ارائه سخت افزارهای RFID با بهترین کیفیت و قیمت مناسب و ارائه آن به مشتریان را در کوتاهترین زمان ممکن میسر نموده است.

 

  تامین تجهیزات RFID:

گروه تخصصی IRAN RFID متشکل از تیم حرفه ای فنی و بازرگانی بین المللی، آماده تامین کلیه تجهیزات RFID  در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب می باشد.
در این راستا متخصصان این گروه معتقد هستند با توجه به ماهیت Hi-Tech تکنولوژی RFID باید توجه ویژه ای به کیفیت نمود زیرا در صورت عدم تامین کیفیت در کلیه اجزای راه حل مبتنی بر RFID اعم از سخت افزار، نرم افزار و پیاده سازی و تحقق سیستم، عملا نمی توان انتظار عملکرد صحیح از کل سیستم را داشت.
با این رویکرد کمپانی هائی که IRAN RFID اقدام به عرضه سخت افزارهای آنان در ایران می نماید همگی به لحاظ کیفیت جزء بهترین های موجود در دنیا می باشند و محصولات آنان با بهترین قیمت ممکن در ایران، به مشتریان عرضه می گردد.

  

1-  داده خوان های RFID:
داده خوان ها دارای انواع مختلفی جهت کاربردهای مختلف در کتابخانه می­باشند که جهت خواندن اطلاعات برچسب­های RFID از آنها استفاده می­شود. کلیه دستگاههای داده خوان مورد استفاده توسط ایران آر اف آی دی از کمپانی های معتبر اروپائی تهیه و در پروژه ها نصب و راه اندازی می گردد.
 
2- برچسب های RFID:
این برچسب­ها دارای حافظه می­باشند و اطلاعات مورد نیاز در آنها جهت شناسائی  ذخیره می­گردد و به عنوان یکی از اجزای سخت افزاری سیستم مورد استفاده قرار می­گیرد. عمده هزینه سیستم های مبتنی بر تکنولوژی RFID مربوط به برچسب­های RFID است که با توجه به میزان حافظه و کیفیت آن دارای قیمت متفاوت می­باشد.
طبق آخرین تحقیقات موسسه پژوهشی ABIResearch که در آوریل 2008 منتشر شده از لحاظ کیفیت محصولات و بزرگی بازار در دنیا کمپانی UPM Raflatac رتبه نخست در زمینه تولید برچسب­های HF که در کتابخانه­ها استفاده می­شود را داراست.
 
همچنین شرکت UPM تاکنون سهم بسزائی در پیاده سازی تکنولوژی RFID در بسیاری از کتابخانه­های دنیا داشته  است. لازم به ذکر است که گروه ایران آر.اف.آی.دی به عنوان نماینده انحصاری محصولات UPM Raflatac در ایران می­باشد. 
 
جهت پیاده سازی یک راه حل مبتنی بر تکنولوژی RFID توسط شرکت های مجری مراحل زیر را به انجام می رسانند.
 
1-    انتخاب سخت افزارهای مناسب
2-     طراحی و برنامه نویسی نرم افزارهای مورد نیاز راه حل
3-     پیاده سازی و استقرار سخت افزارها و نرم افزارها و انجام مراحل یکپارچگی کل اجزای راه حل
 
حال با توجه به اینکه تکنولوژی RFID در زمره تکنولوژی های Hi-Tech بشمار می رود و سرمایه گذاری در این زمینه برای شرکت هائی که در این زمینه فعالیت می نمایند به لحاظ اقتصادی بسیار پرخطر می باشد شرکت ها به دو روش به مشتریان خود راه حل های مبتنی بر RFID را ارائه می نمایند.
 
1-    راه حل های آماده
راه حل هائی که کلیه سرمایه گذاری های لازم از جمله تحقیق و توسعه، انتخاب ابزارهای مناسب، تولید اجزای موردنیاز و انجام طرح به صورت پایلوت را انجام داده و کل راه حل بصورت یک سیستم پایلوت قابل تست عملیاتی و واقعی می باشد.
در این حالت ریسک خرید مشتری به شدت کاهش می یابد زیرا عملکرد واقعی کل سیستم ها را می توان با استفاده از ارزیابی سیستم پایلوت بررسی نمود.
 
2-    راه حل های خاص
راه حل هائی که با توجه به نیازهای مشتریان طراحی می شود و با توجه به نیازهای خاص مشتری سخت افزارها و نرم افزارها و انجام یکپارچگی کل سخت افزارها و نرم افزارها به انجام می رسد. در پیاده سازی تکنولوژی RFID به این روش درک متقابل کارفرما و پیمانکار از سیستم مورد نظر و تکنولوژی RFID بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین سطح دانش تیم مجری در زمینه RFID و مبحث تخصصی مربوط به سیستم نقشی اساسی در موفقیت پروژه ایفاء می نماید.
باتوجه به اینکه اغلب پروژه های از این نوع، بصورت مناقصه به پیمانکاران واگذار می گردد، انجام فاز شناخت توسط مشاور ذیصلاح و تهیه RFP فنی جهت انجام مناقصه ضروری می باشد. 
 

خدمات گروه ایران آر.اف.آی.دی

خدمات تخصصی زیر جهت توسعه مفاهیم تکنولوژی RFID و همکاری جهت بهره گیری صحیح این تکنولوژی در سازمان های دولتی و خصوصی توسط گروه ایران آر.اف.آی دی ارائه می گردد.

1- برگزاری دوره های آموزشی آشنائی با تکنولوژی RFID

2- انجام خدمات تخصصی مشاوره و امکان سنجی پیاده سازی تکنولوژی RFID

3- انجام طرح های شناخت و تهیه RFP جهت برگزاری مناقصه 

 

 

آدرس دفتر ایران آر اف آی دی


تهران - خیابان سپهبد قرنی - خیابان شاداب شرقی - پلاک 4


تلفکس : 88315297 

 

http://www.iran-rfid.com

استفاده از فناوری RFID در صنعت فولاد: افزایش ایمنی، مدیریت مصرف

یک شرکت از کره جنوبی سیستمی را مبتنی بر فناوری RFID و با استفاده از زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و مدیریتی شرکت IBM توسعه داده است که قادر است موقعیت پرسنل را در کارخانه Posco ردیابی کند. همچنین مدیران کارخانه را برای انجام امور مختلف از قبیل کاهش حوادث احتمالی، افزایش ایمنی پرسنل و بازدیدکنندگان و کنترل اتوماتیک روشنایی و کاهش مصرف انرژی یاری رساند.

Posco، چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا، بیشتر از 500 نفر پرسنل در کارخانه تولید محصول در Finex (که در Pohang کره جنوبی واقع شده) دارد. با وجود تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و فولاد مذاب، کارخانه حیطی پرخطر برای کارکردن است. برای اطمینان از ایمنی کارکنان و بازدیدکنندگان در کارخانه، Posco از سیستم مدیریت امنیت مبتنی بر فناوری RFIDاستفاده نموده است تا با استفاده از آن کلیه مکان‌های مهم کارخانه را نظارت و کنترل نماید. هر کدام از پرسنل و یا بازدیدکنندگان از کلاه ایمنی استفاده خواهند نمود که مجهز به تگ RFID فعال (دارای باتری) است که امکان ردیابی و مشاهده موقعیت افراد را در هر زمان خصوصا در شرایط وقوع حوادث مهم از قبیل آتش‌سوزی و یا نشت گاز فراهم می‌کند.

clip_image001

 

یکی از مدیران کارخانه می‌گوید: "اطمینان از ایمنی در محیط کارخانه حیاتی است و ما نیاز به سیستمی داشتیم تا بتواند کارکنان، بازدید کنندگان و حتی خودروها را نظارت و ردیابی کند و دسترسی آن‌ها را به محیط‌های پرخطر کارخانه محدود نماید. برای این منظور ما با شرکت IBM مشورت نمودیم تا راه‌کاری را برای رفع این مشکل ارائه دهد. این راه‌کار باید در شرایط محیطی کارخانه و وجود انبوهی از فولاد و فلزات، از دقت و کارایی بسیار خوبی برخودار باشد."

با وجود حجم زیادی از فلز در کارخانه، برد خواندن تگ‌ها کم خواهد بود و نیاز به استفاده از تگ‌خوان‌های بیشتر است. همچنین تگ و تگ‌خوان‌های مناسب و سازگار برای استفاده در این محیط فلزی و وجود دمای بالا مورد نیاز خواهد بود. تگ‌خوان‌ها در کلیه ورودی‌های مهم، راه پله‌ها و 12 طبقه تولید کارخانه نصب شده‌اند.

یکی از طراحان ارشد IBM می‌گوید: "این راه‌کار از دو جزء کلیدی تشکیل شده است: یکی فناوری شناسایی، ردیابی و موقعیت‌یابی لحظه‌ای (RTLS) مبتنی بر RFID و دیگری سرویس‌های میانی آگاه به موقعیت (LAS: Locating Awareness Services) است."

پرسنل و ماشین‌آلات مهم مجهز به تگ هستند. تگ‌ها دارای سریال منحصربفردی می‌باشند و در هر یک ثانیه سیگنالی را ارسال می‌کنند. تگ‌خوان‌ها این سیگنال‌ها را برای تشخیص موقعیت تگ دریافت نموده و این اطلاعات از طریق شبکه محلی (LAN) به سرویس‌های میانی LAS انتقال می‌یابند.

نرم‌افزار و سرویس‌های مدیریت رویدادها (با استفاده از شناسه منحصربفرد تگ و اطلاعات موجودیتی که تگ به آن تخصیص داده شده است) در هنگام ثبت جابجایی تگ، یکسری فرآیندهای پیچیده را انجام خواهند داد تا وضعیت ایمنی و عملکردی آن تشخیص داده شده و عملیات مناسب انجام گردد. در همین حال سیستم قادر خواهد بود گزارش‌ها و آمارهای لحظه‌ای مدیریتی و یا عملیاتی را در خصوص موقعیت و وضعیت موجودیت‌ها، روی نقشه و یا به صورت لیست ارائه نماید.

مدیر سیستم توضیح می‌دهد: "به عنوان نمونه اگر فردی به یک منطقه محدود شده که نیاز به استفاده از ابزار مونیتور گاز است وارد شود، سیستم ورود فرد را تشخیص می‌دهد. سپس سیستم تریگر رویدادی را برای انجام عملیات ترکیبی پردازش رویداد فعال می‌کند که تشخیص خواهد داد برای ورود به این منطقه نیاز به ابزار مونیتور گاز است. این ابزارها نیز دارای تگ هستند و که وجود یکی از آن‌ها در کنار تگ مربوط به شخص شناسایی خواهد شد و این کنترل مادامی که فرد در داخل محدوده است انجام خواهد گرفت. در هر زمان که سیستم تشخیص دهد که فرد مجهز به ابزار نیست، آلارم ایمنی فعال خواهد شد."

سیستم قادر است تا به یک سری رویدادهای مختلف را شناسایی و پاسخ دهد. از قبیل: رویداد سانحه، تشخیص سقوط ناگهانی، شرایط اضطراری، نقص ایمنی، تشخیص عدم همراهی بازدیدکننده توسط مسئول ایمنی، تشخیص حضور و یا عدم کارکنان و ...

یکی از مسئولین کارخانه اعلام نموده: "سیستم در مدت کوتاهی توانسته مزیت‌های قابل توجهی را برای بهبود ایمنی و شرایط کاری ارائه نماید. همچنین با استفاده از عملکرد خودکار کنترل روشنایی و تشخیص حضور و عدم حضور افراد در قسمت‌های مختلف کارخانه، در کاهش مصرف انرژی موثر باشد."

توضیح:

در حال حاضر همکاران سیستم راه‌کار قدرتمند مشابهی را بنام "سیستم مدیریت تردد مبتنی بر فناوری RFID" ارائه نموده است که برخی از مهمترین خصوصیات و قابلیت‌های آن عبارتند از:

- استفاده از فناوری RFID و سایر فناوری‌های مرتبط برای ارائه راه‌کاری قدرتمند و هوشمند

- انجام عملیات مدیریت کارکرد، حضور و غیاب، مدیریت امنیت سازمان، کنترل تردد و دسترسی، مدیریت مراجعات سازمانی (بازدید، مهمان و ارباب رجوع) به صورت متمرکز و یکپارچه

- انعطاف‌پذیر و دارای ابزارهای قدرتمند فرمول‌ساز (برای طراحی و ایجاد عوامل کارکرد و محاسباتی) و گزارش‌ساز (ایجاد گزارش‌های متنوع، لیست‌ها و آمارها)

- عملکرد به صورت یکپارچه با مجموعه سیستم‌های همکاران‌سیستم

ترجمه: امیر رحیقی

منبع: سایت خبری www.rfidjournal.com

شرکت مهندسی فرانگر

شرکت مهندسی فرانگر در زمینه های مرتبط با سیستم های پردازش تصویر، تشخیص هویت، کنترل تردد، نظارت تصویری، کنترل دسترسی و مهندسی اطلاعات به تولید راهکارهای نرم افزاری می پردازد.خلاقیت و نوآوری در فرانگر اصلی است که با همه توان به دنبال آن هستیم. چرا که معتقدیم تبدیل ابزار های سنتی به سیستمهای الکترونیکی بدون تغییر شیوه بکارگیری آن ها، تنها سرعت تولید مشکلات را افزایش می دهد.
 
مدیران پروژه در شرکت همواره میکوشند که با برنامه ریزی، نگرش سیستمی و خلاقیت، نشاط و آرامش را برای کارشناسان، مشتریان و همکاران ما به ارمغان آورند.کارشناسان مجرب و پر تلاش ما مشکلات و نواقص را فرصتی برای بررسی و طرح پروژه های جدید می دانند.

شرکت مهندسی فرانگر به موازات  فعالیتهای نرم افزاری  خود ، در زمینه ی واردات تجهیزات مربوط به شبکه وتجهیزات امنیتی روز دنیا در حال فعالیت است ودر این راستا به توانمندیهای خوبی از نظر ارتباطات بین المللی دست پیدا کرده است. 

 

تهران: جمال زاده جنوبی – نبش چنگیزی – پلاک 66 
تلفکس: 66922777(021)      
 مشهد: بین سید رضی 23 و چهاراه معلم ، پلاک 127 
تلفکس: 6062527(0511)
تلفن:2- 6083001(0511)
پست الکترونیک: info@fara-negar.com
http://www.fara-negar.com

استفاده از تکنولوژی WiFi – RFID در بیمارستان ها

5 اکتبر 2009، بیمارستان ان جی از RFID برای امنیت در بخش کودکان استفاده می کند.
•    OMC، بیمارستان ان جی اخیرا با همکاری شرکت RF Technologies اقدام به نصب RFID برای امنیت در بخش کودکان نموده است تا مانع ربوده شدن آنها از بخش گردد.
سیستم از تکنولوژی RFID برای رهیابی کودکانی استفاده می کند که برچسب RFID دارند ولی خارج از بخش می باشند. در صورت ربوده شدن کودکی، صدای آلارم سیستم به گوش خواهد رسید و به طور خودکار تمام درب ها قفل می شوند. ضمن اینکه در صورت مشاهده هرگونه حرکت برای از کار انداختن کابل کشی سیستم یا برچسب های کودکان توسط افراد ناشناس سیستم بطور خودکار هشداری را برای کارکنان بیمارستان ارسال خواهد کرد.
بیمارستان Ocean Medical Center که سالانه حداقل 1200 زایمان را ثبت می کند به همراه Riverview Medical Center اولین محل های نصب این سرویس هستند.

گواهینامه‌ هوشمند

گواهینامه‌های فعلی اشکالات فراوانی  از ‌جمله  عدم امکان ثبت تخلفات فرد خاطی بر روی گواهینامه، عدم دسترسی آسان به سوابق، تعدد گواهینامه‌ها در دست مردم، امکان جعل و... را دارند که برای رفع این مشکلات طرح گواهینامه های هوشمند ارائه گردیده است. طرح ملی گواهینامه‌ هوشمند برای نخستین بار در کشور اجرا شد و بدلیل نوآوری و قابلیت‌های بالایی که داشت، نیازمند فن‌آوری پیشرفته‌ای بود که در تعداد محدودی از کشور‌ها وجود داشت . به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین کشوری است که از تکنولوژی فوق بهره برداری می کند.  گواهینامه های مزبور نسبت به گواهینامه‌های قدیمی از کیفیت برتر در نوع جنس، دارای ضریب ایمنی بالا، طراحی زیبا برخوردار است. از سوی دیگر، افزایش ضریب ایمنی گواهینامه و بالا بودن مقاومت در برابر رطوبت و حرارت موجب شده تا کوچک‌ترین دستکاری به مخدوش شدن آن منجر شود.

طرح گواهینامه‌ هوشمند با هدف کاهش هزینه‌های مادی و انسانی، ارتقاء فرهنگ ترافیک، شناسایی رانندگان پر خطر، تجمیع اطلاعات گواهینامه‌ها، امکان ثبت تخلفات رانندگی، ارتقای سطح کیفی رفتارهای کاربران، تجمیع اطلاعات شماره‌گذاری و تعویض پلاک می باشد. از سوی دیگر، امکان امداد رسانی بهتر به مجروحان حوادث رانندگی با استفاده از اطلاعات پزشکی درج شده در گواهینامه هوشمند از دیگر اهداف اجرای این طرح است. کاهش امکان جعل گواهینامه و سوء استفاده از آن یکی دیگر از اهداف اجرای طرح بوده زیرا در گواهینامه‌های مزبور، نکات ویژه ایمنی برای جلوگیری از جعل بکار رفته و در درون گواهینامه‌ها چیپ هایی (تراشه های الکترونیکی) تعبیه شده است که اطلاعات فردی و پزشکی صاحب گواهینامه و همچنین رفتارهای ترافیکی فرد در درون آن ذخیره می شود. ثبت اطلاعات پزشکی دارنده گواهینامه در کارت هوشمند از قبیل گروه خونی، داروهای خاص، بیماری های خاص؛ ثبت اثر انگشت دارنده گواهینامه در کارت هوشمند؛ جلوگیری امکان استفاده از گواهینامه اشخاص دیگر؛ ثبت اطلاعات تخلفات رانندگی دارنده گواهینامه؛ ثبت اطلاعات شماره گذاری و تعویض پلاک دارنده گواهینامه و نیز ثبت اطلاعات گواهینامه‌های قبلی دارنده گواهینامه از ویژگی‌های گواهینامه هوشمند به شمار می‌آید. قرار گیری میکرو چیپ در کارت گواهینامه هوشمند که دسترسی به اطلاعات آن از طریق دستگاه کارت خوان RFID امکان پذیر است، از دیگر ویژگی‌های این گواهینامه محسوب می‌شود.

ویژگی دیگری که برای این گواهینامه‌ها می‌توان ذکر کرد "ثبت محرومیت از رانندگی" برای رانندگان پر خطر و همچنین ثبت " ناتوانی های جسمی" رانندگان جهت درج رانندگی مشروط برای فرد می باشد. مانند: جانبازان، معلولین، افراد با بینایی ضعیف و...

 در ضمن، مدت اعتبار گواهینامه‌های هوشمند پنج سال است که در صورت تخلف حادثه ساز، اعتبار گواهینامه محدود می‌شود.

به نقل از : ایرنا