فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

امکان جعل گذرنامه‌ با بیومتریک شدن به صفر میرسد

رئیس پلیس گذرنامه نیروی انتظامی با بیان اینکه میانگین صدور گذرنامه 10-15روز است گفت:صدور گذرنامه‌های الکترونیک به دلیل شرایط خاص و پیچیده خود زمان بیشتری نیاز دارد.

سردار محمود صادقی در گفت وگو با ایسنا، بابیان اینکه میانگین زمان صدور گذرنامه 10 الی 15 روز است، گفت: پیش از این میانگین صدور گذرنامه 25 تا 30 روز بود. اما پروسه صدور گذرنامه‌های الکترونیک با گذرنامه‌های غیرالکترونیک متفاوت است و صدور گذرنامه‌های الکترونیک به دلیل شرایط خاص و پیچیده،زمان بیشتری نیاز دارد.

صادقی در مورد برخی انتقادات مطرح‌شده درباره طولانی‌شدن زمان صدور گذرنامه‌ها گفت: مردم در ایام نوروز قصد انجام سفرهای زیارتی و غیره را دارند و حجم کار پلیس گذرنامه نسبت به طول ایام سال دو برابر می‌شود و به همین دلیل زمان صدور گذرنامه افزایش می‌یابد.

وی یکی دیگر از دلایل طولانی شدن پروسه صدور گذرنامه‌های الکترونیک را حجم کار عنوان کرد و گفت:‌در گذشته که گذرنامه‌ها غیرالکترونیک بودند پدر خانواده می‌توانست یک گذرنامه برای تمام اعضای خانواده دریافت کند اما در گذرنامه‌های الکترونیک که پیش نیازی برای صدور گذرنامه‌های بیومتریک هستند هر فرد بایستی که یک گذرنامه دریافت کند که این اصل سبب افزایش حجم کار پلیس گذرنامه و در نهایت طولانی شدن پروسه صدور گذرنامه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان ضریب امنیتی گذرنامه‌های الکترونیکی با بیان اینکه با الکترونیکی شدن گذرنامه‌ها تا کنون به موردی در خصوص جعل گذرنامه روبرو نشده‌ایم گفت: با این حال اقدام به جعل به صفر نمی‌رسد و جاعلان همیشه برای یافتن روش‌‌های جدید جعل تلاش می‌کنند.

رییس پلیس گذرنامه ناجا با بیان اینکه ممکن است مدارک ارائه شده از سوی متقاضی برای دریافت گذرنامه جعلی باشد گفت: از آنجایی که کارشناسان پلیس گذرنامه به صورت آنلاین با بانک‌های سازمان‌های مختلف از جمله سازمان وظیفه عمومی، ثبت احوال و غیره در ارتباط هستند مدارک جعلی در هنگام صدور گذرنامه مشخص می‌شود اما تا کنون به گذرنامه الکترونیکی جعلی روبرو نشده‌ایم.

صادقی با بیان اینکه گذرنامه‌های الکترونیک مقدمه‌ای برای صدور گذرنامه‌های بیومتریک هستند، گفت: در گذرنامه‌های بیومتریک یکی از نشانه‌های فردی همچون مشخصات قرنیه چشم یا اثر انگشت در گذرنامه چیپ رایت می‌شود و با بیومتریک شدن گذرنامه‌ها امکان جعل از بین رفته و پلیس می‌تواند جعل گذرنامه را کنترل کند.

مدیرعامل انفورماتیک: کالاهای بدون بارکد قاچاق محسوب می شوند

مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر از الزام تمامی کالاهای وارداتی به دریافت بارکد دوبعدی از تیرماه امسال خبرداد و گفت: بعد از این تاریخ، هر کالایی که بارکد نداشته باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

محمود اعلایی در گفتگو با مهر گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری، تمامی کالاهای وارداتی به کشور ملزم هستند تا بارکد دوبعدی را نصب کنند، در غیر این صورت به عنوان کالای قاچاق با آنها برخورد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر افزود: اجرای فاز دوم طرح شبکه نظارت و بازرسی مردمی(شبنم) از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز و به این ترتیب، با نصب بارکد دو بعدی روی پنج گروه کالایی امکان تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق برای مردم فراهم شده است.

وی تصریح کرد: شبکه نظارت و بازرسی مردمی در راستای سیاست‌های دولت برای مبارزه با قاچاق کالا طراحی و پیاده سازی شده است  و در فاز نخست پنج گروه کالایی لوازم خانگی و صوتی و تصویری، موبایل و رایانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های دارویی و غذایی، تجهیزات پزشکی و اسباب بازی را شامل می‌شود.

به گفته اعلایی، ساز و کار طرح به این شکل است که با نصب بارکد دوبعدی شبنم روی کالاهایی که از مجاری رسمی وارد شده‌اند به طور عملی کالای قاچاق را از غیر قاچاق قابل تشخیص می‌کند.

وی با بیان اینکه بخشی از اجرای این طرح از ابتدای آبان ماه سال گذشته اجرایی شده است، گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه گروه‌های کالایی دیگری به این طرح افزوده شده‌اند. این در حالی است که کارآیی طرح شبنم به استخراج اطلاعات کامل کالاها در زمان ثبت سفارش اشاره دارد و بنابراین کالاهایی که کدگذاری شده‌اند این امکان را دارند که خریدار تمام جزئیات کالا را در اختیار داشته باشد.

اعلایی خاطرنشان کرد: به طور مثال آمار رسمی واردات گوشی تلفن همراه در سال 89 ، 750 هزار عدد عنوان شده در حالی که میزان مصرف بیش از 20 میلیون گوشی بوده است که نشان دهنده فاصله معنادار واردات رسمی و قاچاق است.

وی در خصوص کالاهای سطح بازار که فاقد کد رهگیری شبنم هستند نیز گفت: ممکن است واردکنندگان کالاهایی را در انبار خود داشته باشند که از قبل ثبت سفارش شده است که برای آنها برنامه‌ای پیش‌بینی شده که در آن بازرسان یک فرصت 20 روزه به فروشندگان می‌دهند تا از طریق اتحادیه موجودی کالای خود را کددار کنند تا در زمره کالای قاچاق نباشد.

اعلایی تاکید کرد: در غیر این صورت بعد از تاریخ مذکور، هر کالایی که برچسب شبنم نداشته باشد، به عنوان کالای قاچاق در بازار محسوب شده و علاوه بر ضبط آن، متخلفان باید جریمه بپردازند.