فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌های مخابراتی دربرنامه 10ساله فضایی

رییس سازمان فضایی ایران(ایسا) با اشاره به تشکیل جلسه آتی شورای عالی فضایی در آینده نزدیک، توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌های مخابراتی را از جمله اهداف برنامه 10 ساله فضایی ایران عنوان و پیگیری اعزام فضانورد را از اهداف بلندمدت در چشم‌انداز توسعه برنامه‌های فضایی کشور اعلام کرد.
تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا خاطر نشان کرد: بحث اعزام فضانورد از سوی سازمان فضایی ایران در حال حاضر در فاز مطالعاتی است و زمانی را برای آن مشخص نکرده‌ایم اما در برنامه‌های دراز مدت ما قرار گرفته است.
وی با بیان این که فعالیت‌های فضایی ایران در قالب برنامه 10 ساله و چشم‌انداز افق 20 ساله دنبال می‌شود، تصریح کرد: بحث اعزام انسان به فضا مطمئنا بیش از 10 سال به طول خواهد انجامید و در برنامه 10 ساله عمدتا پیگیر موضوعات ماهواره‌های عملیاتی و مخابراتی و توسعه ماهواره برها هستیم تا همه نیاز داخلی و حتی منطقه را توسط ماهواره برهای ساخت داخل پوشش دهیم.
تقی‌پور در ادامه با ابراز خرسندی از پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوش -2 از سوی پژوهشگاه هوافضا که تجربیات جدیدی را به مجموعه دانش فضایی کشور افزوده است، درباره تفاوت راکت‌های کاوش با ماهواره‌برها، گفت: مهم‌ترین اختلاف این دو تفاوت در ماموریت آنهاست. ماهواره‌برها باید یک محموله را تا یک ارتفاع مشخص برده و در مدار قرار دهند، اما راکت‌های کاوش عمدتا برای مقاصد تحقیقاتی پرتاب می‌شوند و مجموعه‌ای از اطلاعات مانند فشار و دما را از طریق سنسورها و حسگرهای خود از مسیر جمع‌آوری می‌کنند که بخشی به زمین ارسال شده و برخی نیز به دلیل محدودیت کانال ارتباطی داخل سیستم جمع شده و پس از بازگشت تحویل می‌شود.
وی افزود: ماهواره‌برها برای این که بتوانند ماهواره را در مدار قرار دهند، باید تا ارتفاع بالای 200 کیلومتر بروند در حالی که راکت‌های کاوش معمولا تا ارتفاع پایین‌تری پرتاب شده و کاوش می‌کنند.

رییس سازمان فضایی ایران(ایسا) تاکید کرد: راکت‌های کاوش قادر به صعود تا ارتفاعی که بتوان محموله را در حالت بی وزنی قرار داد نیستند و اهدافی که از اعزام موجودات زنده به فضا دنبال می‌شود بررسی تاثیرات بیولوژیک سفر به فضا بر روی جانداران است.

دبیر شورای عالی فضایی در ادامه با اشاره به احیای شورا با مصوبه مجلس به ایسنا گفت: پس از احیای شوراهای عالی، تشکیل مجدد جلسات این شورا در دستور کار قرار گرفته و از دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه درخواست کرده‌ایم که یا اعضای قبلی را اضافه کرده و یا اعضای جدید خود را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه‌های شورای عالی در حال تشکیل هستند و جلسه شورای عالی به زودی تشکیل می‌شود. البته دبیرخانه شورای عالی فضایی از مدت‌ها قبل فعال شده و چهار کارگروه مدیریت بلایای طبیعی توسط فن‌آوری‌های فضایی ، کارگروه سنجش از دور، حقوق فضا و ارتباطات فضایی فعال بوده و دستگاههای مختلف اجرایی در این کارگروه ها شرکت می‌کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد