فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

۳۱۰-استفاده از فن‌آوری RFID در ردیابی قطعات خودروهای تحت گارانتی

استفاده از فن‌آوری RFID در ردیابی قطعات خودروهای تحت گارانتی در خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو

تهیه و تدوین :  

قاسم رنگچیان، کارشناس ارشد IT شرکت ایساکو 

فرهود رستگار رازی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی شرکت ایساکو 

  

چکیده

    فرآیند گارانتی و ارائه خدمات بهتر یکی از اهداف شرکتها برای پشتیبانی محصولات خود به جهت رضایتمندی و حفظ مشتریان می‌باشد. سالیانه شرکت‌ها هزینه‌های گزافی بابت ارائه خدمات پس از فروش می‌پردازند و با اطلاعات جمع‌آوری شده از خدمات مذکور، بهبود مستمری در کیفیت محصولات خود ایجاد می‌کنند. اجرای صحیح فرآیند گارانتی امری مهم و حائز اهمیت است که موجب کنترل هزینه‌ها و صحت اطلاعات می‌گردد. سالیانه هزینه های زیادی بابت خدمات گارانتی پرداخت می‌شود. مسئله مهم اینست که بخشی از این هزینه نامتعارف و صوری بوده که با توجه به رویه جاری در فرایند ردیابی قطعات امکان مهار آن نمی باشد بنابراین هرچه این فرایند صحیح اجرا و کنترل شود هزینه گارانتی کاهش یافته و صحت اطلاعات جمع آوری شده بالا می رود.

  شرکت ایران خودرو نیز در همین راستا با ارائه خدمات پس از فروش، محصولات خود را گارانتی نموده است. مدیریت گارانتی ایران‌خودرو برای به کنترل درآوردن فرآیند گارانتی از ردیابی قطعات استفاده می‌نماید. ردیابی قطعات از این رو انجام می‌گیرد که مجموعه ایران‌خودرو مطمئن گردد، قطعه‌ای که در فرآیند گارانتی مستلزم تعویض می‌گردد، جزو قطعاتی بوده که در ابتدا گارانتی شده است و خارج از این سیکل نمی‌باشد. در این رابطه نیاز است که قطعات شامل گارانتی بصورت تک تک شناسایی و ثبت اطلاعات گردند. برای جمع‌آوری اطلاعات و تحت کنترل درآوردن چرخه قطعات گارانتی، از شرکت‌های تولید کننده تا خطوط مونتاژ در شرکت ایران خودرو و همچنین شرکت ساپکو ، ایساکو و نمایندگیهای مجاز، از لیبل‌های دارای بارکدهای معمول استفاده می‌گردد و هرقطعه با کد مربوطه شناسایی شده و از طریق دستگاه بارکد‌خوان اطلاعات لیبل‌ها دریافت و ثبت می‌شود. در روش جاری مشکلاتی وجود داشته که برخی از آنها مربوط می‌گردد به امکان چاپ لیبل‌های تقلبی بدلیل مخفی نبودن کدهای چاپی و زمانبر بودن خواندن کدها بوسیله دستگاه‌های بارکدخوان که از عدم کارایی مناسب در روش فعلی ردیابی ناشی می‌گردد و سالیانه هزینه‌های نامتعارف و سنگینی در همین رابطه بروز می‌نماید.

  جهت برطرف نمودن نقائص مذکور، پروژه ردیابی قطعات نیازمند یک تکنولوژی جدید بوده که همه یا قسمتی از مشکلات فعلی را پوشش داده و حل نماید. در این راستا می‌توان از تکنولوژی RFID (شناسایی قطعات از طریق امواج رادیویی) بهره برد. با توجه به توانایی‌های تکنولوژی مذکور در افزایش سرعت دریافت اطلاعات و امنیت داده‌ها، در این تحقیق برر‌سی لازم جهت امکان بکارگیری RFID در فرآیند گارانتی انجام پذیرفته است.

تعاریف و اصطلاحات

گارانتی : شرکت ایران خودرو کیفیت و عملکرد مناسب  خودروی تولیدی خود را تضمین نموده و متعهد میشود کلیه ایرادات ناشی از هرگونه نقص در کیفیت قطعات و فرایند مونتاژ خودرو را طی مدتی معین  و یا کارکرد مشخص، هر کدام زودتر منقضی گردد، بصورت رایگان  مطابق شرایط مندرج در این آیین نامه برطرف نماید.

دوره گارانتی : از زمان تحویل خودرو به اولین مشتری(تاریخ شروع گارانتی بر روی کارت گارانتی) آغاز شده و بنا بر نوع خودرو تا مدت زمان معین یا مقدار کارکرد مشخصی (بر حسب کیلومتر ) ادامه می یابد.

کارت گارانتی: یکی از مدارک خودرو است که درآن مشخصات کامل خودرو از قبیل شماره شاسی(شماره بدنه)، شماره موتور،

قطعات مصرفی: قطعاتی که معمولا سرعت استهلاک آنها نسبت به سایر قطعات بیشتر بوده، نحوه استفاده مشتری از خودرو و شرایطی که خودرو در آن مورد بهره برداری قرار می‌گیرد در طول عمر این قطعات تاثیر زیادی داشته و دراغلب اوقات قبل از اتمام دوره گارانتی نیاز به تعویض آنها می باشد.

قطعه داغی گارانتی: به قطعاتی اطلاق می‌گردند که به دلایل مختلف مورد تائید ( ایراد قطعه، فراخوان و....)، از روی خودروهای تحت پوشش گارانتی باز می شوند.

قطعات ساپکو:  قطعاتی است که جهت مونتاژ روی  خودرو در حال تولید  توسط ساپکو به خط تولید ایران خودرو و یا جهت استفاده  به عنوان قطعه یدکی توسط  ساپکو به  شرکت ایساکو ارسال شده است.

قطعات ایساکو: قطعاتی است که توسط ایساکو برای مصرف در نمایندگیها و تعمیرگاههای مجاز و خط تولید ایران خودرو تامین شده است.

قطعات ایران خودرویی: قطعاتی است که توسط شرکت ایران خودرو تامین و برای مصرف در خط تولید ارسال شده است.

مراحل اجرایی تحقیق

در تصویر ذیل نمایی از فلوچارت مراحل اجرایی تحقیق نشان داده شده است.

شناسایی روش فعلی و محدوده آن بررسی و تحلیل فرایندهای جاری شناسایی موارد و مشکلات روش فعلی پیاده سازی و الزامات طرح تحلیل و ارائه راهکار ردیابی قطعات بررسی شاخصهای تصمیم گیری مقایسه و نتیجه گیری تحلیل و پیشنهاد تغییردرفرایند گارانتی

شرح مراحل اجرایی تحقیق

مراحل اجرایی تحقیق با شناسایی فرایند گارانتی و روش ردیابی قطعات آغاز شده و پس از بررسی روش جاری، مشکلات، معایب و اثرات آن شناسایی شده است. سپس جهت اصلاح فرایند گارانتی و همچنین فرایند فعلی ردیابی قطعات راهکارهای مناسب در جهت کاهش ایرادات ارانه و به جهت پیاده سازی طرح الزامات و هزینه ایجاد محاسبه و در نهایت توجیه اقتصادی طرح ارائه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد