فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوری در خدمت ردیابی شهروندان

دوربین مداربسته یا CCTV، برچسبهای RFID و تلفنهای مجهز به GPS از جمله فنآوریهایی هستند که میتوانند برای ردیابی حرکات شهروندان مورد استفاده قرار بگیرند.

درباره به‌کارگیری نرم‌افزار فیلترینگ اینترنت از سوی دولت چین موضوعات متعددی را در زمینه استفاده از فن‌آوری پیشرفته برای کنترل زندگی روزمره شهروندان مطرح کرده است. سایت تلگراف به هفت مورد از این فن‌آوری‌ها پرداخته که می‌توانند برای ردیابی اعمال و حرکات مردم عادی به کار گرفته ‌شوند.

*دوربین مداربسته یا CCTV

دوربینهای تلویزیونی مداربسته برای نخستین بار در سال 1942 در آلمان برای کنترل پرتاب موشکهای V2 از راه دور مورد استفاده قرار گرفتند. از آن زمان CCTVها به یکی از بحثانگیزترین فنآوریهای مورد استفاده عمومی تبدیل شدهاند.

دولت و سازمانهای اجرایی مدعیاند استفاده از فنآوریکنترل ویدیویی به کاهش جرم و بهبود امنیت عمومی کمک میکند اما بنا بر استدلال منتقدان، این دوربینها تنها برای منتقل کردن جرائم به مناطقی که تحت کنترل نیستند به کار میروند و به عنوان بازدارنده عمل نمیکنند.

با بیش از چهار میلیون دوربین مداربسته‌ای که در انگلیس وجود دارد، شبکه این دوربین‌ها یک شخص معمولی را حدود 25 بار در روز به تصویر می‌کشند.

*برچسب‌های RFID

تراشه‌های RFID یا شناسایی از طریق امواج رادیویی، به طور گسترده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به‌منظور کنترل موجودی انبار به کار می‌روند اما برخی از افراد واهمه دارند که استفاده از آن‌ها به کنترل عادت‌ها و رفتارهای روزمره شهروندان گسترش یابد. در حال حاضر این برچسب‌ها که اندکی بزرگ‌تر از یک دانه شن هستند، در ظرف‌های شیر و کتاب‌های کتابخانه جاسازی شده‌اند.

این برچسب‌ها با استفاده از یک دستگاه RFIDخوان می‌توانند اطلاعاتی درباره کالاها مانند محل یا شمار آن‌ها فراهم کنند. اگرچه بیشتر افراد از به کارگیری برچسب‌های RFID در فروشگاه‌ها برای کنترل موجودی کالاها خشنود هستند اما فکر اینکه این تراشه‌ها ممکن است به محض خروج آن‌ها از فروشگاه همچنان سیگنال ارسال کنند چندان آن‌ها را خوشحال نمی‌کند.

در یک سطح بی‌ضرر، چنین قابلیت ردیابی به این معنی است که یک فروشگاه می‌داند مردم شهر هرت فورد شایر ژاکت‌ کشمیر آبی و مردم ابردین رنگ قهوه‌ای آن را می‌پسندند ولی در یک سطح نادرست، ممکن است آن‌ها را قادر سازد تا اطلاعاتی از زندگی شخصی افراد جمع کرده و مصرف‌کنندگان را بر اساس آن‌ها با برندهای خود هدف بگیرند.

*فن‌آوری مخابراتی

بسیاری از کشورهای غربی از این فنآوری برای شنودهای قانونی استفاده میکنند. این در حالی است که پس از حملات 11 سپتامبر، رییس جمهور آمریکا امکان شنود مکالمات بینالمللی میان مردم آمریکا و مظنونان تروریستی در خارج از این کشور را بدون نیاز به اجازهدادگاه به ماموران اطلاعاتی اعطا کرد. دولت سوئد نیز چندی قبل قانونی را به تصویب رساند که به مقامات وزارت دفاع اجازه میداد مکالمات تلفنی بینالمللی را بدون دستور دادگاه مورد شنود قرار دهند.

*نرم افزار کنترل ایمیل

چه کسی ایمیل‌های شما را می‌خواند؟ اگر برای شرکت بزرگی کار می‌کنید این احتمال وجود دارد که رییس شما تعداد پیام‌هایی را که در طول روز ارسال می‌کنید تحت نظر داشته باشد. طبق بررسی اخیر فارستر ریسرچ، 44 درصد از شرکت‌ها با استفاده از نرم‌افزار اسکن دیجیتالی و افراد واقعی، ایمیل‌های ارسالی کارمندان را می‌خوانند.

به نظر می‌رسد نگرانی اصلی شرکت‌ها بیش‌تر مربوط به انتشار نامناسب یا اطلاعات با ارزش تجاری و نه اتلاف وقت کارمندان، باشد اما با وجود سرگرمی‌های بیش‌تری که از طریق رایانه‌های اداره قابل دسترس هستند، مانند فیس‌بوک و توییتر یا خرید آنلاین، شرکت‌های بیش‌تری ممکن است تصمیم بگیرند کنترل زمان فعالیت کارمندانشان را آغاز کنند.

*فن‌آوری جمع‌آوری اطلاعات

سال گذشته فاش شد مرکز خرید Gunwharf Quays در پورتس‌موث انگلیس از نرم‌افزار مراقبتی استفاده می‌کند که امواج ارسال شده از تلفن همراه کاربران را برای ردگیری حرکات آن‌ها کنترل می‌کند.

این فن‌آوری به محققان اجازه می‌داد دریابند هنگامی که شخصی وارد مرکز خرید می‌شود از چه قسمت‌هایی بازدید می‌کند، در هر قسمت چه میزان زمان می‌گذراند و چه زمانی محل را ترک می‌کند. به کمک این نرم‌افزار حتی مسیری که افراد انتخاب می‌کردند یا کشوری را که از آن بازدید کرده‌ بودند، مشخص می‌شد.

این نرمافزار اگرچه صاحب تلفن را شناسایی نمیکرد و تنها شماره شبکه IMEI منحصری برای هر گوشی تعیین میکرد، با اینحال نگرانی مدافعان حریم خصوصی را برانگیخت. این اطلاعات در بیخطرترین شکل خود میتوانند به شرکتها و مراکز خرید کمک کنند بخشهای پرازدحام را مشخص کرده و فضا را بر اساس آن طراحی مجدد کنند یا با تشخیص خریداران دیروقت، ساعات باز بودن فروشگاه را افزایش دهند.

شاید آن صحنه از فیلم گزارش اقلیت که در آن شخصیت فیلم با عبور از هر نقطه تحت بمباران تبلیغات درخور وی و شخصی شده قرار می‌گرفت، دور نباشد.

*تبلیغات هدفمند

یکی از بحثبرانگیزترین موارد پیش روی شرکتها و مصرفکنندگان در حال حاضر، تبلیغات هدفمند است. فنآوری وب وایز فورم مثال خوبی از این مورد است.

این فنآوری با اسکن صفحات بازدید شده توسط کاربران در مرورگرشان و تطبیق کلمات یافت شده در این صفحات با تبلیغات هدفمندی کار میکند که توسط شرکتهای دیگر و بر طبق علایق کاربران اینترنت فراهم شدهاند.

فورم تاکید دارد که کل این روند به صورت ناشناس عمل کرده و به ردگیری مستقیم نام اشخاص نمیپردازد اما همچنان برخی از کاربران اینترنت و بزرگان فنآوری مانند سرتیم برنزلی به این مفهوم بدگمان هستند.

برنزلی مونیتور فعالیت اینترنتی کاربران توسط خدماتدهندگان اینترنتی را با اجازه دادن به آنها برای قرار دادن یک دوربین تلویزیونی در اتاق نشیمن افراد، برابر میداند.

*تلفن‌های مجهز به GPS

بیشتر تلفنهای همراه پیشرفته تراشه GPS کوچکی در داخلشان دارند که میتوانند به وسیله شبکه ماهوارههایی که در مدار زمین قرار دارند، محل استقرار کاربران را در فاصله چند صدمتری نشان دهند. البته بیشتر افراد از این فنآوری به همراه نرمافزار نقشه بارگذاری شده در تلفنشان برای یافتن راهشان استفاده میکنند.

برخی از تلفنها اکنون به قدری پیشرفته شدهاند که میتوانند به صورت لحظهای راهنمای مسیرها را همانند ماهواره ناوبری نشان دهند. قرار گرفتن تراشههای GPS در گوشیها نیز دنیای جدیدی از خدمات مبتنی بر مکان را به وجود آورده است.

اکنون که تلفنها میدانند صاحبانشان در کجا قرار دارند، میتوانند اطلاعاتی را فراهم کند که محل دقیق آنها را به نزدیکانشان نشان میدهد البته از سوی دیگر همین نوع نرمافزارهای نصب شده در تلفن میتوانند برای موارد نه چندان بی ضرر، امکان کنترل مکان کاربر از راه دور را فراهم کنند

منبع : ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد