فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله مطالعه موردی امکان سنجی پیاده سازی RFID

مطالعه موردی امکان سنجی پیاده سازی RFID در کارخانه پرس شرکت ایران خودرو

حبیب کراری

کارشناس ارشد مهندسی صنایع - اداره مهندسی فرآیند مدیریت برش و پرس شرکت ایران خودرو

محمد روهینا

کارشناس ارشد مهندسی صنایع - اداره برنامه ریزی تولید مدیریت برش و پرس شرکت ایران خودرو

حسین نجاری

کارشناس مهندسی مکانیک - اداره تغذیه خطوط مدیریت برش و پرس شرکت ایران خودرو

بابک افضلی

کارشناس مهندسی مکانیک – گروه فن آوران صنایع داتیس

چکیده:

     RFID بعنوان یک تکنولوژی رو به رشد، با توجه به مزایای قابل توجه آن، بسرعت در حال پیدا کردن جایگاه خود در سازمانهای مختلف کشورمان می باشد.  این فناوری می تواند بعنوان ابزاری موثر در ردیابی اقلام و محصولات در زنجیره تامین قطعات، نقش مهمی در پیاده سازی استراتژیهای سازمانها داشته باشد. اما با توجه به هزینه های پیاده سازی و بکارگیری ملزومات مربوطه، فرآیند تجزیه و تحلیل، انتخاب و پیاده سازی سیستمهای مبتنی بر این تکنولوژی، فرآیندی دقیق و حائز اهمیت می باشد که می بایست در آن با سنجش دقیق جوانب امر، بهترین آلترناتیوها انتخاب شده و با انتخاب و طراحی مناسب اجزای مربوطه با توجه به فرآیندهای کاری جاری، سازمان را در جهت دستیابی به بالاترین سطح کارآیی و اثربخشی در بکارگیری این فناوری هدایت نمود. در مقاله حاضر، ضمن بررسی ابعاد مختلف پیاده سازی سیستمهای مبتنی بر RFID و آلترناتیوهای موجود در این ارتباط، مطالعات و بررسیهای انجام شده در این زمینه در کارخانه پرس مکانیزه شرکت ایران خودرو بصورت مطالعه موردی (case study) ارائه گردیده است.

کلمات کلیدی: RFID – امکان سنجی– پیاده سازی

1- مقدمه:

فناوری RFID (شناسایی از طریق امواج رادیویی) مشتمل بر یک سیستم ردیابی است که در آن بطور معمول از Tag ها (چیپهایی الکترونیکی که روی محصول یا بسته بندی آن قرار می گیرند) جهت انتقال داده ها به یک گیرنده بی سیم با قابلیت اتصال به کامپیوتر استفاده می شود. در سالهای اخیر، با توجه به پیشرفتهای حاصله در این زمینه و ارزان سازی و کوچک شدن ابعاد Tag های RFID ، کاربردهای این فناوری بویژه در ردیابی محصولات تجاری گسترش فراوانی یافته و در بسیاری از کاربردها در حال جایگزین شدن بجای سیستمهای ارزان قیمت تر بارکد می باشد. برخلاف بارکد که نیاز به اسکن نمودن مستقیم (و بطور معمول با استفاده از نیروی انسانی و صرف زمان) دارد، در RFID با استفاده از امواج رادیویی و گیرنده های بی سیم، انتقال و دریافت اتوماتیک اطلاعات تعداد زیادی از برچسبها در فاصله مورد نظر در کسری از ثانیه امکان پذیر می باشد. برای پیاده سازی موفق یک سیستم RFID مناسب، در مرحله اول، شناخت کامل از اجزای متشکله آن ضروری می باشد که در بخش آتی، توضیحات لازم در این زمینه ارائه گردیده است.

2-  اجزای یک سیستم RFID:

2-1-    برچسب ردیابی (Tag):

شناخت برچسبهای RFID شروع خوبی می باشد برچسبها انواع گوناگونی دارند اما می توان آنها را به دو دسته عمده تگ های پسیو یا غیر فعال و اکتیو یا فعال دسته بندی نمود. تگ های غیر فعال، باتری ندارند و انرژی لازم برای فعال سازی پردازنده و ارسال اطلاعات خود را از سیگنالی که از آنتن Reader دریافت می دارند، تامین می کنند؛ بدین ترتیب که ابتدا Reader امواجی را به سمت تگ ارسال می دارد، سپس پردازنده تگ با استفاده از انرژی این امواج، بیدار شده و دستور دریافتی از سوی Reader را پردازش می کند و توسط امواجی که انرژی آنها هم از امواج دریافتی تامین شده است، نتیجه را به Reader مخابره می کند. بدین ترتیب واضح است که برد این تگ ها بسیار محدود است؛ چرا که فاصله تگ از آنتن باید به اندازه ای باشد که انرژیی که تگ دریافت می کند، توان بیدار کردن پردازنده و تامین انرژی موج برگشتی را داشته باشد. معمولا برد تگ های غیر فعال از چند سانتی متر تا چند متر است. از طرف دیگر تگ های فعال، انرژی لازم برای پردازنده و ارسال امواج به سمت آنتن را از باتری همراه خود تامین می کنند. بدین ترتیب برد این تگ ها در برخی موارد تا چند صد متر هم می رسد. قیمت این تگ ها در حدود چند ده دلار است که به مراتب از تگ های غیر فعال (با قیمتی در حدود چند ده سنت) گران قیمت تر هستند. یک پارامتر مهم در انتخاب تگ های اکتیو، طول عمر باتری آن است، چرا که پس از اتمام باتری، شما مجبورید باتری یا اغلب خود تگ را تعویض کنید و این باعث افزایش هزینه های می گردد. بدین ترتیب، طول عمر باتری یک عامل تعیین کننده در هزینه نهایی سیستم شما خواهد بود.

برچسب های RFID هر کدام دارای یک کد منحصر به فرد می باشند بطوریکه هیچ دو برچسبی در دنیا تولید نخواهد شد که کد یا ID یکسانی داشته باشند و کلیه ی تولید کنندگان Tag تحت نظر انجمن بین المللی مبادرت به ثبت آنها می نمایند. این برچسب ها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند که بخش اول یک آنتن ماکرواستریپ بوده و بخش دوم یک چیپ الکترونیکی می باشد. لازم به ذکر است که این بخش ها به صورت کاملا" مسطح و بسیار کوچک هستند بطوریکه می توانند آنها را در درون کاغذ یک برچسب معمولی قرار دهند و از دید کاربر، تنها یک برچسب معمولی کاغذی خواهند بود. در بخش چیپ الکترونیکی برچسب ها یک فرستنده و یک گیرنده امواج رادیویی به همراه مدارهای پردازشگر الکترونیکی قرار دارد. در برخی از انواع این چیپها، حافظه نیز به مقدار دلخواه وجود دارد بطوریکه هرنوع اطلاعات مربوط به کنترل و دسترسی می تواند مستقیما" روی برچسب و درحافظه ی آن نوشته شود. در این صورت این برچسب درست مانند یک شناسنامه ی الکترونیکی همراه محصول عمل خواهد کرد.

2-2-    آنتن  (Antenna) :

عامل ایجاد کننده ارتباط بین قرائتگر (Reader/Writer) و بر چسب کالا (Tag) در سیستم ردیابی RFID ، آنتن است. این وسیله که نقش ارسال و دریافت امواج رادیویی در فرکانس تعریف شده برای سیستم را دارد، می بایستی در محل مناسب و در جهت درست نصب شود. محل و زاویه نصب آنتن ها (Polarization) و همچنین تعداد مورد نیاز برای پوشش دادن فضای مورد نظر توسط روابط پیچیده ریاضی و مخابراتی توسط کارشناسان تعیین می گردد.

آنتن ها در ابعاد و انواع مختلف وجود دارد که در باندهای فرکانسی متفاوتی کار می کنند. همچنین بنا به شرایط استفاده در سیستم برای انواع امواج HF و UHF آنتنهای متفاوتی مورد نیاز می باشد. لازم به ذکر است که انتخاب آنتهای مناسب و همچنین تعیین تعداد، ظرفیت، محل و زاویه پوشش دهی آنها از درجه اهیمت فراوانی برخوردار است. بدیهی است در صورت عدم نصب و محاسبات دقیق، پوشش دهی کامل و بازدهی بهینه حاصل نخواهد شد.

2-3-    قرائتگر (Reader/Writer) :

پل ارتباطی بین سیگنالهای فرستاده شده از آنتنها و سیستم نرم افزاری کامپیوتری، دستگاهی است به نام قرائتگر یا داده خوان. وظیفه این دستگاه پردازش سیگنالهای خروجی از آنتها و تبدیل آنها به کد قابل تحلیل برای کامپیوتر است. این دستگاه ها بین کابل ارتباطی آنتن و کامپیوتر نصب می شود و برای سیستمهای مختلف فرکانسی متفاوت هستند. معمولا" هر قرائتگر یک پورت ورودی سیگنال دارد و یک پورت خروجی به کامپیوتر. همانطور که از نام آن مشخص است این دستگاه امکان خواندن اطلاعات و نوشتن (ثبت اطلاعات) را دارد این بدین معنی است که در صورت استفاده از برچسب های فعال (Active Tag) که دارای حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات باشند، این امر توسط دستگاه قرائتگر انجام می شود.

2-4-    نرم افزار (Software) : 

کدهای خوانده شده از طریق قرائتگر به کامپیوتر منتقل می شوند. در این میان برای ایجاد ارتباط بین کدهای قرائت شده و بانک اطلاعاتی موجود در سیستم جامع ردیابی نیاز به یک نرم افزار است. این نرم افزار دارای قابلیت ارتباط بین داده های خوانده شده از روی برچسب ها و بانک اطلاعاتی سیستم ردیابی می باشد. نرم افزار فوق برای هر سیستم کاری بطور مجزا نوشته خواهد شد و بصورت بسته نرم افزاری و در حالت کلی قابل ارائه نمی باشد. بنابراین با توجه به نیازهای سیستم و اطلاعات تحت ردیابی و نیز بانک اطلاعاتی موجود، نرم افزار مورد نیاز برای هر شرکت طراحی خواهد شد.

2-5-    دروازه ورود و خروج کالا (Gate) :

برای کنترل ورود و خروج کالا از سالن و یا انبار و یا هر محدوده بسته ای نیاز به طراحی یک دروازه است به گونه ای که برروی نقاط مختلف آن آنتنها به تعداد مورد نیاز در محلهای مناسب و تحت زوایای محاسبه شده نصب می شود بطوری که تمام فضای گیت که کالاها از آن وارد و یا خارج می شود تحت پوشش امواج قرار بگیرد. طراحی گیت بایستی به گونه ای باشد که امکان ورود و خروج کالا از فضای کنترل نشده وجود نداشته باشد. همچنین با توجه به ابعاد و نوع وسیله ای که کالا را حمل می کند و نیز محل نصب آنتنها، مشخصات گیت مورد نیاز طراحی خواهد شد.

3-  کارخانه برش و پرس شرکت ایران خودرو:

کارخانه پرس مکانیزه شرکت ایران خودرو از سال 1380 با یک خط بلنکینگ و دو خط پرسی آغاز بکار نموده و هم اکنون با دو خط بلنکینگ و شش خط پرسی کاملاٌ اتوماتیک در حال تولید روزانه حدود سی هزار قطعه از قطعات بزرگ پرسی بدنه خودروهای خانواده 405، 206 و سمند می باشد. روال ﻛﻠﻲ تولید ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺎﻟﻦ ﺑﺪﻳﻦ شکل ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ورق ورودی به سالن بصورت ﻛﻮیل (Coil) ﺑﻪ ﺧطوط ﺑﻠﻨﻜﻴﻨﮓ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ شده و ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡﻋﻤﻠﻴﺎﺕ صاف کردن ورق، برشکاری اطراف آن و ... ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺑﻠﻨﻚ (Blank) می گردد. پس از انبارش بلنکها در ﺍﻧﺒﺎﺭ ﺑﻠﻨﻚ، ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﻟﺰﻭﻡ ﻭ مطابق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، با انتقال پالتهای بلنک ﺑﻪ ﺧﻄﻮﻁ ﭘﺮسی مربوطه، بلنکها بصورت اتوماتیک به داخل خط تغذیه شده و پس از عبور از دستگاه شستشوی ورق ابتدای هر خط، بوسیله بازوهای مکانیکی (ربات) و تجهیزات حمل خاص هر قطعه، به داخل قالبها منتقل می گردند. سپس، ﻃﻲ چندین مرحله عملیات پرسکاری و انتقال اتوماتیک قطعات مابین پرسها، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺮﺭﻭﻱ ﺑﻠﻨﻚ ﺻﻮﺭﺕ گرفته ﻭ ﻗﻄﻌات ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺗﻮﻟﻴﺪ می شوند. در نهایت، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻜﻞ ﺩﻫﻲ ﻧﻬﺎﻳﻲﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻗﻄﻌﻪ و انجام فرایند کنترل کیفیت، ﻗطعات در ﭘﺎﻟﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ چیده شده ﻭﺑﻪ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﭘﺮﺳﻲ منتقل می گردند. در بخش بعد، طرح پیشنهادی بکارگیری سیستم RFID در این کارخانه که با توجه به فرآیندهای فوق الذکر طراحی شده است ارائه می گردد.

4- طرح پیشنهادی پیاده سازی سیستم RFID :

با توجه به بررسیهای انجام شده در سالن تولید کارخانه پرس مکانیزه شرکت ایران خودرو طرح پیشنهادی زیر جهت پیاده سازی سیستم اتوماتیک ردیابی کالا در انبار و خط تولید این کارخانه با استفاده از فناوری RFID طراحی و ارائه گردید:

جهت ردیابی کویلهای ورق مصرفی در کارخانه پرس، می توان به محض ورود کویلها به داخل کارخانه و پس از تایید آنها توسط کارشناسان فنی شرکت، برچسب ردیابی (Tag) را درون فضای خالی استوانه ای شکل وسط کویل توسط اپراتور مربوطه نصب نمود. این برچسب در نقش شناسنامه کویل از ورود تا مصرف در سالن تولید عمل می کند. می توان با انتخاب نوع مناسبی از Tag و نصب آنها در محل مناسب، شرایطی را مهیا نمود تا Tag ها قابلیت مصرف مجدد را نیز داشته باشند. با توجه به اینکه کویلها جهت مصرف روزانه از انبار شرکت به داخل سالن حمل می گردند و در واقع، انبارش اصلی کویلها در انبارهای ورق شرکت ایران خودرو و در مکانی دیگر صورت
می پذیرد، مناسب است با هماهنگی مدیریت انبارهای شرکت که سازمانی مستقل بشمار می رود، فرآیند بکارگیری سیستم
RFID  جهت ردیابی کویلها از بدو ورود به شرکت صورت پذیرد که در اینصورت امکان مدیریت بهتر موجودی ورقهای مصرفی در سطح گروه صنعتی ایران خودرو و فرآیندهای لجستیکی مربوطه وجود خواهد داشت.

در داخل سالن، با قراردان گیت در قسمتهای ورودی و خروجی انبارها و نصب آنتنها به تعداد مورد نیاز در محلهای مناسب و تحت زوایای تعیین شده برروی گیت ها به نحوی که تمام فضای وررود و خروج کالا را پوشش دهند، می توان کنترل کاملی بر ورود و خروج کالا در انبار انجام داد. بدین ترتیب که به محض ورود کالا از محل گیت اطلاعات مربوط به آن در سیستم جامع اطلاعاتی انبار وارد شده و کد مربوط به محل نگه داری آن در انبار، در سیستم درج خواهد شد. همچنین با خروج کالا از انبار و از طریق گیت خروج، موجودی انبار بطور اتوماتیک و در لحظه تغییر می کند. این امر باعث می شود که در هر لحظه و به صورت Online موجودی انبار به همراه محل قرار گرفتن کالاها برروی سیستم مشخص شود. که کمک بسیار زیادی به قسمت برنامه ریزی تولید می کند تا از روی موجودی انبار و درخواست تولید، برنامه تولید را تدوین کند.

با درخواست مواد اولیه از واحد برنامه ریزی تولید، کویلهای ورق از انبار مواد اولیه به سالن تولید منتقل می شود. در این فرایند از آنجائی که اطلاعات مربوط به مشخصات ورقها از طریق برچسب متصل به کالا ردیابی می شود، با استفاده از قرائتگر دستی که توسط اپراتور در محوطه انبار مورد استفاده قرار می گیرد، امکان بروز اشتباه و مغایرت بین درخواست سالن تولید و کالای منتقل شده از انبار وجود نخواهد داشت. با ورود کویلها به سالن تولید مشخصات آنها از طریق گیت ورودی سالن شناسایی شده و در سیستم ردیابی مشخص
می گردد که کالای مورد نظر وارد سالن تولید شده است. همچنین در قسمتهای ورودی سالن بجای استفاده از گیت می توان از قرائتگر دستی به همراه یک اپراتور استفاده کرد تا ورود کالا به سالن در سیستم ردیابی توسط اپراتور تایید گردد. باید توجه کرد که ثبت اطلاعات کالای ورودی به سالن، در سیستم ردیابی، برای پیگیری محصولات تولید شده از ماده اولیه ورودی، در مراحل بعدی ضروری است.

کویلهای وارد شده به سالن تولید بر اساس برنامه زمان بندی شده تولید و در زمان مقرر وارد خط تولید بلنکینگ می شوند. از آنجایی که ردیابی کالا بروش RFID در داخل خطوط برش و پرس بعلت وجود تنشها و ضربات ناگهانی در این خطوط بر روی ورقهای فلزی
امکان پذیر نمی باشد، بنابراین روش ردیابی زیر جهت پوشش کامل سیستم ردیابی تولید در این سالن پیشنهاد می گردد (شکل 1):

در این روش، در ابتدا و انتهای خطوط مذکور با نصب آنتنها و گیت های مورد نیاز پروسه ردیابی برروی پالتهای حامل کالا انجام
 می شود. در ابتدای خط هنگامی که کویل ورق برای استفاده در خط بر روی سه نظام مربوطه قرار می گیرد، آنتنی که در محل مناسب نصب شده است کویل مربوط را به همراه مشخصات آن شناسایی می کند. در همین حین در انتهای خط تعداد مشخصی پالت خالی در انتظار محصول خروجی از خط می باشند. این پالتها به
Tag مجهز می باشند که قرار است مشخصات ورقهای بلنک تولید شده برروی آنها ذخیره شود. به محض شناسایی کویل در ابتدای خط اطلاعات مربوط به آن از برچسب مربوطه که در قسمت انبار برروی آن نصب شده بود خوانده شده و بعنوان اطلاعات اولیه برروی Tag های نصب شده روی پالتهای خالی انتهای خط ثبت می شود. بدین ترتیب که اگر مثلاً قراراست از کویل مذکور، سه عدد پالت از بلنک پر شود، با قرار گرفتن پالتها در محل مناسب در انتهای خط برای پرشدن، آنتنی که در محل قرار دارد ابتدا اطلاعات کویل اولیه و پس از پرشدن پالت اطلاعات مربوط به کد بلنک، نوع و تعداد آن را از روی برنامه تولید خوانده و برروی Tag مربوط به پالتها ثبت می کند. بدین ترتیب با خروج پالتها از انتهای خط بلنک و از میان گیتی که تعبیه خواهد شد، کلیه اطلاعات کالای درون پالت از ابتدای ورود مواد اولیه تا انتهای خط بلنک برروی برچسب پالت ثبت می گردد.

در مرحله بعدی پالت بلنک به قسمت انبار بلنک (موقت) منتقل شده و در محل مناسب نگهداری می شود تا به هنگام نیاز و از روی برنامه تولید به خطوط پرسی منتقل گردد.

با درخواست تغذیه خطوط پرس، اپراتور مربوطه به همراه یک دستگاه قرائتگر دستی به انبار بلنک مراجعه کرده و با شناسایی پالت مورد نظر توسط دستگاه قرائتگر، آنرا از انبار بلنک به ابتدای خط پرسی منتقل خواهد کرد.

در ابتدای خطوط پرس گیتی تعبیه می شود که پس از تایید برنامه تولید و قطعی شدن آن، پالت منتقل شده را از گیت عبور داده و وارد خط پرس می کنند که با عبور پالت، اطلاعات مربوط به آن برای ثبت در مراحل بعدی وارد سیستم خواهد شد. اما اگر بنا به هر دلیلی برنامه تولید عوض گردد به نحوی که نیاز به بازگشت پالتها به انبار بلنک باشد، از آنجایی که هنوز پالتها از گیت ورودی پرس عبور
نکرده اند بدون بروز هیچ مشکلی و تغییر اطلاعات ردیابی، پالتهای مورد نظر به انبار مورد بلنک بازگشت داده می شوند.

با تایید برنامه تولید و ورود پالتهای حاوی قطعات بلنک به خط تولید پرس و عبور آنها از گیت مربوطه، کلیه اطلاعات مربوط به پروسه تولید از ابتدا تا قبل از خط پرس، از روی برچسب مربوط به پالتها و توسط آنتنهای نصب شده برروی گیت خوانده شده و برروی پالتهای خالی در انتهای خط پرس (که قرار است خروجی خط پرس که از ورقهای بلنک مذکور تغذیه می شوند برروی آنها قرار گیرد) توسط آنتنهای موجود در محل ثبت می شود. پس از آن با تخلیه ورقهای بلنک از روی پالتهای حاوی آنها و خالی شدن پالتها، می بایستی به نحوی اطلاعات قبلی برروی پالتها حذف گردد تا برای استفاده مجدد از آنها به انتهای خط بلنکینگ برگردانده شود و اطلاعات ورقهای جدید برروی آنها ثبت شود. این امر توسط گیتی انجام می شود که در محل تعبیه خواهد شد به نحوی که پالتهای تخلیه شده برای خروج ملزم به عبور از آن باشند.

در انتهای خطوط پرسکاری خروجی خط که شامل قطعات بدنه می باشد برروی پالتهای جدید قرار می گیرد. این پالتها (که از پیش و به محض ورود بلنکها به خط پرس اطلاعات مربوط به بلنکها برروی Tag نصب شده بر آنها ثبت شده است)، پس از تکمیل ظرفیت برای خروج از خط تایید می شوند. بدیهی است در این میان ممکن است تعدادی از قطعات تولید شده به عنوان ضایعات از خط خارج شوند. پیشنهاد می شود برای هر پالت ورق و یا هر کویل ورق مصرفی تعداد مشخصی پالت خروجی در هر خط تعیین شود تا در صورت وجود ضایعات، تعداد آنها و نوع آنها در زمره مشخصات مربوط به کویل مصرفی درج گردد تا به هنگام ردیابی، درصد ضایعات مربوط به هر ماده اولیه نیز مشخص گردد.

در انتهای خط پرس نیز مانند خط بلنک گیتی تعبیه می شود تا با عبور پالتهای تکمیل شده و حاوی قطعات نهایی بدنه (که پروسه تولید در سالن بدنه برروی آنها به اتمام رسیده) اطلاعات نهایی بر روی آنها ثبت گردد تا مشخص گردد که پالت مذکور حاوی چه تعداد قطعه و با چه مشخصاتی از سالن خارج می شود و وارد انبار می گردد. از اطلاعات موجود برروی Tag های مربوط به این پالتهای خروجی می توان برای تکمیل اطلاعات مربوط به مراحل بعدی تولید و مونتا‌ژ استفاده کرد.

در شکل 1 ، تصویری شماتیک از طرح پیشنهادی ارائه شده جهت پیاده سازی سیستم RFID در سالن تولید کارخانه پرس شرکت ایران خودرو ارائه گردیده است.

5- جمع بندی و نتیجه گیری:

همانگونه که ذکر شد RFID یک تکنولوژی رو به رشد در سطح دنیا می باشد که هر روزه کاربردهای جدیدی از آن در فرآیندهای مختلف تعریف شده و بکار گرفته می شود. با این وجود، نبایست به این سیستم بعنوان معجزه ای که می تواند کلیه مشکلات موجود در فرآیندها را حل کند نگریست. جهت پیاده سازی RFID در یک فرآیند، می بایست پیش از خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز، ضمن کسب دانش اولیه مورد نیاز، جهت استفاده بهینه و اقتصادی از سرمایه گذاریهای مربوطه، کلیه آلترناتیوهای ممکن در این زمینه را از ابعاد مختلف فنی و اقتصادی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. در این بین، لحاظ کردن شرایط محیطی سیستم و نیازمندیهای اطلاعاتی و تجهیزاتی مورد نیاز که می تواند در افزایش هزینه ها و کاهش مطلوبیت سیستم موثر باشد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. در این راستا، استفاده کامل از منابع اطلاعاتی در دسترس (همچون سایتهای اینترنتی فعال در این زمینه) و بخصوص دریافت و بررسی پیشنهادات فنی و
هزینه ای از تامین کنندگان مجرب و صاحب صلاحیت، در انتخاب اجزای مناسب جهت سیستم و در نهایت تصمیم گیری در این ارتباط الزامی می باشد. در مطالعه موردی انجام شده فوق الذکر، در نهایت، اجرای پروژه پیاده سازی این سیستم، با توجه به هزینه های بالای آن و ارزیابی اقتصادی نتایج حاصله در این فاز، مورد تصویب قرار نگرفت. اما با توجه به روند توسعه سریع این تکنولوژی و کاهش قابل
پیش بینی هزینه های پیاده سازی آن، پیش بینی می گردد اجرای این پروژه در آینده نزدیک از صرفه اقتصادی برخوردار گردد. یک زمینه دیگر قابل بررسی در پیاده سازی سیستمهای مبتنی بر
RFID در کلیه سازمانها، بکارگیری این تکنولوژی در بخشهای مختلف زنجیره ارزش و کلیه زیرمجموعه های مرتبط با موضوع می باشد که می تواند در تصمیم گیری در این ارتباط در هر سازمان موثر واقع گردد. بعنوان نمونه، در فرآیند ارائه شده در مقاله حاضر، در صورت بکارگیری سیستم RFID در سالنهای مشتری قطعات پرسی (سالنهای بدنه سازی شرکت ایران خودرو) و یا سایر زیرمجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو، امکان استفاده بهینه تر از سرمایه گذاریهای مشترک مربوطه نیز ایجاد خواهد شد که بویژه با توجه به امکان بکارگیری قابلیتهای این فناوری در ناب سازی فرآیندهای تولیدی و لجستیکی مرتبط و کاهش مجموع هزینه های سازمان می تواند در آنالیز ارزش افزوده مورد انتظار از این سیستم، در کلیه سازمانهای علاقمند به
پیاده سازی این رویکرد نوین، تاثیر گذار و بسیار حائز اهمیت واقع گردد.   

شکل 1

منابع:

1- طرح پیشنهادی سیستم ردیابی خودکار کالا، گروه فن آوران صنایع داتیس، تهران، 1385.

2- سایتهای اینترنتیwww.rfid.ir, www.rfidjournal.com, www.acsisinc.com .

نظرات 1 + ارسال نظر
پژمان امین مدنی چهارشنبه 4 شهریور 1388 ساعت 21:44

سلام
مقاله بسیار خوبی بود، خصوصا بخش بررسی موردی آن که بسیار عالی بود. اما متاسفانه شکلها در مقاله وجود نداشت. آیا امکان دارد که نسخه شکل دار آن را برای من بفرستید؟ من در حال انجام دادن پایان نامه کارشناسی با موضوع RFID هستم و این مقاله شما به من کمک زیادی خواهد کرد.

با تشکر
امین مدنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد