فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله پیاده سازیRFID در سیستمهای اطلاعاتی(مطالعه موردی:کتابخانه)

پیاده سازی آر اف آی دی در سیستمهای اطلاعاتی

(مطالعه موردی:کتابخانه)

 

وحید عطوف نیا  (1) ، محسن شریف زاده جاویدی (2)، حسین صفری(3)

1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز

2- دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز

3- کاندیدای دکترای مهندسی صنایع دانشگاه تهران

 

واژه­های کلیدی

شناسایی فرکانس رادیویی« Radio Frequency Identification  » - مراقبت شیئ الکترونیکی« Electronic Article Surveillance»

 

 

چکیده :

این مقاله بمنظور آشنا ساختن خواننده با سیستمهای RFID و چگونگی بکار گیری این تکنولوژی نوین در امور کتابخانه ای تقدیم میگردد. تاریخچه پیدایش و توسعه RFID ، معرفی سیستمهای RFID و مزیتهای آن بر سیستمهای قدیمی ، مدیریت کتابخانه ای و بررسی فازهای آن از نظر  نوع عملیات ، اهداف و تجهیزات مورد نیاز ازجمله مطالب مندرج در این مقاله می باشد. بررسی برچسب های RFID وهمچنین برچسب خوانها مبحثی دیگر از مقاله را تشکیل میدهند که علاوه بر تشریح ساختار برچسب ها و برچسب خوانها مزایای استفاده از آنها شرح داده میشود . مراحل ورود و خروج کتاب از کتابخانه و شرح صورت های مختلف آن وهمچنین تجهیزات استفاده شده به این منظور در قسمتی دیگر مفصلاً ارائه میشود . مبحث استانداردها ی بکاررفته در کاربرد کتابخانه ای RFID  و  لزوم رعایت استانداردها بهنگام استفاده از RFID و انواع استانداردهای موجود دیتا و محیط انتقال (واسط) از دیگر مطالب تشریح شده در این مقاله میباشد . 

مقدمه:

 

تعدادی از کتابخانه ها شروع به برچسب زنی بر هر آیتم مجموعه شان با برچسب های شناسایی فرکانس رادیوییRFID   (Radio Frequency Identification )  نموده اند .  بر چسب های مزبور اشیاء کوچکی در   اشکال مختلف هستند که قابلیت اتصال یا جاگذاری در اجسام را داشته و در داخل خود دارای تراشه الکترونیکی وآنتن جهت دریافت یا ارسال امواج رادیویی به کدخوان فرکانسی (RFID Transceiver) میباشند .

 این تراشه قادر به حمل 2000 بایت اطلاعات یا کم­تر می­باشد. برای روشن­تر شدن مطلب می­توان گفت دستگاه RFID کاربردی شبیه بارکد و نوارهای مغناطیسی نصب شده روی credit card ها یا کارت­های ATM دارد.

RFID   برای هر شیء یک مشخصه واحد ایجاد می کند که از دیگر اشیا قابل شناسایی خواهد شد .  و همین طور که از روی بارکد یا نوار مغناطیسی می­توان اطلاعات را خواند.  RFIDهم می­تواند خوانده شده و از آن طریق اطلاعات آن دریافت یا اصلاح شود.

RFID  راهی برای پی­گیری جریان مواد و محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین می­باشد و در حال حاضر در صنعت بیشتر برای جلوگیری از سرقت، افزایش کارایی در کنترل موجودی و کاهش هزینه­های بازرسی و حمل به کار می­رود.

  RFID برای ردیابی محصولات، وسایل نقلیه، موجودات زنده و حتی انسان­ها کاربرد دارد و البته کاربرد آن محدود به این­ها نمی­شود .  تکنولوژی RFID پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش و استفاده­های نو دارد که  در این مقاله سعی شده به  پیاده سازی ار اف ای دی در سیستمهای اطلاعاتی، (مطالعه موردی:کتابخانه) پرداخته شود.

 

تاریخچه RFID :

 

با وجود آنکه اغلب مردم لئون ترمین را مخترع اولین سیستم شناسایی مبتنی بر امواج رادیوئی بعنوان ابزار جاسوسی دولت روسیه در سال 1945 می دانند لیکن اولین کاربرد واقعی آن سالها  قبل در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش انگلیس جهت تشخیص هواپیماهای بازگشتی خودی از خاک آلمان بکار گرفته شد. رادارهای اولیه فقط قادر به کشف هواپیما بدون در نظر گرفتن نوع آن بودند ولی با ظهور این تکنولوژی ونصب فرستنده های شناسایی بروی هواپیماهای خودی امکان تشخیص آنها بر روی صفحه رادار میسر گردید.

تحقیقات اولیه در زمینه تکنولوژی RFID با مقاله هری استاکمن در سال 1948 با عنوان "ارتباطات بکمک انعکاس قدرت" شروع گردید. استاکمن پیش بینی کرده بود جهت رفع مشکلات عمده در این روش وکشف کاربردهای خاص آن تحقیقات گستردهای باید صورت گرفته که عملی شدن آن نیاز به سی سال پیشرفت در زمینه های مختلف تکنولوژی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تکنولوژی RFID در کتابخانه

                                                                      منبع[4]

1-  جدیدترین تکنولوژی ضد سرقت مورد استفاده در کتابخانه RFID یا بعبارتی Radio Frequency Identification  می باشد. درقیاس با سیستمهای الکترومکانیکال و فرکانسهای رادیویی که در دهه های گذشته مورد استفاده قرار میگرفت سیستمهای RFID از امنیت بالاتر و نیز قابلیت جابجایی بیشتری برخوردار است . و بهمین دلیل کاربرد مفیدی در امور انبارداری و حمل و نقل کالا خواهد داشت .

2-  RFID ترکیبی است از تکنولوزی رادیویی و میکروچیپ . برچسبهایی که به اجناس چسبیده میشوند حاوی میکروچیپهایی است که اطلاعاتی را در خود ذخیره دارند . این اطلاعات توسط سیستمهای رادیویی خاصی صرفنظر از مسیر و جهت حرکت اجناس خوانده می شوند (نیازی به دید مستقیم نمی باشد). همجنین میزان فاصله تا برچسب خوانها آنچنان اهمیتی ندارد مگر در مواقعی که دربهای خروج از وسعت بیش از حد برخوردار باشند. پهنای محل خروج نبایستی از 4 فوت تجاوز نماید تا بتوان آن را با دو سنسور دارای برد 2 متر پوشش داد.

3-  بدین ترتیب RFID میتواند جایگزین خوبی برای سیستمهای فرکانس رادیویی (RF)  ، الکترو مکانیکال (EM) وبار کد گردد .

 

 

مزایای سیستمهای RFID :

 

1-  باعث صرفه جویی در وقت بهنگام انجام امور مربوط به بازرسی میگردد . این صرفه جویی بدلیل خواندن سریع برچسب ها نسبت به بارکد و نیز امکان خواندن همزمان چندین برچسب موجود در یک سبد میباشد . این عمل بطور ناباورانه ای توسط الگوریتم خاصی(anti-collision algorithm) انجام شده ورود و خروج یک حجم از اجناس را کنترل مینماید .

2-  قبلاً از سیستمهای الکترومکانیکال و فرکانس رادیویی برای امنیت و از سیستمهای بار کد برای کنترل جابجایی کالا استفاده میشد اما با استفاده از سیستمهای RFID هر دو مورد امنیت و کنترل جابجایی کالا را می توان باهم و فقط با استفاده از برچسب کالا انجام داد .

 

 

انجام عمل تشریفات ورود و خروج کالا بصورت خودکار:

 

1-  در رابطه با خروج کالا بهنگام استفاده از RFID نیازی به چیدن کالا روی یک الگوی خاص نمی باشد و این کار توسط خود شخص امانت گیرنده براحتی انجام میشود. عملیات ثبت خروج کالا بصورت یکجا برای تمامی اجناس صورت میپذیرد .

2-  در هنکام برگشت کالا نیز کار متصدی کنترل ورود را مشتری انجام میدهد این عمل با نصب سنسورهایی در قفسه ها صورت میگیرد.

 

 

قابلیت اطمینان :

 

1-  برچسب خوانهای موجود بسیار قابل اطمینان هستند و سیستمهای کتابخانه ای RFID مدعی هستند که بطور 100% برچسب کتابها رامیخوانند .

2-  در صورت تنظیم بودن سیستمهای RFID میزان خطا بسیار کم خواهد بود.

3-  سیستمهای RFID وضعیت گردش کالا را روی برچسب آنها ثبت میکنند . این عمل با غیر فعال کردن یک بیت بنام سرقت(theft)(eas) بهنگام ورود و خروج کالا صورت می گیرد . درصورتی که جنسی بدون هماهنگی خروج از محل خارج گردد فراً آلارمهایی فعال میشوند که این عمل را هشدار میدهد . حتی می توان با برقراری ارتباط با سیتم اتوماسیون کتابخانه علاوه بر اعلام این عمل مشخصات جنس سرقت شده را نیز به متصدی کتابخانه نشان داد .

 

 

موجودی گرفتن با سرعت بالا :

 

یکی از خصوصیات منحصر بفرد RFID چک کردن کتابهای موجود در قفسه بدون نیاز به خارج کردن ویا کج کردن تک تک آنهاست بدین ترتیب که با بردن یک برچسب خوان دستی د راطراف یک قفسه میتوان کلیه کتابهای موجود درآن قفسه را موجودی گرفت . بدین طریق نه تنها میتوان موجودی کتابخانه را بروز کرد بلکه در صورت عدم قرارگرفتن کتابها در محل مناسب آنها را تصحیح کرد.

 

حمل ونقل خودکار اجناس :

 

یکی دیگر از کاربردهای RFID حمل و نقل اتوماتیک اجناس است . در این روش با استفاده از تسمه نقاله ها و سیستم های سورتینگ( منظم کننده اجناس) می توان اجناس را حمل کرده و داخل قفسه ها و یا سبد ها چید . بدین ترتیب کار متصدی کتابخانه بسیار سبک خواهد شد . 

 

 

 

 

 

   عمر طولانی برچسب ها:

 

عمر برچسب های RFID بدلیل عدم تماس با اجناس دیگر بسیار بیشتر از برچسبهای بار کد است و تولید کننده گان این برچسبها عمری معادل 100000 تعامل را برای هربرچسب در نظر میگیرند.

 

چهار فاز مدیریت کتابخانه ای با استفاده از RFID :

 

1-  برقراری سیستم امنیتی کتابخانه بتنهایی

2-  پشتیبانی از کنترل گردش اجناس در کتابخانه

3-  خود کنترلی در ورود و خروج کالا

4-  کنترل موجودی هوشمند

 

 

                                                                   منبع[4]

برقراری سیستم امنیتی کتابخانه بتنهایی

 

عملیات : استفاده از برچسب های RFID بجای لیبل های EM

اهدف:

 1- آشکار سازی سیگنالهای RF

2- جایگزینی سیستمهای جدید بجای سیستمهای ضد سرقت EM جهت جلوگیری از اثرات مضر سیگنال روی بدن و همچنین دادن آلارمهای اشتباه.

                        1                                                                                           2

            3                                                                                                4           

                                                                    منبع[4]

تجهیزات مورد نیاز :

1-  کیتهای آشکار ساز ضد سرقت Anti-theft Detection Gate: برچسب های RFID را شناسایی کرده و وضعیت بیت سرقت(EAS) آنها را چک میکند در صورت یک بودن آن آلارم را فعال میکند .

2-  ایستگاه پردازش امنیت Security Processing Station  :  عملیات فعال و غیر فعال کردن بیت سرقت را بعهده دارد .

3-  برچسبهای RFID .

 

 

پشتیبانی از کنترل گردش اجناس در کتابخانه

 

 عملیات : استفاده از برچسبهای RFID بجای بار کد در کتابداری . در این روش بجای استفاده از بارکد از برچسب RFID برای امانت دهی و برگشت کتاب استفاده میشود .

اهدف:

1-  عدم نیاز به دید مستقیم داشتن بهنگام خواندن لیبل .

2-  کنترل ورود و خروج چندین قلم کالا بطور همزمان .

3-  انجام دو عمل شناسایی کالا و برقراری امنیت بطور یکجا.

تجهیزات مورد نیاز:

1-  ایستگاه کنترل

2-  سیستمهای مجتمع کتابخانه ای جدید : جهت خواندن برچسب های RFID و فعال کردن بیت سرقت (EAS) .

خود کنترلی در ورود و خروج کالا

 

عملیات : اجازه دهیم که مشتری خود عمل کنترل ورود و خروج کتابها را انجام دهد.

اهدف :1: سود رسانی به متصدیان کتابخانه :

·        سرعت بخشی در عملیات ورود و خروج کتاب .

·        آزاد سازی پرسنل بمنظور خدمت رسانی بهتر به مشتری .

·        طراحی فضای بهتر کتابخانه .

3-  سود رسانی به مشتریان :

·        سهولت در بکار گیری : برچسب کتاب بدون نیاز به در نظر گرفتن جهت آن قابل خواندن است .

·        کم کردن زمان انتظار در صف .

·        استقلال بخشی به مشتری . 

    شکل 1                                                                                     شکل 2

                                               

منبع[4]

                                                              منبع [4]

تجهیزات مورد نیاز :

1-  ایستگاه کنترل(خود کنترلی) : در آنجا مشتری خود عملیات ثبت ورود و خروج کالا را با فعال سازی و یا غیر فعال سازی بیت سرقت (EAS) انجام می دهند .

2-  جایگاه برگشت Book-Drop   در ورودی و خروجی کتابخانه : پس از آنکه مشتری کتاب را در این جایگاه قرار میدهد بصورت اتوماتیک عملیات شناسایی کتاب و فعال سازی بیت سرقت صورت میگیرد .

3-  کنترل خارجی جایگاه برگشت Remote Book-drop : عملیات نظارت بر روی عمل قبل را از خارج کتابخانه انجام میدهند .

4-  ایستگاه نظم دهنده کتاب  Sorting station  : عمل منظم نمودن کتابها به صورت دستی ویا خود کار صورت میگیرد.

 

 

کنترل موجودی هوشمند :

 

عملیات : جستجو و تنظیم موجودی با استفاده از برچسب خوانهای دستی و کامپیوتر های قابل حمل .

اهداف :

1-  کنترل موجودی سریع .

2-  جستجو بدنبال کتابهایی که در محل خود قرار نگرفته اند .

3-  جستجو بدنبال یک کتاب خاص و معین .

 

تجهیزات مورد نیاز :

1-  برچسب خوان قابل حمل .

2-  کامپیوتر قابل حمل : لپ تاپ و یا PDA .

3-  نرم افزار جستجو و کنترل موجودی .

 

سیستم ارتباطی RFID :

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 منبع [4]

یکی از مهمترین المانهای سیستمهای RFID همان برچسب RFID میباشد . این برچسبها اطلاعات مربوط به کالایی که به آن متصل است را در خود نگه میدارد و اطلاعات آن را میتوان بدون نیاز به اتصال و یا در دید مستقیم بودن با منبع اطلاعاتی باز نویسی کرد . اطلاعات درون برچسب تعیین کننده هویت کالا ، مالکیت آن ، محل نگهداری آن ، وضعیت امانت دادن آن و تاریخچه کالا میباشد .

برچسب RFID شامل یک مدار مجتمع و یک آنتن است تا بدینوسسیله بتواند عملیات ارتباطی خود را انجام دهد .

این برچسب انرژی کارکرد خود را از میدان فرکانس رادیویی(RF)  انتشار یافته توسط برچسب خوان RFID دریافت میکند و بااینوصف نیازی به باتری برای تغذیه خود ندارد .

با دریافت انرژی از سیگنال RF منتشرشده توسط یک برچسب خوان ثابت و یا قابل حمل ، برچسب اطلاعات مربوط به کالای الحاقی خود را به برچسب خوان بر میگرداند و بدین ترتیب هویت و مشخصات دیگر کالا برای برچسب خوان معین میگردد .

تراشه RFID طوری طراحی شده که بتوان درآن واحد چندین برچسب را با هم خواند به این خصوصیت اصطلاحاً Multi- Read میگویند .

برچسب های RFID طوری طراحی گشته اند که بتوانند به محصولات سمعی بصری و کتابخانه ای نظیر نوار ، دی وی دی و کتاب نیز متصل گردند . آنها نازک و انعطاف پذیرند لذا میتوانند بصورت ورقه ای ما بین کاغذ و یا پلاستیک قرار گیرند . با استفاده از یک روش خاص در اتصال برچسب به کتاب ، مشتری نخواهد توانست به وجود برچسب پی ببرد   .

 

 

مزایای کلیدی  :

1-  عدم نیاز به دید مستقیم بهنگام خواندن برچسب .

2-  امکان خواندن چندین برچسب در آن واحد .

3-  مرتبط بودن اطلاعات درون برچسب با کالای الحاقی .

4-  انجام دو عمل شناسایی هویت و کنترل امنیت کالا بطور یکجا .

5-  موجود بودن برچسبهایی با سایزها و اشکال مختلف .

6-  امکان متصل نمودن برچسبها به هر نوع کالایی .

7-  تسریع بخشیدن عملیات گشتن و تعیین هویت کالا .

 

 

ایستگاه کنترل Counter Station :

 

این ایستگاه به متصدیان کتابخانه کمک میکند تا سرویسهایی مانند امانت دادن ، دریافت کتاب برگردانده شده ، متصل کردن برچسبها به کتاب ، مرتب نمودن کتابها و . . . را ارائه دهند . ماژول Arming/Disarming عملیات مربوط به فعال و یا غیر فعال کردن بیت سرقت EAS (Electronic Article Surveillance) را روی برچسب اجناس کتابخانه انجام میدهد تا بدینوسیله دستگاه ضد سرقت بتواند در مواقع لزوم آلارم دهد.

چک نمودن بیت EAS اجناس ساده است . متصدی کالا را روی برچسب خوان قرار داده و اطلاعات مربوط به برچسب الحاقی به کالا از جمله بیت سرقت را میخواند . در این رابطه با استفاده از دستگاههای ARM/Disarm خودکار میتوان بیتهای سرقت کالهایی که در معرض برچسب خوان قرار میگیرند را فعال و یا غیر فعال نمود .

بهمراه ماژول  circulation از نرم افزار مدیریت اتوماتیک کتابخانه این ایستگاه جهت انجام عملیات زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

1-  تصحیح و بروز کردن اطلاعات تعامل با مشتری .

2-  اضافه کردن و یا حذف نمودن اطلاعات تعامل با مشتری .

3-  در آوردن سابقه امانت گیری یک مشتری خاص .

4-  مدیریت جریمه حاصل از آوردن خسارت به کالا توسط مشتری .

5-  فعال و یا غیر فعال نمودن بیت EAS .

6-  برنامه کردن کالاهای جدید در کتابخانه .

7-  مرتب نمودن کالا ها براساس ماهیت و طبقه آنها .

 

 

مزایای کلیدی :

 

1-  ایجاد ارزش افزوده ازطریق خدمات رسانی به مشتری به جای انجام کارهای روزمره دستی .

2-  انجام امور مربوط به ثبت ورود و خروج کالا بصورت تصویری برای آندسته از مشتریان که سیستمهای خود کنترل را انتخاب نمی کنند .

3-  کمک به مشتریانی که نیاز به همیاری از طرف متصدیان کتابخانه دارند .

در تصویر زیر مانیتورهایی را جهت بکار گیری در ایستگاه کنترل می بینید :

 

 

 

 

 

 

منبع[4]

وارسی ورود و خروج کتابها در کتابخانه (self check out/in)

1- مرحله خروج کتاب از کتابخانه(self check out)

 

در این مرحله مشتری یا ارباب رجوع به جایگاه بررسی ورود و خروج کتاب مراجعه می نماید و سپس به منظور شناسایی و صلاحیت استفاده از دستگاه برچسب خوان (rfid reader) کارت کتابخانه (کارت شناسایی) خود را در محل مناسب بر روی دستگاه قرار داده پس از آنکه هویت او به عنوان کاربر معتبر شناسایی شد حال عملیات بعدی برای خارج نمودن یک یا چندین کتاب از مشتری یا ارباب رجوع سوال میشود ؛ در این مرحله مشتری، کتاب (ها) مورد نظر را در جلوی صفحه نمایش برچسب خوان (rfid reader)می گذارد و سپس عنوان کتاب و شماره کتاب بر روی صفحه نمایش ظاهر مشود(اطلاعات ضروری دیگر بر حسب نیاز مشتری نیز نمایش داده می شود ). در مرحله بعد مشتری تایید می کند که فرایند خروج کتاب از کتابخانه (تحویل کتاب از کتابخانه) به اتمام رسیده و قبض رسید را دریافت می کند در این قبض مشخص شده است که چه کتابهایی به امانت گرفته شده و همچنین زمان برگشت کتاب(ها) چه موقعی می باشد.

(شکلهای زیر مراحل کار در این روش را  نمایش می دهد):

 

 

 

 

 

 

                                   مرحله 2: مرحله 1:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   مرحله 4:        مرحله 3:

 

 

 

                         منبع [4]

                                                           مرحله 5:

 

 

2- مرحله ورود کتاب به کتابخانه یا بعبارتی مرحله برگشت کتاب(ها)(self check in)

 

در این مرحله ابتدا مشتری یا ارباب رجوع شناسایی می شود و سپس گزینه برگشت را انتخاب نموده و کتاب(ها) را درون برچسب خوان(rfid reader) می گذارد و سپس قبض رسید مبنی بر برگشت کتاب به کتابخانه دریافت می کند.

نکته مهم به منظور بهره وری شیوه مورد استفاده شده در کتابخانه این است که کل فرایند ، زمان کمتری نسبت به شیوه بارکد (barcode)  و نوار مغناطیسی (magnetic strip) مصرف میکند بنابراین در این روش صفوف طولانی به منظور ورود و خروج کتاب مشاهده نمی شود ، همچنین به جایگاههای کمتری برای این منظور، مورد نیاز می باشد.

 

 

امتیازات کلیدی:

 

به کتابدار(Librarian):

  • سرعت بخشیدن به مرحله بررسی ورود و خروج کتاب
  • آزاد شدن پرسنل به منظور بهبود خدمات به ارباب رجوع
  • بهبود فضای برنامه ریزی
  • افزایش نرخ عضویت
  •  

به مشتری یا ارباب رجوع(Patrons) :

  • استفاده آسان
  • کاهش زمان سپری شده در صفها
  • فراهم نمودن محرمانگی اطلاعات
  • تشویق ارباب رجوع به برگشتن

 

 

جایگاه برگشت (book-drop):

 

جایگاه برگشت را در هر مکانی (داخل یا بیرون کتابخانه) میتوان نصب کرد. به عنوان مثال در بیرون کتابخانه در محل هایی مثل ایستگاه قطار ، مراکز خرید ، مدارس و غیره می تواند نصب شود. جایگاه برگشت (book-drop) انعطاف پذیری و تسهیلات فوق العاده ای جهت برگشت آیتم ها به کتابخانه در طول روز ، حتی هنگامی که کتابخانه بسته می باشد فراهم  نموده است.

مشتری یا ارباب رجوع آیتم مورد نظر را در شکاف (slot) تعبیه شده در دستگاه قرار می دهد. سپس دستگاه برچسب خوان آیتم موردنظر را میگیرد و دستوری جهت حذف و کنسل بدهی مشتری به سیستم پشتخط(بانک اطلاعاتی سیستم مرکزی) ارسال می نماید. مشتری یا ارباب رجوع با شنیدن صدای بوق و نور ظاهر شده از دستگاه متوجه این اقدام می شود. رکورد مشتری فوراً به روز رسانی می شود ، این امر به علت ارتباط یکپارچه  سیستم مدیریت آر اف آی دی (rfid management system) و سیستم کامپیوتر میزبان (host computer system) می باشد. در ضمن کاربران به محض اینکه رکوردشان بهنگام شد و بدهی آنها از سیستم کسر شد مجدداً می توانند آیتم هایی را از book-drop  تحویل بگیرند.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      منبع [4]

 

 

(شکلهای زیر مراحل کار در این روش را  نمایش می دهد):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

                             مرحله 2:                                                        منبع [4]                                      مرحله 1:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مرحله 4:                                                        منبع [4]                                       مرحله 3:    

سیستم مدیریت قفسه (shelf  management system) :

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

                                                                                             منبع [4]

راه حل  مدیریت قفسه LibBest ، موقعیت یابی و شناسایی آیتم های موجود در قفسه ها را برای کتابدار (کارمند کتابخانه) آسان نموده است. برای این منظور از یک اسکنر قابل حمل که بیس یا پایه ثابتی دارد استفاده می شود.

این راه حل به منظور پوشش دادن به سه درخواست مهم زیر طراحی شده است:

  • جستجو برای کتابهایی که انفرادی یا اختصاصی درخواست شده اند
  • بررسی و چک کل موجودی کتابخانه
  • جستجو برای کتابهایی که در محل (جایگاه) خودشان نیستند.(در موقعیت دیگری می باشند)

وظایف ذکر شده بوسیله پیمایش اسکنر قابل حمل در سرتاسر قفسه ها انجام می شود. در هنگام بررسی و چک موجودی (لیست موجودی کتابها ) ، شناسایی ها جمع آوری شده و با پایگاه داده مقایسه می شود و گزارش ناهمخوانی (اشتباه در حساب) تولید می گردد.

در بعضی اوقات نیاز هست که وضعیت آیتم خاصی بررسی شود. برای این منظور ابتدا اطلاعات را درون اسکنر وارد مینمایند . در این حالت اگر نمونه یا مورد مشکوکی مشاهده شود اسکنر نمونه مورد نظر را بررسی و محل ،موقعیت و وضعیت آن را مشخص می نماید.

 

 

امتیازات کلیدی:

 

1)   تغییرات فرایند موجودی:

o       اداره کردن کتابها : به منظور بدست آوردن موجودی آنی کتابها تنها دستگاه برچسب خوان در بین قفسه های کتاب حرکت داده می شود.

o       دقت: شماره های شناسایی کتابها در دستگاه مدیریت قفسه ثبت می شوند.  و سپس داده به دیتابیس مرکزی بارگذاری می شود.

o       سریعترین موجودی که شما تا به حال ساخته اید:  20 کتاب در ثانیه

2)  user friendly بودن : استفاده و یادگیری آن آسان است.

3)  صرفه جویی در زمان و منابع : مجریان یا پیاده سازان نشان می دهند که 75 درصد کاهش، در منابع انسانی، برای فعالیتهای مدیریت قفسه نیاز داریم.

 

(شکلهای زیر مراحل کار در این روش را  نمایش می دهد):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           مرحله 2:                    منبع [4]                             مرحله 1:

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     مرحله 4:                                                                                   مرحله 3:

     

                                                                              منبع [4]

 

 

 

 

کشف دزدی و ضد سرقت (Anti-theft Detection):

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    منبع [4]

دروازه ورودی/خروجی کتابخانه ( LibBest RFID EAS Gate) به سیستم ضد سرقت آر اف آی دی مجهز می باشد. هر مسیر قادر است که آیتم ها را از یک متری یا بیشتر ردیابی نماید و در صورتی که مشتری یا ارباب رجوع قصد خارج نمودن آیتمی را داشته باشد علائم اخطار به صورت صوت و نور از دروازه ورودی /خروجی  نمایان می شود.

دروازه ضد سرقت EAS(Electronic Article Surveillance) به منظور شناسایی برچسب آر اف آی دی که با ( EAS(Electronic Article Surveillance تجهیز شده است استفاده می شود.  آن می تواند برچسب آر اف آی دی را از فاصله یک متری  بدون دخالت اقلام مغناطیسی تشخیص دهد. همچنین دروازه (gate) مجهز به دوربین می باشد که به منظور مراقبت از ارباب رجوع مورد استفاده قرار می گیرد.

کشف سارق یک مشخصه سازنده از تراشه درون تگ (tag) می باشد.

 

امتیازات کلیدی :

o       پرسنل کتابخانه به محض اینکه آیتم های قرض گرفته نشده ، از دروازه کشف سرقت عبور داده می شوند در جریان قرار می گیرند و به حالت آماده باش در می آیند.

o       دزدان و سارقین وقتی به حضور دروازه های مجهز به ضد سرقت آگاه می شوند از عمل خود دلسرد می شوند.

o       تعداد ارباب رجوعی که از دروازه عبور می کنند به وسیله شمارنده ای که در دروازه تعبیه شده به سادگی می تواند کنترل شود.

(شکلهای زیر مراحل کار در این روش را  نمایش می دهد):

 

 

 

 

 

 

        

                            مرحله 2:                                  منبع [4]                             مرحله 1:

مروری بر استانداردهای RFID در کاربردهای کتابخانه ای

 

سوال اصلی اینجاست که چرا در استفاده از RFID نیاز به استاندارد است . استاندارد کردن از نظر موسسه استاندارد انگلستان (British standards institution)(MSI) عبارت است از پروسه ساخت و استفاده کردن از یکسری راه حلها  بمنظور استفاده در کارهای متداول جهت رساندن سود بیشتر به شرکا و ایجاد تعادل بین تفاوت سلیقه ها .

در این جهت انجمن کتابخانه ای مبادرت به توسعه و پذیرش تعداد زیادی از استانداردهای مختلف کرده است  .

 

منفعت های حاصل از ایجاد استانداردهای RFID :

  • تعیین قوانینی که بتواند مقصود ما را پوشش دهد .
  • برقراری موقعیتی برای ایجاد همکاری بین RFIDها .
  • ایجاد سازگاری بین سیستمهای کتابخانه ای مختلف با وجود حمایت از کاربرد مختلف آنها .
  • جلوگیری از هر گونه برخورد این سیستمها با کاربردهای دیگر RFID ( تگ های نصب شده روی کتابها به هرجایی از جامعه برده میشود)
  • برقراری این پیش شرط که سیستم حاوی RFID باعث ایجاد اختلال کار اصلی کتابخانه نگردد .
  • نگه داشتن مجال و فرصتی جهت حرکت بسمت هدفی جدید همراه با تولد تکنولوژی های جدید .

 

 

مدل عمومی سیستم RFID :

 

 

                                                                  منبع[5]

 

انواع مختلف استانداردهای RFID :

 

·        تکنولوژی و واسط هوایی : این استاندارد حدود وظیفه RFID را ارائه میدهد.

·        کارایی و تطبیق : میزان تطابق عملکرد دستگاههای RFID با استانداردها در عمل .

·        پروتکل های میان افزار : چگونگی پردازش اطلاعات و دستورات .

·        محتویات اطلاعات : چگونگی حمایت اطلاعات تجارت .

·        کاربردها : ساخت RFID جهت کار در یک منطقه خاص .

 

استاندارد های ایزو در زمینه RFID استانداردهای واسط هوایی

 

استانداردهای کلیدی عبارتند از:

·        واسط هوایی : بررسی فرکانس ، نوع مدولاسیون ، نوع کد کردن  .

·        عدم تداخل (Anti collision) : توانایی آدرس دهی چندین برچسب در یک زمان بدون خطا .

·        چگونگی اعمال دستور و یا دریافت جواب از نظر نوع آدرس دهی : کلمه - کلمه ، صفحه صفحه.

 

 

استاندارد معماری برچسب RFID  ---ISO/IEC 18000-3 Mode1

 

·  استفاده از حافظه TID (Tag Identification) جهت ذخیره اطلاعات مربوط به سازنده چیپ و نیز نوع چیپ بکار رفته در برچسب .

·  استفاده از حافظه UII (uniqe item identification) برای ذخیره اطلاعاتی از قبیل حجم اطلاعات  و نحوه ذخیره اطلاعات درون چیپ بکار میرود .

·  سایز بلوک ها و تعداد بلوک های درون چیپ : می تواند بنا به نوع چیپ و کاربرد آن متفاوت باشد .                                           

·  قابلیت آدرس دهی و همچنین قفل نمودن هر بلوک بصورت مجزا .

منبع[5]

پیاده سازی RFID بر اساس الگوی واسط هوایی(Air Interface) :

 

                                                             منبع[5]

 

 

مفاهیم کاربردی RFID در استفاده از الگوی واسط هوایی  :

 

·        ساختار حافظه جهت انجام عمل کد کردن اطلاعات می بایستی از قبل تعریف شده باشد .

·        وارد کردن اطلاعات جدید مستلزم وارد کردن یک پیام جدید است (Memory Map Rule) .

·        برای خواندن دیتا ، نیاز به دانستن ساختار و نقشه حافظه می باشد .

·        استفاده از فرمانهای خاص الگوی واسط هوایی ضروری است .

 

پروتکل های استاندارد دیتا :

 

استانداردهای دیتا توصیف کننده نحوه تبادل دیتا بین برچسب RFID و برچسب خوان است .

·        پروتکل ISO/IEC 15961 در رابطه با ارتباطات کاربردی دیتا :

o       تعریف فرمانها و پاسخ های کاربردی .

o       استفاده از کد شیء جهت تعریف انواع دیتا .

·        پروتکل ISO/IEC 15962  در رابطه با کد کردن دیتا :

o       کد کردن بهینه کد شیء ها.

o       فشرده سازی دیتا .

 

 

پروتکلهای دیتای ISO/IEC 15961&15962  در رابطه با  موقعیت یابی (Positioning) :

                                                                 منبع [5]

جمع بندی پروتکل دیتای RFID :  

 

  • پروتکل دیتا فضای خالی موجود در ارتباطات را پر میکند .
  • عملیات تجاری توسط واسط های کاربردی هدایت میشوند .
  • این واسط ها فرمانهایی را ایجاد کرده و پاسخ های دریافتی را تجزیه و تحلیل میکند.
  • دیتای هر دستور با استفاده از قوانین کد کردن به کد در میآیند تا مناسب برای ذخیره سازی در برچسب ها باشند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   منبع [5]

 

 

 

پروتکل ISO/IEC 15961  در رابطه با واسط های کاربردی :

                                                                                                                              منبع [5]

AFI(application family interface) : ابزار کارامد در ارتباطات

 

 

                                                                         منبع [6]

 

 

 

AFI : ابزاری قدرتمند به منظورانتخاب فقط برچسب های مناسب و مربوط

 

 

Reader

                                                                        منبع [6]

 

پروتکل داده RFID

قوانین رمز نمودن داده با استفاده از استاندارد ISO/IEC 15962

 

Consider this like a bar code encoder, but common to many RF tags

Each different air interface has its own Tag Driver, determining precise mapping rules

                                                              منبع [5]

پروتکل داده RFID

تجدید نظر هایی به استاندارد های ISO/IEC 15961 & 15962 :

 

  • 1-15961 :
    • نسبت به موضوعات ساختهای داده ، نیاز به ساده سازی دارد
    • دستورات کاربردی جدید برای 18000-6C و سنسورها
  • 2-15961 :
    • قواعدی برای مجوز ثبت جدید برای AFI ها و دیگر ساختهای داده
  • 3-15961 :
    • مشخصات ساختهای داده
  • 15962 :
    • رمز گذاری جدید و فرایند های نگاشت داده برای 18000-6c و سنسورها

 

ساختهای داده ISO/IEC 15961 :

 

  • AFI(Application Family Identifier) :  به منظور مدیریت انتخاب در سرتاسر رابط هوا استفاده می شود.
  • فرمت داده : کد مختصر (shorthand) به منظور کوتاه نمودن رمزگذاری هویت های اشیا طولانی

 

انجمن کتابخانه (library community)

فرایند ساختهای داده با SC31:

 

  • EDItEUR درخواست اولیه ای را به منظور ثبت ایجاد نمده است. با درک اینکه کاربرد ناقص شود.
  • تخصیص ساختهای داده : برای کتابداران پذیرفته می شود.
  • اطلاعات اضافی مورد نیاز :
    • هویت شی برای کد اصلی
    • ساختار هویت شی برای اشیا داده اضافی

§         ساختهای داده ، بر روی وب منتشر و نگهداری می شود.

 

نتیجه گیری :

 

     استفاده از سیستمهای RFID  در کاربردهای متفاوت و خصوصا ً در زمینه مورد بحث ما یعنی مدیریت کتابخانه ای نه تنها باعث سرعت بخشیدن در امور می گردد بلکه با خودکار نمودن بسیاری از فعالیتهای معمول ، موجب مدیریت بهتر، صرفه جویی در هزینه ها و نیز سرویس بهتر به مشتریان میگردد . بکار گیری این تکنولوژی با صرف هزینه هایی جهت تجهیزات و آموزش همراه است که در زمانی بسیار کوتاه با سود حاصله از آن جبران خواهد شد . پس میتوان هم اکنون  با پیمودن این راه سخت به شاهراهی رسید و راحتی ، سرعت و امنیت را هدیه گرفت .

 

فهرست منابع :

 

[1].Charles Doyle. Libraries and the USA PATRIOT act, 2003.

         http://www.unilibss.com/ Charles/ Libraries.pdf .

 

 [2].  RFID Information Technology Articles

       http://www.technovelgy.com

 

 [3]. Library and media management applications

      http://www.satoworldwide.com/rfid_applications.htm

 

[4] . LibBest Library RFID Management System

http://www.rfid-library.com

 

[5] .Paul Chartier Project Editor ISO/IEC 15961 & 15962. An Overview of the ISO  RFID Data Protocol & Library Applications June 2006.

  paul.chartier@praxisconsultants.co.uk  .

 

 

[6]. Dr. Vinod Chachra Chairman, NISO Standards Committee on Library

       Applications of RFID CEO, VTLS Inc. CEO, VTLS Inc.

        http://www.vtls.com

 

[7]. http://rfidsolutions.ir/105834/sec_7/p_5.aspx?lang=Fa

نظرات 2 + ارسال نظر
جعفرزاده شنبه 6 اردیبهشت 1393 ساعت 23:16

با سلام
اطلاعات ارزشمتدی در رابطه با شناسایی فرکانس رادیویی
ارسال شد.

سوده انتظامی شنبه 24 خرداد 1393 ساعت 22:11

عالی بود مرسی....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد