فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله کاربردRFID در زنجیره تامین گردشگری استان فارس

کاربردRFID در زنجیره تامین گردشگری استان فارس

 

 

تهیه کننده:مهزاد فضلی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز  

 

 

استاد راهنما :دکترحسین صفری

تهیه کننده: مهزاد فضلی

 

چکیده

امروزه، زنجیره تامین با استفاده از تکنولوژیهای جدید توانسته یک زنجیره همکاری در بین شرکتهای  مختلف  عضو خود و در یک محیط  جهانی ایجاد  نماید. برترین و  مهمترین این تکنولوژیها
RFID یا همان سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی می باشد. از طرفی با استفاده از مفاهیم  زنجیره تامین و سیستمهای شناسایی از طریق امواج رادیویی وفناوری بی سیم و رایانه های همراه وهمچنین خدمات گردشگری می توانیم  به  مفهومی  جدید و  حرکتی نوین در ارائه یکپارچه خدمات گردشگری برسیم و آن را زنجیره ارزش گردشگری  بنامیم

به این وسیله گردشگری از یک فعالیت فیزیکی به یک فعالیت توام فیزیکی  و مجازی تبدیل میشود که دارای بهره وری بسیار بالاتری است و به بالاتر رفتن کیفیت و  ظرفیت گردشگری استان کمک قابل ملاحظه ای میکند

. دراین مقاله ابتدا به معرفی سیستم RFID و تگهای آن می پردازیم و سپس به استفاده های مختلف این تکنولوژی در جنبه های مختلف گردشگری استان  خواهیم پرداخت.

- مقدمه

یکی از جدید ترین و پر کاربردترین تکنولوژیهای جدید
Auto ID ویا فناوریهای شناسایی خودکار است.

در حقیقت تمامی شیوه های جمع آوری داده ها و ورود آنها به رایانه ها بدون دخالت انسان را میتوان در ذیل عنوان " شناسایی خودکار" جای داد .

شناسایی خود کار خود به بخشهای مختلفی تقسیم می شود، ازجمله فناوری بار کد (
Bar Code) بیومتریکس (Bio Metrics) یا فناوری مورد استفاده در شناسایی با استفاده از علائم و مشخصات جسمی مانند عدسیه چشم واثر انگشت و...

RFID ، یا فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی یکی از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین این تکنولوژیها بوده وبا استفاده از پیشرفت های نوین ایجاد شده خود را تبدیل به سیستمی بی رقیب نموده است.

RFID : داده ها را توسط ابزارهای ویژه خود، بصورت خود کار استخراج و با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده ، درزمان و مکان مورد انتظار در اختیار ما قرار می­د هد.



- تاریخچه
[1]

پیشینه
RFID به نیمه دوم دهه 1340 میلادی و ارتش آلمان بر می­گردد. ارتش آلمان در شناسایی هواپیما های خودی از هواپیما های غیر خودی مخصوصا در شب که دید چشمی نیز محدود است، از این فناوری استفاده می کرد. هواپیماهای خودی امواجی برای مرکز شناسایی ارسال می کردند که این اطمینان را به مرکز می داد که هواپیمای دشمن نیستند و به همین دلیل پدافند هوایی در مورد آنها متوقف می شد. شاید بتوان گفت این فناوری از اولین کاربردهای امواج رادیویی بوده است.

در سال 1946،
León Theremin یک وسیله جاسوسی برای شوروی سابق برای مخابره صوتی اختراع کرد. این وسیله امکان مخابره بین دو وسیله رادیویی توسط امواج رادیویی را بر قرار می ساخت. فرستنده ای، خبری را مخابره می کرد و امواج دریافت شده ، گیرنده ای را که دارای صفحه دیافراگمی بود به لرزه در می آورد. این فناوری را به عنوان پدر فناوری RFID می دانند.

نقطه عطف در تاریخچه فناوری
RFID مقاله ای با نام “Communication by Means of Reflected Power” بود که Harry Stockman آن را در اکتبر 1948 منتشر نمود و در آن پیشگویی کرد که: «قبل از حل هر مشکلی در عرصه علم، باید تحقیقات و توسعه علمی در زمینه ارتباطات توسط نیروهای انعکاسی متمرکز شود و قبل از هر چیز زمینه های مفید کاربرد آن مورد کاوش قرار گیرد.» این مقاله اهمیت کاربرد امواج رادیویی را بیشتر از پیش روشن ساخت و پیشرفت در آینده را منوط به استفاده از این فناوری ها دانست.

در سال 1973، تعداد 3,713,148 مجوز کالا صادر شد که از فناوری
RFID استفاده می کردند و جد RFID مدرن لقب گرفتند که دارای حافظه 16 بیتی بودند. این مجوزها برای گمرک نیویورک صادر شده بودند. این مجوزها تاییدیه ای از طرف گمرک برای کالا بشمار می آمدند.

نخستین تگهای
RFID از نوع پسیو در اکتبر همان سال در کتابخانهLos Alamos Scientific با حافظه 12 بیتی و با فرکانس MHz 915 برای سامانه امانت کتاب بکار رفت.

نصب این فناوری بر روی موجودات زنده برای اولین بار بصورت آزمایشی در حیوانات به کار رفت. سپس در سال 1998 یک پروفسور بریتانیایی آنرا بر روی انسان آزمایش کرد که موفقیت آمیز بود.

برروی مشتریان
VIP ،در کلوپهای شبانه بارسلونا و روتردام ، تگهای RFID نصب شد تا افراد خاصی که دارای این تگ ها هستند فقط اجازه ورود به آن را داشته باشند و بتوانند سفارش نوشیدنی بدهند. در سال 2004، Mexican Attorney General's office بر روی 18 نفر از اعضای خود برای کنترل دسترسی به اتاق اطلاعات محرمانه تگهای RFID نصب کرد. روی این 18 نفر تگ هایی نصب شد که به آنها اجازه می داد تا وارد اتاق محرمانه شده و از اطلاعات آن استفاده کنند.

در جولای سال 2004 ، استفاده از سیستم
RFID به منظور شناسایی بیماران در بیمارستان و یا دسترسی بعضی از کارکنان، به پرونده بیماران مورد بررسی قرار گرفت. از آن پس بعضی بیمارستان های آمریکا شروع به کاشت سیستم های RFID در بیماران به منظور مدیریت بهتر کردند. همچنین برای جلوگیری از جابه جا شدن لوله های آزمایش در کلینیک ها از سیستم های RFID استفاده شد. در اکتبر سال 2004 اولین تراشه RFID که برای کاشت تهیه شده بود توسط سازمان غذا و دارو ی امریکا تایید شد. سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا تاکنون فقط برچسب‌های "غیرفعال" را برای کاشتن در بدن انسان تایید کرده است. این برچسب‌ها پس از قرار دادن در بدن قابل تغییر نیست و محدوده انتقال و ظرفیت محدودی دارد. این دستگاهها فقط می‌تواند یک رمز شناسایی منحصر بفرد داشته باشد تا از حریم خصوصی افراد محافظت کند.



- روش کار

روش کار به این شکل است که فناوری
RFID با شناسایی از طریق امواج رادیویی ، داده را با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده وبه وسیله ابزارهای خودکار یا Reader ها ، اطلاعات کالاها را از یک فاصله معینی استخراج کرده و آن را در زمان و مکان مورد نظر در اختیار ما قرار می دهد.

تصویر زیر نحوه عملکرد یک سیستم
RFID را نمایش می دهد.

 

 

تصویر شماره 1[6]

 


بصورت خلاصه و کلی برای اجرای یک سیستم
RFID به بخشهای زیر نیاز می باشد:

*
Reader ها از طریق امواج بر اساسtag ها و یا علامتی که روی کالا چسبانده و یا متصل شده آنها را ردیابی می نماید. این برچسبها و tag ها به کالا الصاق می شود و از یک IC یا چیپ همراه با یک آنتن تشکیل شده است که اطلاعات مربوط به EPC (Electronic Product Code) بر روی آنها ذخیره شده است. این تگها سایزهای متفاوتی دارند و بسیار ریز حتی در حدود یک میلیمتر می باشند.

* تگها از نظر جنس نیز متعدد هستند، رایج ترین آنها تگ کاغذی است که بصورت پرینت تهیه شده و بر روی بسته بندی ها چسبانده می شوند.

همچنین تگها به سه نوع :
Passive ، Semi passive ، Active موجود می باشند ولی عمدتا بصورت دو نوع Passive(غیرفعال) و Active (فعال) خوانده می شوند.

Passive ها عکس العملی کار میکنند . به علت عدم وجود مواد مولد انرژی ( مانند باتری) خود شان امواج و اطلاعات را ارسال نمی کنند و تنها درهنگام دریافت امواج از Reader ها فعال می شوند و داده ها را ارسال می کنند. نوع دیگر(Active) دارای باتری است وبصورت اتومات، داده هارا در محیط اطراف و تا یک شعاع معین ، پیوسته منتشر می کنند. فاصله قابل خواندن آنها از 7-8 متر تا حدود 250 متر می باشد و البته همچنان نیز در حال توسعه هستند .

تفاوت تگهای
Passive و Active عمدتا در رابطه با اطلاعات ذخیره شده در آنهاست. در تگهای Passive یکبار داده ها به شکل EPC شارژ میشود و بعد از آن فقط قابل خواندن هستند. ولی Active ها وSemi Active ها مثل CD هایی هستند که هم می شود روی آنها نوشت و هم خواند. طول عمر آنها 5 تا 10 سال است که البته باتریها قابل جایگزین و یا حتی در بعضی مدلها قابل شارژ کردن می باشند .

قیمت آنها از حدود 5 سنت تا 10 دلار و بالاتراست ولی پیش بینی می­شود که در آینده قیمت آنها تا 2 سنت کاهش پیدا کند.

*
EPC : شماره شناسایی منحصربفردی است که به واسطه آن می­توان اطلاعات منحصر به فرد هر قلم کالا را بدست آورد . این کد قابل انطباق با سایر سیستمهای شماره گذاری از جمله بارکد است .

این سیستم حجم عظیمی دارد بطوریکه برآورد می­شود اگر بخواهند روی تک تک دانه های برنج محصول کل دنیا برچسب
RFID بچسبانند سریالهای EPC گنجایش یک چنین ظرفیتی را َدارد و هیچ دوگانه برنجی را نمی توان با سریال مشابه پیدا کرد.


نرم افزار واسط : وظیفه مدیریت رویدادهای ادراک شده توسط
Reader را از طریق کدهای الکترونیکی یا EPC و از طریق سیستم پردازش داده و پالایش و فیلترینگ و خلاصه نویسی از رویداد ها انجام می دهد. این کار توسط شبکه به جهت جلوگیری از ایجاد ترافیک صورت می پذیرد .


*نرم افزار مدیریت اطلاعات

 

*بانک اطلاعاتی :ساختارشبکه اطلاعاتی



با استفاده از تکنولوژی اطلاعات دیگر محدودیت محیطی وجود  ندارد و گردش اطلاعات به صورت اتوماتیک در اختیار تمام ذی نفعان در تمام جهان قرار می­گیرد و ایده مدیریت زنجیره تامین به آسانی در کلیه سطوح قابل پیاده سازی است.


PDAچیست و به چه کار میآید؟



PDA یا Personal Digital Assistant در واقع یک کامپیوتر کوچک کم هزینه و همه کاره  دستی است.دو OS معروف برای این کامپیوتر های کوچک، Palm و Pocket PC است. PDA دارای قابلیت های زیر است:

دفتر قرار ها یا
Datebook - این دفتر مهمترین بخش هر ارگانایزر است که میتوان در آن قرارهای ملاقات و در یک کلام، هر چه به برنامه ریزی روزانه مربوط میشود، را وارد کرد.

دفتر یادداشت یا
Memo pad - محلی برای نوشتن یادداشت

کتاب آدرس یا  
Address book - حاوی مشخصات افراد.

کی بورد روی صفحه - با کمک صفحه لمسی میتوانید از کی بورد مجازی که روی صفحه تصویر ظاهر میشود، استفاده کنید.

دست خط خوان -
Character recognizer (در POCKET PC) و Grafitti (در Palm) که به شما امکان میدهد بجای تایپ با استفاده از قلم مخصوص بنویسید.

بسیاری از PDA   ها به ابزار های اتصال بی سیم مثل Blue tooth  مجهزند و بعضی دیگر قابلیت اضافه کردن قطعاتی دارند که ان قطعات میتوانند از سیستمهای GPS و اتصال بی سیم استفاده کنند

 

چگونه از برچسب های RFID  و PDA   در محیطهای گردشگری استفاده می  شود؟

 



گزارش اول [2]

 

در تحقیق به عمل آمده در موزه Granit-State –Metal works   با استفاده از برچسبهای RFID   و PDA  و شبکه بیسیم به باز دیدکنندگان و خریداران کمک میکند که راجع به کارهای هنری بدون نیاز به سئوال کردن از مسئولان نمایشگاه اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند.در این موزه برچسب های RFID  نزدیک کارهای هنری نصب شده و از سیستم

Sapago's Art – FID  استفاده میکند که برچسب ها و reader های RFID  را به PDA و شبکه بی سیم ارتباط میدهد در این پروژه از  reader  های قلمی شکل IDBlue RFID استفاده میشود(مطابق شکل زیر)

 

 

 

 

تصویر شماره 2

 

کاربر ضمن حرکت با استفاده از IDBlue  برای خواندن شماره شناسایی برچسب های RFID که نزدیک کار هنری نصب شده استفاده میکند.reader شماره برچسب را از طریق blue tooth به PDA می فرستد و PDA اطلاعات مورد نظر راجع به کار هنری را از پایگاه داده ها بار گذاری میکند و به کاربر نمایش می دهد

 

گزارش دوم [3]

 

درتحقیق دیگری که از روش فوق استفاده کرده بود بازدید کننده ها می توانستند توضیحات متخصص نمایشگاه را راجع به اقلام خاص در حالیکه همان مورد به وسیله نور مشخص میشود به طور همزمان به وسیله دستگاه PDA خود  بشنوند.همچنین بازدید کنندگان می توانند

به همین وسیله نقطه نظرات خود را بیان کنند وبه سئوالات جواب دهند .

در این روش نیز از یک شبکه بی سیم استفاده میشود که با استفاده از برچسب های RFID  که در نقاط مختلف نسب شده وPDA مجهز به سیستم reader موقعت هر بازدید کننده مشخص است و اطلاعات به راحتی به سمت آنان فرستاده می شود در این حالت اطلاعات در یک Server  محلی نگهداری می شود و به راحتی قابل تغییر و بروز رسانی می باشد .در این تحقیق 70% بازدید کنندگان از کیفیت بازدید و میزان اطلاع رسانی کاملا راضی بودند

 

گزارش سوم[4]

 

بررسی بعدی مربوط به یک برنامه کاربردی مشخص کننده مکان است که به کاربران اطلاعات خاصی راجع به مکانهای خاص در پارکهای منطقه می دهد.در این روش از ترکیب GPS Tecnology  و Macromedia flash  و Pocket PC استفاده شده و اولین کاربرد از این گونه در دنیا می باشد.

در این تحقیق 147 نقطه به وسیله طول وعرضجغرافیایی مشخص شده اندکه در پارکه به طور پراکنده قرار دارند.هنگامیکه کاربر درون شعاع خاصی ازیک منطقه قرار میگیرد برنامه کاربردی یک برنامه خاص رافعال میکندکه اطلاعات خاصی از قبیل اطلاعات صوتی تصویری یا فیلم را اجرا میکند.نرم افزار هنگامی که شخص از آن شعاع خاص خارج می شود متوقف میشود.

هنگامی که کاربر در حال حرکت است نرم افزار مشخصات جغرافیایی کاربر را روی یک کارت SD (Secure –digital) روی PDA ذخیره میکند.وقتی کاربر PDA را به نمایشگاه برمیگردانداطلاعات روی DS میتواند در یک پایگاه داده ذخیره شود نرم افزار flash  با استفاده از این اطلاعات خط سیر کاربر در پارک را روی نقشه در وب سایت مربوط به پارک نمایش میدهد

 

گزارش چهارم[4]

 

تحقیق انجام گرفته در مورد یک باغ گیاهشناسی می باشد.

در این تحقیق از برچسب ها و reader های RFID وPDA و نرم افزار های flash  و XML استفاده شده است

در این روش برچسب های RFID روی یک شاخص در کنار گیاه نصب میشود و یک دستگاه PDA که به RFID reader مجهز است در اختیار کاربر قرار می گیرد هنگامی که کاربر میخواهد اطلاعاتی راجع به گیاهی بدست آورد دستگاه PDA را مقابل  گیاه حرکت داده  و دکمه اسکن را فشار می دهد اسکنر فعال می شود و عمل انتشار امواج در مقابل برچسب RFID انجام می شود و عملیات اسکن صورت میگیرد بعد از دریافت شماره مشخصه برچسب اطلاعات مربوطه به نرم افزارXML  فرستاده میشود و اطلاعات مربوطه در نرم افزار Flash   بار گذاری و نمایش داده می شود.این اطلاعات شامل اطلاعات عمومی گیاه اطلاعات و تصاویری راجع به قسمتهای مختلف گیاه همچنین تصاویری ازگیاه در فصلهای مختلف سال و موارد استفاده گیاه به عنوان محصولات غذایی –بهداشتی و دارویی و غیره میباشد برای دریافت اطلاعات تخصصی تر را با استفاده از منو موجود در صفحه PDA دریافت نماید مطابق شکل صفحه بعد

هر زمان که کاربر بخواهد اطلاعات راجع به گیاه دیگری را دریافت کند کافی است که دستگاه را مقابل گیاه مورد نظر گرفته و دکمه اسکن را مجددا  فشار دهد به این وسیله اطلاعات تازه روی صفحه PDA   بارگذاری می شود.

 

 

 

 

تصویر شماره3

 

 

گزارش پنجم [5]

 

کاربرد دیگر RFID  در امنیت سیستمها مانند کنترل عبور ومرور افراد در مراکز گردشگری و تامین امنیت مکانهای تاریخی و موزه ها می باشد

 

ساختار سیستم

 

سیستم به صورت ماژولار جهت جمع آوری داد های تردد و دسترسی افراد از حوزه های مختلف تعریف شده در سیستم، انجام پردازش های لازم و هدایت و انتقال اطلاعات به لایه های بالاتر در سیستم های مدیریت اطلاعات طراحی و پیاده سازی شده است. قسمت های مختلف سیستم در شکل زیر به صورت شماتیک ارائه شده است:

 

تصویر شماره 4

 

سرویس دهنده رویدادها، کلیه وقایع سیستم ، اعم از تشخیص و شناسایی تگ ها و آلارم  ها، داده های خوانده شده از سنسورها و سایر تجهیزات شبکه RFID را جمع آوری و ثبت می نماید. این سرویس همچنین طبق فیلترها و دستورالعملهای تعریف شده در سیستم، پیام ها و  

فرمان های لازم را آماده و ارسال می نماید. همچنین این سرویس دهنده، فرمان ها ودرخواست های دریافت شده از سایر قسمت های سیستم را تحلیل و در لایه سخت افزاری اعمال می نماید. وظیفهسرویس دهنده اطلاعاتی، آماده نمودن جداول و لیست های مناسب از داده های جمع آوری شده، پردازش اولیه، دسته بندی، بهینه سازی برای تهیه گزارش ها و آمارهای مختلف، انجام محاسبات و یا استفاده در سیستم های مدیریت مراجعات و کنترل تردد و دسترسی می باشد.

 

 

 

 

مدیریت امنیت وکنترل تردد

 

می توان راه کارها و روش های قدرتمندی را برای افزایش امنیت وکنترل دسترسی در بخش های مختلف محیط های گردشگری  با استفاده از فناوری RFID    پرنامه ریزی و پیاده نمود. برخی از قابلیت های سیستم طراحی شده عبارتند از:

- تعیین هویت و شناسایی افراد

 

- برنامه ریزی و مدیریت دسترسی و تردد افراد در مکان و حوزه های مختلف، تعریف گروه ها و سطوح امنیتی و دسترسی

 

- تعریف محدوده با مشخصات امنیتی و سطوح دسترسی دلخواه،کنترل دسترسی و کنترل     حضوربازدید کنندگان.

 

- کنترل تردد و ورود و خروج، نظارت و کنترل درها.

 

- نظارت و کنترل لحظه ای دسترسی به محدوده های تعریف شده، تردد و آمد و رفت افراد، و  ارائه گزارش های متنوع از رخدادها و نگهداری سوابق.

 

- قابلیت تعریف دستورالعمل ها و فرمان های کنترلی جهت اعمال و اجرا در هنگام وقوع رخدادهای مختلف تعریف شده.

 

- مکانیابی افراد، ردیابی در نقشه و نمایش آخرین محل حضور.

 

- سوابق تردد، ردیابی، وضعیت حضور و مکان یابی افراد.

 

- امکان کنترل و بررسی سوابق و داده های ثبت شده برای تردد، حضور و یا دسترسی افراد مختلف در سایت ها و قسمت های تعریف شده.

 

- کنترل تجهیزات امنیتی دیگر توسط سیستم؛ مانند دوربین ها، آلارم ها، درها،

 

- قابلیت توسعه سیستم جهت نظارت و کنترل جابجایی اموال و تجهیزات، امنیت منابع سازمانی و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و سرقت.

 

تصویر شماره 5

 

 

شناسایی ازطریق ،(Finger-print) با ابزارهای  اثرانگشت RFID قابلیت استفاده از شناسایی بایومتریک و ترکیب reader  ها و افزایش ضریب ایمنی و امنیتی برای (Iris) شناسایی از خصوصیات چشم ،(Face Recognition and Authentication) طریق چهره

مکان های خاص و نظارت بهتر بر دسترسی و تردد.

 

 

 

 

 

تصویر شماره6

 

پیاده سازی کاربرد های RFID در زنجیره تامین گردشگری در استان فارس

 

از فناوری RFID در قسمتهای مختلف زنجیره تامین گردشگری مانند سیستمهای حمل و نقل مسافران وبارها- فرود گاهها [7] ٬هتلها٬سیستمهای چک کننده مدارک مسافران مانند چک کردن روادید و پاسپورت و مکانهای گردشگری به طور گسترده استفاده نمود

 

در این مقاله با توجه به گزارشات و تحقیقات ذکر شده پیاده سازی استفاده ازتکنو لوژی  RFID در توسعه زنجیره تامین گردشگری در قسمت حوزه های گردشگری  در  استان فارس به شکل زیر بررسی شده است.  

 

1- استفاده از RFID مطابق گزارش چهارم در باغ گیاهشناسی ارم و مراکز مشابه

 می توان با استفاده از روش ذکر شده اطلاعات مطلوبی به بازدید کنندگان ارائه داد که موجب افزایش بهره وری بازدید و  رضایت خاطر باز دید کنندگان می باشد . به این وسیله ایام سال برای مثال فصلهای پاییز و زمستان نمی تواند مانع از استفاده مطلوب از باغ گیاهشناسی شود زیرا تصویر گیاه در تمام فصول  و همچنین بقیه اطلاعات در دسترس باز دید کنندگان قرار دارد.

 

 

2- استفاده از RFID مطابق گزارشهای شماره 1و 2 و 5 در  در موزه های مختلف

 

در موزه ها میتوان از روشهای ذکر شده در گزارشهای شماره 1و 2 و 5 استفاده کرد و به این ترتیب هم کیفیت بازدید را از نظر ارائه اطلاعات مناسب بالا برد و هم سطوح امنیتی را  تا حد بسیار بالایی تامین کرد.با استفاده از این روشها هر بازدید کننده مطابق با علائق خویش میتواند اطلاعات مورد نظر خود را به تنهایی بدست آورد و نیازی به تشکیل گروه و همراهی با راهنمای خاصی نیست با استفاده از این روش میتوان رفتار و سلایق باز دید کنندگان را مورد بررسی قرار داد و بر اساس مکانها و کارهای هنری که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند با توجه به اطلاعاتی که ازسیستم پیاده شده استخراج میشود طراحی موزه را بهینه سازی نمود. همچنین با استفاده از این روش محدودیتی از نظر زبان نیز وجود ندارد و اطلاعات به راحتی به زبانهای مختلف قابل ارائه است که این مسائل با توجه به پتانسیل بالای استان از نظر گردشگری- برنامه ریزی و تامین امکانات لازم را تسهیل کرده موجب علاقه مندی بیشتر گردشگران ایرانی و خارجی و بالا بردن ظرفیت های موزه ها و مکانهای گردشگری در ارائه سرویسها و اطلاعات مختلف همراه با تامین امنیت کافی چه برای گردشگران وچه برای مکانهای گردشگری می شود.

 

 

3- میدانهای تاریخی

 

 در میدانهای تاریخی مانند محدوده  تاریخی پرسپولیس و پاسار گاد و غیره با استفاده از روشهای ذکر شده در گزارشهای 1و2و3و4و5   می توان به طرز قابل توجهی کیفیت بازدید را بالا برد و اطلاعات صوتی و تصویری و تاریخی مناسبی به وسیله دستگاه PDA  که در اختیار بازدید کننده قرار میگیرد به باز دید کنندگان ارائه داد. همچنین در مورد آثاری که با گذشت زمان مورد تخریب قرار گرفته وشکل اولیه خود را از دست داده اند می توان با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی تصویر باز سازی شده هر اثر تاریخی را دربانک اطلاعاتی نگهداری و در صورت انتخاب به باز دید کننده نمایش داد.همچنین میتوان با استفاده از مکان یابی که به وسیله استفاده از برچسب هایRFID صورت میگیرد(گزارش 5) موقعیت کاربر درنقشه محوطه تاریخی مشخص و به صورت گرافیکی به کاربر نشان داده شود زیرا به علت وسعت مکانهای تاریخی و تخریب صورت گرفته تجسم مکان واقعی به صورت ذهنی با استفاده از سیستمهای راهنمای فعلی بسیلر دشوار می باشد.به این ترتیب با استفاده از این سیستم مکانیابی هم می توان خدمات متنوعی به بازدید کننده ارائه داد و هم سطوح امنیتی را تا حد بسیار مطلوبی بالا برد زیراکه یکی از مشکلات محوطه های تاریخی به علت وسعت محل تامین امنیت  آن می باشد .اطلاعات مربوط به فعالیتها و تردد هر بازدید کننده می تواند  در بانک اطلاعاتی نگهداری شده و در صورت بروز هر گونه مشکل مورد استفاده قرار گیرد.   

 

 

 

نتیجه گیری :

 

با استفاده از تکنولوژی های نوین همگام با تحول تمامی جنبه های زندگی روز مره صنعت گردشگری نیز می تواند دچار تحولی اساسی شود.با استفاده از تکنولوژی های بی سیم ٬ اینترنت٬PDA وRFID همانگونه که در طول مقاله به اختصار بحث شد می توان کیفیت گردشگری را متحول کرد و جنبه های مختلف علمی و فرهنگی و هنری و اقتصادی جدیدی به آن داد .پیاده سازی مفهوم زنجیره تامین با استفاده از این روشها بسیار ساده تر وعملی تر می باشد با پیاده سازی زنجیره تامین و ایجاد هماهنگی بین حلقه های مختلف آن می توان از مزایای اقتصادی و مدیریتی زنجیره بهره کافی برد که در توسعه استان فارس با پتانسیل بالای گردشگری نقش مهمی دارد.

 

 

 

منابع

1-www.rfidforum.com

2- http://www.rfidjournal.com/whitepapers/download/152 RFID (Radio Frequency           identification)

 

 

3-http://www.tate.org.uk/modern/multimediatour/

 

4- http://www.msu.edu/~ramchan1/pda/ArrThesisFinal.pdf#search=%

     22plant%20scanner%22- http://www.invisibleideas.org/

5-http://www.sgnec.net/RFID-structure&facility.asp

6-flexiblelearning.net.au-E-learning using radio frequency

    identification (RFID) device scoping study

    Principle researcher and author: Ian Whitehouse

    Contributing author and evaluator: Marcus Ragus

     November 2006           

7- http://www.rfidjournal.com/article/articleview/1809/1/1/

     cation) Technology News & Features.htm

8-http://www.rfidjournal.com/article/articleview/1110/1/1/

9-http://www.rfidweblog.com/50226711/rfid_in_museums_another_growing

    _market.php

10- http://www.hpl.hp.com/techreports/2001/HPL-2001-178.pdf

11- PLANT SCANNER:

 A HANDHELD PDA USING RFID TAGS FOR CHILD VISITORS TO THE            MICHIGAN 4-H CHILDREN'S GARDEN

By

Aparna Rajan Ramchandran

A THESIS Submitted to

Michigan State University

MASTER OF ARTS

Department of Telecommunication, Information Studies and Media

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد