فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله طراحی سامانه جامع شناسایی و کنترل سرعت وسائط نقلیه

طراحی سامانه جامع شناسایی و کنترل سرعت وسائط نقلیه

با استفاده از تکنولوژی RFID

 

ابراهیم شریف نبوی1, آزاده اعتمادی2

 

1- کارشناس ارشد کامپیوتر مرکز تحقیق و توسعه سامانه‌های پایه- شرکت ایزایران

تهران-ایران

2-کارشناس کامپیوتر دفتر آموزش, پژوهش و فناوری- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تهران-ایران

 

واژه‌های کلیدی: شناسایی، کنترل سرعت, وسائط نقلیه, نیروی انتظامی، زیرساخت، RFID

 

چکیده

با عنایت به اینکه بخشی از تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز وسائط نقلیه اتفاق می‌افتد، استفاده از RFID در کنترل سرعت وسائط نقلیه می‌تواند گامی موثر در کاهش تصادفات باشد. نیروی محترم انتظامی جهت کنترل سرعت علاوه بر استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی و حضور خستگی‌ناپذیر در خیابانها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها از دوربینهای کنترل و ثبت سرعت و سیستم‌های GPS استفاده می‌کند. این طرح کمک دیگری به این نیروی محترم در پایش سرعت و نیز برخورد مستند با متخلفین و در نهایت کاهش تصادفات بر اثر عامل سرعت غیر مجاز وسائط نقلیه می‌باشد. همچنین از این فناوری می‌توان در شناسایی وسائط نقلیه بصورت خودکار استفاده کرد. با استفاده از برچسبهای RFID نصب شده روی اتومبیل و ثبت اطلاعاتی نظیر نوع، رنگ، پلاک، سریال موتور و هر اطلاعات مورد نیاز دیگر در حافظه برچسب می توان با استفاده از یک برچسب‌خوان اطلاعات مزبور را بازیابی کرد. با وجود دو برچسب‌خوان در فاصله‌ای مشخص از هم می‌توان سرعت وسائط نقلیه را محاسبه و ثبت کرد. همچنین افسران راهنمایی و رانندگی در حین انجام ماموریت می‌توانند با استفاده از یک برچسب‌خوان قابل حملِ به شناسایی وسیله نقلیه پرداخته و با ارسال اطلاعات به مرکز از سوابق اتومبیل آگاه شوند. با استفاده از برچسبهای RFID حتی شناسایی وسائط نقلیة به سرقت رفته و تعیین محل آنها به آسانی انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که استفاده از تکنولوژی RFID نیاز به زیرساخت‌های مناسب خود دارد.

1- مقدمه

 فناوری تقریبا جدید RFID یا شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی که از اوایل دهه 2000 جنبه عمومی‌تری یافته یکی از آن گونه فناوری‌ها است که با وجود رشد روزافزون استفاده از آن در دنیا همچنان در کشور ما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در امر ایجاد زیرساخت‌ها مهجور مانده است. در این مقاله سعی شده پیشنهادی در جهت اجرای یک پروژه پایلوت که خود می‌تواند منشا تحول و ایجاد زیرساختهای مناسب، حداقل در زمینه استفاده از فناوری RFID در وسائط نقلیه باشد، ارائه گردد. بعد از مقدمه، مختصری در مورد شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی آورده شده است. در بخش سوم تاریخچه RFID مورد بررسی قرار گرفته و بخش چهارم به بعضی از امتیازهای استفاده از سیستم‌های RFID می‌پردازد. نمونه‌هایی از کاربردهای RFID در بخش پنجم آمده و در بخش ششم به عنوان یکی از کشورهایی که درصدد ایجاد زیرساختهای لازم استفاده از RFID است به بررسی استفاده از RFID در کره جنوبی می‌پردازیم. گوشه‌ای از آینده RFID به عنوان بخش هفتم مقاله و پیشنهاد اصلی مقاله "RFID در کنترل سرعت و شناسایی وسائط نقلیه" در بخش هشتم ارائه می‌گردد. بخش آخر نیز به نتیجه‌گیری می‌پردازد.

 

 

2- شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی

RFID مخفف Radio Frequency Identification یا شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی است که هرگونه سیستم شناسایی را که در آن یک وسیله الکترونیکی از فرکانسهای رادیویی یا تغییرات میدان مغناطیسی جهت ارتباط و شناسایی استفاده می‌کند, دربر می‌گیرد. دو جزء اصلی سیستمهای RFID که بیش از بقیه در مورد آنها صحبت می‌شوند عبارتند از برجسب که ابزار شناسایی است که روی جسمی که قرار است رهگیری شود، نصب می‌شود و برچسب‌خوان که ابزاری است که می‌تواند برچسبهای RFID را تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده روی آنها را بخواند. سیستمهای RFID معمولا از یک نرم‌افزار بین برچسب‌خوان‌ها و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند که به آن RFID Middleware گفته می‌شود.[1]

 

 

شکل1: اجزاء اصلی یک سیستم RFID

 

 

3- تاریخچه RFID

 

سابقه RFID از دهه 1930 قابل پیگیری است. البته ریشه تکنولوژی RFID به سال 1897 بازمی‌گردد. زمانی که مارکونی رادیو را اختراع کرد. در دهه 1930، هم نیروی هوایی و هم نیروی دریایی ایالات متحده با مشکل شناسایی کامل اهداف زمینی در دریا و هوا روبرو شدند. در سال 1937 آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده(NRL[1]) سیستم شناسایی دوست یا دشمن(IFF[2]) را ابداع کرد که واحدهای دوست نظیر هواپیماها را از هواپیماهای دشمن تشخیص می‌داد. این تکنولوژی به اساس سیستمهای کنترل ترافیک هوایی در اواخر دهه 1950 تبدیل شد. استفاده از شناسایی رادیویی در دهه 1950 بدلیل هزینه بالا و اندازه بزرگ اجزاء سیستم عموما منحصر به ارتش، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و شرکتهای تجاری بزرگ بود. طی اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 شرکتهایی نظیر Sensormatic و Checkpoint Systems کاربردهای جدیدی از RFID را با پیچیدگی کمتر مطرح کردند. این شرکتها ساخت تجهیزات مراقبت کالای الکترونیکی(EAS[3]) را جهت حراست اموال در لباس فروشی‌ها و کتابخانه‌ها آغاز کردند. اولین سیستمهای RFID تجاری که به نام سیستمهای برچسب یک بیتی نیز شناخته می‌شدند، در  ساخت و نگهداری ارزان بودند. برچسبها به باطری احتیاج نداشتند و براحتی به اموال متصل می‌شدند تا هنگامی که به برچسب‌خوانی  که معمولا در درب خروجی قرار داشت، نزدیک می‌شدند، آلارمی به صدا در می‌آمد.

طی دهد 1970 صنایعی نظیر تولید و حمل و نقل، پروژه‌های تحقیق و توسعه را جهت یافتن راهی برای استفاده از سیستمهای RFID مبتنی بر مدارات مجتمع آغاز کردند. کاربردهایی نظیر اتوماسیون صنعتی، شناسایی حیوانات و رهیابی وسایل نقلیه مورد توجه قرار گرفتند. در طول این دوره، برچسبهای مبتنی بر مدارات مجتمع به توسعه و قابلیت حافظه‌های قابل نوشتن، افزایش سرعت خواندن و پشتیبانی از فواصل طولانی‌تر مجهز شدند. بیشتر این کاربردها، مبتنی بر طراحی خاص بوده و بر اساس روشی استاندارد ساخته نمی‌شدند.

در اوایل دهه 1980، فناوری‌های پیچیده‌تری در کاربری‌ها مورد استفاده قرار گرفت؛ از شناسایی ماشینهای ریلی در ایالات متحده تا رهیابی حیوانات مزارع در اروپا. سیستم‌های RFID همچنین در مطالعات حیات وحش مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه 1990، سیستم‌های وصول عوارض راه الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند و طی اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، فروشندگانی نظیر  Wal-Mart، Target و Metro Group و آژانسهای دولتی نظیر وزارت دفاع ایالات متحده(DOD[4]) به ترویج و لزوم استفاده از RFID روی آوردند.[2] 

 

 

4- امتیازهای سیستم‌های RFID

 

چندین روش برای شناسایی اشیاء،حیوانات و مردم وجود دارد. چرا استفاده از RFID؟ برچسبهای RFID مکانیسمی را جهت شناسایی اجسام در دوردست با حساسیت بسیار کمتر به جهت‌یابی جسم و برچسب‌خوان فراهم می‌آورد. یک برچسب‌خوان می‌تواند برچسب را داخل کالا ببیند هرچند که برچسب رو به برچسب‌خوان نباشد. بعضی از نقاط قوت سیستمهای RFID عبارتند از:

·   عدم ضرورت تنظیم: در اسکن برچسب، نیازی به خط دید و هم‌ترازی وجود ندارد. این امتیاز می‌تواند در زمان پردازشی که جهت هم‌ترازی مورد نیاز است، صرفه‌جویی کند.

·   تسریع در صورت‌‌کالاهای بزرگ: چندین کالا در یک زمان اسکن می‌شوند. بنابراین زمان لازم جهت شمارش اجسام، بطور کاملا محسوسی کاهش می‌یابد.

·   تنوع در اندازه وشکل: برچسبهای RFID دارای اندازه‌های به بزرگی ظرف غذا و به کوچکی دانه برنج می‌باشند. این تنوع به تکنولوژی‌های RFID این امکان را می‌دهد که در محیط‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.

·   رهگیری در حد یک جسم: برچسبهای RFID 96بیتی قابلیت شناسایی منحصر بفرد هزاران میلیون جسم را فراهم می‌آورند.

·   قابلیت نوشتن مجدد: بعضی از گونه‌های برچسبها می‌توانند بارها نوشته و دوباره‌نویسی شوند. در مورد ظروف قابل استفاده مجدد این قابلیت می‌تواند یک امتیاز بزرگ محسوب گردد.

در این راستا، جدول1 به مقایسه چندین روش کنترل دسترسی می‌پردازد.

 

جدول1: مقایسه چندین روش کنترل دسترسی

روش کنترل دسترسی

نقاط قوت

نقاط ضعف

کلید فلزی

بی‌نیاز به برق

آسان برای استفاده

قابل کپی‌برداری براحتی

قفل می‌تواند شکسته شود

مستعد سرقت

قفل ترکیبی

ترکیب به راحتی عوض می‌شود

کلید وجود ندارد که گم یا دزدیده شود

گرانتر از قفل و کلید

آسیب‌‌پذیر در برابر استراق‌سمع

کارت‌پانچ

براحتی کلید فلزی قابل کپی‌برداری نیست

تکنولوژی قدیمی با قابلیت انعطاف پایین

قابل کپی‌برداری براحتی

کارت مغناطیسی

براحتی قابل کپی‌برداری نیست

کارت‌خوانهای آن بطور وسیعی دردسترس می‌باشد

استفاده درازمدت به کارت آسیب می‌رساند

نصب و راه‌اندازی نیاز به زیرساختهای IT پرهزینه دارد

کارت هوشمند

استفاده از همین کارت در سایر کاربردها

امنیت بیشتر نسبت به کارتهای نوار مغناطیسی

گرانتر از کارت مغناطیسی

RFID

تمامی مزایای کارتهای هوشمند

نیاز به هیچ اتصالی نیست

می‌تواند در سایر کارتها و زیر پوست، نهفته شود

می‌تواند گرانتر از کارتهای هوشمند باشد

 

 

5- نمونه‌هایی از کاربردهای RFID

 

هرچند نمی‌توان تمامی کاربردهای RFID را در چهار گروه ساده قرار داد ولی این موارد، اشاره‌ای ناچیز به کاربردهای فراوان تکنولوژی RFID خواهد بود.‌[1]

 

کنترل دسترسی

برنامه‌های کنترل دسترسی RFID جهت اعطا گزینشیِ دسترسی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، برچسبهای RFID که به اتومبیل متصل می‌شوند یا به صورت کارت در اختیار افراد قرار می‌گیرد، به آنها مجوز ورود به نواحی امنیتی را اعطا می‌نماید.

 

Tag&Ship

برنامه‌های Tag&Ship، سیستمهای RFID حداقلی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند که برچسبی را به جسمی بصورت فیزیکی اختصاص داده و با استفاده از برچسب آن جسم را شناسایی کنند.

 

Track and Trace

یکی از ابتدایی‌ترین کاربردهای RFID رهگیری گاوهای شیرده بود. اکنون، همزیستی حیوانات و احشام از هر نوعی با استفاده از برچسبهای زیرگوش یا کپسولهای شیشه‌ای تزریقی امری معمول می‌باشد. این برچسبها جهت شناسایی حیوانات اهلی گم شده و دسته‌بندی، مراقبت و رهگیری احشام استفاده می‌شود. در سالهای اخیر، RFID بیش از پیش جهت رهگیری تولید و داروسازی استفاده می‌شود.

 

Smart Shelf

یک سیستم قفسه هوشمند[5] مجموعه‌ای از قفسه‌ها یا سایر نگهدارنده‌ها(نظیر یخچال) است که بطور دائمی تعداد و مقدار محتویات خاص خود را نگه می‌دارند. اگر موردی کم یا اضافه شود، قفسه فورا فهرست کالای خود را بروزرسانی می‌کند. با اتصال شناسه یک کالا به خصوصیات آن نظیر تاریخ انقضاء، سیستمی که از قفسه‌های هوشمند استفاده می‌کند، می‌تواند فورا محصولات منقضی شده را مکانیابی نماید.

 

 

6- بررسی استفاده از RFID در کره جنوبی

 

در سال 2004 دولت کره‌جنوبی به دنبال افزایش کارایی در امور عمومی و اصلاح فرآیندها به ایجاد زیرساخت‌هایRFID  پرداخت. بدین منظور پروژه‌های پایلوتی را تعریف نمود، با این دیدگاه که با تاسیس سیستم یکپارچهRFID  می‌توان مشکلات موجود در توسعه سایر پروژه‌ها را در آینده به حداقل و سازگاری را به حداکثر ممکن رساند. همچنین با این روش می‌توان از سرمایه‌گذاری‌های مضاعف جلوگیری نمود و با یکپارچه‌نمودن زیرساخت‌های RFID و افزایش منافع بخشهای خصوصی می‌توان به دخالت آنها و توسعه پروژه‌های RFID در آینده خوشبین بود.‌ این پروژه‌های پایلوت عبارت بودند از: [3]

 

جدول2: پروژه‌های پایلوت RFID در کره جنوبی

 

ردیف

نام پروژه

مدیرپروژه

پیمانکار پروژه

بودجه

1

توسعه سیستم یکپارچه پزشکی - دارویی

وزارت بهداشت  و درمان

کنسرسیوم سیستمهای CJ

685 میلیون وون[6]

2

توسعه ساختار یکپارچه محموله های هوایی

فرودگاه بین المللی Incheon

کنسرسیوم SDS سامسونگ

845 میلیون وون

3

توسعه سیستم توزیع امن مواد غذایی

صنایع غذایی کره

کنسرسیوم KPG

788 میلیون وون

4

توسعه سیستم پرورش ماهی

کنسرسیوم IT هیوندای

کنسرسیوم KPG

378 میلیون وون

5

RFID  موبایل

وزارت ICT

کنسرسیوم SKT

499 میلیون وون

 

چکیده هر پروژه:

1- توسعه یک سیستم دارویی براساس RFID که کاربرانش را قادر خواهد ساخت، به اطلاعات تولید، پخش و حداکثر مصرف همه داروها دسترسی یابند. همچنین سرویس‌هایی را جهت بررسی، تایید اصالت، تاریخ و پیشگیری از اثرات سوء دارو فراهم می سازد که برای داروسازها، توزیع‌کنندگان، بیمارستانها و در کل عموم مردم بسیار مفید می‌باشد.

2- صنایع اکترونیکی سامسونگ به تولیدلت خود که به ژاپن صادر می‌کند، برچسبهای RFID برای خرید و ثبت آنها متصل می‌کند که حاوی اطلاعاتی در خصوص ارسال‌کنندگان و خطوط هوایی ارسالی به صورت بهنگام می‌باشد.

3- الصاق برچسب مربوط به RFID باعث مدیریت آسانتر و تضمین امنیت مواد غذایی می‌شود و فرآیند بی‌نقصی را جهت رهگیری تولید تا پخش مواد غذایی ایجاد می‌نماید.

4- از RFID در پرورشگاه ماهی جهت کنترل و مدیریت وضعیت‌های گوناگون مانند خوراک، دمای آب، میزان شوری آب، اندازه اکسیژن  و مطابقت با آب دریا استفاده می‌شود.

5-  پایش فعالیتهای روزانه که مردم را قادر می‌سازد به اطلاعات حمل و نقل و محیط‌شان همانند تخمین مسافت، اطلاعات مسیر و غیره با استفاده از تلفن همراه‌شان و برچسب‌های RFID متصل در مکانهایی نظیر ایستگاه‌های اتوبوس و یا متروها دسترسی داشته باشند.

 

پس از پروژه‌های پایلوت که در سال 2006 با موفقیت به پایان رسیدند، دولت کره‌جنوبی تصمیم ‌می‌گیرد یک پروژه همه‌جانبه  RFID تحت نام پروژه راهبردی IT با سرمایه‌گذاری بالغ بر 57 میلیارد وون کره و بمدت 4 سال(2006-2009) را تعریف نماید. منظور از پروژه همه‌جانبه RFID تعریف پروژه‌ای جهت نوآوری و انجام اصلاحاتی در فرآیندهای تجاری و همچنین تجاری نمودن RFID  جهت پرورش صنایع وابسته است. براساس نتایج بدست آمده از پروژه‌های پایلوت یعنی گسترشRFID  در بخشهای عمومی، پایه تقاضاهای مرتبط با RFID بنیان نهاده شده و جهت تقویت زیرساخت‌های پایه در کره‌جنوبی لازم است که سرمایه‌گذاری مداوم روی این بخش انجام شود. با اجرای پروژه‌های پایلوت پیاده‌سازی شده در سالهای 2004 و 2005 بازار اولیه برای تولید به طور موفقیت‌آمیزی ایجاد شده است. هرچند برای تثبیت بازار نیاز به حمایت دولت همچنان باقی است. بعضی از زیرپروژه‌های پروژه راهبردی IT عبارتند از: [4]

 

جدول3: بعضی زیرپروژه‌های پروژه راهبردی IT در کره جنوبی

 

ردیف

نام پروژه

مدیرپروژه

پیمانکار پروژه

بودجه

1

گسترش سیستم مدیریت زباله واگیردار و قابل اشاعه

وزارت محیط زیست

کنسرسیوم سیستم اطلاعاتی دوو

4994 میلیون وون

2

توسعه سیستم مدیریت مهمات

وزارت دفاع ملی

کنسرسیوم LG Hitachi

4230 میلیون وون

3

گسترش کارایی بندرگاه‌ها

وزارت  امور دریایی و شیلات 

کنسرسیوم ‍Cyber Logitech

4110 میلیون وون

4

توسعه ترافیک و تبادل کالا در مرز

وزارت  وحدت دو کره 

کنسرسیوم ‍S1 سامسونگ

1350 میلیون وون

 

چکیده هر پروژه:

 

1- با الصاق برچسب RFID به ظروف و بسته‌های زباله‌ حاوی مواد خطرناک که توسط بیمارستانها و داروسازی‌ها در سراسر کره دورریز می‌گردند، می‌توان فرآیندهای کنترل و دفع زباله را به صورت سیستماتیکی مدیریت نمود.

2- با الصاق برچسب  RFIDبه مهمات همانند فشنگ، گلوله‌های توپ و نارنجک توسط ارتش و خواندن برچسب متصل به تجهیزات در انبارها می‌توان به شناسایی و مدیریت اتوماتیک آنها پرداخت.

3- از RFID در کنترل عبور از گیت پایانه‌ها، ره‌گیری مکانی کانتیرها و وسایل نقلیه و اطلاع وضعیت به مسئولین پایانه‌ها و شرکتهای حمل و نقل استفاده می‌شود.

4- با الصاق برچسب  RFIDبه کالاهای مبادله شونده در مرز کره شمالی و کره جنوبی و استقرار سیستم ارتباطی می‌توان تبادل کالا در این مسیر را مدیریت کرد.

 

 

7- گوشه‌ای از آینده RFID

 

زمانی دکتر Alen Kay گفته است که "بهترین راه پیش‌بینی آینده، ابداع آن است." این گفته درحال حاضر صحیح‌تر از گذشته است. تکنولوژی‌های جدید و رقابتی RFID اغلب روزانه پدیدار می‌شوند، برخی‌ها مربوط به بهبود سیستمهای فعلی و برخی کاملا جدید و متفاوت هستند. عموما حرفه‌ای‌ها صبر می‌کنند که گرد و خاکها فرو نشسته و سپس تصمیم می‌گیرند که از کدام تکنولوژی RFID استفاده کنند. شکل‌گیری سنسورها و برچسبهای گوناگون و موثرتر و همچنین سیستمهای با قابلیت مدیریت بیشتر در آینده قابل پیش‌بینی است.

 

 

شکل2: پیش‌بینی بازار کارتهای RFID در چین

همانطور که شکل2 نشان می‌دهد، تنها در زمینه کارتهای RFID در چین، بازار قابل پیش‌بینی برای سال 2007، رقمی نزدیک به 650 میلیون دلار بوده و برای سال 2010 میلادی رقمی نزدیک به 1.2 میلیارد دلار است. همچنین پیش‌بینی می‌شود کل بازار RFID در سال 2008 میلادی به 3.1 میلیارد دلار برسد.[5]   

 

 

 

8- RFID در کنترل سرعت و شناسایی وسائط نقلیه

 

همانطور که می‌دانیم بخش وسیعی از تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز وسائط نقلیه اتفاق می‌افتد و در این راستا نیروی محترم انتظامی جهت کنترل سرعت علاوه بر استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی و حضور خستگی‌ناپذیر در خیابانها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها از دوربینهای کنترل و ثبت سرعت و همچنین سیستم‌های GPS استفاده می‌کند. استفاده از برچسبهای RFID نصب‌شده روی اتومبیل کمک دیگری در جهت پایش سرعت وسائط نقلیه و همچنین شناسایی متخلفین است. با ثبت اطلاعاتی نظیر نوع، رنگ، پلاک، سریال موتور و هر مورد دیگری در حافظه برچسب، می‌توان با استفاده از یک برچسب‌خوان اطلاعات مزبور را بازیابی کرد. این برچسب می‌تواند داخل پلاک خودرو جاسازی‌شده[7] و با توجه به آنکه اطلاعات لازم خوردو در بانک‌های اطلاعاتی نیروی انتظامی موجود می‌باشد، این اطلاعات در حافظه برچسب ذخیره گردد.

با وجود دو برچسب‌خوان در فاصله‌ای مشخص از هم می‌توان سرعت وسائط نقلیه را محاسبه و ثبت کرد. بدین ترتیب که با عبور وسیله نقلیه از برچسب‌خوان اول، اطلاعات آن ثبت شده و همراه زمان عبور به مرکز ارسال می‌شود. پس از عبور وسیله نقلیه از برچسب‌خوان دوم مجددا اطلاعات آن ثبت شده و همراه زمان عبور به مرکز ارسال می‌شود. با تفریق زمان عبور وسیله نقلیه از برچسب‌خوان اول از زمان عبور همان اتومبیل از برچسب‌خوان دوم و تقسیم نتیجه بر فاصله دو برچسب‌خوان سرعت وسیله نقلیه مشخص می‌شود. این برچسب‌خوانها می‌توانند در مناطق حساس و خطرساز جاده‌ها یا خیابان‌ها نصب شده و با استفاده از شبکه GSM[8] فعال در اکثر نقاط کشور اطلاعات را ارسال نمود.

از دیگر کاربردهای مفید برچسب‌های نصب‌شده بر روی وسائط نقلیه این ‌است که افسران راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه می‌توانند با استفاده از یک برچسب‌خوان قابل حمل به شناسایی وسیله نقلیه پرداخته و با ارسال اطلاعات به مرکز از سوابق آن آگاه شوند. در اینجا نیز تبادل اطلاعات می‌تواند با استفاده از شبکه GSM فعال در اکثر نقاط کشور انجام شود. با استفاده از برچسبهای RFID حتی شناسایی وسائط نقلیة به سرقت رفته و تعیین محل آنها به آسانی انجام می‌شود.

 

 

9- نتیجه‌گیری

 

البته وجود زیرساختهای لازم در اجرایی شدن چنین طرح‌هایی ضروری است و نیروی محترم انتظامی به دلیل اینکه تا کنون از عهده اجرای طرحهای زیرساختی و سنگین برآمده و علاوه بر این در زمینه IT و استفاده از آن در اجرای ماموریتهای خود موفق عمل نموده است، می‌تواند بنیان‌گذار حرکت جدی و زیرساختی کشور به سمت استفاده از فناوری تقریبا جدید RFID باشد. استفاده از  متخصصین و سرمایه‌گذاری مناسب همچنین فرهنگ‌سازی لازم و عدم فشار به مردم و درعوض ایجاد انگیزه و اعطای مشوق به آنها می‌تواند به این حرکت سرعت داده و آن را موفق نماید.

همچنین الگو گرفتن از کشوری همچون کره‌جنوبی که از جمله کشورهایی است که پرشتاب به سمت توسعه‌یافتگی حرکت می‌کنند، می‌تواند به ما کمک کرده و حداقل می‌توانیم راه‌کارهایی که حداقل یک بار موفق بوده‌اند را بومی و استفاده نماییم. مسلما طرح‌هایی حیاتی‌تر و اقتصادی‌تر از این طرح نیز قابل ارائه می‌باشد، ولی با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم موجود نیست، تنها طرح باقی می‌مانند. امید است با توجه بیشتر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و با وجود پتانسیل موجود در کشور بتوانیم در این فناوری بطور جدی و قابل رقابت وارد شویم.

 

 

منابع

 

[1] B. Glover, H. Bhatt, "RFID essentials", O'Reilly, Beijing, 2006.

[2] "The Early Days of RFID", URL: http://safari.adobepress.com/0131853554/ch02lev1sec2

[3] key powers for grows of u-Korea, RFID/USN(2), Keyword of moving up the Ubiquitous Society, "RFID-Pilot Projects", Ministry of information and communication of Korea(MIC), National Information Society Agency(NIA).

[4] key powers for grows of u-Korea, RFID/USN(1), Keyword of moving up the Ubiquitous Society, "RFID-Full-Scale Projects", Ministry of information and communication of Korea(MIC), National Information Society Agency(NIA).

[5] R. Das, "RFID - Big Orders Imminent", Nov 30, 2006, URL:http://www.idtechex.com/products/en/articles/00000507.asp

 

 



[1] Naval Research Laboratory

[2] Identification Friend-or-Foe

[3] Electrical Article Surveillance

[4] Department of Defense

[5] Smart Shelf System

9  یک وون کره جنوبی تقریبا معادل ده ریال می‌باشد.

[7] Embed

[8] Global System for Mobile Communications

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام میری نژاد یکشنبه 4 مرداد 1388 ساعت 09:29

با سلام.
لطفا در صورت امکان متن کامل این مقاله را برایم ارسال نمایید.
متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد