فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

آغاز درج کد ملی روی مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در ایران

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران‌کد) از آغاز درج کد ملی روی کالاهای پرمصرف از جمله لبنیات، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش امید، احمد غلامزاده عنوان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت و درمان درج کد ملی کالا بر روی دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و لبنیات پرمصرف در حال تکمیل شدن است و کد ملی دارو تا پایان سال آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال آینده کلیه داروهای مصرفی مردم، همچنین تولید، توزیع و واردات تجهیزات پزشکی نیز منوط به دریافت ایران کد خواهد بود.

غلامزاده تصریح کرد:‌ در حال حاضر از بین 135 شرکت تولیدی و توزیعی دارو 61 شرکت که 1713 قلم کالا را تحت پوشش دارند، تحت پوشش ایران کد قرار گرفته‌اند که تا پایان سال 87 کلیه شرکت‌های دارویی به ایران کد خواهد پیوست.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران همچنین اظهار کرد: از بین هفت هزار شرکت تولیدی و توزیعی مواد غذایی تا کنون 1250 شرکت با دارا بودن 28 هزار قلم کالا تحت پوشش ایران کد قرار گرفته و علاوه براین تا کنون سه هزار 800 قلم کالای بهداشتی و آرایشی نیز کد ملی دریافت کرده و در سال آینده کلیه‌ اقلام این گروه به ایرانکد می‌پیوندد.

غلامزاده در ادامه با اشاره به درج کد ملی کالا برروی پنج محصول پرمصرف لبنی شامل شیر یارانه‌ای، ماست، دوغ، خامه و شیرکاکائو ادامه داد: با پوشش این کالاها امکان رهگیری شناسایی هویت منشاء و مبداء کالاهای مذکور فراهم می‌شود.

وی در ادامه به مذاکرات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شهروند، سپه و اتکا اشاره کرد و گفت: بر اساس این مذاکرات انجام شده بارکدهای کدملی کالا به زودی جایگزین بارکدهای قدیمی می‌شود. چرا که بارکدهای قدیمی حاوی هیچ‌گونه اطلاعات محتویاتی کالا و قابل عرضه در چرخه الکترونیک نیست و صرفا کارکرد تسریع در حسابداری و گردش صندوق فروشگاه‌ها دارد و موجب اشتباهات زیادی در شناسایی کالاها و نیز جلوگیری از مدیریت صحیح کالا می‌شود.

وی درباره فواید استفاده از بارکد ملی کالا درباره اجرای بارکدهای قدیمی عنوان کرد: ایران کد قابلیت تسریع در حسابداری دارد و علاوه برآن حاوی اطلاعات حیاتی است که کالا را در چرخه تجارت ملی و بین‌المللی قابل عرضه کرده و مدیریت آن را در زنجیره توزیع تسریع می‌کند. همچنین منابع تامین کالا در کشور از این طریق قابل شناسایی است، بنابراین ایران کد به زودی برروی هزاران کالای عرضه شده در فرشگاه‌های زنجیره‌ای قابل مشاهده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود که تعداد بارکدهای ملی در این فروشگاه‌های به 400 هزار بارکد ملی برسد که 140 هزار بارکد برای ایران کد بوده و از بین این تعداد 40 هزار مورد آن تکراری است، بنابراین یکی از اهداف اصلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف کدهای تکراری خواهد بود.

غلامزاده در ادامه از اتصال ایران کد به سیستم ثبت سفارش وزارت بازرگانی ثبتارش خبر داد و افزود: با برطرف شدن مشکل نرم افزاری این اتصال ثبت سفارش ملزومات خانگی در استان فارس به صورت پایلوت آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده به تدریج در تمام نقاط کشور و سایر گروه‌های کالایی اجرا می‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران همچنین با بیان برخی مزایایی اتصال ثبتارش به ایران کد عنوان کرد: با این اتصال صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت هزینه و انرژی دولت و تجار بخش خصوصی انجام می‌شود و با دریافت ایران کد پس از یک بار ثبت اطلاعات دیگر نیازی به دوباره کاری‌ها و تشکیل پرونده‌های متعدد نیست.

غلامزاده افزود: علاوه براین سایر دستگاه دخیل در واردات کالا نظیر گمرکات که کد تخصصی HF دارند با تناظر با ایران کد، این کد را به عنوان کد واحد می‌پذیرند که زبان مشترکی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد و از برداشت‌های سلیقه‌ای قانون مانند ردیف‌های تعرفه جلوگیری می‌کند.

به گفته‌ وی بزرگترین مزیت اتصال ایران کد و ثبتارش حمایت از تولید کنندگان داخلی، جلوگیری از خروج ارز برای خریدهای غیر ضروری است چرا که ایران کد توانایی اطلاع رسانی درباره کلیه‌ توانمندی‌های داخلی در تولید کالا به تجار دارد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، غلامزاده در بخش دیگری از سخنانش از پیاده سازی و توسعه‌ دیتابار خبرداد و افزود: دیتابارها به زودی جایگزین بارکدهای فعلی در زنجیره‌های تامین می‌شوند.

وی گفت: قابلیت ذخیره‌ جزئی‌ترین اطلاعات ماهیتی کالا تا 74 کاراکتر در دیتا بار فراهم شده است به طوری که ویژگی‌هایی که قبلا در بارکدهای ملی وجود نداشت مانند تاریخ انقضا، اوزان، ‌استاندارها در دیتابار فراهم شده است.

غلامزاده خاطرنشان کرد: به موجب استفاده از دیتابار امکان کنترل کمی و کیفی گروه‌های کالایی فراهم می‌شود.

وی همچنین به راه‌اندازی نقطه‌ رسانه‌ای ایران کد اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی شورای اطلاع رسانی ایران کد در سال آینده اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی برای نهادینه سازی و فرهنگ سازی ایران کد در فضای تجاری و اقتصادی کشور گسترش می‌یابد.

برگرفته از سایت http://www.omidnews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد