فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله کاربرد تکنولوژی RFID در مدیریت کارآمد ماشین آلات ساختمانی

در اکثر پروژه های ساخت مدیریت کارگاه و ماشین آلات نقش موثر و تعیین کننده ای در زمان و هزینه تمام شده پروژه خواهد داشت. مدیریت صحیح و مناسب بر ماشین آلات و مصالح برای بازدهی و سودآوری بیشینه ، امروزه بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری به نظر می رسد . با توجه به انواع فعالیتها و عوامل گوناگون تاثیرگذار در پروژه های عمرانی، جمع آوری و سازماندهی دقیق اطلاعات مربوط به فعالیتها و نحوه انجام آنها همواره به عنوان یکی از مشکلات مدیران ساخت بشمار رفته است.تکنولوژی RFID به عنوان راهکاری جهت حل این مشکل در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد . چگونگی استفاده  و بهره گیری از فناوری RFID به منظور دستیابی به رویکردی مناسب و کارآمد جهت جمع آوری و سازماندهی دقیق اطلاعات و در نتیجه مدیریت صحیح ماشین آلات و مصالح ساختمانی هدف اصلی این مقاله می باشد .

 

نویسندگان :

۱- خشایار نیکنام - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

۲- فرشید فرد -  دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

۳- مهدی روانشادنیا - دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر

واژگان کلیدی : تکنولوژی RFID ، مدیریت ساخت ، مدیریت ماشین آلات ، ردیابی مصالح و تجهیزات

2 - مقدمه

مدیریت ساخت امروزه نقش موثری در فعالیتهای عمرانی ایفا می کند. مدیریت کارگاه ، ماشین آلات و تجهیزات به عنوان بخشی از وظایف یک مدیر ساخت میتواند از عوامل مهم و تاثیر گذار در کاهش هزینه و زمان پروژه های عمرانی محسوب شود بدین منظور داشتن برنامه ای منظم و کارآمد برای رسیدن به این هدف لازم و ضروری به نظر می رسد . در عصر حاضر یک برنامه هدفمند و کارا بدون در اختیار داشتن ابزار و امکانات لازم غیر عملی و غیر اجرایی خواهد بود بنا براین بی شک نیاز به یک ابزار و شیوه ی دقیق جهت مدیریت صحیح بیش از هر زمان دیگری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد . استفاده از تکنولوژیهای جدید و پیشرفته در عرصه های مختلف برای  دست یافتن به رویکردی مناسب و معقول یکی از اهداف مدیران در عصر حاضر میباشد. از تکنولوژیهایی که توانسته کارایی و قابلیتهای فراوانی را در زمینه های گوناگون به اثبات برساند میتوان به تکنولوژی RFIDاشاره کرد. استفاده از تکنولوژی RFID، با اتوماسیون فرآیند های کاری، هزینه فعالیت های دستی را کاهش می دهد و باعث افزایش سرعت انجام فرآیندها می گردد. با حذف دخالت انسان در ورود اطلاعات، خطا را کاهش و دقت اطلاعات جمع آوری شده را افزایش می دهد.  فناوری RFID، امکان کنترل فرآیند های غیر قابل رؤیت و نیز ویرایش اطلاعات برچسب ها را در اختیار ما می گذارد. همچنین استفاده از آن به افزایش امنیت اطلاعات و یکپارچگی سیستم می انجامد. تکنولوژی RFID نتایج جالب توجهی نیز در مباحث مدیریت ساخت ارائه کرده است .

 حوزه های کاربردی بالقوه شامل ردیابی اجزاء ، مدیریت موجودی و منابع و نظارت بر تجهیزات و کاربرد های پیشنهادی برای آینده مانند کنترل هدایت شونده تجهیزات ، برچسب هایی که می توانند خستگی یا تنش های اضافی در بتن یا اعضای فولادی مخابره کنند ، و مفاهیمی در مدیریت ایمنی می باشد . در حقیقت ، از ردیابی اموال به کمک این تکنولوژی به عنوان یک کاربرد بالقوه در صنعت ساخت یاد می شود که توسط آن ارزش واقعی به مدیریت بر امکانات افزوده می شود [1] .

هر پروژه عمرانی نیازمند انواع مختلفی از ماشین‌آلات برای مراحل گوناگون است. ضمن اینکه. مدیریت کارگاه، و ماشین الات در چنین شرایطی اغلب کاری پیچیده و با اهمیت است. از طرف دیگر هزینه بالای ماشین‌آلات (یعنی هزینه مالکیت و استهلاک) باعث شده استفاده بهینه از انواع ماشین‌آلات مهمترین فعالیت یک مدیر ماشین‌آلات باشد. وی باید به نحوی از ماشین‌آلات استفاده کند که مدت بیکاری آنها به حداقل برسد و بدین شکل بیشترین بازدهی از کار به دست آید. ما در این مقاله پس از معرفی تکنولوژی RFID  به کاربرد های آن در صنایع مختلف پرداخته ایم. در بخش بعد استفاده از RFID در صنعت ساخت بررسی شده و سپس بهره گیری از این تکنولوژی در مدیریت کارگاه و ماشین آلات مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان پس از بیان محدودیت های این تکنولوژی در صنعت ساخت با ذکر چند توصیه از محققین و نتیجه گیری ، زمینه تحقیقات آتی ارائه می‌شود.

3 - RFID چیست ؟

 تکنولوژی RFID امکان می‌دهد تا بتوان اقلام منفرد را به همراه موقعیت آنها شناسایی کنیم که این کار از طریق امواج رادیوئی صورت می‌گیرد. سیستم های مبتنی بر RFID، دریافت کد شناسایی مربوط به یک شئ را بدون دید مستقیم (بر خلاف سیستم های بارکد) ممکن می سازند. کد شناسایی در یک برچسب شامل یک میکروچیپ متصل به یک آنتن ، ذخیره می شود. یک دستگاه فرستنده/گیرنده که اغلب برچسب خوان یاReader   نیز نامیده می شود با برچسب ارتباط برقرار می کند و شماره شناسایی آن را می خواند. یک سیستم  RFID باید بتواند حجم بسیار بزرگی از اطلاعات را جمع آوری، ذخیره و بازیابی نماید، آن هم به شکلی کاملا پایدار و کارآمد [2] .

4 - کاربردهای RFID :

RFID در دنیای کنونی فناوری جدیدی به حساب نمی‌آید اما در سال‌های اخیر کاربردهای بسیار زیادی برای آن ارائه شده است که سبب گردیده اکنون به عنوان یکی از پرکاربردترین زمینه‌ها در فناوری اطلاعات به شمار می آید . پیشرفت‌های جدید‌ RFID بسیار به‌ ارزش‌ و‌ هوشمندی‌ آن افزوده‌‌ و فراگیر شدن آن در زمینه‌های مختلف علمی و عملی را فراهم آورده است [2] . کاربرد های رایج و عمده‌ی RFID در زندگی روزمره بیشتر در مواردی مانند فروشگاه‌های بزرگ، کنترل تردد خودرو، مدیریت محوطه، ردیابی واگن های قطار، مدیریت اموال، اخذ عوارض الکترونیکی، ردیابی کانتینر،  کتابخانه‌ها و کارت‌های کنترل تردد و حضور و غیاب محل کار به چشم می‌خورد البته اتصال برچسب‌های RFID به پرسنل یک محل سابقه داشته است. این روش در هتل‌ها و محل‌های حساس تجاری برای کنترل و اجازه ورود دادن به افراد در محل‌های خاص انجام شده است. شرکت OPTAG این روش را برای کنترل جابه‌جایی سریع مسافران در فرودگاه توسعه داده است [11] .

4 - 1 - جابه‌جائی محصولات از کارخانه و مراکز توزیع :

در اختیار داشتن اطلاعات دقیق از میزان موجودی انبار، میزان فروش آنها و نحوه جابه‌جائی محصولات کمک شایانی به مدیریت زنجیره تامین می‌نماید . اگر بتوان موقعیت یک محصول را بر حسب زمان پس از تولید و تا هنگام رسیدن به دست مصرف کننده در اختیار داشت، به سهولت امکان افزایش سود بر مبنای داده‌های موجود فراهم می‌شود (شکل 1) . این شرایط برای محصولاتی که لازم است در مدت خاصی مصرف شوند، مانند محصولات غذائی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در چنین شرایطی اطلاعات ذخیره شده در برچسب بسیار مفید خواهند بود. با کمک داده‌های کسب شده از شرایط محصول، می‌توان برنامه‌ای ایجاد کرد که اولویت فروش محصولات را بر مبنای زمان انقضای مصرف آنها اعلام کند. بدین شکل صرفه‌جوئی زیادی ناشی از عدم اتلاف محصولات به دست خواهد آمد. در یک نمونه جالب، یک شرکت سازنده لاستیک اتومبیل با تعبیه برچسب‌ در داخل محصول، میزان فشار داخل چرخ را به اطلاعات کارخانه سازنده می‌رساند. ضمن اینکه چرخه عرضه محصول نیز تا پایان توسط کارخانه سازنده کنترل می‌شود. با در اختیار داشتن فشار داخلی لاستیک می‌توان نتیجه تغییرات ایجاد شده در تولید لاستیک را به شکل واقعی به دست آورد [13] . 

شکل 1 کاربرد RFID در زنجیره تامین

در مثالهای ذکر شده، تکنولوژی RFID به منظور جمع‌‌آوری داده‌های واقعی زمانی- مکانی استفاده شده است. همانطور که دیده شد، قابلیت کاربرد RFID در کسب چنین داده‌هایی ثابت شده است. حتی می توان چنین کاربردی را در بعد وسیعتر یعنی محیط شهر بکار گرفت [14] .  لذا در بخش بعد سعی می‌شود از این قابلیت در صنعت ساخت و مدیریت کارگاه و ماشین‌آلات استفاده شود.

  

5 - کاربرد های RFID در صنعت ساخت :

 بطور کلی چهار منبع اصلی که در یک پروژه ساخت دیده می‌شوند، عبارتند از:

(1) سرمایه

(2) ماشین‌آلات

(3) نیروی انسانی

(4) مصالح [10] .

به منظور استفاده مناسب از سرمایه (که اولین منبع مورد نیاز است) لازم است منابع دیگر را به نحوی مدیریت نمود ، که بیشترین بازدهی از آنها بدست آید. در این راستا استفاده از تکنولوژی‌های جدید (مانند بیومتریک، کنترل ماشین‌آلات از طریق لیزر) برای ارتقای بهره‌وری در کنار یک برنامه‌ریزی صحیح مورد توجه است. یکی از این تکنولوژی‌ها شناسایی با امواج رادیوئی یا به اختصار RFID می‌باشد که نتایج دلگرم کننده‌ای در مباحث مدیریت ساخت ارائه کرده است [3] .

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص کاربرد این سیستم در مدیریت ساخت انجام شده است. بطور مثال در بحث مصالح به کمک سنسورهای حرارتی می‌توان درجه حرارت بتن تازه ریخته شده را کنترل نمود، و بدین شکل از ترک نخوردن بتن اطمینان حاصل کرد [11] . و یا عملیات حمل و ریختن بتن و به دنبال آن انجام آزمایشات از نمونه‌های بتنی توسط این سیستم مکانیزه شده است [5] . با توجه به اینکه سیستم RFID توانائی بسیار زیادی در تعیین موقعیت و ارائه مشخصات ذخیره شده در هر برچسب دارد، بدیهی است یکی از فواید آنرا در یافتن سریع مصالح بتوان دید. با استفاده از GPS و RFID روشی برای یافتن سریع موقیعت مصالح در کارگاه ارائه کرده‌اند. که در ادامه این موضوع بررسی می شود [4] .

به موازات افزایش کاربرد RFID در صنعت ساخت و ساز، توجه به ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی نیز افزایش یافته است. برای درک درست از مدیریت و کنترل نیروی انسانی به عنوان یک منبع، مدیر باید از تاثیر بازدهی نیروی کار مطلع باشد  [10] . همواره این سوال مطرح بوده است که آیا می‌توان توان و خرج نیروی کار را بطور مکانیزه کنترل نمود ؟  تاثیر تغییرات مختلف بر بازدهی نیروی کار (همچون تاخیر در پروژه و یا تغییر ساعات کاری) نیز از موضوعات مورد بررسی بوده‌اند [12] . بدون شک یکی از ابزارهای تاثیرگذار بر بازدهی نیروی کار، نظارت است. هر چه بتوان این نظارت را کاملتر انجام داد علاوه بر کاهش خطاهای انسانی، زمان‌های بیهوده برای جستجو و یا انجام مجدد یک کار نیز تقلیل می‌یابد. آنچه در اینجا بررسی می‌شود استفاده از تکنولوژی RFID در پیشبرد اهداف نظارت که ماحصل آن افزایش بهره‌وری نیروی کار خواهد بود، می‌باشد [9] .

استفاده از تکنولوژی RFID در زمنیه بازدهی نیروی کار تاکنون صورت نگرفته است، اما در زمینه‌های دیگر که با نیروی انسانی مرتبط است، مدل‌های زیادی ارائه شده است. این روش در هتل‌ها و مکان‌‌های حساس تجاری برای کنترل و اجازه دادن به افراد در محل‌های خاص انجام شده است. شرکت OPTAG، این روش را برای کنترل جابه‌جایی سریع مسافران در فرودگاه توسعه داده است [11] .  

برای افزایش شرایط ایمنی معدن، آنتن و برچسب‌های RFID برای ردیابی کارگران معدن بکار رفته است. در زمینه ساخت و ساز نیز در عملیات بتن و کدگذاری هزینه برای نیروی کار و مصالح نیز روش مشابه‌ای انجام شده است [5] . در بخش امور کارگاهی ایده‌ای درباره مدیریت پرسنل ارائه شده است که در آن مشخصات هر کارگر مانند تجریه و تخصص و ... در یک کارت RFID ذخیره شده و بدین شکل وی بسرعت قابل دسترسی توسط کارفرما می‌باشد. البته این روش اقتصادی نیست زیرا تکنولوژی‌های ارزانتر مانند کارتهای لمس‌کننده در حال حاضر وجود دارد [1] .

در سال 2000، موسسه صنعت ساخت حوزه های کاربردی بالقوه ای را برای به کار بردن تکنولوژی RFID در این صنعت شناسایی کرد . که شامل ردیابی اجزاء ، مدیریت موجودی و منابع و نظارت بر تجهیزات بود . کاربرد های پیشنهادی برای آینده شامل کنترل هدایت شونده تجهیزات ، برچسب هایی که می توانند خستگی یا تنش های اضافی در بتن یا اعضای فولادی مخابره کنند ، و مفاهیمی در مدیریت ایمنی می باشد [1] .

کاربردهای RFID مربوط به نگهداری اموال نیاز به راه اندازی و تسریع در استفاده از این تکنولوژی را در مدیریت ساخت بیش از پیش نمایان می سازد . هر چند این تکنولوژی برخی اوقات آنچنان پرهزینه است که عموما استفاده و ترویج آن در صنایع از آنچه پیش بینی می شود کند تر است ; لذا تولید انبوهی نیاز است که هزینه ها را تا سطحی کاهش دهد که منعی برای استفاده بیشتر از این تکنولوژی و تطبیق با سایر صنایع وجود نداشته باشد . اگرچه هزینه استفاده از RFID برای تنها یک پردازش به صرفه نبوده و بهترین راه جهت گسترش RFID و به صرفه بودن این تکنولوژی ،در نظر گرفتن کاربردهایی از آن می باشد که می توانند جهت انجام چندین فرایند پردازش مفید باشند .

توجه به ساختار وسیع تکنولوژی RFID در صنعت ساخت ، 3 حوزه اصلی کاربرد این تکنولوژی را پیش روی ما قرار می دهد که هر یک قابل تامل بسیار است :

ü      زنجیره تامین در فرایند ساخت و مطالعات لازم جهت بکارگیری تکنولوژی RFID در مدیریت  صحیح بر این زنجیره 

ü      تکنولوژی RFID و اجرای عملی آن در زنجیره ساخت

ü   اداره کردن مقادیر بسیاری از انواع اطلاعات تولید شده توسط تکنولوژی RFID و به کار بردن نتایج در جهت کاهش هزینه ها ، افزایش راندمان و افزایش رضایت مندی کاربران این صنعت [3] .

6 -  کاربرد تکنولوژیRFID   در مدیریت کارگاه و ماشین آلات :

6 - 1 - استفاده از تکنولوژیRFID  برای حفظ امنیت و محافظت از تجهیزات :

   اغلب ، شرایط جهت ربودن ابزار آلات ، گم شدن آنها ، پنهان کردن آنها ، سهل انگاری در نگهداری و حتی استفاده نامناسب به وسیله کارگری که مهارت و صلاحیت لازم جهت کار با ابزار را ندارد ، مهیاست .در مطالعات اخیر انجام شده بر روی مسایل امنیتی توسط شرکت DeWALT ، محققان دریافته اند که 3 عامل مرتبط با کاهش کارایی در کارگاه ها عبارتند از : هزینه های جایگزینی ماشین آلات ، زمان از دست رفته و راندمان تولیدی پایین پرسنل .

مشکلی فراگیر که امروزه در صنعت ساخت وجود دارد ، سرقت هاست . طبق آمار منتشره که توسط دفتر بیمه جرایم ملی ،تخمین زده شده است ، این صنعت تنها در آمریکا بیش از 1 میلیارد دلار در سال به علت ربوده شدن ماشین آلات و ابزارها خسارت می پردازد . که البته این ارقام با نرخ میانگین 20 درصد در سال در حال افزایش است . بدتر از همه آن است که شرکت ها حتی تا هفته ها و ماه ها پس از گذشتن از زمان سرقت از آن اطلاعی نمی یابند ، که با این شرایط بدست آوردن مجدد این اموال مسروقه تقریبا غیر ممکن است . آمار هایی از این دست نشان میدهد که تامین حفاظت لازم و ردیابی دارایی های ارزشمند تا چه اندازه دارای اهمیت است [7] .

چندین کاربرد در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی RFID توسعه یافته و ثابت شده است که RFID یک تکنولوژی مطمئن برای تقویت و بهبود عملیات ساخت و مدیریت بهتر بر اموال و دارایی ها می باشد . یکی از این کاربردها پروژه آزمایشی تحت انجام توسط شرکت FIATECH می باشد . یک قرارداد پژوهشی بدون در نظر گرفتن اهداف مالی که بر روی گسترش تکنولوژی هایی در محدوده صنعت ساختمان جهت ردیابی سریع اموال ودارایی ها متمرکز شده است .

شرکت Zachry Construction Corporation در ایالت Texas یک پروژه ردیابی و محافظت از اموال و ماشین آلات را به کمک RFID به کار گرفته است . این پروژه مشتمل بر مدیریت سیستم ها به کمک سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری شرکت VeriChip’s HOUNDware بوده که بانصب برچسب های  فعال بر روی ابزارها و اموال و ارتباط دائمی آنها با نرم افزارهای مدیریتی فرایند دریافت و تحلیل اطلاعات صورت می گیرد [7] .

این سیستم وضعیت ورود و خروج ابزارها را سامان داده ، کنترل چندین جانبه انبارها را تامین نموده و برنامه ریزی خودکار جهت نگهداری این ابزارها را انجام می دهد ، به طوریکه شرکت هایی مانند Zachry به اموال خود کنترل دائم داشته و نتایج حاصل از کاربرد این تکنولوژی رابسیار مفید می دانند . اکنون شرایط به نحوی است که Zachry استفاده از دانش محافظت از ابزارها را جهت انبارداری صحیح یک نیاز میداند [7] . یک سخنگوی شرکت VeriChip می گوید که بطور متوسط متقاضیان آنها بودجه خود جهت خرید ابزار را 25% در سال پس از استفاده از RFID کاهش داده اند . حتی یک متقاضی بیان کرده است که در طول 12 ماه اولی که سیستم نرم افزاری HOUNDware را به کار گرفته است ، 92000  دلار کاهش در هزینه های مرتبط با تلفات ابزار و سرقت آنها نسبت به 12 ماه گذشته آن داشته اند [7] .

افزون بر این برخی پروژه های ساخت ، RFIDرا با سایر سیستم های مکان یابی مانند GPS ترکیب کرده اند. به این ترتیب برای مثال رانندگان جرثقیل ها می توانند به صورت الکترونیکی و با هدایت سیستم  های هوشمند قطعات مورد نیاز خود را بیابند (شکل 2) [8].

شکل 2 استفاده از RFID در جرثقیل ها جهت ردیابی مصالح

در برخی کارگاه ها با کمک این سیستم ها ، قطعات و محصولات را از بلند ترین نقطه ردیابی میکنند و به این طریق مسیر حرکت کالا را از تولید تا نصب ترسیم می نمایند . سپس به بررسی نقشه ترسیم شده و اصلاح آن جهت بالا بردن راندمان می پردازند .

6 - 2 - برآورد هزینه کارگران و ماشین آلات :

   تکنولوژی RFID  میتواند در زمینه  بررسی فعالیتهای کارگران و ماشین آلات در کارگاه مورد استفاده قرار گیرد و کنترل هزینه و زمان ان را به راحتی امکان پذیر نماید. کارگران بر حسب مهارت خود به دسته‌های مختلف همچون کارگر ساده، کارگر ماهر و ... تقسیم می‌شوند و مبنای دستمزد هر یک نیز با توجه به این تقسیم‌بندی متفاوت است. از طرفی اطلاعات راجع به مقدار و کیفیت کار هر کارگر به سختی جمع‌آوری می‌شود. هر کارگر یا خودرو برای ثبت فعالیت خود به یک برچسب RFID که قابلیت ذخیره و ارائه اطلاعات را دارا است نیاز دارد . در ابتدای هر روز هنگامیکه کارگران و ماشین آلات وارد کارگاه میشوند این برچسب توسط برچسب خوانی که در ورودی کارگاه نصب شده است شناسایی و لحظه ورود ثبت میشود . در همین ابتدا این امکان برای کارفرما فراهم میشود تا بتواند آماری از تعداد کارگران ، ماشین آلات و انواع آنها را که هر روز صبح وارد کارگاه میشوند داشته باشد. ناظر توسط سیستم مرکزی و یا یک برچسب خوان دستی که میتواند اطلاعات را از برچسب ها دریافت کند نوع و محل کار هر کارگر یا ماشین را در کارگاه همراه با مشخصات کامل او از قبیل نام ، مهارت ،سابقه ، ساعت کار و .... برای کارگران و نوع وسیله ، نام راننده ، ساعت کاری و هزینه هر ساعت کار برای ماشین آلات را مشخص کند . در این بین ، یک یا چند ناظر در ساعات کاری کارگاه می‌توانند با استفاده از مشخصات کارگران و نوع فعالیت‌آنها، منطقه‌بندی خاصی تعریف کنند که بر حسب مدت زمان لازم برای نظارت اولویت‌بندی شود و بدین شکل ناظر به همراه یک برچسب خوان وقت خود را تنظیم نماید و بهترین ترکیب از موقعیت / زمان ارائه شود. علاوه بر این با استفاده از برچسب‌های متصل شده به کارگران نوع فعالیت‌ آنها و میزان مهارتشان بدون اینکه ناظر از آنها سوال بپرسد در اختیار وی قرار می‌گیرد و نیز با به روز کردن اطلاعات برچسب (که می‌تواند بسیار کلی و اندک باشد) شرایط کاری هر کارگر در هنگام نزدیک شدن ناظر به موقعیت وی به دست می‌آید. با ذخیره کردن این اطلاعات بلافاصله یا در پایان روز در کامپیوتر می‌توان منطقه‌بندی روزهای قبل را اصلاح نمود و بدین شکل با توجه به بهره‌وری نیروی کار در هر منطقه، زمان نظارت ویژه آن منطقه را اختصاص داد و بدین شکل با علم به اینکه وجود ناظر باعث افزایش بازدهی می‌شود، وقت بیشتری را به منطقه‌هایی که در روزهای قبل بازدهی کمتری داشته و یا نوع کاری که نیاز به بازده بیشتری دارد، اختصاص داد [9] .

 اطلاعات در مورد نوع فعالیت ، مدت زمان و هزینه آن در پایان روز توسط کامپیوتر سیستم مرکزی جمع آوری میشود همچنین میتوان این اطلاعات را در برچسب های مخصوص هر کارگر ثبت نمود. برای اطمینان از درستی و صحت داده های ورودی استفاده از هر دو روش با هم توصیه می شود.

نوع کار و مدت زمان استفاده از هر ابزار یا ماشین مجهز به برچسب در پایان روز توسط کاربر آن ، درون برچسب ثبت میشود. تمام ماشین آلات و ابزارها از کوچک و بزرگ را میتوان مجهز به برچسب های RFID کرد [6] . با فراگیر شدن این روند، سعی شده تا بازدهی نیروی کار نیز با توجه به زمان حضور و میزان پیشرفت کار آنها محاسبه شود [12] .

6 - 3 - ردیابی موقعیت مصالح و ماشین آلات در کارگاه های ساختمانی :

   ردیابی اتوماتیک مصالح و ماشین آلات در پروزه های عمرانی توان بالقوه ای در هر دو زمینه اجرای بهتر پروزه ها و فراهم کردن استنتاج های آسان از شاخص های اجرای پروژه دارد.

جهت تعیین امکان پذیری این روش ، یک مدل ریاضی ساخته شده است که در آن حیطه فعالیت های کارگاه به صورت یک شبکه و مکان مصالح در محدوده این شبکه نشان داده شده اند . مکان مصالح و ماشین آلات در محدوده این شبکه بوسیله ترکیبات تقریبی که از روی محدوده های مجزا خوانده شده ، تعیین شده است .

بر طبق این روش ، توسط تکنولوژی RFID و ترکیب آن با GPS امکان پذیری تعیین 2 بعدی موقعیت مکانی مصالح و ماشین آلات در پروژه ها بررسی می شود. راه حل مورد نظر در این قسمت گسترش استفاده از تکنولوژی RFID جهت ردیابی دقیق جا به جایی و مکان مصالح و ماشین آلات در کارگاه های عمرانی است و اینکه بتوان بهترین مسیرها را از این طریق جهت جا به جایی مصالح و ماشین آلات در محوطه کارگاه پیاده کرد (شکل 3) [4] .

شکل 3 تصویری از مدل ریاضی ردیابی موقعیت مصالح با کمک RFID

7 -  محدودیتهای RFID در صنعت ساخت :

   عدم وجود یک استاندارد باعث شده که دستگاه تولید شده توسط یک کارخانه قابل استفاده با برچسب کارخانه دیگر نباشد . به علاوه فلز قیدی را برای عملکرد RFID بوسیله مسدود کردن و از بین بردن سیگنال‌ها ایجاد می‌کند. به همین جهت ممکن است خواندن یک برچسب از میان تیرهای متعدد فلزی میسر نباشد. همچنین این پتانسیل برای تداخل امواج از سایر سیستم‌های فرکانسی رادیویی وجود دارد. از طرف دیگر سیستم‌های RFID در محیط‌های بسته خوب کار می‌کنند اما در یک محیط باز عملکرد خوبی ندارند که این موضوع از مسایل مورد تردید در کاربرد این تکنولوژی درصنعت ساخت و ساز می باشد ، هرچند امروزه پیشرفت محسوس و روزافزون این تکنولوژی و عرضه شدن برچسب های هوشمند با قابلیت های متعدد ، بسیاری از محدودیت ها را مرتفع ساخته است [2] .

8 -  توصیه ها :

   محققین توصیه های زیر را در زمینهً استفاده از RFID  بیان کرده اند :

1 مالکان و پیمانکاران نیاز دارند که عملیات های موجود را با در نظر گرفتن کاربرد RFID به عنوان یک راه حل آزمایش نمایند .

2 مالکان و پیمانکاران نیاز دارند که در جایی که سایر تکنولوژی ها مورد استفاده است تحقیقات لازم را جهت استفاده از RFID به عمل آورند ( مانند بارکد ) و تعیین نمایند که با تمام محدودیت های ذاتی که RFID دارد منجر به نتایج بهتر خواهد شد یا خیر

3 مالکان می توانند نقش فعالی در پیاده سازی RFID در پروژه های ساخت داشته باشند زیرا پیمانکاران نمی خواهند با توجه به بودجه محدودی که دارند برهزینه های خود بیفزایند [3] .

9 - نتیجه‌گیری :

در این مقاله سعی شد تکنولوژی RFID معرفی و ضمن بیان کاربردهای مشابه از RFID در صنایع دیگر، قابلیت استفاده در مدیریت کارگاه و ماشین‌آلات ذکر شود. بسیاری از فعالیتهای ساخت نیاز به استفاده از انواع ماشین‌آلات و تجهیزات دارند. در چنین شرایطی ایجاد حداکثر بازدهی مهمترین مسئله است. با تشریح مشکلات مدیریت کارگاه درک می‌شود که این عمل وابستگی زیادی به کسب داده‌های دقیق و واقعی دارد . با ذکر مثالهایی مربوط به  کارگاه های ساختمانی و عوامل درگیر با آن، سعی شد پیچیدگی مدیریت در پروژه های عمرانی نشان داده شود.

با توجه به این شرایط، نیاز به رویکردی که بتوان موقعیت ماشین‌آلات ، تجهیزات ومصالح و زمانهای فعالیت ماشین‌آلات را به طور دقیق بدست آورد به سهولت قابل درک است. از این رو در این مقاله مثالهایی مربوط به مشکلات موجود و روشهای حل انها توسط تکنولوژی RFID بیان شد. اینگونه به نظر می‌رسد که RFID می‌تواند راه‌حل امیدبخشی در مدیریت ماشین‌آلات و تجهیزات باشد.

در تحقیقات آتی سعی خواهد شد رویکردهای معرفی شده به صورت مطالعه موردی در کشور امتحان شود تا نقاط ضعف و قوت آن بیش از پیش نمایان شود. همچنین سعی می‌شود با استفاده از داده‌های کسب شده جهت محاسبه بازدهی و میزان استهلاک ماشین‌آلات نیز پرداخته شود.

10 مراجع :

[1] Edward J. Jaselskis, Tarek El-Misalami (2003),

Implementing Radio Frequency Identification in the Construction Process, ASCE, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 129, No. 6

[2] ERABUILD ; Review of the Current State of RFID Technology , Its Use and Potential Future Use in Construction ;Final Report; December 2006

[3] Robert Wing (2006),RFID APPLICATIONS IN CONSTRUCTION AND FACILITIES MANAGEMENT,  Journal of IT in construction, Vol. 11, pg. 711

[4] Jongchul Song; Carl T. Haas; Carlos H. Caldas (2006),  Tracking the Location of Materials on Construction Job Sites, ASCE, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 132, No. 9

[5] Jaselskis and et al (1995), Radio-Frequency Identification Applications in Construction Industry, ASCE, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 121, No. 2

[6] Su-Won Yoon; Sangyoon Chin; Yea-Sang Kim; Soon-Wook Kwon (2006) , An Application Model of RFID Technology on

Progress Measurement and Management of Construction Works , ISARC2006

[7] RFID and the construction industry

What you need to know ;Contractors Magazine

[8] R. Sacks; R. Navon; I. Brodetskaia; and A. Shapira ; Feasibility of Automated Monitoring of Lifting Equipmentin Support of Project Control ; JOURNAL OF CONSTRUCTION ENGINEERING AND MANAGEMENT © ASCE / MAY 2005

[9] Parvareshkaran , Ebrahim ; Increase Labor Productivity Utilizing RFID

[10]  Halpin, D. (2005). Construction management., 3rd edition., Wiley, New York.

[11] Atkin, B., and Leiringer, R. (2006). "RFID applications on construction and facilities management." September 2006 at http://www,itcon.org/2006/50/

[12] Sacks, R., Navon, R., and Goldschmidt, E. (2003). "Building project model support for automated labor monitoring." J. Comput. Civ. Eng., 17(1), 19-27.

[13] Forger, G. (1991). "40 ways to evaluate an automatic ID vendor." Modern Mater. Handling, 46(10), 46-47.

[14] Lu, M., Chen, W., Shen, X., Lam, H., and Liu, J. (2007). "Positioning and tracking construction vehicles in highly dense urban areas and building construction sites." Automation in Construction., 16, 647-656.

نظرات 17 + ارسال نظر
زاهدی پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1387 ساعت 14:32

با سلام.
من به دنبال مطالبی پیرامون RFID هستم
در صورت امکان مقاله تان را برایم mail کنید. با تشکر

جواد سردرود شنبه 15 تیر 1387 ساعت 13:06

با سلام.
من به دنبال مطالبی پیرامون RFID هستم
در صورت امکان مقاله تان را برایم mail کنید. با تشکر

شهره یزدان پناه سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 18:59

با سلام
در صورت امکان مقاله کاربرد تکنولوژی RFID
در مدیریت کارامد ماشین الات ساختمانی برام email
بزنین

سید مجتبی میرجعفری دوشنبه 24 تیر 1387 ساعت 12:47

با سلام
لطفا اصل مقاله را برای من ارسال فرمائید .

رضا چهارشنبه 16 مرداد 1387 ساعت 18:28

سلام

در صورت امکان درخواست متن کامل مقاله کاربرد RFID در مدیریت ماشین آلات ساختمانی را داشتم.

پیشاپیش از لطف شما کمال تشکر را دارم.

علی حسین زاده دوشنبه 8 مهر 1387 ساعت 09:28

در صورت امکان اصل مقاله کاربرد RFID را برایم ارسال کنید .

با تشکر

مهران سه‌شنبه 4 فروردین 1388 ساعت 01:07

سلام. من بی نهایت و خیلی زود نیاز به این مقاله دارم. خیلی ممنون میشم اصل این مقاله را برای من ارسال نمایید.
واقعا ممنونم.

امیر محمدی شنبه 29 فروردین 1388 ساعت 09:57

در صورت امکان مقاله را برایم ایمیل کنید

لیدا ح دوشنبه 31 فروردین 1388 ساعت 10:19

با عرض سلام اگه میشه اصل مقاله را برایم ارسال کنید.

محمد جمعه 15 خرداد 1388 ساعت 18:48

سلام.باید خیلی جالب باشه

علی یکشنبه 25 مرداد 1388 ساعت 14:45 http://ranjvarali@yahoo.com

سلام جالب است برام ایمیل کنید لطفا

ژیلا ر یکشنبه 25 مرداد 1388 ساعت 19:06

با سلام
من مشغول مطالعه و تحقیق راجع به چگونگی کار rfidدر قسمتهای مختلف هستم.
با تشکر

مهدی سه‌شنبه 3 آذر 1388 ساعت 11:19

سلام
پایان نامه من موضوعش در ارتباط با همین موضوع هست در صورت امکان برایم ایمیل کنید.
به نظر شما چطور موضوعیه؟

نوید پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 13:37

با سلام
من مشغول مطالعه و تحقیق راجع به مدیریت ماشین آلات ساختمانی هستم.
لطفا اگه میشه اصل این مقاله و مقالات مربوط به این موضوع را برایم ارسال کنید.
با تشکر.

محسن جمعه 19 اردیبهشت 1393 ساعت 19:07

با سلام
در صورت امکان لطف کنید اصل مقاله را برای من بفرستید.

مریم اسکندری چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 15:41

با سلام
اگر امکانش هست مطالبی مربوط به کاربرد RFID در ساختمان هوشمند را برای من ارسال کنید
سپاسگزار

فرزانه پنج‌شنبه 28 آبان 1394 ساعت 19:41

با سلام
لطفا اگر امکانش هست
مقاله کاربرد تکنولوژی RFID در مدیریت کارآمد ماشین آلات ساختمانی
را برای من ارسال کنید.
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد