فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

گیرنده GPS فضایی ایرانی ساخته شد

پژوهشگران شرکت صنایع الکترونیک ‌ایران موفق به طراحی، ساخت و تست گیرنده GPS فضایی برای موقعیت‌یابی در مدارهای لئو (LEO) شدند.

به گزارش ایسنا، گیرنده‌های تجاری موقعیت‌یاب جهانی GPS به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قادر به تعیین موقعیت خود در شرایط حرکت روی زمین با سرعت، شتاب و نحوه حرکت متعارف باشند.

در شرایط غیر متعارف و برای کاربردهای خاص با دینامیک خارج از رنج متعارف تجاری، گیرنده‌های معمول قادر به موقعیت یابی نیستند. نوع حرکت گیرنده مشخصات و پارامترهای آن، نحوه پیاده‌سازی الگورتیم‌های بخش باند پایه را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر ساختار حلقه‌های داخلی بخش‌های اصلی باند پایه گیرنده، Tracking و Acquistion، بسیار متاثر از دینامیک گیرنده است.

در این پروژه برای طراحی یک گیرنده GPS برای کارکرد در شرایط مداری میکرو ماهواره، با تکیه بر دانش و اطلاعات در اختیار از یک گیرنده کامل GPS (گیرنده GPS تجاری طراحی شده شرکت کاوشکام آسیا) دو کار عمده به موازات هم انجام شد.

در بخش اول ملاحظاتی و تغییرات لازم به روی ساختار حلقه‌های داخلی اعمال و Threshold‌های آ‌نها به درستی تعریف شد.

به گفته مجریان طرح، شناخت درست عملکرد سیستم فعلی، شناخت کامل نیازهای جدید بر اساس دینامیک گیرنده و مدل کردن آنها، انجام شبیه‌سازی در مراحل مختلف و درنهایت پیاده‌سازی و آزمایش‌های نهایی به روی گیرنده در این مرحله صورت گرفت. تغییرات مورد نیاز هم در بخش‌های نرم افزار و هم در بخش‌های سخت افزاری باند پایه گیرنده GPS انجام شد و حتی در بسیاری از قسمت‌ها طراحی دوباره صورت گرفت.

بخش دوم،‌ طراحی سخت افزار کامل برد گیرنده Space GPS بود که توانایی دریافت سیگنال ماهواره‌های GPS را از یک ورودی داشته باشد و اطلاعات خروجی شامل موقعیت سرت و زمان دقیق را به روی پورت سریال با سرعت مشخص قرار دهد.

گیرنده طراحی شده شامل سه بخش اصلی، رادیویی (RF)، باند پایه (Baseband) و تغذیه است. در کنار طراحی یک گیرنده GPS برای کارکرد در شرایط دینامیکی خاص میکرو ماهواره، شرایط محیطی نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت؛ بنابراین نتیجه این بررسی سبب شد تا از ابتدا طراحی گیرنده GPS به گونه‌ای صورت گیرد که ملاحظات فضایی نیز در آن لحاظ شود.

انتخاب قطعات به گونه‌ای صورت گرفت که علاوه بر کارایی کامل در بخش مداری ملاحظات محیطی هدف را نیز برآورده سازد.

همچنین گیرنده با این ملاحظات توانست تست‌های عملکردی، محیطی و تشعشی تعریف شده برای کاربردی درمدار لئو را به درستی پشت سر بگذارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدصادق دوشنبه 23 اسفند 1389 ساعت 00:01 http://www.maghalat-elmi.blogfa.com

سلام محمد جان خوبی
وبلاگ قشنگی داری

اگه به ما افتخار بدی یه سری هم به ما بزنی

راستی با تبادل لینک موافقی؟

منتظرم
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد