فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

استفاده از GPS تلفن همراه در کنترل ترافیک

نین نیوز: محققان دانشگاه کالیفرنیا و شرکت نوکیا در حال تست پروژه اى هستند که طى آن شهروندان را از ترافیک بزرگراه ها مطلع ساخته و آنها را لحظه به لحظه در جریان شرایط جاده ها قرار دهند.محققان کارایى استفاده از تلفن هاى همراه مجهز به GPS را جهت کنترل وضعیت ترافیک، با حفظ حریم خصوصى کاربران، مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش، یکصد خودرو در یکى از بزرگراه هاى بین ایالتى آمریکا در مسیرى حدود ده مایل، به مدت 7 ساعت تردد کردند.

هر خودرو مجهز به یک گوشى موبایل نوکیا N95 به همراه نرم افزارى است که در فواصل زمانى مشخص، سرعت خودرو مربوطه را از طریق GPS به سرورهایى که از این طریق روند ترافیک را محاسبه و پیش بینى مى کنند، ارسال مى نماید.
اطلاعات فوق براى استفاده کاربران بر روى شبکه اینترنت نیز قابل رویت است. وجود یک سیستم ردیابى مستقل، به مرکز دریافت پیام ها اجازه مى دهد که موقعیت هر خودرو را ارزیابى نموده و از امنیت رانندگان نیز اطلاع حاصل نماید. با استفاده از اطلاعات ارسالى از GPS ها مى توان سرعت آتى و زمان تردد خودروها را پیش بینى نمود و در نتیجه وضعیت واقعى ترافیک را کاملا تحت کنترل داشت. در حال حاضر وضعیت ترافیک با استفاده از حسگرهاى موجود در خیابان ها، رادارها و دوربین هاى کنارجاده ها کنترل مى گردد. یکى از مشکلات این روش، بالا بودن هزینه نصب و نگهدارى سیستم ها و تجهیزات مربوطه است که سبب محدودیت مناطق تحت پوشش آنها گردیده است. بنا به اظهارات یکى از مدیران پروژه مذکور، دسترسى به شبکه گسترده اى از تلفن هاى همراه در مسیر جاده ها، بدون شک منجر به کاهش هزینه هاى آژانس هاى حمل و نقل جهت دستیابى به اطلاعات ترافیکى خواهد شد. به علاوه این روش به رانندگان اجازه مى دهد که به آسانى با استفاده از تلفن هاى همراه بتوانند مسیر خود را با اطمینان کامل انتخاب نمایند.

بر طبق اظهارات محققان، سیستم هاى مبتنى بر GPS قادرند تنها با اختلاف چند متر، محل دقیق خودرو را شناسایى نموده و سرعت آن را نیز محاسبه نمایند. افزودن گوشى هاى تلفن همراه مجهز به GPS به سیستم کنترل ترافیک نه تنها به تهیه اطلاعات ترافیکى در مسیرها و معابر شهرى کمک مى کند، بلکه در مورد هشدار خطرات جاده اى و احتمال کاهش تصادفات نیز بسیار موثرخواهد بود.چنین سیستم هایى به طرق مختلف قادر به جمع آورى اطلاعات مى باشند که از آن میان مى توان به سنجش قدرت سیگنال هاى ارسالى، اشاره نمود؛هر چند براى اولین بار است که در چنین مقیاس وسیعى از گوشى هاى هاى موبایل مجهز به ،GPS جهت تامین اطلاعات ترافیکى با در نظر گرفتن فاکتورهایى چون هزینه پهناى باند و تامین امنیت حریم خصوصى کاربران، استفاده مى شود. محققان معتقدند هر چند کاربران گوشى ها قادرند اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت خود را هر سه ثانیه یک بار ارسال نمایند، اما در حالت کلى یک  سیستم کنترل ترافیک کارا و استاندارد نباید نیاز به ارسال چنین حجم اطلاعاتى را که در اختیار داشتن پهناى باند عظیمى را نیز طلب مى کند، دارا باشد.

استفاده از چنین سیستم قدرتمندى سئوالات بسیارى را در زمینه به مخاطره انداختن حریم خصوصى کاربران مطرح مى کند، در حال حاضر نیز محققان بیش از هر چیز تلاش خود را بر دستیابى به مکانیزم حفظ امنیت خصوصى کاربران، متمرکز نموده اند.
لازم به ذکر است که بر طبق آمار اعلام شده توسط انستیتوى حمل و نقل تگزاس، تنها در کشور آمریکا، ترافیک سنگین سبب به هدر رفتن 4,2 میلیارد ساعت وقت شهروندان و 2,9 میلیارد گالن، سوخت مى شود که در مجموع هزینه اى معادل 78 میلیارد دلار خسارت را در بر خواهد داشت. تا کنون تاریخ خاصى براى راه اندازى این پروژه به صورت عمومى اعلام نگردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد