فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

راه‌اندازی دیتاماتریس و برچسب رهگیری کالا

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران از "دیتاماتریس" و "برچسب رهگیری" به عنوان دو طرح جدید این مرکز در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده، جلوگیری از قاچاق کالا و ورود کالای با کیفیت به کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد غلامزاده امروز در نشستی خبری با اعلام جزئیات نخستین طرح جدید ایران کد که دیتاماتریس نام دارد، گفت: براساس این طرح، اطلاعات و کاتالوگ‌ الکترونیکی، صحیح و استاندارد هر کالایی که در کشور وجود دارد، از طریق تلفن همراه هر فرد قابل دریافت و مشاهده خواهد بود.

وی افزود: برای استفاده از این طرح، شخص می‌تواند نرم افزار مخصوص دیتاماتریس را به صورت رایگان دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب کند و هنگامی که به بسته‌بندی کالایی در هر مکان مانند فروشگاه، منزل و سطح شهر دسترسی داشت، از طریق دوربین تلفن همراه از شکل ویژه دیتاماتریس عکس بگیرد. در این زمان نرم افزار به طور خودکار با اتصال به اینترنت از طریق GPRS بلافاصله کاتالوگ الکترونیکی کالای مورد درخواست را روی گوشی موبایل نمایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: در واقع نشانی اینترنتی کاتالوگ کالا در سایت ایران کد و در قالب دیتاماتریس ذخیره و بر روی بسته‌بندی کالا چاپ و نصب می‌شود.

او ادامه داد: مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات از این پس هنگام تحویل شماره ملی کالا و بارکد ایران کد به مشمولان، از آنها خواهد خواست دیتاماتریس را نیز بر روی بسته‌بندی کالاهای خود درج کنند.

غلامزاده تصریح کرد: این طرح چون باعث تسریع قابل توجهی در اطلاع رسانی تجاری می‌شود، به طور همزمان به تولیدکننده و مصرف کننده کمک می‌کند. از یک سو باعث معرفی کالای تولیدکننده در سطح ملی و جهانی و ممکن شدن دسترسی آسان، سریع و بی‌هزینه مشتری به اطلاعات کالا می‌شود و از سوی دیگر مردم و مصرف کنندگان را قادر می‌سازد اطلاعات درست کالایی را که متقاضی آن هستند، سریع و صحیح دریافت کنند و تنها به نقل قول‌های تولیدکننده یا وارد کننده برای کیفیت یا منشاء کالا متکی نباشند.

وی افزود: این امر جلوی بسیاری از معضلات فعلی که مردم در بازار با آن مواجهند را گرفته و از تقلب جلوگیری می‌کند. مثلا اکنون امکان تشخیص کالای اصل از بدل در برخی کالاها چون لوازم خانگی برای مصرف کننده عادی تقریبا غیر ممکن است، آنان مجبورند به حرف فروشنده اعتماد کنند، اما با استفاده از دیتا ماتریس می‌توان فهمید کالای متقاضی اصل است یا بدل، ساخت کجاست چه مشخصاتی دارد، آیا استاندارد است؟ آیا حلال است؟ آیا سال ساخت آن جدید است؟ آیا از مبادی قانونی وارد کشور شده و فروخته می‌شود و دارای گارنتی بوده و برای خریدار دردسر ایجاد نمی‌کند؟

وی خاطرنشان کرد: دیتا ماتریس به عنوان یک فناوری نوین، اطلاعات تجاری که هم اکنون به سرعت در دنیا رواج یافته را در اختیار مصرف کننده قرار داده و به زودی جزو لاینفک بسته‌بندی کالاها خواهد شد. این طرح به مصرف کننده ایرانی کمک می‌کند بهترین و با کیفیت‌ترین کالا را خریداری کرده و همچنین موجب شفافیت عرضه کالا در بازار می‌شود.

به گفته وی این فن‌آوری هم‌اکنون تنها در آمریکا، ژاپن و چند کشور اروپایی اجرایی شده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران همچنین از راه‌اندازی طرح برچسب رهگیری برای کالاهای تجاری کشور با همکاری سازمان توسعه تجارت در آینده نزدیک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ورود کالای با کیفیت به بازار خبر داد.

غلامزاده در تشریح این طرح افزود: براساس این طرح بر روی بسته‌بندی یا جعبه کلیه کالاهای تجاری کشور یک کدرهگیری کالا به صورت شماره سریال رمز درج می‌شود که با استفاده از آن به راحتی می‌توان مسیر و چگونگی ورود کالا به کشور و منشا آن را شناسایی کرد.

وی اظهار کرد: مسوول یا مرجع رهگیری کننده کالا، با وارد کردن این شماره سریال رمز در سایت پشتیبانی که برای آن پیش‌بینی شده است، می‌تواند مشاهده کند که این کالا توسط چه کسی وارد کشور شده و آیا ورود آن قانونی است یا خیر.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب گام مهمی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و همچنین کنترل کیفیت آن در کشور برداشته می‌شود و شناسایی کالاهای قاچاق از غیر قاچاق در بازار، انبار یا هر کجای دیگر با کمترین هزینه و نیرو در سریعترین زمان ممکن انجام می‌شود.

غلامزاده گفت: این شماره سریال رمز قابل جعل یا باز تولید نیست، چرا که هر شماره سریال فقط متعلق به یک عدد کالای خاص بود و برای کالای مشابه کاربرد ندارد.

وی افزود: براساس ضوابط قانونی که توسط سازمان توسعه تجارت و در چارچوب سیاست مدیریت واردات کالای با کیفیت به زودی ابلاغ می‌شود، همه وارد کنندگان کالا به کشور ‌باید کالاهای خود را با درج این کدرهگیری، برروی بسته بندی به کشور وارد کنند. این بدان معنی است که وارد کننده قبل از ورود کالا، شماره سریال رمز را دریافت کرده و با هماهنگی‌ تولید کننده خارجی آن را بر روی بسته‌بندی کالا درج کند و کالا با این شماره سریال‌ها وارد کشور شود.

وی تصریح کرد: در واقع سیستم بازرگانی کشور به این سود می‌رود که وارد کنندگان کالا به کشور استانداردهای اطلاعاتی ملی را پذیرفته و رعایت کنند، چرا که این استانداردها شفافیت زایی کرده و اجرای طرح رهگیری، تفکیک کالاهای قاچاق از غیر قاچاق امکان پذیر می‌شود.

وی با اشاره به لزوم همکاری‌ بیشتر سازمان‌های دخیل در امر واردات کالا برای ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی، اظهار کرد: هم اکنون هر یک از سازمان‌های دخیل در امر واردات کالا مانند گمرک یا سازمان توسعه تجارت، اطلاعات کالا را به صورت انفرادی و جزیره‌ای دریافت کرده و در اختیار دارند، اما این اطلاعات حیاتی که باعث هماهنگی و وحدت رویه تجار، جلوگیری از جرائم و ایجاد مزایای متعدد می‌شود، در سطح ملی به اشتراک گذاشته نمی‌شود. در واقع ما نیازمند ایجاد یک شبکه جامع اطلاعات تجاری در کشور هستیم و ایران کد در این راستا تلاش می‌کند.

غلامزاده خاطرنشان کرد: طرح کدرهیگری کالا نیز تلاشی در این زمینه است که باید از سوی سایر دست اندکاران با جدیت بیشتری دنبال شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: این طرح از سه ماه دیگر عملیاتی در گروه ملزومات خانگی و به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

در وب سایت‌های زیر می‌توان به صورت رایگان نرم‌افزار رمزگشای بارکد دیتاماتریس را متناسب با گوشی انتخاب و بر روی گوشی نصب کرد.

Reader.kaywa.com/register/1

Mobilecodes.nokia.com/scan.htm

www.upcode.fi/mobile/pc_download.asp

get.beetagg.com/Default.aspx

get.neoreader.com/go

www.shotcode.com/download#download

www.quickmark.com.tw/en/basic/download.asp

/www.zxing.org/w

www.jaxo-systems.com/download/index.php

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد