فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

بوکد، جایگزین جدید بارکد معرفی شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محققان آمریکایی جایگزینی برای نقوش خطی بارکد پیدا کرده‌اند که قابلیت نگهداری صد برابر اطلاعات را دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، "بوکد"  یک دایره با شعاع 3 میلی‌متر است و اطلاعات آن‌ با دوربین‌های موبایل نیز قابل بازخوانی است و می‌تواند برای ذخیره اطلاعات مربوط به ارزش غذایی مواد خوراکی و یا ابزار بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار گیرند.

بوکدها از یک LED، یک لایه فیلتر مانند و یک لنز تشکیل می‌شوند. اطلاعات هر بوکد از طریق نوری که از لنز می‌گذرد و با توجه به کنتراست حاصل از رویت نور در زوایای مختلف بازخوانی می‌شود. به این ترتیب هر کنتراستی نشان دهنده یک نوع داده و ترکیب این داده‌ها نشان دهنده یک سری اطلاعات مورد نیاز است.

محققانی که بر روی ساخت بوکدها کار می‌کنند معتقدند که کوچک بودن و قابلیت بارخوانی آن‌ها از فواصل دور از زوایای مختلف از حمله مزایای این سیستم جدید است. دکتر موهان اضافه می‌کند که قابلیت بازخوانی بوکدها از 4 متری و در شرایط بهینه تا 20 متر باعث می‌شود که این ابزار در کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

یکی دیگر قابلیت‌هایی که دکتر موهان از آن سخن می‌گوید، توانایی شناسایی هر بوکد در عکس‌هایی است که از یک مجموعه گرفته می‌شود. برای مثال مشتریان در یک فروشگاه می‌توانند با گرفتن یک عکس ساده از یک قفسه اجناس اطلاعات تمام آن‌ها را همزمان مشاهده کنند و یا در یک کتابخانه، دیگر نیازی به جستجو یک قفسه بزرگ نیست و تنها با عکس برداری از قفسه می‌توان کتاب مورد نظر را پیدا کرد.

در انیمشین‌ها و تصاویر کامپیوتر معمولاً حرکت سه بعدی اجسام واقعی نظیر بدن انسان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و دکتر موهان که رهبری تیم MIT را نیز بر عهده دارد می‌گوید که قابلیت بازخوانی بوکد از زوایای مختلف می‌تواند در صنعت ساخت بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های انیمشینی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی این ابزار می‌تواند ایده جالبی برای سرویس خیابان گوگل داشته باشد. در حال حاضر تصاویر خیابان‌ها در این سرویس گوگل توسط دوربین‌های 360 درجه‌ای که بر روی ماشین‌های Street View نصب شده‌اند گرفته می‌شود. دکتر موهان می‌گوید که برای مثال صاحبان مغازه‌ها یا رستوران‌ها می‌توانند با قرار دادن یک بوکد بر روی شیشه لیستی از اجناس یا منوی غذاهای خود را به راحتی به کاربران عرضه کنند.

در حال حاضر هزینه ساخت هر بوکد 5 دلار است چرا که نیاز به یک لنز و LED‌ مجزا برای هر تگ است البته محققان MIT معتقدند که با تحول‌هایی که در زمینه این فن‌آوری حاصل می‌شود می‌توان هزینه ساخت و استفاده از آن را در آینده کاهش داد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد