فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تنها کتابخانه تمام مکانیزه تهران در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ‏

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبری فارس «توانا» در غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، یک مجموعه شامل چند وسیله ی مرتبط با یکدیگر به چشم می خورد که در نگاه اول، ارتباط این دستگاه با موضوع رسانه های دیجیتال خیلی ملموس نبود.
این مجموعه شامل اجزایی، در ظاهر شبیه به یک گیت (درگاه) ورودی ، یک کمد کوتاه و یک دستگاه
ATM بانکی به همراه یک صفحه نمایش است. اما با خواندن بنر توضیحی قرار داده شده در کنار این مجموعه، متوجه شدیم این تجهیزات در کنار هم، یک کتابخانه مکانیزه به روش RFID (شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی) تشکیل می دهند . در یک کتابخانه تمام مکانیزه، با استفاده از تکنولوژی RFID
(شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی) بدون حضور کتابدار و یک شخص حقیقی، کتاب ها توسط اعضای کتابخانه به امانت گرفته و به کتاب خانه بازگردانده می شوند.
اجزای تشکیل دهنده این کتابخانه را یک دستگاه ثبت امانت (برای ثبت کتاب به امانت گرفته شده) یک دستگاه تحویل کتاب (برای دریافت کتاب بازگردانده شده به کتابخانه) و یک گیت عبور برای چک و کنترل کردن کتاب های وارد و خارج شده ی کتابخانه است.
در کتابخانه مکانیزه با روش
RFID، برای هر یک از اعضای کتابخانه و کتاب ها یک کارت الکترونیک تعریف می شود که کارت کتاب ها در پشت جلد کتاب ها نصب و کارت اعضا نیز به اعضا تحویل داده می شود. بنابراین گزارش، کاربر برای به امانت گرفتن یک کتاب، ابتدا کارت خود را بر روی قسمت سنسور دستگاه "ثبت امانت " قرار می دهد تا دستگاه هویت کاربر را شناسایی کند.
سپس کتاب مورد نظر را بر روی سنسور دستگاه قرار می دهد و به این وسیله به امانت برده شدن کتاب توسط کاربر مورد نظردر نرم افزار مربوطه و در پرونده کاربر ثبت می شود و سپس کاربر با عبور از گیت از کتابخانه خارج می شود.

همچنین برای بازگردادن، کاربر کتاب را در دستگاه "دریافت کتاب " قرار می دهد و این دستگاه با خواندن کارت الکترونیکی پشت جلد کتاب، برای تایید مطابقت کتاب برداشته شده با کتاب برگردانده شده به نرم افزار مربوطه مراجعه می کند، و در صورت تایید، ضمن حذف نام کتاب از پرونده کاربر، یک قبض تحویل نیز برای کاربر صادر می کند.
چنانچه کتاب در امانت شخص باشد می تواند با عبور از گیت، از کتابخانه خارج شود و در غیر این صورت هنگام عبور از گیت، خروج کتاب غیرمجاز تشخیص داده می شود و آژیر به صدا در می آید.

به نقل از: توانا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد