فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تکنولوژی RFID در سال های آینده درخشان تر جلوه می کند

در این مقاله  سعی داریم سه تا از بزرگترین شرکت هایی که در زمینه RFID فعالیت می کنند و به عنوان رهبران تکنولوژی رادیو فرکانسی  RFID(Radio Frequency IDentification) در جهان شناخته  می شوند را بررسی کنیم. شرکت ژاپنی Suica Card و شرکت Oyster Card که در لندن فعالیت می کند و همچنین شرکت  Octopus Card فعال در هنگ کنگ، سه شرکت  مورد نظر ما هستند.  در این میان و از بین این سه نیز شرکت Oyster card پیشگام است. گر چه محصولات  این شرکت فقط برای سیستم حمل و نقل عمومی شهر لندن  استفاده می شود اما به تنهایی یکی از بزرگترین مسیر های بازار چیپ های RFID را پیش گرفته است.

در هر دوی این کشور ها ، کارت ها  ( و دیگر وسایل سخت افزاری همچون : ساعت ها و تلفن ها) می توانند برای خرید از برخی از فروشگاه هایی که از قبل مشخص شده است انتخاب شود. این موضوع بیشتر در هنگ کنگ قابل مشاهده است. در هنگ کنگ اختاپوس کارت ها  Octopus Card در بیش از 1000 مرکز تجاری  قابل استفاده هستند. علاوه بر این در هنگ کنگ کارت ها می توانند به عنوان یک وسیله سخت افزاری  که اجازه  دسترسی و وردو به برخی از مکان ها را می دهد، نظیر: ساختمان ها، آپارتمان ها، مدارس و.. استفاده شوند. هنگ کنگ یکی دیگر از پیشرو یان استفاده از کارت های هوشمند است. اما واقعا ردیابی هایی که توسط تکنولوژیRFID انجام می شود، روی هم رفته چه میزان ارزش دارد؟

یک گزارش گیری در ماه گذشته توسط گروه تحقیقاتی VDC انجام شده است و میزان تقاضای  جهانی RFID را مورد جستجو و بررسی قرار داده است. با وجود شرایط اقتصادی فعلی و مشکلا تی که در رابطه با تکمیل کردن پروژه های RFID وجود دارد ، گروه تحقیقاتی  VDC معتقد است که بازار کارت هوشمند و تکنولوژی RFID آینده روشن و درخور توجهی دارد. برطبق نتایج تحقیقاتی گروه VDC  سود حاصل از کارت های هوشمند و تکنولوژی رادیو فرکانسی در جهان ، نزدیک به 700میلیون دلار امریکا  در سال 2008 بوده است و پیش بینی می شود که  تا سال 2013 هر سال 26% رشد داشته باشد.

جالب ترین چیز در این گزارش این است که چندین زمینه در مورد کاربرد RFID به رشدی متفاوت و فوق العاده دارند و در فاصله زمانی کمتری به میزان فروش مورد نظر می رسد. VDC  اشاره می کند پرداخت از طریق کارت های بدون تماس (contactless) و بلیت های الکترونیکی نمونه های بارز این کاربرد ها هستند که رشد زیادی دارند. هر دوی این نمونه کاربرد ها که ذکر گردید ، پیش از این توسط اختاپوس کارت ها ( ( Octopus Carrd ها در هنگ کنگ بطور برجسته مورد استفاده واقع شده بودند.

 انتظار می رود در یک صفحه خواندنی/نوشتنی وب ما در مورد کارت های هوشمند RFID  و کاربرد آن در بلیت الکترونیکی های مربوط به حمل و نقل ، بحث کنیم.

فقط کافی است نگاهی به کشور ها در سر تا سر جهان بیاندازیم که از اختاپوس کارت ها  (Octopus Card)های هوشمند بدین منظور استفاده می کنند. در برداشت و تصور ما استفاده از  کارت های هوشمند برای محدوده وسیعی از موارد نظیر: خرید، مجوز ورود به ساختمان ، تجارت الکترونیکی در یک حوزه ، آن هم حوزه شناسایی با استفاده از کارت هوشمند قرار می گیرد.

تکنولوژی RFID در حال حاضر  در دنیا در حال شکل گرفتن است . گرچه آسیا به طور واضح یکی از پیشگامان این عرصه بوده است ،اما چیزی که مردم  مشتاقانه منتظر آن هستند کاربرد های تحت وب کارت هوشمند و RFID است .

کارت هوشمند های ژاپنی که محصول Suica Card هستند ، این نوع استفاده از کارت های هوشمند(استفاده از تکنولوژی RFID  و کارت هوشمند مبتنی بر وب جهانی )  را با پوستر های تبلیغاتی  شروع کرده اند.  اما  این کافی نیست و جهان چشم انتظار مواردی دیگر است .

نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود جمعه 16 بهمن 1388 ساعت 21:58

با تشکر از زحمات بی دریغ شما خیلی دوست دارم پروژمو از همین سایت تکمیل کردم
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد