فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

ابداع سیستم "بارکد خوان" برایDNA

محققان موسسه آی بی ام در تلاشند ابزار و فناوری "بارکد خوانی" را برای خواندن توالی DNA افراد مختلف ارائه دهند که می تواند فرایند خواندن توالی ژنتیکی را تسریع کرده و به شخصی سازی پزشکی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ترانزیستورهای دی ان ای  یا "بارکد خوان دی ان ای" نام پروژه ای در موسسه IBM است که با هدف توسعه شخصی سازی پزشکی و به منظور ساده کردن خواندن توالی دی ان ای افراد در حال تکمیل است. این فناوری هنوز تکمیل نشده است اما IBM به اندازه ای از تواناییهای آن آگاه است که قصد دارد آن را در همین مرحله با جهان تقسیم کرده و هرچه سریعتر با کمک محققان آن را به اتمام برساند.

ترانزیستورهای DNA که در واقع سیستم خواندن بارکد ژنها به شمار می روند ترکیبی از فناوری و تجهیزات است که از حفره ای سه نانومتری در یک میکروتراشه سیلیکونی تشکیل شده است. حسگری کوچک می تواند با قرار گرفتن بر روی این حفره DNA را خوانده و ساختار و توالی آن را آشکار کند. 

مشکلی که دانشمندان با آن دست به گریبانند کنترل حرکت رشته های DNA در میان نانو حفره است زیرا یک مولکول DNA باید به اندازه ای در حفره باقی بماند تا حسگر بتواند توالی آن را به دقت بررسی کند. با گردش ولتاژ بر روی قطبهای ترانزیستور DNA، محققان قصد دارند DNA را با سرعتی ثابت و برابر یک نوکلئوتید بر واحد زمان بر روی نانو حفره حرکت دهند.

محققان این موسسه در حال حاضر در حال مطالعه بر روی ساختارهای مختلف نانو حفره هستند و در عین حال نانو ساختارهای مختلفی را برای حرکت دادن ثابت و آرام رشته های دی ان ای مورد بررسی قرار می دهند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، گوستاو سولوویتزکی از محققان این پروژه در IBM معتقد است فناوریهایی که بتواند خواندن DNA را سریع، ارزان و در دسترس سازد توانایی این را خواهد داشت که تحقیقات بیوپزشکی را متحول ساخته و آن را به سوی شخصی سازی پزشکی هدایت کند.

به این شکل کیفیت درمانهای پزشکی به واسطه شناسایی خصوصیات زیستی بیماران بهبود پیدا کرده و میزان خطری که در کمین بیماران حساس به دارو نشسته است تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد