فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

ابداع سیستمى 10 برابر کوچک‌تر از برچسب بارکد

محققان MIT سیستم جدیدى را براى کدهاى دیجیتالى توسعه داده‌اند که 10 برابر کوچک‌تر از بارکدهاى کنونى است.
به نظر مى‌رسد به زودى بارکدهاى قدیمى به دست فراموشى سپرده شوند. بارکدها ترکیبى از اعداد و خطوط سیاه و سفیدى هستند که پشت تمام محصولات دیده مى‌شوند.

اکنون محققان آمریکایى موسسه تکنولوژى ماساچوست سیستم برچسب‌زنى نوآورانه‌اى به نام «بوکد» (Bokode) را معرفى کرده‌اند که مى‌تواند جایگزین بارکد شود.
بوکد بسیار کوچک بوده و در عین حال محتوى حجم بیشترى از اطلاعات نسبت به بارکدهاى قدیمى است. بوکد یک دستگاه خواندن کدهاى دیجیتالى مکانیزه است که به تازگى در Siggraph 2009، مهم‌ترین نمایشگاه بین‌المللى بزرگ‌ترین دستاوردهاى انفورماتیک گرافیکى و فناورى‌هاى تعاملى معرفى شد. چشم انسان «بوکد» را همانند یک نقطه نورانى قرمز مى‌بیند این درحالى است که با یک بررسى دقیق‌تر این کد دیجیتالى به صورت سیستمى دیده مى‌شود که از یک دیود ساطع‌کننده نور ساخته شده است. روى این دیود یک لنز و یک برچسب به قطر کمتر از سه میلیمتر قرار گرفته است. در بوکد، رمزگشایى اطلاعات با استفاده از یک دوربین با فوکوس نامحدود میسر مى‌شود. این دوربین روى نقاط نورانى این دیود فوکوس مى‌کند و تصویر دقیق اولیه‌اى از برچسب را ارائه مى‌کند. سپس نرم‌افزارى که توانایى عرضه اطلاعات نهایى را به کاربر دارد این تصویر اولیه را دوباره پردازش مى‌کند. این سیستم جدید نسبت به بارکدهاى کلاسیک از مزایاى بالاترى برخوردار است. اولین مزیت، کاهش ابعاد بارکد است به طورى که پهناى کد دیجیتالى از 30 میلیمتر به سه میلیمتر رسیده است. همچنین امکان ذخیره کردن مقدار بیشترى از اطلاعات در هر برچسب از دیگر مزایاى «بوکد» است. به علاوه نسبت به بارکدهاى فعلى امکان خواندن بوکد از فواصل دورتر امکانپذیرتر است به طورى که اطلاعات روى بوکد حتى از فاصله چهار متر نیز قابل خواندن هستند. از دیگر مزایاى این سیستم جدید، دوربینى است که این کدها را مى‌خواند. در حقیقت دوربین‌هاى عادى تلفن‌هاى همراه نیز قادرند این کدها را بخوانند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد