فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تاثیر کارت هوشمند در توسعه شهر الکترونیکی‌

گفت و گومنبع
تاثیر کارت هوشمند در توسعه شهر الکترونیکی‌عنوان
گفتگو با مدیرعامل شرکت توسعه سلامت الکترونیک هدینویسنده
1388/04/10تاریخ

با صدور کارت هوشمند سلامت دیگر نیازی به حضور بیمه شده برای تمدید دفترچه‌ها به شعب تامین اجتماعی نیست بلکه با واریز وجه این کارت شارژ می‌شود.

خلاصه
روزنامه جهان صنعت (امیر علی بینام)مرجع

با صدور کارت هوشمند سلامت دیگر نیازی به حضور بیمه شده برای تمدید دفترچه‌ها به شعب تامین اجتماعی نیست بلکه با واریز وجه این کارت شارژ می‌شود.

از سوی دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد نیز می‌توانند طی یک روز 70 درصد هزینه نسخه‌های بیماران را دریافت و مابقی آن در مدت زمان کوتاهی به آنها پرداخت می‌شود. در این میان با مهندس خواجه‌نصیر، مدیرعامل شرکت توسعه سلامت الکترونیک هدی گفت‌وگویی انجام شده است.

  • اساسا موضوع کارت هوشمند سلامت از چه تاریخی در شرکت هدی مطرح شده است؟

موضوع کارت هوشمند سلامت که شاخه‌ای از سلامت الکترونیکی است حدود چهار سال قبل در قالب طرح انسجام با همکاری دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز تحقیقات مخابرات وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی آغاز شد.

پس از تغییراتی در مرکز تحقیقات مخابرات بر تیم سلامت الکترونیک در دو شاخه فعالیت شامل کارت هوشمند سلامت و پرونده سلامت الکترونیک، اولی در قالب شرکت توسعه سلامت الکترونیک هدی متعلق به هلدینگ شمص تامین از مجموعه شستا و دومی در وزارت بهداشت به کار خود ادامه داد بنابراین موضوع به سال 84 و 85 برمی‌گردد و شرکت رسماً در سال 85 تاسیس شد.

  • در حال حاضر شرکت هدی برای تولید و توزیع کارت هوشمند سلامت چه برنامه‌هایی در نظر گرفته است؟

شرکت هدی طبقPlan پروژه فاز اول پایلوت را به اتمام رسانده اما متاسفانه بدلیل تغییر مدیریت ارشد سازمان تامین اجتماعی راه‌اندازی فاز اول شامل آموزش و راهبری وstart up    آن باقیمانده که ادامه آن به تصمیم مدیریت ارشد سازمان متوقف شده است.

درخصوص تولید و توزیع کارت با توجه به ضرورت پالایش داده‌های بیمه‌شدگان عملیات تکمیل اطلاعات بیمه‌شدگان در پایلوت اجرا شد (از اسفندماه 86 تاکنون) که حدود 250000 بیمه شده از تخمین 300000 نفر مراجعه و اطلاعات و مدارک خود را تکمیل کردند که از این تعداد حدود 110000 نفر توسط سازمان تایید شده که کارت‌های آنها تولید و توزیع شده است و طبیعتا با تایید باقیمانده اطلاعات عملیات تولید و صدور ادامه خواهد داشت اما توجه به این نکته ضروری است که تولید و صدور کارت نسبت به لایه‌های متعدد معماری، طراحی و تولید قطعات نرم‌افزاری و همچنین سخت‌افزارهای سیستم بخش کوچکی از پروژه تامین کارت سلامت (تکسا) است.

در هر صورت شرکت هدی در حال برنامه‌ریزی و مطالعات فاز 2 و 3 و همچنین فاز توسعه سیستم به سراسر کشور است تا به محض صدور موافقت مدیریت ارشد سازمان ادامه پروژه را با توان مضاعف دنبال کند.

  • کارت هوشمند سلامت چه نقشی در بهبود روند نظام درمانی کشور ایفا می‌کند؟

حضور کارت هوشمند تحول مهمی در ساختار سیستم‌های ارایه‌دهنده خدمات ایجاد کرده و متناسب با آن رویکرد جدیدی در سازمان‌های ارایه‌دهنده خدمات درمانی به وجود آورده است.

نمایش توان داخلی در تولید و عرضه کارت هوشمند، ارایه تصویری از وضعیت مطلوب در کاربرد فناوری کارت هوشمند در تامین اجتماعی و کمک به انتخاب راهکار بومی‌سازی فناوری کارت هوشمند از اهداف کارت هوشمند سلامت است.

با صدور این کارت دیگر نیازی به حضور بیمه شده برای تمدید دفترچه‌ها به شعب تامین اجتماعی نیست بلکه با واریز وجه، این کارت شارژ می‌شود. از سوی دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد نیز می‌توانند طی یک روز 70 درصد هزینه نسخه‌های بیماران را دریافت و مابقی آن در مدت زمان کوتاهی به آنها پرداخت می‌شود.

از جمله مزایای استفاده از کارت هوشمند در نظام درمانی کشور را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سرعت و دقت در ارایه خدمات‌
  2. ارایه خدمات با کیفیت بهتر و افزایش رضایتمندی بیمار
  3. ابزاری قابل حمل برای نگهداری خلاصه اطلاعات مهم سلامت افراد
  4. استفاده به‌عنوان کارت هویتی و کارت اعتباری بیمه شده‌
  5. دستیابی سریع پزشکان و درمانگران به اطلاعات ضروری بیمار
  6. رفع مشکل بدخطی و اشتباه‌های احتمالی در تحویل دارو
  7. کاهش درمان‌های تکراری روی بیماران‌
  8. جلوگیری از تخلفات با توجه به سیستم‌های شناسایی و تعیین هویت افراد
  9. آگاهی پزشک معالج از سوابق دارویی، آزمایش‌ها و دیگر اطلاعات مهم بیمار
  10. کاهش هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها، شعب و...
  11. قابلیت یکسان‌سازی و تسهیل فرآیندهای درمانی با توجه به قابلیت پرداخت آنلاین و...
  12. تمدید تاریخ اعتبار بیمه‌شدگان با پرداخت وجه و بدن حضور در شعب‌
  13. امکان پیوند کارت هوشمند سلامت با دیگر طرح‌های الکترونیکی سلامت مانند پرونده الکترونیکی سلامت‌
  14. امکان پرداخت همزمان حق‌الزحمه پزشکان و در نتیجه افزایش رضایتمندی و انگیزه آنان‌
  15. امکان استفاده از این سیستم در کشورهای دیگر به دلیل استاندارد بودن معماری و طراحی کارت هوشمند
  16. امنیت اطلاعات بیمار و اطمینان از صحت اطلاعات‌
  17. اطمینان از صحت دستورات و تجویزهای پزشک‌
  18. دسترسی به پایگاه‌های داده تخصصی در ارایه مراقبت‌های بهداشتی‌
  19. کمک به برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی در نظام درمانی کشور به دلیل دسترسی به داده‌ها و اطلاعات به‌روز، صحیح و قابل اعتماد
  20. قابلیت تجزیه و تحلیل و کشف الگوهای مفید و ارزشمند در جهت برنامه‌ریزی‌های صحیح و کارآمد به دلیل در اختیار داشتن پایگاه‌های داده منسجم و یکپارچه.
  • کارت هوشمند در توسعه شهر الکترونیکی چه نقشی ایفا می‌کند؟

نقش کارت هوشمند در توسعه شهر الکترونیکی به کاربردها و توانایی‌های کارت برمی‌گردد. کارت دارای کاربردهای مالی و غیرمالی است که از مثال‌های آن سیم‌کارت تلفن‌همراه، کارت بانک (Credit ِ debit)   (اعتباری یا نقدی)، کارت بیمه (بیمه درمانی، بیمه خودرو و...)، کارت شناسایی و احراز هویت (کارت ملی، کارت پرسنلی، کارت دانشجویی، کارت نظام پزشکی و...)، کارت سلامت، کارت بازرگانی، گذرنامه الکترونیکی و کاربردهای متعدد دیگر که با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های اصلی کارت هوشمند شامل:

  1. امکان طراحی سیستم جهت انجام تراکنش‌های inline   ،offline     وonline    به صورت توامان‌
  2. ایجاد امنیت فوق‌العاده و خدشه‌ناپذیر در انجام پروسه‌ها، کنترل‌ها و تراکنش‌های موردنظر
  3. همگون‌سازی و پالایش اطلاعات و داده‌ها
  4. جلوگیری از بروز خطاهای کاربری‌
  5. جلوگیری از تخلفات ناشی از چالش‌های سیستمی‌
  6. کاهش هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های کنترل‌
  7. ایجاد اطمینان به انجام تراکنش‌
  8. تسریع در ارایه خدمات‌

و سایر مقدورات آن، کارت هوشمند می‌تواند بسیاری از چالش‌های شهری را خصوصا در گذر از سیستم‌های دستی به سیستم‌های الکترونیکی رفع و فرآیند فوق را تسریع و تسهیل کند.

از طرفی امکان ارتباط بین کارت و سایر سیستم‌ها به راحتی وجود دارد بنابراین در یکپارچه‌سازی و ارتباط بین سیستم‌های شهری و جلوگیری از چالش‌های اطلاعاتی به خوبی عمل می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد