فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

۳۰۲- کاربرد RFID در صنعت حمل و نقل هوایی

مقداد سلیم پور- رسول پوست فروشان

شرکت فرودگاهها- اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی- اداره هندلینگ مسافرین (تسهیلات)

واژه های کلیدی : RFID- مدیریت اشتباه جامه دان- هندلینگ جامه دان- شناسه جامه دان- برنامه پشرفت جامه دان  

چکیده

این مقاله در ابتدا به تعریف و دلایل اشتباه در مدیریت جامه دان می پردازد و سپس فاکتورهای موثر در کاهش این اشتباهات را به تفکیک بررسی می کند. در این راستا راه حلهای ارائه شده عموما از دو گرایش کلی : ایجاد هماهنگی و یکنواختی بین شرکتهای هواپیمایی، فرودگاههاو دیگر عوامل درگیر در ارائه خدمات جامه دان و استاندارد سازی فرآیندهای مورد استفاده در سطح جهانی و  دیگری استفاده از پیشرفتهای  تکنولوژیک و مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با ارتقاء سطح سرویسهای ارائه شده در این پروژه، پیروی می کنند . ارائه برنامه های جامع پیشرفت مدیریت جامه دان(BIP[1]) توسط یاتا ، استفاده از مفاهیمی از قبیل end-to-end در فرایند پذیرش، ردیابی و تحویل جامه دان ، وبکارگیری تکنولوژیRFID[2] نمونه ای از این راهکارها می باشد.. درخاتمه با توجه به اینکه موضوع بروز خطا در مدیریت بار و مشکلات ناشی از مفقود شدن، بروز خسارت و یا تاخیر در فرآیند جابجایی بار بیشتر در پروازهای ترانزیت حادث می گردد و  فرودگاه بین المللی امام خمینی در حال حاضر حلقه اصلی اتصال کشور به پروازهای خارجی و ترانزیت می باشد، پیشنهاد شده است که در مرحله اول بکارگیری تکنولوژی RFID در سیستم حمل بار و استفاده از آن بعنوان شناسه[3] بار برای شرکتهای هواپیمایی ارائه دهنده خدمات در فرودگاه بین المللی امام خمینی اولویت گذاری شود. سپس در مرحله دوم از این تکنولوژی در سایر فرودگاههای بین المللی ایران استفاده شود و نهایتاً تمامی فرودگاههای داخلی ایران از این تکنولوژی استفاده نمایند.    



[1] IATA's Baggage Improvement Program

[2] Radio Frequency Identification

[3] tag

مقدمه

انجام بموقع پرواز، سطح خدمات و سرویسهای ارائه شده در حین پرواز، پذیرش سریع و ایمن مسافر و جامه دانهای آنها، عدم اتلاف زمان ،کوتاهتر شدن طول صفها برای انجام تشریفات قانونی و کنترلهای دولتی، کاهش نهایی زمان سفر و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مناسب در فرودگاهها از عوامل موثر بر میزان رضایت مسافرین در سفرهای هوایی می باشد. در این میان دسترسی بموقع به جامه دان همراه، از مهمترین اولویتها برای مسافرین در سفرهای هوایی برخوردار است. بنابر نظرسنجی انجام شده توسط سازمانهای بین المللی زیربط[1] در سال 2009 ، رسیدن به موقع جامه دان به مقصد دومین فاکتور مهم برای مسافران هوایی پس از انجام پرواز در زمان مقرر می باشد.

بررسیها نشان می دهد که در طول سال 2008 درحدود 8/32 میلیون  جامه دان در صنعت حمل و نقل هوایی اشتباه مدیریت شده است یعنی روزانه در حدود 90000 مورد خطا در جابجایی جامه دان مسافرین انجام پذیرفته است . بدین معنی که از هر هزار جامه دان درحدود 28/14 عدد آن به اشتباه مدیریت می شوند[2]. این در حالی است که این رقم پیش از این در حدود 25 عدد برای هزار جامه دان بوده و در سالهای اخیر بهبود چشمگیری در این زمینه حاصل گردیده است.

مشکلات موجود در مدیریت اشتباه جامه دان علاوه بر تاثیر بر مسافرین ، هزینه های زیادی نیز بر شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها و یا سایر سازمانهای ارائه دهنده خدمات در بخش حمل و نقل هوایی متحمل می نماید. این موضوع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو)، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی(یاتا)، اتحادیه بین المللی فرودگاهها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی هوایی از قبیل سیتا را بر آن داشت که در جستجوی راه حلی برای رفع این معضلات باشند.

      16% به علت عدم بارD9

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد