فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

سومین همایش سراسری ایران‌کد

سومین همایش سراسری ایران‌کد سیزدهم تیرماه امسال در سالن همایش‌های صداوسیما در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. برای دومین بار است که همایش سراسری ایران‌کد، علاوه بر بخش صبح در بخش بعد از ظهر برگزارکننده پنلی تخصصی است که در آن کارشناسان و صاحب‌نظران به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوعات مختلف می‌پردازند. تجارت و بانکداری الکترونیک، اطلاع‌رسانی و تبلیغات دیجیتال دو محور اصلی پنل بعد از ظهر همایش ایران‌کد در سال گذشته بودند که آقایان دکتر علی اکبر جلالی، دکتر زارعیان مدیریت برگزاری آن را به عهده داشتند. میهمانان و سخنرانان این پنل نیز آقایان دکتر جلالی، ‌دکتر زرگر، دکتر جهانگرد، فروتن، مهندس کافی، دکتر زارعیان و برخی دیگر بودند که به ارائه نقطه نظرات خود در مورد نقش و جایگاه ایران‌کد در تجارت، بانکداری الکترونیک، اطلاع‌رسانی و تبلیغات دیجیتال پرداختند.

سومین گردهمایی سراسری ایران‌کد در بخش دوم خود نیز حاوی پنل تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان خبره درباره موضوعاتی چون معنا‌‌شناسی، یکپارچه‌سازی، تدارکات الکترونیکی و ایران‌کد خواهد بود. هدف اصلی برگزاری این پنل و ارائه این موضوعات، افزایش آگاهی مخاطبان از ایران‌کد به کمک معرفی موضوعات کلان‌تر و حوزه‌های دانشی وسیع‌تری است که ایران‌کد بخشی از آنها است. به عبارت دیگر، معرفی جایگاه واقعی ایران‌کد در موضوعات دانشی هدفی است که برنامه‌ریزان پنل تخصصی ایران‌کد در پی دستیابی بدان هستند.

 

 

 

 

 

معنا‌شناسی Semantic  ، نخستین موضوعی خواهد بود که در پنل ارائه می‌شود. در این بخش بیان تعاریفی از معنا‌شناسی، تبیین معنا‌شناسی محض و معناشناسی کاربردی به همراه حوزه‌های مرتبط دیگر در دستور کار قرار دارد. معنا‌شناسی علمی است که با معنای موجودیت‌ها ارتباط دارد و به بررسی ارتباط میان معانی ‌موجودیت‌ها می‌پردازد. این موضوع از آن جهت در پنل گنجانده شده است که نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران نیز با معانی موجودیت‌ها سر و کار دارد. موجودیت‌های مورد توجه ایران‌کد، کالاها و خدمات هستند و ایران‌کد با اطلاعات پایه آنها سروکار دارد. در حقیقت ایران‌کد مصداقی از معنا‌شناسی به مفهوم عام است. اگر معنا‌شناسی را در جایگاه یک پازل در نظر بگیریم، ایران‌کد می‌تواند قطعه‌ای از آن باشد. برگزاری پنل و موضوعات مختلف در آن، به مخاطب کمک می‌کند تا با تغییر زاویه دید خود، جایگاه ایران‌کد را در مجموعه مفاهیم مختلف به درستی بیابد. سخنران موضوع معنا‌شناسی جناب آقای دکتر حسن ابوالحسنی، عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف خواهد بود.

 

 

 

یکپارچه‌سازی Integration عنوان موضوع دیگری خواهد بود که در پنل تخصصی همایش ارائه خواهد شد. یکپارچه‌سازی تلاشی برای بهبود ارتباط میان سیستم‌ها و نهاد‌ها به منظور افزایش بهره‌وری است. یکپارچه‌سازی فرآیندی است که در طی آن سیستم‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند به‌گونه‌ای که پس از یکپارچه ‌شدن، به عنوان زیر‌سیستم‌های یک سیستم جدید و بزرگ با یکدیگر کار می‌کنند. از مهم‌ترین اقداماتی که برای یکپارچه نمودن میان سیستم‌ها باید انجام شود، یکنواخت‌سازی داده‌ها است به‌گونه‌ای که برای تبادل اطلاعات در سطح همه زیر سیستم‌ها مشکلی از عدم انطباق رخ ندهد. از آنجا که یکنواخت‌سازی داده‌ها شرط لازم برای یکپارچه‌سازی میان سیستم‌ها است و ایران‌کد در حوزه اطلاعات کالاها و خدمات در کشور چنین وظیفه‌ای را به عهده دارد. موضوع یکپارچه‌سازی که در حال حاضر دغدغه بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌هاست، در پنل تخصصی همایش گنجانده شده تا با ادبیات و مفاهیم یکپارچه‌سازی، نقش ایران‌کد در آن بیش از پیش مشخص شود. جناب آقای دکتر جعفر حبیبی، عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف مسئولیت ارائه این موضوع را در پنل تخصصی همایش به عهده دارند.

 

تدارکات الکترونیکی   e-Procurement و تجربیات موفق، موضوع سخنرانی سوم در پنل خواهد بود. تدارکات الکترونیکی فرآیند تدارکات و مجموعه اقدامات مورد نیاز برای اجرای آن به کمک فناوری‌های اطلاعاتی و از طریق اینترنت است. تدارکات الکترونیکی از مصادیق یکپارچه‌سازی است. به عبارت دیگر، یکپارچه‌سازی در بخش تدارکات منجر به ایجاد تدارکات الکترونیکی می‌شود. دولت‌ها بزرگترین خریداران در سطح هر کشوری هستند، از اینرو تدارکات الکترونیکی می‌تواند دولت‌ها را در تأمین نیاز‌های خود یاری رساند و هزینه‌های آنها را کاهش دهد. در ادامه این موضوع به تجربه سایر کشور‌ها در استقرار سیستم تدارکات الکترونیکی پرداخته می‌شود و سیستم تدارکات الکترونیکی کشور کره‌جنوبی KONEPS  به عنوان یک تجربه موفق معرفی خواهد شد. از آنجا که وجود اطلاعات استاندارد و منسجم کالاها  و خدمات گامی در جهت پیاده‌سازی چنین سیستمی است، معرفی آن در پنل تخصصی همایش ایران‌کد برای مدعوین مفید خواهد بود. جناب آقای دکتر محمودی، مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی در این زمینه به ایراد سخن خواهند پرداخت.

و در پایان با عنایت به موضوعات مطروحه جناب آقای مهندس فرهاد کافی، مدیر واحد پژوهش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران علاوه بر ارائه مطالبی پیرامون نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران یا همان ایران‌کد به عنوان مصداقی از معناشناسی در حوزه کالاها و خدمات و همچنین زیرساختی برای پیاده‌سازی تدارکات الکترونیکی در سطح کشور، جمع‌بندی موضوعات پنل را به سمع و نظر میهمانان خواهند رساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد