فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

وضعیت کنونی بازار رادیو شناسه

به نظر می رسد رادیو شناسه ( RFID ) یکی از بازیگران اصلی در آینده جهان باشد و وضعیت جهان را تا حد بسیار زیادی دچار تحول کند.

در اینجا به ذکرگزارشاتی در مورد وضعیت این بازار در حال حاضر می پردازیم


حجم بازار صنعت RFID در سال 2007 بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است که این رقم تا سال 217 به بیش از 25 میلیارد دلار خواهد رسید . در سال 2007 بزرگترین سفارش را شرکت Savi داشته است.
و بزرگترین پروژه مربوط بوده است به پروژه 6 میلیارد دلاری کارت شناسایی در چین و بیشترین درآمد تجمعی مربوط به شرکت Alien بوده است
چیزی که مشخص است این است که روز به روز شاهد گسترش بازار و افزایش حجم سفارشات خواهیم بود و سرمایه گذاری در این بخش نیز روز به روز گسترش بیشتری خواهد یافت.
در زیر جدولی از افزایش فروش شرکت های مختلف و نوع محصولات دخیل در این افزایش را مشاهده می نمایید.

اکثر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در تگ های Passive HF & UHF داشته اند و در مورد Active تگ ها تاکید سرمایه گذاری بر روی کاربرد ردیابی موقعیت (RTL) بوده است. و بیشترین سرمایه گذاری نیز در آمریکا در این خصوص انجام شده است.
نکته قابل توجه این است که هم اکنون بازار RFID در شرایط خاصی به سر می برد ، تعداد زیادی شرکت در این زمینه در حال شکل گیری هستند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است اما از طرفی تعداد زیادی از شرکت های قویتر با هم ترکیب می شوند و به سرعت تعداد زیادی از کوچکتر ها از دور رقابت خارج می شوند. مشتریان تمایل دارند که از تعداد معدودی از شرکت ها خرید کنند و تمام نیازشان را از یک تامین کننده دریافت دارند و شرکت های جهانی را بر شرکت های کوچک ترجیح می دهند. از این رو با سرعت زیادی شرکت های کوچک و تازه وارد در این ورطه از این صنعت به خارج رانده می شوند و حتی بزرگتر ها نیز با هم ترکیب شده تا بتوانند در این تجارت موفقیت کسب کنند.

پیشروی تکنولوژی RFID
این تکنولوژی به شدت در حال جهش و بهبود است به شکلی که ملاحظه می کنید کارآیی بالاتر هر روز با تجهیزات کوچکتر روانه بازار می شوند . مساله مهم در عمومی شدن RFID مساله قیمت تجهیزات است در حال حاضر با وجود سیستم بارکد و قیمت بسیار پایین آن مشتریان کارآیی بسیار بالاتر RFID را فدای قیمت آن می کنند.
به نظر می رسد تنها راه برای کاهش قیمت تولید انبوه آن است و تا زمانی که سفارش بالایی نباشد تولیدی صورت نخواهد گرفت که این مسئله به شکل مسئله مرغ و تخم مرغ بررسی می شود برای حل این معضل عده از کمپانی های بزرگ به مانند Walmart اقدام به استفاده گسترده از تگ RFID بر روی محصولات خود نموده اند. همانطور که ملاحظه می کنید بازار به سمت تگ های تک سنتی در حال حرکت است و در صدد است با حذف هزینه های آنتن تگ و مواد درون آن و تقویت تراشه، تگ های یک سنتی تولید کند.
به نظر می رسد رشد درآمد این بازار تا سال 2014 به شکل زیر صورت پذیرد. در این زمان اکثر سود کسب شده از حسگر های متصل به تگ ها خواهد بود و همانطور که ملاحظه می کنید از سال 2008 میزان زیادی از سود توسط حسگر دمایی حاصل می شود و به تدریج حسگر نسل دوم که توانایی تشخیص گاز را دارد حاشیه سود بالاتری را کسب میکند . با ورود حسگر نسل سوم یا بیو سنسور حاشیه سود بیشتری نسیب تولید کنندگان خواهد شد.

نگاهی به آینده
به نظر می رسد در آینده ای نزدیک اکثر اجسام دارای تگ RFID شود و توجیه اقتصادی آن بدیهی به نظر برسد به طور مثال تلفن را در نظر بگیرید روزی به عنوان یک وسیله تشریفاتی به حساب می آمد ولی امروزه از اجزا لاینفک زندگی روزمره می باشد و در ایجاد یک دفتر کار یا یک منزل دیگر کسی توجیه اقتصادی بودن تلفن را بررسی نمی کند بلکه می داند یک منزل یا یک دفتر کار حتما به این وسیله نیاز دارد. به نظر می رسد تا آینده نزدیک RFID هم وضعیت مشابهی خواهد داشت و به جز لاینفک زندگی بدل خواهد شد. که صد البته به غیر از محاسن بیشمار معایبی را نیز خواهد داشت که زمینه ساز جنبش های مخالف با این تکنولوژی خواهد بود زیرا این تکنولوژی توانایی نفوذ در حریم خصوصی زندگی افراد و تحت کنترل درآوردن رفتار را خواهد داشت. در همین رابطه دستگاه های تگ کش یا Keeler طراحی شده اند تا در صورت تمایل هر فرد بتواند تگ هایی که به وسایل او متصل هستند را نابود کند.

RFID با حضور در هر زمینه ای به شدت بر کارآیی سامانه های موجود در آن زمینه تاثیر خواهد داشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد