فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

نخستین کتابخانه عمومی هوشمند کشور با روش RFID

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل این نهاد‌؛ این امکان که آخرین و جدیدترین پیشرفت در نوع خود است‌، با هدف کاستن از فعالیت‌های فیزیکی و اجرایی کتابداران در حوزه امانت‌دادن و گرفتن به اعضا به کار گرفته شده است.

در واقع در این سیستم اطلاعات ذخیره شده در Tag نصب شده بر روی کتاب به Reader های دریافت کننده امواج RF مستقر در کتابخانه انتقال می‌یابد.

عسگری مدیر پروژه راه‌اندازی کتابخانه هوشمند در ادامه افزود‌: RFIDاین امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند که بدون حضور کتابدار و حتی در ایام تعطیل با مراجعه به کتابخانه هوشمند کتاب مورد نظر خود را به امانت بگیرد و یا پس بدهد و اطلاعات به طور دقیق در سیستم مرکزی ثبت و ضبط شود.

مدیر پروژه کتابخانه هوشمند با اشاره به صدور کارت‌های هوشمند عضویت برای اعضا گفت‌:کتابخانه هوشمند که توسط شرکت تکتا از زیرمجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده توانایی آن را دارد که با همکاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی آنرا در سراسر کشور گسترش دهد.

در ادامه منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تاکید بر عزم جدی این نهاد بر سراسری کردن خدمات هوشمند در کتابخانه‌های عمومی تا پایان سال89 گفت‌: با راه‌اندازی این سامانه هوشمند برآنیم تا تمامی اعضای سراسر کشور بتواند با کارت عضویت خود از هر کجا و هر کتابی که نیاز داشتند استفاده کنند.
در واقع در این سیستم دسترسی آسان‌تر و بدون محدودیت مکانی به منابع کتابخانه‌ای برای اعضای کتابخانه‌های عمومی فراهم می‌شود و این امکان از طریق سیستم‌های سنتی و دستی به سختی امکان‌پذیر است.

واعظی در ادامه با تاکید بر حفظ جایگاه و شان شغلی و حرفه‌ای کتابداران اعلام کرد‌: گرچه به عنوان نمونه می‌خواهیم کتابخانه‌ای بدون کتابدار را تعریف و راه‌اندازی کنیم اما به طور کلی این طرح نه با هدف حذف کتابدار بلکه در صدد سامان‌دهی خدمات کتابداران است تا کتابدار به جای صرف وقت و انرژی برای فعالیت‌های اجرایی به رسالت اصلی خود یعنی مشاوره دادن به اعضاء بپردازد.

شایان ذکر است حضور کتابدار به عنوان یک مشاور امین و مطمئن در راستای ارتقاء مطالعه مفید و از اهداف سند چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی کشور است که چندی پیش توسط اعضای هیات امنا نهاد کتابخانه تصویب و ابلاغ شد.

در ادامه لطفی مدیرکل فناوری اطلاعات و آمار نهاد مراحل مختلف عملکرد سیستم در کتابخانه را به مدعوین نشان داده و توضیحات لازم را ارائه نمود.

نظرات 1 + ارسال نظر
طاهره ریحانی منفرد پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 ساعت 04:22

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد