فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

آینده پژوهی جهان و فناوری رادیو شناسه

عنوان مقاله: آینده پژوهی جهان و فناوری رادیو شناسه

نویسنده: امین ترکمان
کارشناس رادیو شناسه و تجهیزات رهیابی وسایل نقلیه
شرکت اندیشه نگار 

واژگان کلیدی: رادیو شناسه، آینده پژوهی، چرخه آینده، سناریو سازی، روند های آینده، کاربرد های قریب الوقوع رادیو شناسه

چکیده مقاله: در این مقاله ابتدا به توضیح مختصری در مورد تکنولوژی رادیو شناسه پرداخته شده است سپس نگاهی به وضع کنونی این فناوری شده است. آینده جهان و تکنولوژی های موثر بر روند آینده جهان مورد بررسی قرار گرفته اند و سپس آینده پژوهی این فناوری و تکنیک های انجام این آینده پژوهی مورد بحث قرار گرفته اند و در نهایت به بررسی آینده این تکنولوژی در چند کاربرد خاص که به نظر می رسد زودتر از سایر کاربرد ها وقوع یابند پرداخته شده است.

مقدمه
لحظات بسیار مهیج و به یادماندنی است زیرا در عصری زندگی می کنیم که اساس آن بر پویایی و پیشرفت بنا شده است سامانه های موثر دیروز به سختی به نیاز های امروز ما پاسخ می دهند و فناوری های نوین امروزی کارهای دشوار دیروز را بدل به فرآیندهای چند ثانیه ای کرده اند، هر مدیر با بصیرت و دوراندیش امروزی همواره درصدد بهبود فرآیندهای سازمان خود و افزایش مستمر کارآیی سازمان خویش است.

امروزه با ورود تکنولوژی های نوین ردیابی و شناسایی خودکار به عرصه های مدیریتی، تحولی شگرف در این زمینه ها به وجود آمده است تا با کاهش نیروی انسانی و کارهای یکنواخت کارآیی را افزایش داده و دقت را تا حد بسیار مطلوبی بالا برد..

نگاهی آینده نگارانه به فردا به ما می گوید که آینده ازآن فناوری های نوینی است که ممکن است در حال حاضر به سختی بتوان از مزایای آنها بهره برد. در اینجا سعی بر این بوده است تا با نگاهی به آینده و با استفاده از روش های مرسوم آینده پژوهی از آینده جهان تصویری بسازیم و در مورد فناوری RFID وضعیت کنونی و اخیر بازار جهانی را شناسایی نمایم .

همانطور که می دانید جهت نفوذ یک فناوری در جامعه عوامل گوناگونی دخیل هستند از نگاه مدل سپهر می توان گفت یک فناوری به هنگام ورود به ساختار جامعه از لایه های گوناگونی عبور می کند تا مورد استفاده جامعه قرار گیرد.

مدل فوق عواملی که به هنگام نفوذ یک فناوری نو به جامعه بر سر راه نفوذ آن قرار می گیرند را مورد بررسی قرار می دهد. هر چه فناوری بتواند خود را بیشتر با این لایه ها سازگار نماید سریع تر از آن لایه گذشته و به سمت نهادینه شدن پیش می رود و برعکس اگر یک فناوری نتواند خود را با ویژگی های لایه ای منطبق نماید در آن لایه دچار شکست می شود در این صورت از نفوذ به جامعه باز می میاند یا در صورت نفوذ همواره با مشکلاتی همراه است.

این لایه ها را می توان به این صورت از بیرون به درون طبقه بندی نمود :
1. لایه تکنولوژی که منظور از آن ویژگی های فنی است ،دانش عمل و ابزار برای افزایش اثربخشی انسان
2. لایه زبان که عامل مهمی به شمار می رود مانوس بودن واژگان فناوری عامل تسهیل کننده نفوذ آن در سایر لایه ها نیز می باشد
3. لایه نماد که در واقع بیان می دارد که فناوری نشانگر چیست و چه معانی از آن در ذهن تداعی می شود همانگونه که از دیدن لوازمی همچون دستبند زندان و شاخه گل تصاویر مختلفی در ذهن افراد ایجاد می شود
4. هنجار ها یا همان خطوط راهنمای رفتار آنچه باید انجام داد یا نداد
5. عقاید و یا همان تفاسیر مشترک تجربه ، توصیف گذشته یا توضیحاتی درباره وضع موجود و پیش بینی آینده
6. ارزش ها یا آن چیزی که باید باشد و آنچه قابل احترام است
توضیح بیشتر در خصوص مدل فوق از حوصله بحث این مقال خارج است لذا تنها به ذکر نکته ای کوتاه بسنده می کنیم که در مواجهه با فناوری های نوین بهتر است آماده شویم و تا آنجا که امکان دارد به نحوه برخورد و نفوذ تکنولوژی در لایه های فوقالذکر بیندیشیم به همین دلیل است که در این مقاله به جای واژه RFID از کلمه "رادیو شناسه" استفاده شده است. این کلمه پیشنهادی است جهت آماده سازی اذهان در خصوص چیستی این فناوری و همچنین ما را برای نفوذ در لایه دوم مدل سپهر که همان لایه زبان باشد مهیا می کند.

رادیو شناسه چیست ؟

فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی موسوم به رادیو شناسه (RFID) به سرعت به یک فناوری کلیدی و موثر در عرصه صنعت و خدمات امروزی بدل شده است تا آنجا که این فناوری به عنوان انقلابی در عرصه شناسایی اجسام شناخته می شود. پایه و اساس این تکنولوژی مانند تکنولوژی شناخته شده بارکد می باشد با تفاوت اینکه برخلاف بارکد بدون نیاز به دید مستقیم بین برچسب بارکد و دستگاه بارکد خوان، عمل شناسایی تنها از طریق امواج رادیویی صورت می پذیرد این بدان معنی است که دیگر لازم نیست برای بررسی محتویات درون جعبه آنرا باز کرد یا در فروشگاه برای محاسبه مبلغ جمع خرید صف تشکیل داد تا اجناس یک به یک توسط بارکد شناسایی شوند و همچنین دیگر در عوارضی اتوبان ها صفی نخواهیم دید احتمال سرقت اجناس از فروشگاه ها وجود نخواهد داشت و...

اجزای اصلی تشکیل دهنده سامانه رادیو شناسا عبارتند از:
• تگ که در واقع همان برچسب حاوی اطلاعات است
• آنتن که در نقاط مورد نیاز جهت ارسال امواج رادیویی و دریافت اطلاعات از تگ، نصب می شود
• قرائت گر که امواج جذب شده توسط آنتن را برای استفاده نرم افزار کدگشایی می کند
• نرم افزار کاربرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد