فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

کتابخانه‌های ایران به سیستم باز (RFID) مجهز می شوند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، صبح امروز، در مراسمی با حضور «منصور واعظی» دبیر کل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور، محبوبه مباشری، از اعضای هیات امنا و معاونان این نهاد، نخستین کتابخانه مجهز به سامانه RFID در کتابخانه ارغوان آغاز به کار کرد.

در این آیین، «اسفندیار مبتکر سرابی» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، با ابراز خرسندی از تقارن افتتاح این کتابخانه با ولادت پیامبر اعظم(ص) که معجزه‌اش کتاب و نخستین پیامش خواندن بود، گفت: امیدواریم این حرکت در سراسر کشور تداوم یابد.

سپس، «محمد عسگری» مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان صدا و سیما و مجری طرح کتابخانه

FID با اشاره به این که طرح تجهیز  کتابخانه‌های عمومی به این سامانه از دو سال پیش مطرح شد، توضیح داد: وقتی از مدیریت هوشمند در کتابخانه‌ها سخن می‌گوییم، با یک ایده‌آل و یک واقعیت سروکار داریم. شرایط ایده‌آل وقتی است که کتابخانه‌ای بدون نیروی انسانی طراحی کنیم و نگاه واقعگرایانه این است که ورود هر فناوری به نیروی خبره نیز نیاز دارد.

مدیر شرکت «تکتا»، افزود: در این سامانه که نمونه‌هایی از آن در دنیا وجود دارد، امکان تحویل دادن کتاب امانت گرفته از یک کتابخانه در کتابخانه دیگر وجود دارد. تراشه‌ای با کدهای ویژه بر روی کتاب‌های موجود در کتابخانه نصب می‌شود که تا دو مگابایت نیز حافظه دارد. از این طریق، سیستم می‌تواند با استفاده از اطلاعات ثبت شده، کتاب را شناسایی کند. گردش کار کتابخانه از امانت، تحویل گرفتن و جست و جو به صورت هوشمند از طریق سیستم انجام می‌شود.

«عسگری» خاطرنشان کرد: RFID غیر از کارهای معمول کتابخانه می‌تواند فعالیت‌های دیگری را نیز تعریف کند. به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد کتابی را که متعلق به آرشیو است، خارج کند، از طریق آنتن‌هایی هشدار داده می‌شود. همچنین مراجعه‌کننده می‌تواند کتاب موردنظر را توسط نرم‌افزارهایی دیگر چون نمایه نشریات، جست و جو ند.

وی افزود: شناسایی کتاب‌های پرمخاطب و قابلیت تحویل کتاب در ساعات بسته‌بودن در کتابخانه دیگر قابلیت‌های این سامانه هوشمند  است.

مدیر شرکت تکتا، خاطرنشان کرد: این سیستم می تواند 80 درصد عملیات یک کتابخانه بزرگ و مجهز را انجام دهد. کارت عضویت مراجعان، یونیک است که از راه دور توسط سامانه شناسایی می‌شود.

وی با بیان این مطلب که سیستم RFID پدیده پیچیده و نوینی است که از سال 1994 در جهان به کار گرفته شد،‌ گفت: تجربه راه‌اندازی این سامانه در کتابخانه ارغوان نخستین تجربه در جهان سوم است. تاکنون 26 کتابخانه RFID در کشورهای آلمان، آمریکا، بلژیک، ژاپن و کره راه‌اندازی شده است.

در این مراسم، همچنین، «منصور واعظی»، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سخنانی زمان اجرای این پروژه را در کتابخانه ارغوان چهار ماه اعلام کرد و گفت: بر اساس سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی، ایران در سال 1404 باید از نظر سرانه کتابخانه، کتاب و منابع کتابخانه‌ای در منطقه اول و در جهان در زمره 15 کشور نخست باشد و بهره‌گیری از فناوری نوین RFID گامی برای تحقق اهداف نهاد کتابخانه‌هاست.

«واعظی»، افزود: هدف ما این است که هر یک از اعضای یک هزار و 800 کتابخانه عمومی ایران بتوانند با داشتن کارت عضویت یک کتابخانه از خدمات سایر کتابخانه‌ها نیز استفاده کنند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: با استفاده از این سامانه اعضای کتابخانه‌ها به شکل عالمانه‌تر و آسان‌تری به منابع دسترسی می‌یابند. همچنین سطح خدمت‌دهی کتابداران ارتقا می‌یابد و به جای انجام کارهای اجرایی به مشاور و تقویت‌کننده هدف اصلی نهاد کتابخانه‌ها یعنی مطالعه مفید تبدیل می‌شود.

وی با بیان این مطلب که سامانه RFID نقطه عطفی در حوزه کتابخانه‌های کشور است، خبر داد: این سیستم سال آینده در کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌ها و سال 1389 در تمام کشور راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه، کتابخانه سیستم باز ارغوان به دست محبوبه مباشری، رییس دانشگاه الزهرا(س) و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها رسما افتتاح شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد