فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله کاربرد RFID در صنعت فرش دستباف ایرانی

کاربرد RFID در صنعت فرش دستباف ایرانی

سید وحید رضا نورایی، فاطمه بازرگانی، سید حسام الدین انوار

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

ایران

واژه های کلیدی: فرش دستباف، RFID ، کد شناسایی، ردیابی

چکیده

در حال حاضر اخباری مبنی بر کپی‌برداری از نقشه‌های ایرانی، شیوه تهیه رنگ طبیعی و نحوه نصب دار قالی به شیوه ایرانی در خارج از کشور شنیده می‌شود. با توجه به نوساناتی که در فرش ایرانی به وجود آمده است، کشورهای خارجی از این فرصت استفاده کرده و شروع به تولید و فروش فرشهایی به نام فرش ایرانی کرده‌اند و نامرغوبی فرشهای تولید شده توسط این کشورها و نسبت دادن آن به ایران، اعتبار فرش کشورمان را خدشه‌دار کرده است. همچنین جذب استادکاران ایرانی در کارگاههای تولید فرش خارجی، زمینه دیگری را فراهم کرده که پای فرش ایرانی در خارج از کشور باز شود. از طرفی بهتر است در اینجا نگاهی به موقعیت ایران در بازار جهانی فرش کرد. یکی از اقلام مهم کالاهای غیرنفتی قابل صدور کشورمان فرش دستباف است. در این مقاله با بهره گیری از تکنولوژی RFID و شماره سریال های GTINو SSCC قابلیت شناسایی منحصر بفرد را برای هر فرش دستباف فراهم کرده و ویژگی های هر سیستم کدینگ را بطور جداگانه بیان می داریم.

مقدمه

فرهنگ و هنر ایران اسلامی بیانگر شور و عشق مردمی خداباور است که در جوهره خود، دل در طپش رستگاری آدمی دارند. در این میان، گاه آثاری مکتوب، گاه منظومه‌ها، گاه عمارات و ابنیه و زمانی دست‌ساخته‌ها، تجلی‌گاه این عشق‌اند.بی‌شک آن گروه از تولیدات فرهنگی که در حوزه صنعت نیز داخل گشته و به این اعتبار به دیگران عرضه می‌شوند، نه تنها از جنبه درآمدزایی قابل طرح و درخور تأمل می‌باشند. بلکه بیش از هر چیز به عنوان رسولان فرهنگی، می‌توانند بار تعامل ارزشهای انسانی را با خود داشته و رسانای توانایی‌های یک ملت باشند.فرش ایران همچون درختی کهن همواره ریشه در ژرفنای خاک ملت ایران داشته است، ملتی که نه تنها پیوند خود را از دیرباز تاکنون با آن نبریده بلکه در طی قرون و اعصار بر تنوع و کیفیت آن افزوده است(1).

صادرات فرش دستباف به تنهایی حدود یک سوم کل صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد. افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است. فرش دستباف دومین منبع ارزی پس از نفت و مهمترین کالاهای صادراتی غیر نفتی کشور است. در سالهای اخیر صادرات فرش و سهم ایران از بازارهای جهانی به شدت کاهش پیدا کرد، به گونه‌ای که صادرات آن از 1/2 میلیارد در سال 1373 به 2/691 میلیون دلار در سال 1378 رسید. طی دوره 78-1352 متوسط صادرات فرش و متوسط سهم صادرات فرش از کل صادرات غیر نفتی به ترتیب برابر با 5/490 میلیون دلار و 2/30 درصد بوده است. در حالی که سهم ایران از بازار جهانی فرش طی دوره 20 ساله 1996-1976 از 41 درصد به 31 درصد کاهش یافته و در این میان سهم کشورهای رقیب به سرعت افزایش پیدا کرده است. به طوری که سهم کشور هند از 9/8 درصد به 20 درصد و سهم چین نیز از 9/4 درصد به 17 درصد در سال 1996 افزایش یافته است. علیرغم کاهش جایگاه ایران در بازار جهانی فرش، ایران هنوز بزرگترین صادرکننده فرش جهان محسوب می‌شود.عمده‌ترین واردکنندگان فرش دستباف ایران تعدادی از کشورهای قاره اروپا می‌باشند. براساس آمارهای موجود در سالهای (73-69) حدود 2/75 درصدهای فرش صادراتی به 6 کشور اروپایی (آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، اتریش، انگلستان) حدود 2/8 درصد به 2 کشور آسیایی (امارات متحده عربی و ژاپن) و 5/3 درصد به کانادا صادر شده که 9 کشور فوق طی سالهای مذکور بطور متوسط مجموعاً 78 درصد فرشهای صادراتی ایران را وارد نموده‌اند.در سالهای برنامه دوم (78-74) نیز حدود 8/70 درصد فرشهای صادراتی به 6 کشور اروپایی مذکور، حدود 6/8 درصد به امارات و ژاپن و حدود 6/7 درصد نیز به کانادا صادر شده که 9 کشور مذکور طی سالهای ذکر شده بطور متوسط مجموعاً 78 درصد فرشهای صادراتی ایران را وارد نموده‌اند.فرش دستباف از جمله محصولاتی است که ارزش افزوده فراوانی دارد و منشاء کسب درآمد ارزی قابل توجهی است. با توجه به اینکه تأمین مواد اولیه مورد نیاز فرش، کمترین هزینه ارزی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند و همچنین موجبات اشتغالزایی زیاد برای کشور بوده و تقریباً یک سوم نیروی کار فعال کشور در این بخش اشتغال دارند، این محصول مقام اول صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است(2)و(5).

1. نقش فرش دستباف ایرانی در اقتصاد کشور

فرش دستباف از جمله محصولاتی است که ارزش افزوده فراوانی دارد و منشاء کسب درآمد ارزی قابل توجهی است. با توجه به اینکه تأمین مواد اولیه مورد نیاز فرش، کمترین هزینه ارزی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند و همچنین موجبات اشتغالزایی زیاد برای کشور بوده و تقریباً یک سوم نیروی کار فعال کشور در این بخش اشتغال دارند، این محصول مقام اول صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.میزان صادرات فرش از حیث مقدار در سال 1360 برابر با 713 هزار متر مربع بوده است که در سال 82 به 3/6696 هزار متر مربع رسید که این خود نشان‌دهنده 2/839 درصد رشد صادرات فرش دستباف از نظر مقدار نسبت به سال 1360 می‌باشد که کمترین مقدار آن مربوط به سال 61 با 342 هزار متر مربع و بیشترین مقدار آن مربوط به سال 73 با 14743 هزار متر مربع می‌باشد.

از نظر ارزش میزان صادرات فرش در سال 1360 برابر با 4/149 میلیون دلار بوده که در سال 1373 به 9/2132 میلیون دلار رسیده است و سپس با یک روند کاهشی به 3/573 میلیون دلار در سال 1382 کاهش یافته است. بیشترین مقدار صادرات فرش از نظر ارزش مربوط به سال 73 با 9/2132 میلیون دلار و کمترین مقدار آن  مربوط به سال 1361 با 67 میلیون دلار بوده است.سهم صادرات فرش از صادرات غیرنفتی در سال 1360 برابر 01/44 درصد بود که در سال 1382 به 3/10 درصد رسید و این نشان‌دهنده کاهش 6/76 درصدی در سهم صادرات فرش از صادرات غیرنفتی می‌باشد.شاخص رشد صادرات فرش نشان می‌دهد که بیشترین میزان صادرات فرش مربوط به سال 73 می‌باشد که میزان آن بیش از 14 برابر سال 61 و نزدیک به 72/3 برابر سال 1382 بوده است.همچنین شاخص رشد سهم صادرات فرش از صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که سهم فرش در صادرات غیرنفتی در سال 61 نسبت به سال 60 حدود 45 درصد کاهش یافته و از آن به بعد تا سال 73 افزایش و به میزان 60 درصد رسیده است و سپس از سال 74 روند کاهشی را آغاز کرده و در سال 82 به این شاخص رشد به 4/23 رسیده است(2).

با توجه به مطالب ارایه شده در بالا می‌توان دو هدف برای تهیه کاتالوگ الکترونیکی فرش ایرانی بیان کرد:

1-  هویت بخشیدن به فرش دستباف ایرانی

2-  ممانعت از جعل فرش دستباف از طریق دیگر کشورها

برای اینکه فرش دستباف ایرانی جایگاه خود را در سطح بازارهای جهانی حفظ نماید و توان رقابتی خود را نسبت به دیگر تولیدکنندگان فرش دستباف جهان از جمله هند و چین بالا ببرد لازم است وجه تمایز این کالا با دیگر کالاهای خارجی موجود در بازارهای جهانی را آشکار نماید یا به عبارت دیگر باید به فرشهای دستباف ایرانی که تولید آن در ایران قدمتی چند صد ساله دارد، هویت بخشید و به اطلاع مشتریان و مصرف‌کنندگان رساند برای تحقق این امر لازم است مشخصات فنی فرش که تعیین‌کنندة اصالت، مرغوبیت و کیفیت فرشهای دستباف ایرانی و آنها را از دیگر فرشهای موجود در بازارهای جهانی متمایز می‌سازد مشخص و تحت عنوان کاتالوگ الکترونیکی فرش در بازار عرضه کرد(3)‌و(4). از طرف دیگر تولید کد برای فرشهای دستباف و درج آن در کاتالوگ الکترونیکی بیشتر به فرش هویت می‌بخشد و خریدار با اطمینان و اطلاع بهتر اقدام به خرید کالا می‌نماید. اما پیش از هر چیز به برخی کاربردهای شناخته شده RFID در صنعت فرش اشاره کرده و سپس بین می داریم که چگونه کد درج شده در تگ RFID قابلیت های متعددی را در زنجیره تامین فرش بوجود می آورد.

 2. مروری بر کاربردهای RFID در صنعت فرش

 

1.2.                   مشخصات RFID

 بر چسب هایی که در آنها از RFID استفاده شده و در صنعت فرش به کار می آید از Microchip  خاصی درست می شوند که یک آنتن  همراه با یک ورقه خیلی نازک PET دارد که به آن متصل است.هر تگ RFID شماره کد یا شماره شناسه یکتایی دارد که توسط یک Reader  که نوعی ربات کوچک است از فاصله 10سانتی متری خوانده میشود.نیروی لازم برای خواندن شماره شناسه Tag توسط ربات تامین میشود که مشخص میکند RFID از نوع Passive  است.

     2.2. کاربردهای انجام گرفته

- تمیز کاری سطوح در محیط های صنعتی – عمومی- بیمارستانها و هتل هاو....

- حفظ امنیت طبقات

- مراقبت پزشکی از بیمارانی که به دلیل بیماری و ناخوشی بر روی زمین می افتند

ارتباط این تگ های RFID دار با شبکه هوشمند طوری است که بتواند حرکات را ردیابی کرده و به محرک ها پاسخ دهد.شبکه ای از Chip ها که در پارچه به کار گرفته می Check Board  نام دارد و این شبکه قادر به نمایش درجه حرارت، فشار، لرزش و حرکات در محیط است. امروزه این نوع پارچه در ساختمان  سازی نیز به کار گرفته میشود. در شبکه ذکر شده هر Chip با 4 عدد Chip  دیگر در همسایگی خود درارتباط است و قابلیت انتقال اطلاعات را دارا میباشد. پارچه میتواند به هر اندازه و شکلی بریده شود و در صورت خرابی مسیر اطلاعاتی، مسیری دیگری فعال میشود.در زیر نمایشی از این نوع پارچه هوشمند وجود دارد.

تصویر1.2- نمایشی از پارچه هوشمند و تگ RFID به کار رفته در آن

تگ های RFID دار که به صورت پنهان در فرش به کار گرفته می شوند، در ساختاربنیادی فرش به کاررفته است.  اطلاعات به صورت  الکترونیکی خوانده می شوند که این امر کمک به انتقال اطلاعات و کنترل هر چیزی که در بین آنهاست می کند. نرخ انتقال اطلاعات 13.56 MHZ است. همجنین سطح تختی متشکل از سیم آنتن، هادیهای فلزی و یک Microchip نازک از جنس Silicon در فرش قرار می گیرد که با راه رفتن از بین نمی رود در مقابل حرارت و ضربه مقاوم است(6)و(7).

3.2.    الگوهای توزیع  تگ های RFID در فرش

دو نوع توزیع تگ در فرش وجود دارد که در زیر به تعریف هریک از آنها می پردازیم

الف ) توزیع تصادفی از نوع یکنواخت: تگ ها بطور منظم ولی بطور تصادفی در یک فضای مشخص چیده میشوند.

ب ) توزیع منظم: تگ ها با الگوی خاصی چیده می شوند اما با یک کد یا شماره شناسه تصادفی همراه هستند که به صورت های زیر تعریف می شوند

   - الگوی شبکه ای : شبکه با یال d ، طوریکه هر تگ با چهار تگ دیگر و با طول همسایگی d فاصله دارد و دورترین همسایگی با آن به اندازه  d*√2 است

          -  الگوی مثلث متساوی الاضلاع : هر تگ با 6 تگ در همسایگی خود و با فاصله d قرار می گیرد.

       ج)‌ توزیع متراکم تگ در مقابل توزیع کم تراکم

           - میزان تراکم تگ RFID در فرش بستگی به تکنولو‍‍‍ژی قرار گرفتن RFID در بنیان  فرش دارد.

   - به درجه ای از تحلیل تداخل و تعداد تگ بستگی دارد که بتواند توسط Reader خوانده شود.

تصویر 2.2- توزیع کم تراکم تگ RFID  با الگوی منظم                 تصویر 3.2- توزیع پر تراکم تگ RFID  با الگوی تصادفی یا غیر منظم                      

 

  د) توزیع کم ترام تگ

اگر تکنولو‍‍ژی بکارگیری RFID  در فرش هدفریا، عدم تداخل در نظر گرفته شود آنگاه میتوان تنها از تگ های منفک استفاده کرد طوری که طول خواندن اطلاعات در محدوده مکان مربوطه بتواند آن محل را پوشش دهد. محدوده آنتن تعداد تگ را تعیین می کند.

 تصویر 2-4-الگوهای قرار گیری تگ RFID از چپ به راست 1) تصادفی 2) شبکه ای 3) مثلثی( دایره ها نشان دهنده فضای مطلوب برای خواندنReader  را نشان می دهند)

ه) توزیع مترام تگ: برای اهداف زیر در نظر گرفته می شود

-        پوشش نقاط کور.

-        امکان افزایش تگ با بکارگیری سیستم ضد تداخل.

-        امکان ردیابی بیشتر در صورت خرابی تگ ها در بعضی نقاط(8) .

تصویر 2-5- توزیع متراکم تگ : از چپ به راست 1) تصادفی 2) شبکه ای 3) مثلثی

5.  مقدمه ای از سیستم GS1

GS1 یک مؤسسه بین‌المللی پیشگام در زمینه طراحی و اجرای استانداردهای شناسایی کالاهاست.این سازمان گستره وسیعی از خدمات، محصولات و راهکارها را برای بهبود کارایی و شفاف‌سازی زنجیره تأمین کالاها در سطح جهانی ارایه می‌دهد. در این راستا GS1 با شناسایی منحصر بفرد موجودیتهای فیزیکی نظیر اقلام تجاری، دارایی‌ها، واحدهای لجستیکی و مکان‌های فیزیکی اطلاعات مورد نیاز زنجیره تأمین کالاها را فراهم می‌کند.عملیات زنجیره تأمین کالا همه عناصر تولید، حمل و نقل، توزیع، انبار، فروش و مصرف را دربرگرفته و محصولات سیستمی GS1 موجودیتهای لازم را پشتیبانی می‌نمایند.محصولات GS1 در قالب ابزار شناسایی و کدگذاری محصولات (GTIN)، بارکد محصولات، کدهای ردیابی محصول (EAN128)، محصولات هوشمند شناسایی کالا (RFID) و... پوشش‌دهنده عملیات مختلف زنجیره تأمین کالا خواهد بود.«مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران» به عنوان نماینده رسمی سازمان GS1 در ایران، خدمات مختلف سیستم را در قالب ارایه ابزار و مشاوره‌های لازم در اختیار شرکتها و مؤسسات درگیر کالا و محصولات قرار می‌دهد.سایت حاضر ضمن ارایه مبانی و مفاهیم لازم، اطلاعات شرکتهای عضو و محصولاتشان را به کمک ابزارهای جستجوی داده، در محیط ملی و بین‌المللی (GEPIR) اطلاع‌رسانی می‌نماید.در حال حاضر در سطح دنیا تعداد یکصد و یک کشور و بیش از یک میلیون شرکت، عضو سیستم GS1 بین‌المللی می‌باشند.

1.3.                   مدل کلی GS1

اطلاعاتی که در یک زنجیره تأمین کارا پشتیبانی می شود شامل سئوالاتی به شرح زیر است.

1.   یک قلم کالا و یک خدمت چیست؟ 

2.   قلم کالا و خدمت چگونه با یک بخش سوم ارتباط برقرار می‌کند؟

3.   یک تاریخ به چه مفهومی است؟

4.   یک تاریخ چگونه به صورت YY.MM.DD یا شکل دیگر مد نظر قرار می‌گیرد ؟

5.   شماره محموله چیست؟

6.   چگونه یک محل مورد شناسایی قرار می‌گیرد؟.

2.3.  کلیدهای شناسایی

هفت نوع کلید شناسایی وجود دارد که می‌توانند شناسایی قلام کالا، خدمات، جابجایی ها، واحدهای لجستیکی، محموله های مرجوعی و غیره را تامین کنند. کد تخصیص داده شده به شرکت عضو GS1 اجازه می دهد تا کلیدهای شناسایی GS1 را ایجاد کند.

3.3.  حامل داده (رمزینه)

رمزینه ها استانداردهای جهانی برای شناسایی خودکار و سریع و دقیق قلم کالا، دارایی و یا مکان مورد استفاده قرار می گیرد.

4.3.  تجارت الکترونیک

e Com با بکارگیری استانداردهایی همچون GS1 EANCOM یاGS1 XMLیک ساختار استاندارد و قابل پیش بینی شده ای را برای تبادل تجارت الکترونیکی فراهم می آورد. طرفین تجاری می توانند داده های تجاری را با سرعت، دقت و کارایی بالایی و به توسط نرم افزار و سخت افزارهای داخلی خود ردوبدل کنند. با بکارگیری چنین استانداردی طرفین تجاری لازم به تغییر قالب ساختار ارباطی خودنیستند.

5.3. مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین عبارت است از مدیریت ارزش افزوده زنجیره که شامل تامین کننده تا تولید کننده و از آن به خرده فروش و در نهایت مصرف کننده می شود. مدیریت زنجیره تامین سه هدف اولیه را دنبال می کند: کاهش موجودی، افزایش سرعت معامله با استفاده از تبادل اطلاعات آنی و افزایش کارایی فروش با توجه به نیازمندی های مشتری.  با توجه به تعاریف بالا نقش GS1 در تحقق اهداف مدیریت زنجیره تامین توسط سه اهرم اصلی تحقق می یابد که در زیر این مدل نشان داده شده است.

تجارت الکترونیک

Text Box: .برخی حامل داده های اطلاعاتی Text Box: .برخی کلیدهای  شناسایی

                                                     تصویر 3.1- مدل شماتیک GS1

4. کاربرد [1]GTIN و RFID در صنعت فرش دستباف ایرانی

1.4.                   شماره قلم تجاری جهانی (GTIN)

همانطور که از نامش پیداست، GTIN کمک به اتوماسیون فرآیند تجاری کرده که خرید و فروش را نیز شامل می‌شود. کدهای شناساییGTIN به هر قلم کالا (محصول یا خدمات) که ممکن است قیمت‌گذاری، سفارش دهی و یا در هر نقطه‌ای از زنجیره تأمین فاکتور شود، تخصیص می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که GTIN به منظور بازیابی اطلاعات از پیش تعریف شده برای هر قلم کالا را در اختیار می گذارد. نفع حاصل از چنین کلید شناسایی این است که اطلاعات قلم کالا می‌تواند  توسط GTIN مورد بازیابی قرار گرفته و مشخص شود که آیا این اطلاعات در رده بارکد GS1 ،و یا از طریق پیام GS1 eCom و یا از طریق شبکه همزمان اطلاعات GDSN قابل دستیابی است یا خیر.

  جدول 1.3- ساختار کد 14 رقمی GTIN

نشانوند

اقلام شامل شدهGTIN (بدون رقم کنترلی)

رقم کنترلی

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

N13

N14

   جدول 2.3- ساختار  کد 13 رقمی GTIN

                       کد شرکتی عضوGS1 >                         < شماره مرجع قلم کالا

رقم کنترلی

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

N13

   جدول 3.3- ساختار  کد 12 رقمی GTIN

                              کد شرکتی عضوGS1 >                            < شماره مرجع قلم کالا

رقم کنترلی

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

   جدول 4.3- ساختار  کد 8 رقمی  GTIN (معمولا یک به یک تخصیص می یابد)

1کد شرکتی عضوGS1 >                                      < شماره مرجع قلم کالا

رقم کنترلی

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

              جدول 5.3- خلاصه ویژگی های کد GTIN

ساختار

شماره دهی

GTIN قالب بندی کد

 

T1

T2

T3

T4

T5

T6

T7

T8

T9

T10

T11

T12

T13

T14

GTIN-14

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

N13

N14

GTIN-13

0

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

N13

GTIN-12

0

0

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

GTIN-8

0

0

0

0

0

0

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

     2.4. شماره سریال GTIN

شماره سریال(Serial Number) به خودی خود حاصل ترکیب یک شناسهکاربری  (AI) با  1 تا 20 کد حرفی– عددی است و ساختاری به صورت زیر دارد

AI

Description

Data Format

21

Serial Number

1-20 alphanumeric

01

Shipping Container Code (SSCC-14)

14 digits - numeric

طبق توافقنامه EAN.UCC مبنی بر استاندارد اطلاعات تگ EPC global نسخه 1.1، بازنگری 1.23 با در نظر گرفتن محدودیت های تعریف شناسه کاربری (AI) در EAN.UCC

شرکت های عضو EAN.UCC می توانند از شماره سریال های منفک در تگ 64-bit با قالب بندی زیر استفاده کنند:

                                    شماره سریال جهانی منفک قلم کالای تجاری =   (01) GTIN + AI (21) Serial Number

شناسه کاربری (21) نشان دهنده این است که زمینه اطلاعات شامل یک شماره سریال است. وقتی که یک شماره سریال با کد GTIN ترکیب می شود باعث می شود تا قلم کالای تجاری به طور منفک و یکتا مورد شناسایی قرار بگیرد. شماره سریال با شناسه کاربری (21) می تواند حرفی – عددی باشد باشد که تو سط تولید کننده تعیین می گردد.

این شماره سریال می تواند در تگ RFID قرار گرفته و با یکی از الگوهای چیدمان ذکر شده در بخش 2 برای فرش دستباف ایرانی بطور پنهانی و یا آشکار مورد استفاده قرار بگیرد.

                              تصویر 1.3- مثالی از یک GTIN برای ساخت یک کد الکترونیکی (EPC)

3.4.  منافع کلیدی شماره سریال GTIN در فرش دستباف ایرانی

  • تسهیل در جریان تجارت جهانی فرش دستباف و اطلاعاتی که مرتبط به زنجیره تامین آن است
  • شناسایی منفک فرش دستباف در هر سطح از بسته بندی (تخته فرش، دسته ای و پالت)
  • شناسایی دقیق فرش دستبافی که کد آن در تگ RFID توسط ماشین به راحتی خوانده می شود
  • ارسال اطلاعات فرش دستباف با یک ساختار و قالب ثابت
  • تسهیل مدیریت زنجیره تامین
  • بکارگیری سیستم EAN.UCC که زبان آن قابل فهم بوسیله محل های تجاری است.

تصویر 3-2 نشان گر این مطلب است که از زمان تولید تا مصرف فرش دستباف، قابلیت شناسایی و ارزیابی برای هر فرش وجود داشته و قابلیت یکتا سازی برای هر فرش در هر نقطه از زنجیره تامین مهیا می شود.

کاربر

پایگاه داده

خرده فروش

عرضه کننده

تولید کننده

مصرف کننده


تصویر 2.3- مدیریت زنجیره تامین فرش دستباف ایرانی با در نظر گرفتن کاربرد RFID

5.  کاربرد SSCC و RFID در صنعت فرش دستباف ایرانی

1.5. شماره سریال محموله قابل حمل SSCC

SSCC یک کلید شناسایی GS1 برای یک قلم کالا از هر نوع ترکیبی است که به منظور حمل و نقل و یا ذخیره‌سازی در انبار پایه‌ریزی شده و می‌باید در سراسر زنجیره تأمین مدیریت شود.  کد شناسایی SSCC در مدت زمان حمل کالا به عنوان یک عامل مجازی و روی برچسب لجستیکی GS1 مورد استفاده قرار می گیرد و با یک شناسه کاربردی (AI) مورد استفاده قرار می‌گیرد. (و این شماره شناسایی 00 می‌باشد) ، ساختار SSCC به صورت زیرمی باشد.

رقم الحاقی

                        GS1کد شرکتی عضو >                               < شماره مرجع

رقم کنترلی

N1

N2

N3

N4

N5

N6

N7

N8

N9

N10

N11

N12

N13

N14

N15

N16

N17

N18

2.5.   ساختار اطلاعاتی شماره سریال  GTIN ,SSCC

شماره سریال SSCC می تواند در حمل محموله های فرش تاثیر گذار بوده و با ارائه کد یکتا عملیات لجستیکی فرش را تسهیل ببخشد. رقم الحاقی  (Extension digit): به طور منطقی تعریفی ندارد، و تنها عاملی است که در اختیار شرکت عضو بوده تا به کمک آن ظرفیت مرجع سریال خود را افزایش دهد.

EAN.UCC Company Prefix : شماره تخصیص یافته به شرکت عضو UCC و یا EAN است. EAN.UCC Company Prefix با طول‌های متفاوت به شرکت‌ها تخصیص می‌یابد. توجه داشته باشید که یک UCC Company Prefix قابلیت تبدیل شدن بهEAN.UCC Company Prefix را دارد و این کار با اضافه شدن یک صفر انجام می‌شود که قبلاً به آن اشاره کردیم.

سریال مرجع (Serial Reference): شماره تخصیص‌یافته به شرکت EAN.UCC است که بتواند واحد لجستیکی را به طور متمایز شناسایی کند. شماره مرجع به عنوان تابعی از طولEAN.UCC Company Prefix قابل تغییر است. توجه شود که طول ترکیبی EAN.UCC Company Prefix و شماره مرجع همیشه 16 رقمی است.

رقم کنترلی(Check Digit)  : یک رقم محاسبه شده است که برای یکپارچگی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثالهایی از SSCC با UCC Company Prefix شش رقمی و هشت رقمی در زیر آمده است.

تصویر 4.1- مثال هایی از کدهای 6 و 8 رقمی کد SSCC

     3.5. SSCC در صنعت فرش دستباف چگونه کار می‌کند؟

یک مثال نوعی از بکارگیری SSCC در پیوستن به یک تبادل الکترونیکی مطابق با قدم‌های زیر تعریف می‌شود:

1-  یک خریدار فرش دستباف سفارش خود را به تولیدکننده عرضه می‌کنند.

2- تأمین‌کننده (تولیدکننده فرش دستباف) شروع به انجام سفارش می‌کند. همانطور که سفارش در حال انجام شدن است، تولیدکننده یک فایل از مدل هایی که در حال بافته شدن هستند و در پالت‌ها و بسته‌هایی که قرار است قرار گیرند، تهیه می‌کند. کدهای GTIN شناسنده محصولات سفارش داده شده همراه با تعداد هر یک از آنها است که در خلال فرآیند سفارش‌دهی انتخاب می‌شوند.

3- وقتی که محموله فرش بسته شد، تولیدکننده یک کد SSCC به محموله و یا به هر واحد بسته‌بندی شده فرش اختصاص می‌دهد. کد SSCC در پایگاه داده تولیدکننده با گنجایش که محموله یا بسته خاص است اختصاص می‌یابد.

4- کد SSCC در قالب یک بارکد UCC/EAN 128 و بر روی یک برچسب محل بار چاپ شده و به روی محموله یا هر بسته قرار می‌گیرد.

5- تولیدکننده یک پیام الکترونیکی را ایجاد کرده و آن را به عنوان اعلان انتقال پیشرفته یا ASN به خریدار و یا تحویل‌گیرنده محموله انتقال می‌دهد. ASN شامل همه اطلاعاتی است که در مورد سفارش هر محموله و بسته در سفارش است که خریدار لازم است از آن اطلاع داشته باشد. (مانند تعداد کدهای GTIN، P.O، # و غیره). این وظیفه تولیدکننده فرش است که خریدار را از مرحله دریافت الکترونیکی تا زمان تحویل فیزیکی فرش پشتیبانی کند.

6- خریدار فرش دستباف ASN ارسالی را دریافت و پردازش کرده و سپس اطلاعات را در سیستم خود ذخیره می‌سازد.

7- خریدار، بر اساس دریافت پیام الکترونیکی (ASN) که شامل شماره سریال (SN) است قادر است تا از این اطلاعات برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی حمل و تحویل فرش‌ها و همچنین زمان‌بندی تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیازی برای تخلیه بار استفاده کند.

8-  محموله در محل دریافت تحویل داده می‌شود.

9-  دریافت‌کننده SSCC قرار داده شد، در پالت یا محموله را می‌خواند.

10-     طبق درخواست دریافت‌کننده اطلاعات مربوط به SSCC که خوانده شده است را دریافت می‌کنند.

11-     با بکارگیری SSCC به عنوان یک کلید جستجو، سیستم همه جزئیات را برای آن محموله و یا پالت می‌یابد.

12-     دریافت‌کننده حالا قابلیت پردازش محموله را بدون اینکه آن را باز کرده و به محتویات آن دسترسی یابد را خواهد داشت. می‌بایست متذکر شویم که فرض بر این است که بازرسی‌های کافی در حمل اولیه منجر به این می‌شود که دقت باربری را بالا ببرد. این فرآیند می‌تواند برای کاهش هزینه مؤثر باشد چرا که زمان برای دریافت محصول در محل کاهش می‌یابد (که این محل می‌تواند مشتری، یک واحد توزیع‌کننده، خرده‌فروش و غیره باشد).

13-     محموله یا پالت حال به طور مستقیم به محلی که می‌بایست بار را دریافت کند تا در آینده سفارشاتی به آن ارسال شود، حمل می‌گردد و یا اینکه مستقیم به مرکز اصلی و یا مشتری (مصرف‌کننده) منتقل می‌شود.

تصویر 1.5- چگونگی عملکرد کد SSCC در زنجیره تامین

6.  روش تحقیق

در این مطالعه از جستجوی کتابخانه ای،‌ اینترنتی و برخی آزمایشات عملی بهره جسته ام.

7.  نتیجه گیری

در این مقاله به کارکردهای شماره سریال GTIN و SSCC با بکارگیری RFID اشاره کردیم تا بدین وسیله قابلیت شناسایی و ردیابی فرش دستباف را میسر ساخته و نشان دهیم چگونه می توان با تلفیق دو تکنولوژی از یک سرمایه ملی پشتیبانی نمود. این روش شناسایی و رد یابی می تواند برای هر نوع کالای نفیس دیگری از قبیل صنایع دستی و محصولات خاص و آنتیک مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این می توان از انواع دیگر کد های شناسایی GS1 بهره جست و دامنه کاربرد آنها را توسعه داد.

مراجع فارسی

1.  رعنایی کرد شولی، حبیب ا....:تحقیق پیرامون مشکلات و تنگناهای ساختاری و مدیریتی و طراحی ساختار سازمانی هنر، صنعت فرش دستاف کشوربا تکیه بر امور تولی گری فرش دستباف، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران،1381.

2.  احمدوند، محمد رحیم، نقش تشکلهای صادراتی فرش در ساماندهی صادرات فرش دستباف، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران،1381.

3.  اسلامی، یحیی، طراحی و کاربرد سیستم  اطلاعات مدیریت فرش دستباف ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران،1384.

4.  عباس سحر خوان، طراحی کلیات نظام ملی اطلاعات کالا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت، 1384. 

5.  احمد غلامزاده، طبقه بندی و کدگذاری کالا، چاپ اول، دانشگاه امام حسین، 1374.

6.      Harold Abelson, Don Allen, Daniel Coore, Chris Hanson, George Homsy, Thomas F. Knight, Jr., Radhika Nagpal, Erik Rauch, Gerald Jay Sussman, and Ron Weiss. Amorphous Computing. Communications of the ACM, 43(5):74–82, March 2000.

7. Gregory D. Abowd, Agathe Battestini, and Thomas O’Connell. The Location Service: A framework for handling multiple location sensing technologies. Available at www.cc.gatech. edu/fce/ahri/publications/location service.pdf, 2002.

8. I. F. Akyildiz, W. Su, Y. Sankarasubramaniam, and E. Cayirci. Wireless Sensor Networks: A Survey. Computer Networks, 38(4):393–422, March 2002.

نظرات 3 + ارسال نظر
حیدری فرد جمعه 22 خرداد 1388 ساعت 15:41

با سلام دوست عزیز
من سپهر حیدری ۱۸ ساله از خوزستان هستم
که در حال حاضر درگیر تکمیل پروژهی خود با عنوان کاربرد ار اف ای در کلیه علوم

که این مقاله باید حجیم و کامل باشه ممنون می شم اگه بتونی مقالاتی برام بفرستی که حجم و کاربرد زیادی داشته باشه
ممنونم

با تشکر از وبلاگ بسیار کاربردی و جالب شما

chamranua@yahoo.com

۰۹۱۶۹۹۲۰۷۵۶

مجید سه‌شنبه 17 شهریور 1394 ساعت 08:58

با سلام عرض تشکر از شما لطفا نام نویسنده مقاله و سال چاپ آنرا و اسم مجله ای که آنرا چاپ کرده را اگر بفرستید متشکر می شوم.

سلام
نام نویسندگان در زیر عنوان مقاله آورده شده و مقاله در کنفرانس RFID ارائه شده است

رضا شنبه 25 دی 1395 ساعت 16:03

با سلام، و عرض تشکر لطفا در صورت امکان لیست شرکتهایی که این دستگاهها را ارائه می دهند را برای من بفرستید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد