فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

وزیر بهداشت:ایران کد؛ نوش داروی بازار کالاهای پزشکی

نقطه رسانه ای :ظرفیت‌سازی اقتصادی، تسهیل فرآیندهای تجاری، روان‌سازی و تولید فرصتهای اقتصادی و نوسازی مدیریت سنتی به مدیریت نوین مبتنی بر تجارت الکترونیک و اطلاعات ازجمله  مزیتهای نظام کدینگ ملی ایران  است. همچنین وجود بستری چون ایران کد  بسیاری از مفاسد موجود از جمله قاچاق کالا، بی‌کیفیتی تولیدات، کمبود درآمدهای مالیاتی، دشواری تجارت و کاغذ بازیهای فعلی آن، هزینه‌های بالای تولید و واسطه‌ها را از میان می‌برد و به فعالیت های اقتصادی و تجاری شفافیت می‌بخشد و شاید بتوان گفت جره ای از  نوشداروی اقتصاد در حال مدرن شدن ایران است. در این میان بسیاری از دستگاههای کشورمان از جمله وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی  از این بستر آماده برای رفع معضلات مستمر خود بهره جسته و این سیستم نوین را راهگاری در جهت استفاده از فن آوری های مدرن برای تسهیل امور می دانند .  در پروژه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت است که بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم  اجرا می شود همه بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی ـ درمانی دولتی و خصوصی به این سیستم متصل می‌شوند و اطلاعات پرسنلی، تجهیزات و خدمات پزشکی هر مرکز و نیز اطلاعات مربوط به سلامت هر فرد در این سیستم وجود خواهد داشت و اجرای آن امکان گزارش گیری از آخرین وضعیت سلامت و دارو را هر شهر و شهرستان برای تصمیم گیری مدیران فراهم می‌کند. در این میان وجود یک زبان مشترک لازم است تا بکارگیری این اطلاعا ت چه در توزیع داخلی و چه در توزیع خارجی برای همگان قابل فهم باشد که ایران کد این زمینه را فراهم آوره است .
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با نقطه رسانه ای ایران کد که در حاشیه بازدیدوی از مرکز امضای الکترونیک وزارت بازرگانی صورت گرفت ، ضمن تاکید بر این اصل معتقد است ایران کد زبان هماهنگی برای نظارت به هنگام و توزیع مسئولانه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور است .
نقطه رسانه ای : با توجه به آنچه که در جلسه جنابعالی با مسئولان طرح ایران کد ارائه شد و مصوبه هیات دولت در این باره، تصمیم شما در خصوص بکارگیری ایران کد در وزارت بهداشت و درمان  چیست ؟
ج – یکی از الزامات استفاده از فن آوری اطلاعات در ارائه خدمات بکارگیری نظام کدینگ است. درحال حاضر خیلی از دستگاهها در کشور در این زمینه اقدامات بسیاری را انجام داده اند که وزارت بهداشت و درمان نیز در زمره آنان قرار دارد.  با این حال نبود یک زبان مشترک میان دستگاههای مختلف بخصوص زمانی که اقدامات این دستگاهها ابعاد بین المللی به خود می گیرد یکی از ضعفهای اساسی است که لازم است مرتفع شود .
از نظر قانونی مجری اصلی این امر (یعنی ایجاد یک زبان مشترک) وزارت بازرگانی است . خوشبختانه از سوی دوستان ما در وزارت بازرگانی به عنوان مجری بحث تجارت الکترونیک  که طرح کدینگ نیز جزوء زمینه های آن محسوب می شود، فعالیت های بسیاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است  و بازدیدی را که ما از امکانات ایجاد شده در این زمینه داشتیم در این جهت قرار داشت که بتوانیم فعالیت ها را هماهنگ تر پیش ببریم .
به طور مشخص در وزارت بهداشت ما در دوقسمت فوری و فوتی نیاز به این مسئله داریم و به آن می پردازیم . یکی از این قستمها بحث دارو است و دیگری موضوع تجهیزات پزشکی و متعاقب آن لوازم یدکی است که در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد . این دو مورد از جمله مواردی است که قطعاً در سیستم کدینگ مورد استفاده وزارت بهداشت بوده و بازدیدی که صورت گرفت زمینه ای بود برای اینکه بتوانیم در زمینه اجرایی و عملیاتی در سطح دارو و تجهیزات پزشکی از این تجربه استفاده کنیم .
نقطه رسانه ای : به تهیه تجهیزات دارویی و لوازم پزشکی اشاره کردید ، سیستم کدینگ تا چه اندازه می تواند در تهیه داروهای حساس ، کمیاب و  خاص و تجهیزات پزشکی مخصوص موثر باشد ؟
ج – یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم این است که از واردات اقلام به کشور اطمینان کافی پیدا کنیم . ما باید مطمئن شویم که واردات اجناس دارویی  و پزشکی کشور به کشور با کیفیت مناسب از محل مورد تایید ما بوده است . همچنین در سیستم توزیع هم باید این کالاها تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد به نوعی حفاظت شود . استافده از این سیستم کدینگ کالا به همراه برخی از تمهیدات دیگر کمک می کند که ما بتوانیم بر چرخه توزیع و ورود نظارت بیشتری داشته باشیم و مطمئن شویم جنسی که به دست مصرف کننده می رسد کالایی است که کیفیتش مورد تایید وزارت بهداشت است . به عنوان مثال این امر در خصوص پروتزهای ارتوپدی و امثال آنها لازم است که لحاظ شود . ما باید اطمینان داشته باشیم جنسی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد همان جنسی است که ما اجازه واردات آن را داده ایم و خدای نکرده در این وسط تخلفی صورت نگرفته باشد .
نقطه رسا نه ای: به نظر شما آیا می توانیم با استفاده از ایران کد شاهد ظهور اولین بازار الکترونیک دارویی و پزشکی در کشور باشیم ؟
ج – البته فضای خرید و فروش دارو با فضای تجارت الکترونیک یک مقدار متفاوت است . دارو کالایی نیست که ما بتوانیم با استفاده از رایانه آن را سفارش دهیم و بخریم . در جایی که این اقدام صورت می گیرد داروهایی وارد این فضا می شود که یا کیفیت ندارد و یا مورد اشکال است . اما ما اقلامی را نیز داریم که به صورت آزاد امکان مصرفش وجود دارد که ازجمله آنان تعداد محدودی از داروها هستند که احتیاج به تجویز پزشک ندارند یا برخی از مکمل ها و آنچه که به عنوان لوازم بهداشتی مصرف می شود در این زمره قرار دارند و می تواند در این نوع خرید و فروش قرار بگیرند. نکته ای که در این زمینه برای وزارت بهداشت اهمیت دارد و مهم است در اصل کنترل عرضه و تقاضا و نظارت بر مطالب اینگونه است و این امر در مقایسه با حضور دارو و تجهیزات پزشکی در بازار تجارت الکترونیک ترجیح دارد . دلیل این امر آن است که اصلاً فضای این کار همان زمانی که به مصرف کننده عرضه می شود نباید فضای تجاری باشد . البته قبل از عرضه شاید فضا یک فضای تجاری باشد اما آن قسمت که دارو به مصرف کننده عرضه می شود لازم است که بیش از آنکه کار تجاری بر آن صورت گیرد از پیشتوانه های علمی و مطالب پزشکی و اخلاقی نیز برخوردار باشد .
نقطه رسانه ای: ورود وزارت بهداشت به سیستم کدینگ کالا تا چه حد می تواند در جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و قاچاق لوازم پزشکی موثر باشد ؟
ج – بخشی از موضوع نظارت که به آن اشاره کردیم در واقع به این امر بر می گردد . این سیستم در سطح خرد میانی و کلان توزیع کالا های  دارویی ، بهداشتی و پزشکی می تواند چارچوب هایی را به ما بدهد که بر اساس آن می توانیم سیستم های نظارتی قوی تری را اعمال کنیم .
نقطه رسانه ای : شما چه توصیه ای به شرکتهای دارو سازی و تهیه تجهیزات پزشکی برای استفاده از این سیستم دارید ؟
ج – با توجه به اینکه دولت مقرراتی را در خصوص استفاده اجباری از ایران کد به تصویب رسانده است به نظر می رسد که یکی از جاهایی که این موضوع سریعتر قابل وصول است بخش دارو و تجهیزات پزشکی می باشد . وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت بازرگانی طرحی را آماده می کند که ما بتوانیم در هر دو قسمت در یک فاصه کوتاه تری از سال 88 این کار را حداقل به صورت اختیاری تجربه کنیم و حتماً این تجربه باعث می شود که اقدامات در وزارت بهداشت با روند سهل تری انجام شود و این امر بدین معناست که وقتی قرار است که ثبت سفارش صورت گیرد و دارویی توزیع شود و اسنادی در رابطه با آن رسیدگی شود طبعاً استفاده از سیستم کدینگ این کار را تسهیل می کند ضمن اینکه امکان نظارت های به هنگام را برای ما فراهم می آورد .
گفتگو : کتایون مافی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد