فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

پیشگام خاورمیانه‌ای RFID

خیلی از ما نمی‌‌توانیم رویاهایمان را محقق سازیم. اما این را نمی‌‌توان درباره مهندس احمد کیانین که مخترع هم هست، به‌کار برد. رویای او را می‌‌توان در قالب مرکز نوآوری فنی امارات (


این مرکز به عنوان یک پروژه مشترک بین خلیفه جمعه القامه و مروان الشرفی در پی دیدار با احمد کیانین جنبه عملی به خود گرفت.


مروان اشرفی رییس ETIC است و جمعه القامه هم مدیر اجرایی آن است.


مرکز نوآوری فنی امارات یا همان ETIC هم مرکب‌های پیشرفته برای چاپ و هم فرایندها و تکنولوژی الکترونیک فراهم می‌‌سازد و در عین حال برای توسعه و تولید محصولات الکترونیک پلیمری چاپی کار می‌‌کند.


افزون بر این، ETIC نیمه هادی‌های ارگانیک و غیرارگانیک را هم که مشتمل بر RFID است و نیز محصولات الکترونیک دیگری چون لیبل‌های هوشمند، نوارهای بیومدیکال و خودتشخیص دهنده، برچسب‌های شاخص دما و زمان و محصولات دیگری نظیر الکتریسیته نوری برای مصارف چاپی تولید می‌‌کند.



گسترش جهانی ETIC


 کیانین فرصت برپایی یک مرکز نوآوری مشابه ETIC در سئول کره جنوبی را هم داشته، اما خاورمیانه ـ جایی که دو بخش بزرگی از زندگی‌اش را در آن گذرانده است ـ او را در ماه مه سال 2004 به سواحل امارات کشانده و یک سال بعد یعنی ششم آوریل 2005 ETIC متولد شده است.


کیانین از همان آغاز دیدگاه خود را اتخاذ کرده است: «اگرچه تکنوپارک در دبی مستقر است و در العویر یک مجتمع عملیاتی کامل دارد، اما قرار است این مرکز نوآوری به یک مرکز جهانی برای گردهمایی و نصب برچسب‌های RFID در خدمت بازار الکترونیک چاپی تبدیل شود.»


احمد کیانین فارغ‌التحصیل مهندسی الکترونیک از کالج امپریال لندن است. او به عنوان مخترع در دهه 1990 توانسته است دریچه‌ای متکی به سوئیچ ایجاد کند که رنگ آن از شیری به روشن و شفاف قابل تبدیل است. او این کار را با استفاده از فرایند چاپ سیلک انجام داده است.


احمد کیانین علاوه بر این طیفی از مواد اولیه را تولید کرده که برای ساخت محصولات الکترونوری ضروری هستند و از جمله آنها می‌‌توان به فسفرها، مرکب‌های هادی، مرکب‌های هیبرید هادی و فرمولاسیونی اشاره کرد که بدون کاستن از طول عمر لامپ باعث افزایش نور آن می‌‌شود.


کیانین تاکنون سه مرکز بزرگ را در سطح جهان راه‌اندازی کرده است.


از دیدگاه او ETIC بین این سه مرکز، بزرگ‌ترین و بهترین آن‌ها است که تجهیزات همه حوزه‌ها را داشته و این تجهیزات از مواد لازم برای طراحی تا فرمولاسیون مواد برای محققان را شامل می‌‌شود. او نه تنها در تأسیس‌ شرکت‌هایی در ایلی نویز، میامی، ایرلند و آلمان نقش داشته بلکه تأسیسات و تجهیزات آن‌ها را هم بهینه‌سازی کرده است. لاترونیک سیستمز سال 1996 در لستر تأسیس شد، الومین‌ایت در سال 1998 در دورست تأسیس شد و الومین که حالا پلیکون نام گرفته در سال 2001 راه‌اندازی شد و کارش تربیت و تأمین نیرو بود.



محصولات ETIC


 احمدکیانین به عنوان مسؤول اصلی ETIC باید مسؤولیت حفظ پیشتازی در مواد، محصول، قیمت‌گذاری و کیفیت را داشته باشد و آن‌ها را در قبال آن‌چه محققان از نقاط مختلف جهان ارایه می‌‌کنند، حفظ کند.


کیانین با افرادی نظیر دکتر علیرضا تاج‌بخش از ایران که کاشف کریستال مایع در سال 1967 بوده و نیز با دکتر حکیمی از ایتالیا همکاری دارد و امیدوار است روزی آن‌ها را زیر یک چتر گرد هم آورد.


کیانین همچنین امیدوار است که این مرکز روزی بتواند مثل مغناطیس سایر محققان منطقه را هم جذب کند تا به این ترتیب هفته‌ای چهار حق اختراع را در سطوح داخلی و بین‌المللی ثبت کند. او در عین حال اعلام می‌‌دارد که ETIC آمادگی هر نوع همکاری را با شرکت‌ها برای تولید محصولات تازه دارد.


او می‌‌گوید: «ما می‌‌توانیم تا 8/3 میلیارد تگ RFID تولید کنیم و با یک خط اضافه این میزان از ظرفیت را دو برابر کنیم. با استفاده از مرکب چاپ سیلک و مرکب‌های هادی می‌‌توان برچسب‌های هوشمند 15/0 میلیمتری با 15/0 شکاف برای مرکب‌های رسانا استفاده کرد.



بهترین نقطه


 قدرت ETIC در عرصه فعالیت‌های الکترونیک چاپی که RFID هم جزو آن‌هاست، در این نقطه نهفته است که محصولات آن مطابق نیازهای مشتری تولید می‌‌شود.


کیانین می‌‌گوید: «ما در تولید مرکب‌های رسانا از طلا، مس و نقره به همراه کربن ـ اگر محصول به آن نیاز داشته باشد ـ استفاده می‌‌کنیم. پژوهشگران ما در عین حال مدام تحقیق می‌‌کنند تا بتوانند به ترکیبات تازه‌ای در این قلمرو دست یابند. در حالی که شما وقتی مرکب را از تولیدکنندگان مرکب بگیرید باید دستورات آن‌ها را دنبال کنید، ضمن این‌که گران‌تر هم هست و دیگران هم به آن‌ها دسترسی دارند.»



RFID؛ آینده‌گرایانه، اما ممکن


کیانین در مورد ارتباط محصولات ETIC با بازار می‌‌گوید: «از RFID می‌‌توان برای تعیین موقعیت افراد و دارایی‌ها در فرایند مدیریت استفاده کرد. این در حالی است که از برچسب‌های هوشمند مجهز به RFID می‌‌توان برای تعیین میزان حرارت و نیز تعیین زمان استفاده کرد.


در این چارچوب می‌‌توان از این برچسب‌ها برای عرصه‌هایی نظیر داروهای حساس به حرارت، موارد مرتبط با کنترل‌های کیفیتی و امنیتی و تعقیب مسیر حمل و نقل و تحویل کالاها استفاده کرد.»



بسته‌بندی و کمک‌های خانگی


 فرصت‌های فراوانی برای RFID و برچسب‌های هوشمند در عرصه صنعت بسته‌بندی وجود دارد. این فرصت‌ها می‌‌تواند از کنترل مدخل تا لجستیک را در بر بگیرد. هر چند هنوز قیمت ریزتراشه‌ها به عنوان مانع عمل می‌‌کند، اما بالاخره قیمت تراشه‌ها پایین خواهد آمد و به سطحی واقع‌گرایانه خواهد رسید.


کیانین معتقد است ورود برچسب‌های مجهز به RFID نوعی مقاومت را در تولیدکنندگان بارکدها برخواهد انگیخت.


کیانین در ترسیم چشم‌اندازی که می‌‌تواند دور از واقعیت هم نباشد در مورد آینده RFID می‌‌گوید: «تصور کنید به یک مرکز خرید رفته‌اید و چرخ خریدتان را از خرید پر کرده‌اید و فقط کارت خریدتان را پای صندوق داخل دستگاه می‌‌کنید و به خانه‌تان می‌‌روید. در این حالت آن‌چه رخ داده این است که هر RFID بر روی هر چه خریده‌اید اطلاعات مربوط به قیمت خودش را برای دستگاه الکترونیک خواننده قیمت‌ها فرستاده و به این ترتیب پیش از آن‌که به درب خروج مرکز خرید رسیده باشید، همه قیمت‌های کالاهای خریداری شده توسط شما به دستگاه قیمت‌خوان ارسال شده است. در همین حال این دستگاه قیمت‌خوان هم که قیمت‌ها را از برچسب‌های RFID گرفته، می‌‌تواند آنها را برای فروشنده اصلی و نیز برای تولیدکنندگان محصولات ارسال کند و از طرف دیگر حتی بانک هم می‌‌تواند مستقیماً میزان خرید شما را از حسابتان کسر کند.»


کیانین می‌‌گوید: «ما در حال حاضر مشغول کار بر روی یک RFID برای صنعت خطوط هوایی هستیم و داریم با یک شرکت آلمانی در این زمینه کار می‌‌کنیم. تمرکز این پروژه بر روی تعقیب بسته‌های قطعات یدکی است که تا سقف 6 هزار میلیون پوند در سال را شامل می‌‌شود. ما بر این باور هستیم که طی دو سال هر قطعه در بسته‌ای مجهز به RFID و در ماشین‌های مجهز به RFID قرار بگیرد.


اکنون از تگ‌های RFID برای تشخیص میزان فشار لاستیک استفاده می‌‌شود. اما در آینده ماشین‌ها خواهند توانست مالکان خود را بشناسند و درب‌هایشان را بر روی آن‌ها بگشایند. ما در حال حاضر سفارش‌هایی از یک مشتری در نیویورک و یکی هم از ایتالیا برای استفاده از RFID داریم.»


کیانین در عین حال تصویری آینده‌گرایانه از خانه‌های آینده هم به‌دست می‌‌دهد: در نظر بگیرید خانه‌ای را که دستگاه پخت و پز آن به محض دیدن گوشت از روی وزن آن را بشناسد و دستورات مخصوص به آن را برای پخت و پز به اجرا درآورد. یا ماشین‌های هوشمند لباسشویی را در نظر بگیرید که درباره ریختن یک لباس رنگی در میان لباس‌های سفید ـ که احتمال رنگ دادن در آن وجود دارد ـ به شما هشدار بدهند.


مرکز ETIC در ضمن باتری‌های پلی ویفری (چند پولکی، چند قرصی) تولید می‌‌کند که ضخامت آن‌ها 3/20 میلی‌متر است. این باتری‌ها می‌‌توانند محصولات را هر چه کوچک‌تر، سبک‌تر و در عین حال قدرتمندتر سازند.


این باتری‌ها می‌‌توانند در مواردی چون کارت‌های باتری‌دار نوردهنده، صفحه کلیدها و سنسورها مفید باشند.


مرکز ETIC در مورد همین باتری‌ها در حال کار با یک شرکت است تا بتوانند محصولاتی به ابعاد 3 سانتی‌متر را هم قابل رهگیری کنند.



تولید برچسب‌های RFID


 مرکز ETIC توان خود را در زمینه‌های مواد اولیه، فرمولاسیون مرکب و فرایندهای تولید انبوه (چاپ افست) به‌کار گرفته تا بتواند کاربرد چنین تکنولوژی‌ای را در آن‌ها عملیاتی کند.


کیانین در این باره می‌‌گوید: «من 15 سال است که درگیر این بخش از چاپ شده‌ام. ما اخیراً در حال استفاده از یک ماشین سیلک THIEME هستیم که به طرز گسترده‌ای برای مقاصد ما دچار تغییر کاربری شده است. ما با این ماشین می‌‌توانیم مواد الکترونوری، RFID با ابعاد مورد نظر، سنسورهای بیومدیکال و شاخص‌های سنجش دما تولید ‌کنیم. خط اصلی تولید ما در این زمینه یک خط رول به رول 6 مرحله‌ای با عرض 20 اینچ است که 60 متر در دقیقه تیراژ دارد.»



خاورمیانه و RFID


به گفته کیانین، با توجه به داده‌های ETIC، استفاده از RFID در منطقه خاورمیانه آغاز شده است. صنایع هواپیمایی، کارت‌های امنیتی، مراکز خرید و نیز متروها جزو قلمروهایی هستند که در خاورمیانه در حال استفاده از مزایای RFID می‌‌باشند و اگرچه استفاده از RFID در حال حاضر پراکنده است، اما در آینده حالت استاندارد به خود خواهد گرفت. کیانین می‌‌افزاید: «ما اکنون با شرکتی در ابوظبی در حال کار بر روی تگ‌های هوشمند RFID هستیم و داریم تلاش می‌‌کنیم از آن‌ها بر روی فلز استفاده کنیم. به گونه‌ای که بتوان به‌طور همزمان اشیایی با ابعاد 3 سانتی‌متر را رهگیری کرد. ما داریم کارهای مشابهی را بر روی پلاستیک هم تجربه می‌‌کنیم و حتی باید آن را بر روی آب هم تجربه کنیم تا روزی برسد که همه چیز در دبی برچسب RFID داشته باشد.



بسته‌بندی الکترونیک


 مرکز ETIC در عین حال دارای ATFM هم هست که در واقع یک میکروالکترون نوری قابل انعطاف است و می‌‌توان از آن در بسته‌بندی برای اطلاع‌رسانی و در عین حال حفظ محصول استفاده کرد.


می‌‌توان ATFM را در خود بسته جا داد یا آن را به بیرون بسته متصل کرد و یا حتی آن را در محل‌های نمایش کالا قرار داد. برای این محصول زمینه‌های بالقوه‌ای چون غذاهای تازه، منجمد، شیرینی‌جات، محصولات دارویی، واکسن‌ها، داروهای پروتئینی، محصولات خونی، گل، رنگ، مرکب و چسبنده‌ها وجود دارد.



دما و زمان‌سنج‌ها


 مرکز ETIC شاخص‌های سنجش زمان و دما را نیز محصولات مهمی برای مواردی نظیر تولید غذا، فروش غذا و صنعت دارو می‌‌داند. نحوه توزیع و انبارداری چنین کالاهایی به سنجش دما و زمان تولید و نگه‌داری نیاز دارد. این امر از این جهت اهمیت دارد که باید دانست محصول از نظر نیاز به دمای بهینه در چه وضعیتی قرار دارد. این امر در مورد اطلاعات مربوط به زمان تولید و میزان و محدودیت‌های زمانی مرتبط به یک محصول نیز صدق می‌‌کند.


لیبل‌های موسوم به TTI (یا همان شاخص‌های زمان و دما) می‌‌توانند توسط بسته‌سازان در بیرون بسته‌ها نصب شوند تا از نظر تأمین و تضمین بهداشت مصرف‌کننده اطلاعات مربوط به دما و زمان را در اختیار او قرار دهند.



الکترونور و تکنولوژی آن


 کار کیانین در عرصه تکنولوژی الکترونور باعث شده تا او پدر تکنولوژی الکترونور نامیده شود و اگرچه از زمان کشف ماری‌کوری در سال 1935 سال‌ها می‌‌گذرد، اما آن‌چه آن را جذب کرده، پیشرفت‌هایی است که در عرصه قدرت الکترونورها پیش آمده است.


کیانین می‌‌گوید: «قبلاً از فلزی پوشیده از نور و رزیزیستور استفاده می‌‌شد و حالا ریزتراشه‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند.»


در همین حال کیانین در مورد کارهای پیش رو نیز می‌‌گوید علائم جاده‌ای در انگلیس جای خود را به تکنولوژی الکترونور خواهند داد که باید این کار به گونه‌ای طراحی شود که عمر لامپ‌ها 10 ساله شود. تکنولوژی مشابهی برای بدنه اتوبوس‌ها در آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در همین حال بزرگ‌ترین پنل تبلیغاتی الکترونوری (با ابعاد 10* 3*7 فوت) برای یک شرکت کامپیوتری ساخته خواهد شد. هر یک از این پروژه‌ها هم با رعایت مسایل زیست محیطی به‌کار گرفته خواهند شد.



آینده‌ نزدیک


محصولات مرکز ETIC با شرکایی در آمریکا و انگلیس توزیع می‌‌شود. در عین حال بازار هم به نیروهای آموزش دیده از نوع ETIC نیاز دارد. وقتی پای تکنولوژ‌ی‌های مربوط به RFID و الکترونور در میان باشد، هیچ چیزی نمی‌‌تواند به عنوان مانع عمل کند. از لباس‌های هوشمند و ژاکتی که رنگ عوض می‌‌کند تا پرده‌هایی که RFID دارند و می‌‌توانند حتی به حرف‌های شما گوش کنند.

ETIC) دید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد