فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

شرکت عصر گویش پرداز

معرفی

شرکت عصرگویش به طور تخصصی فعالیت خود را از سال 1382 در زمینه پردازش و تشخیص گفتار شروع کرده است. سابقه و تجربه تخصصی شرکت به تحقیقات چندین ساله متخصصان این زمینه از دانشگاه صنعتی شریف برمی‌گردد که قبل از تاسیس رسمی شرکت کارهای تحقیقیقی را به منظور توسعه تعدادی از سیستم‌ها و موتورهای نرم‌افزاری شروع کرده‌اند. عصرگویش به عنوان اولین شرکت پیشرو در ارایه سیستم‌های مبتنی بر ساده‌ترین وسیله ارتباطی انسان برای زبان فارسی، علاوه بر توسعه تعدادی از سیستم‌ها و راه‌حل‌های مبتنی بر گفتار مانند سیستم دیکته زبان فارسی، سیستم تشخیص گفتار تلفنی، جستجوگر کلمات در گفتار و ... برای زبانهای فارسی و انگلیسی، توانایی انجام کلیه فعالیت‌های دیگر مبتنی بر گفتار را دارد. از آنجا که ارتباط کلامی راحتترین ، ساده ترین و سریع ترین راه ارتباطی می باشد با کمک سیستمهای تشخیص گفتار عصر گویش پرداز می توان با رایانه ها از طریق صحبت ارتباط برقرار نمود، با آنها حرف زد، دستور داد یا از پشت تلفن و از راه دور بتوان سیستمهای خانگی را کنترل نمود. با کمک این محصولات، بسیاری از افراد معلول و یا افراددی با آشنا محدود با کامپیوتر و زبان‌های‌خارجی نیز می‌توانند تنها از طریق صحبت‌کردن با کامپیوتر ارتباط برقرار نمایند. در حال حاضر موتور تشخیص گفتار در این شرکت طراحی و پیاده‌سازی شده است که پایه و هسته اصلی سیستم‌های تشخیص گفتار فارسی است. این سیستم بر اساس آخرین تکنولوژی و استفاده از منابع علمی روز طراحی شده و دقتی بسیار قابل قبول در مقایسه با سیستم‌های معروف خارجی دارد. تعدادی از محصولات شرکت که بر اساس موتور تشخیص گفتار توسعه داده شده‌اند، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیستم دیکته زبان فارسی برای دیکته کردن متن به جای تایپ نمودن آن
  • سیستم‌های تلفن گویا برای ارتباط تلفنی از راه دستورات صوتی
  • سیستم‌های تشخیص دستورات صوتی مانند کنترل برنامه‌ها یا فرم‌های صوتی
  • منشی تلفنی خودکار با قابلیت فهم گفتار تماس گیرنده
  • جستجوگر واژه‌های کلیدی برای جستوگرکلامی در سیستم‌های امنیتی
  • فهم گفتار در خودروها یا ساختمان‌های هوشمند
  • تایپ هوشمند فارسی با قابلیت فعال شدن در همه محیط‌های تایپ جهت افزایش موثر سرعت تایپ
  • مترجم کلامی فارسی-انگلیسی با امکانات محدود

علاوه بر زمینه‌های پردازش سیگنال‌ها و بویژه سیگنال‌های صوتی و تشخیص اتوماتیک گفتار، محققان این شرکت در زمینه‌های دیگری چون افزایش کیفیت گفتار، ، تبدیل گفتار به متن، پردازش زبانهای طبیعی شامل روش‌های آماری، دستوری و معنایی زبان درمرحله تحقیق و توسعه سیستمها می‌باشند که هم اکنون برخی از این محصولات در اختیار کاربران قرار گرفته است. به علاوه این محصولات می‌‌تواند به زبان‌های دیگر و از جمله زبان انگلیسی نیز توسعه داده شود. این شرکت افتخار دارد با تلاش محققان وطن دوست توانسته است به یکی از تکنولوژی روز دنیا دست یابد و در حال حاضرآماده همکاری با شرکت‌ها، موسسات و سازمانهایی است که خواهان استفاده از محصولات عصر گویش پرداز جهت تسریع بخشیدن در کار مدیران یا تکریم ارباب رجوع می باشد.

تکنولوژی

تلاش گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های خارجی برای دستیابی به تکنولوژی تشخیص گفتار به عنوان یکی از تکنولوژی‌های سطح اول دنیا، به چندین دهه می‌رسد، ولی به دلیل پیچیدگی موجود در گفتار انسان هنوز رسیدن به دقت صددرصد امکان‌پذیر نشده است. با کمک این تکنولوژی ارتباط انسان با کامپیوتر بسیار راحت‌تر و سریع‌تر شده است و آرزوی بشر در برقراری ارتباط گفتاری با ماشین‌ها تحقق خواهد یافت. شرکت عصر گویش پرداز برای پیشرفت این تکنولوژی در کشور از سال 82 اقدام به تهیه موتور تشخیص گفتار پیوسته فارسی مبتنی بر مدل HMM نموده است. برای بدست آوردن بهترین دنباله کلمات از گفتار ورودی ضرایب کپستروم به عنوان پارامترهای سیگنال گفتار محاسبه شده و با مدل‌های مختلف HMM مقایسه می گردند. سپس طی یک جستجو بهترین کاندیدای دنباله کلمات استخراج می‌شود. برای بالا بردن دقت از مدل‌های آماری و همچنین مدل‌های دستوری زبان استفاده شده است. کارایی این سیستم در شرایط آزمایشگاهی و محیط آرام و بدون نویز قابل قبول می‌باشد اما زمانی که از آن در عمل و در شرایط عادی مانند داخل اداره، استفاده می‌شود، کارایی سیستم افت شدیدی دارد. برای جبران این مساله از راه‌حل‌هایی جهت مقاوم‌سازی سیستم به تغییرات موجود در شرایط آکوستیکی محیط و تغییرات موجود بین گوینده‌های مختلف استفاده شده است به گونه‌ای که سیستم موجود که مستقل از گوینده و با واژگان بزرگ می‌باشد، با بهره‌گیری از بهترین روش‌های مقاوم‌سازی قادر به تطبیق خود با شرایط محیطی جدید و تطبیق به صدای گوینده می‌باشد. این مساله سیستم جاری را به نمونه‌ای موفق و کاربردی در مقایسه با انواع خارجی مشابه کرده است.
عصر گویش پرداز با نیروهای متخصص از دانشگاه شریف، در زمینه پردازش گفتار فعال بوده و اولین و تنها شرکتی است که توانسته در زمینه تشخیص گفتار فارسی محصول تجاری ارائه نماید. علاوه بر پردازش و بازشناسی گفتار، یکی دیگر از زمینه‌های تحقیقی و توسعه‌ای شرکت، پردازش زبان‌های طبیعی می‌باشد تا بتواند این بعد از زبان فارسی را که در مقایسه با سایر زبان‌های دنیا اندکی ضعیف‌تر است، تقویت نماید و نتایج آن در زمینه‌های تشخیص گفتار، تبدیل متن به گفتار، ترجمه گفتار و ترجمه و تبدیل تصویر به متن بکار گرفته شود. تیم مجرب و توانای این شرکت در زمینه‌های تحقیقاتی مختلف دیگری نیز مشغول به کار و دارای تجربه می‌باشد که اهم این زمینه‌ها بصورت زیر است:

  • پردازش‌های سیگنال‌های گفتاری
  • تشخیص گفتار پیوسته (CSR)
  • تشخیص کلمات گسسته (IWR)
  • بهبود کیفیت گفتار (Enhancement)
  • تفکیک سکوت از گفتار (VAD)
  • تشخیص گفتار از راه دور (distance taking)
  • تشخیص گفتار از پشت تلفن
  • جستجوی واژه‌های کلیدی در گفتار (word spotting))
  • یافتن کلمات خارج از واژگان (OOV)
  • پردازش زبانهای طبیعی (NLP)
  • مدل‌های آماری و گرامری زبان (بویژه برای زبان‌های فارسی و انگلیسی)
  • ساختن واژه‌نامه تلفضی
  • روش‌های مقاوم‌سازس سیستم‌های بازشناسی گفتار
  • تبدیل متن به گفتار (TTS)
  • تشخیص گوینده بومی و غیربومی ( برای تعیین میزان دقت بیان جمله‌های زبان خارجی)

تهران-خیابان آزادی-خیابان حبیب اله- خیبان شهید قاسمی- کوچه تیموری(پشت دانشگاه صنعتی شریف)-پلاک1-طبقه دوم

کدپستی: 1459993141
تلفکس: 66003710-021

http://www.asr-gooyesh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد