فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تداخل امواج رادیویی الکترومغناطیسی با تجهیزات پزشکی بیمارستانها

تحقیقات اخیر دانشمندان هلندی نشان می‌دهد: امواج رادیویی که در بیمارستانها برای خوانش سوابق پزشکی بیماران استفاده می‌شود موجب بروز تداخل الکترو مغناطیسی تجهیزات پزشکی بسیار حساس شده و عملکرد دستگاههایی چون تنفس مصنوعی را دچار مشکل و در مواردی از کار می‌اندازد.

به گزارش  (ایسنا)، وابستگی روزافزون سیستمهای پزشکی درمانی به ابزار تشخیص امواج رادیویی (RFID) بعضی پزشکان را نگران کرده است. این در حالیست که صنعت خدمات بهداشتی سالانه حدود 90 میلیون دلار هزینه می‌کند.

RFID یک ریز تراشه قابل نصب یا اتصال به محصولات، حیوانات و افراد است. این قطعه سیگنالهای امواج رادیویی را تا فاصله 10 فوتی ارسال می‌کند.

این تکنولوژی قابلیت خواندن اطلاعات از روی لباس، اندام و دیگر موارد غیرفلزی را داراست و در زندگی روزمره در مواردی از قبیل کارتهای اخذ مالیات الکترونیکی، ‌کارتهای اینترنتی، ورود به اماکن و گیره‌های ضد دزد فروشگاهها به کار می‌رود .

از موارد استفاده این تکنولوژی در پزشکی می‌توان به این موارد اشاره کرد: تایید هویت و تشخیص سوابق پزشکی بیمار، کنترل دما و کیفیت محصولات و فرآورده‌های خونی، علامت گذاری بسته‌های دارویی برای جلوگیری از دزدیده شدن یا جابجایی و غیره.

محققان مدتی است دریافته‌اند که بعضی از ابزار RFID مانند سیستمهای پیگیری ضد دزد سبب بروز تداخل الکترومغناطیسی آنها با دستگاه تنظیم ضربان قلب و ضد انقباضات عروق می‌شود. این در حالیست که آنها در خصوص چگونگی تاثیر امواج بر تجهیزات دستگاههای پزشکی در بیمارستان هنوز کاملا اطمینان ندارند.

محققان دانشگاه وریجه در آمستردام یک اتاقک شبیه سازی شده انباشته از 41 دستگاه از تجهیزات حساس پزشکی را مورد آزمایش قرار داده و در پایان معلوم شد؛ از 123 آزمایش انجام شده تاثیرات امواج بر این دستگاهها در 22 مورد پرخطر، دو مورد مهم و 10 مورد خفیف بوده است. برای مثال در این آزمایشات مکنده‌های سرنگ IV از کار افتاده و عملکرد دستگاه خارجی تنظیم کننده ضربان قلب مختل شده است.

همچنین در این آزمایشات دستگاههای تهویه هوا و سیستمهای تحلیل کننده از کار افتاده‌اند.

دکتر دونالد برویک رییس انستیتو توسعه و ارتقاء بهداشت در کمبریج می‌گوید: این نتایج باید زنگ هشداری برای استفاده از تکنولوژی در پزشکی باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
oko.ir چهارشنبه 16 مرداد 1387 ساعت 14:51 http://www.oko.ir

جای قلم توانای شما در oko.ir خالی ست...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد