فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

انواع مختلف روشهای کدگذاری

که تمام اینها نحوه کدگذاری ( Symbology) بیمانندی برای خود دارند که تغییر ناپذیر است حال ، این سؤال پیش ما آید که چرا این همه کدهای متفاوت وجود دارد ؟ این سؤال را بسادگی می توان پاسخ داد؛ زیرا کدگذاری های مختلف برای حل مشکلات صنایع گوناگون به وجود آمده است . حالا با هم به برخی از کدگذاری های معمول نگاهی کوتاه می اندازیم تا ببینیم که چگونه و کجا و چرا از آنها استفاده می کنیم :

UPC/EAN  :

این نوع کدگذاری برای نظارت خروجی ( بررسی نهایی ) به کار برده می شود . کد UPC با طول ثابت است و به طور خاص در فروشگاهها و کارخانجات تولید کننده مواد غذایی کاربرد دارد . این کد برای فروشگاههای بزرگ و چنین مواردی در نظر گرفته شده است که باستفاده از 12 رقم فضای مناسبی برای تعریف محصولات در اختیار ما قرار می دهد .

Code 39 :

این روش کدگذاری به این علت ایجاد شد تا در صنایعی به کار برده شود که به استفاده از حروف نیز درکنار ارقام احتیاج دارند . این روش کدگذاری عمومی ترین روش کد گذاری است که از قدیم به کار برده می شود . این نوع کدگذاری معمول در تمام صنایع – با ستثناس تولید کنندگان مواد غذایی به کار گرفته می شود ؛ اما با توجه به اینکه با رکد دارای طول زیادی خواهد بود ، برای مواردی که اندازه برچسب روی اقلام تولیدی گزینه ای درخور توجه باشد . پیشهناد نمی شود .

Code  128  :

این روش کدگذاری وقتی به کار می آید که شما انتخاب زیادی از حروف و ارقام داشته باشید . در صنایعی که اندازه برچسب روی اقلام گزینه درخور توجه باشد ، این روش کدگذاری انتخابی مناسب برای شماست ؛ زیرا فشرده و خواناست . ازاین روش کدگذاری معمولا" درحمل ونقل استفاده می کنند که در آن اندازه لیبل موردی مهم است .

25 Interleaved  of  :

از دیگر روشهای کدگذاری معمول در صنایع حمل و نقل است که در کنار آن کاربرد بسیاری در انبارها وشرکتهای عمده فروش است . این کدها هم به صورت فشورده و کم جاست .

417  PDF  :

این روش کدگذاری به عنوان روش دوبعدی D ( 2) شناخته شده است که به صورت خطی نیست و بیشتر شما را به یاد جدول روزنامه ها می اندازد ؛ اما تفاوت این کد با سایر کدهایی که در مورد آنها توضیح دادیم این است که 417 PDF واقعا" فایل داده های سیار ( Portable  Data  File) است که مثلا" ممکن است شامل : اسم ، نشانی ، شماره تلفن منزل ، شماره گواهینامه رانندگی ، عکس ، حتی خلاصه سوابق رانندگی شما باشد ! در نهایت اینکه این روش کدگذاری ممکن است اطلاعات کامل وجامعی را در خود جای دهد و حجمی در حد تمبر پستی داشته باشد . البته طبیعی است که هر چه اطلاعات شما کاملتر باشد حجم این کد نیز بزرگتر خواهد شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد