فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

بیومتریک ؛ عبور بدون رمز

اگر براى کامپیوتر خود رمز عبور تعریف کرده‏اید، اگر از پست الکترونیکى استفاده مى‏کنید و یا یک بلاگر (وبلاگ نویس) هستید، اگر کارت اعتبارى دارید، اگر... و در هر حال، اگر شهروند دنیاى مجازى، آن هم با انبوهى از نام‏هاى کاربرى و رمزهاى عبور هستید، به راستى چقدر به رمزهاى عبور (password) خود اطمینان دارید و چقدر به حافظه خود براى به خاطر سپردن آنها؟

از آن جا که محیطهاى پیچیده، ناامنى‏هاى پیچیده‏ترى را به همراه خواهند داشت، محدود شدن به رمزهاى عبور، به منظور ایجاد امنیت در چنین فضاى متغییر و گسترده‏اى به لحاظ کیفى و کمى، چندان منطقى و عاقلانه نخواهد بود.

ظهور فن آورى‏هاى جدید، گام را از حروف و ارقام فراتر نهاده، جاى گزینى مطمئن‏تر براى آنها یافته اند. موج بعدى در فن آورى امنیت اطلاعات، دانش و فن آورى بیومتریک یا سنجش زیستى مى‏باشد. بیومتریک، در اصل به فراهم سازى امنیت با استفاده از جنبه‏هاى فیزیکى (مانند اثر انگشت) و یا خصوصیات رفتارى مانند (امضاى شما) اشاره دارد.

براى وسایل بیومتریک دو نوع کاربرد امنیتى تعریف مى‏شود:

1.شناسایى

.2تصدیق هویت

در هنگام شناسایى، وسیله بیومتریک، هویت شما را با کمک داده‏هاى بیومترى تشخیص مى‏دهد؛ اما در مورد تصدیق، شما هویت خود را ارائه مى‏دهید و سپس وسیله بیومترى، آن را بررسى مى‏کند.

امضا، اثر انگشت، صدا، چشم و ویژگى‏هاى منحصر به فرد چهره افراد، از خصوصیاتى هستند که دستگاه‏ها و وسایل متداول بیومتریک، براى ایجاد امنیت از آنها استفاده مى‏کنند.

 

اثر انگشت‏

وسایل بیومتریک، با اسکن اثر انگشت، آن را به صورت داده‏هاى ریاضى ذخیره نموده، سپس با موارد موجود در پایگاه داده اى خود مقایسه مى‏کنند.با کمک این فن آورى، IBM عضو جدیدى از خانواده نوت بوک‏هاى Tink Pad را معرفى کرده است که از فن آورى بیومتریک، براى افزایش امنیت سیستم استفاده مى‏کند. این مدل جدید که 19 اکتبر 2004م. (28 مهر 1383ش.) به بازار عرضه شده است مجهز به سنسور(حس‏گر) پیشرفته اى براى تشخیص اثر انگشت مى‏باشد و کاربران براى‏دسترسى به کامپیوتر، بانک‏هاى اطلاعاتى، سایت‏ها و برنامه‏هاى نرم‏افزارى، باید انگشت خود را از روى این سنسور کوچک و افقى عبور دهند. از آن جا که این حس‏گر جدید، سطح بیشترى از انگشت را اسکن مى‏کند، اطلاعات بیشترى جمع‏آورى کرده، فرآیند شناسایى تنها چند ثانیه به طول مى‏انجامد.

پس از حادثه 11 سپتامبر، به کار گیرى ابزارهاى امنیتى بیومتریک - به خصوص در آمریکا - شکل دیگرى به خود گرفت؛ به طورى‏که طبق مصوبات کنگره این کشور، بعد از تاریخ 26 اکتبر 2004م. (5 آبان 1383ش.) تمام مسافران خارجى به هنگام ورود به ایالات متحده، بایستى داراى شناسنامه بیومتریک در مدارک خود باشند و در غیر این صورت، از ورود آنها جلوگیرى خواهد شد.

از این‏رو، سفارت‏خانه‏ها موظف شده‏اند تا تراشه یا نوارهاى بیومتریک از مشخصات افراد متقاضى ویزا را به مدارک آنها ضمیمه کنند. بدین ترتیب، پاسپورت‏هاى بیومتریک، دگرگونى اساسى در نظام تهیه پاسپورت و کنترل ورود و خروج مسافران در سراسر دنیا ایجاد خواهند کرد.

جعل پاسپورت بیومتریک، بسیار دشوارتر از انواع کنونى آن خواهد بود. سیستم‏هاى بیومتریک، هویت هر فرد را در الگوهاى ویژه اى خلاصه مى‏کند و اثر انگشتان، ویژگى چشم، صورت، صدا و دیگر خصوصیات فیزیکى را در قالب الگوریتم هاى ریاضى بر روى یک‏تراشه و یا یک نوار ویژه ثبت و ضبط مى‏کند. بدین‏ترتیب، هنگامى‏که مسافران به مراکز ورودى کشور مى‏رسند، انگشتان خود را در مقابل یک اسکنر ویژه قرار داده، همزمان چهره آنان نیز توسط اسکنر بیومتریک دیگرى مورد بررسى دقیق قرار مى‏گیرد و مشخصات به دست آمده، با الگوها و ویژگى‏هاى ثبت شده در پاسپورت مقایسه مى‏شود.

محصولات نرم افزارى و سخت افزارى تولید شده، با تکنولوژى بیومتریک، بازارهاى جهانى را متحول ساخته اند.

تعدادى از این محصولات عبارتند از:

-کنترل و مراقبت‏هاى ویژه.

-کنترل‏هاى اکتیوکس برنامه‏ها.

BioMetric ActiveX Controls For :BioTools

-کنترل امنیت اینترنت و اینترانت.

BioMetric Internet :BioWeb

-کنترل‏

Attendance Control and Monitoring Your Program and Interanet Security & BioMetric Time :BioTimeدسترسى انحصارى.

-کنترل دسترسى و مدیریت ساختمان.

BioMetric Building Management and Access :BioAccess

-تصدیق دارنده کارت اعتبارى.

BioMetric Smartcard Owner :BioSmatrCard

-شناسایى اعضاى گروه به کمک‏

Stand-Alone BioMetric Access Controls Controls Authentication :BioDoorبیومتریک.

-پست الکترونیکى مطمئن و امن.

BioMetric Secure Mail :BioMail

دو مورد از جالب‏ترین کاربردهاى بیومتریک، به کمک اثر انگشت،

BioMetric Group Member Tracking BioSmartcard :BioRegisterو BioMail مى‏باشند.

ترکیبى از اسکن اثر انگشت و پنهان‏سازى، آخرین‏ترفند موجود در ایجاد امنیت پست الکترونیکى و راهى براى خصوصى‏سازى ارتباطات است؛ به طورى که به کمک این روش، اسناد و نامه‏هاى محرمانه شما به هیچ عنوان، در دسترس دیگران قرار نخواهد گرفت .

BioMailیا ایمیل زیستى، به صورت متحد و کاملا نامحسوس، از درون outlook فعالیت مى‏کند؛ به این‏ترتیب که الگوى اثر انگشت شما به صورت محرمانه و همانند یک فایل ضمیمه (Attachment)، براى آدرس مورد نظر ارسال و به صورت مخفى در Address Bookاو ذخیره مى‏شود و هر زمانى که لازم باشد از آدرس مورد نظر، پیغام محرمانه اى‏براى شما ارسال مى‏شود، با افزودن نام شما در قسمت TO " أأ. " و کلیک دکمه مخفى سازى، مندرجات ارسالى به صورت اتوماتیک مخفى شده، سپس ارسال مى‏گردد.

در ارسال و دریافت، اسناد همواره مخفى مانده، تنها در صورت مطابقت اثر انگشت دریافت کننده اصلى با الگوى ذخیره شده، در دسترس قرار مى‏گیرند.

فن‏آورى جدید، امکان هرگونه سرقت، کپى و یا هک شدن را غیر ممکن مى‏سازد و از آن جایى که رمز عبور شما قسمتى از خود شما خواهد بود، موجب فراموشى نیز نخواهد شد.

در روشى مشابه، بیومتریک براى استفاده کنندگان از کارت‏هاى اعتبارى، ایده جالب‏ترى دارد.

کارت‏هاى اعتبارى به دلایلى چون سرقت، تصادف و ... ممکن است مفقود شوند و یا رمز (PIN) آنها فراموش شود و در این صورت توسط هر کس دیگرى مى‏تواند مورد استفاده قرار گیرد.

BioSmartcardیا کارت‏هاى هوشمند زیستى ، با ابعاد و اندازه کارت‏هاى اعتبارى متداول به همراه‏تراشه‏هاى پردازش‏گر تعبیه شده در درون آنها ، امکان استفاده از کارت را براى دیگران غیرممکن مى‏سازد.

کارت‏هاى هوشمند زیستى، مشخصه‏هاى زیستى افراد را دریافت مى‏کنند و اینها چیزهایى نیستند که فراموش، کپى بردارى‏و یا مفقود شوند.

اثر انگشت صاحب اصلى کارت، به صورت دیجیتالى درون کارت قرار داده مى‏شود .

هنگام استفاده از کارت، به جاى وارد کردن رمز عبور، اثر انگشت شخص توسط یک اسکنر مخصوص، اسکن و در صورت تطابق، استفاده از کارت، مجاز شناخته مى‏شود.

 

امضا

در این روش، یک اسکنر صفحه‏اى کوچک، نمونه امضاى گرفته شده را با امضاهاى موجود در پایگاه داده اى خود مقایسه مى‏کند و در برخى موارد، ممکن است نمونه امضا از نظر شکل، اندازه و خصوصیاتى چون سرعت و زاویه قلم نیز بررسى‏شود.

 

عنبیه چشم‏

عنبیه، حاوى اطلاعات بیشترى نسبت به اثر انگشت است و در نتیجه، امنیت بیشترى را تامین مى‏کند. وسایل بررسى عنبیه چشم بدون تماس با چشم مى‏توانند در کمتر از چند ثانیه، پایگاه داده‏اى بزرگ خود را جست‏وجو نمایند.

 

اسکن چهره‏

در این روش، تشخیص هویت به کمک اسکن چهره انجام مى‏گیرد و جالب این که سیستم‏هاى بیومتریک در این روش، با وجود عینک و رشد موهاى صورت، دچار خطاى تشخیص نمى‏شوند. جالب است بدانیم که در این زمینه، ایران نیز گام‏هاى نخست خود را برداشته است.

بیستم فروردین امسال، روزنامه شرق به نقل از ایسنا، خبر از ساخت رایانه شناسایى چهره، در دانشکده مهندسى برق دانشگاه صنعتى امیرکبیر داد. به گفته دکتر کریم فائز، عضو هیئت علمى دانشکده مهندسى برق دانشگاه صنعتى امیرکبیر، سیستم رایانه‏راى شناسایى چهره که در قالب یک رساله دکترى طراحى شده، از جمله سیستم‏هاى شناسایى بیومتریک است که در جرم‏شناسى، تشخیص هویت و تجهیزات امنیتى کنترل‏تردد، کاربرد دارد. با استفاده از این سیستم، امکان تشخیص چهره افراد با دقت بیش از 90 درصد فراهم مى‏رشود.

 

صدا

خصوصیات آوایى و صوتى، از دیگر مشخصه‏هاى منحصر به فرد، به کار رفته در سیستم‏هاى بیومتریک است . براى ورود به یک ساختمان که به ابزارهاى بیومتریک مجهز است، کافى است گوشى مخصوص را بردارید و خود را معرفى کنید.

اگر اطلاعات صوتى شما به عنوان فرد، واجد صلاحیت ورود به ساختمان در بانک اطلاعاتى موجود باشد، در آن صورت اجازه ورود به ساختمان را خواهید یافت. نکته مهم در امنیت این روش، آن است که سیستم موجود را نمى‏توان با صداهاى‏ضبط شده و یا تقلید صدا فریب داد.

مشکل عمده این سیستم‏ها، عدم تشخیص در شرایطى چون سرماخوردگى، گرفتگى صدا، آمیختگى با صداهاى محیطى و طریقه بیان کلمات همراه با مکث، خنده و سرفه است.

از آن جا که تارهاى صوتى انسان، خصوصیاتى غیر خطى دارند و تحت تاثیر عواملى چون جنسیت و حالات عاطفى فرد قرار دارند، سیستم‏هاى بیومتریک صوتى، نیازمند طراحى دقیق‏ترى مى‏باشند و مسائلى چون طرز بیان و تلفظ، میزان بلندى لهجه، زیر و بم بودن صدا و سرعت اداى کلمات، بایستى در طراحى آنها مد نظر قرار گیرد.

در هر صورت، ابزارهاى بیومتریک، جاى‏گزین روش‏هاى معمول امنیتى خواهند شد و هم اکنون نیز

بسیارى از کشورها از فن آورى بیومتریک به صورت‏ترکیبى و همراه با رمزهاى عبور استفاده مى‏کنند .

افسانه بودن قفل‏ها و کلیدها و دور ریختن همه کارتهاى دست و پا گیر - بى‏هیچ دغدغه اى از ناامنى - هر چند رؤیایى شیرین خواهد بود، اما بدون شک آن زمان، ناامنى تعابیرى دیگر و مفهومى گسترده‏تر خواهد یافت .

 

منابع‏

www.biometrics.co.za/sol_TimeAtten.htm

www.biometrics.co.za/sol_SmartCard.htm

www.sharghnewspaper.com/830120/index.htm

www.ccwmagazine.com/default.asp

www.biometrics.co.za/PDF/biomail.PDF

 

نویسنده: رضوان السادات میرمحمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد