X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله طرح پیشنهادی در مورد تجهیز بزرگراه های کشور به فن آوریRFID

طرح پیشنهادی در مورد تجهیز بزرگراه های کشور به فن آوری RFID

 

 

تهیه کننده : صدف صفوی

دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه شیراز

 

واژه های کلیدی

 Radio Frequency Identification) RFID (  

تکنولوژی AVI ( Automate Vehicle Identification )

سیستم های حمل ونقل هوشمند ( ITS , Intelligent Transportation System  )

سیستم بزرگراه وسایل نقلیه هوشمند ( IVHS,Intelligent Vehicle Highway System )

کارتهای مغناطیسی ( magnetic stripe cards )

کارتهای هوشمند ( Smart Cards)

 فرستنده های درون ماشین ( in-vehicle transponders)

بارکد های نصب شده در ماشین( vehicle mounted bar codes )

پرداخت الکترونیکی

مدیریت بزرگراهها

عوارضی بزرگراهها

تگ ها و Reader های RFID

 

چکیده

 بحث جدیدی که چند سالی در حوزه صنعت واقتصاد کشورها بروز کرده وکاربردهای بسیار بسیار متنوعی را پیدا نموده ویک آینده پر رونق وبا شتاب زیاد را نشان داده است. این فناوری جدید در صنعت ،حمل ونقل, توزیع وانبارداری , پزشکی , کتابداری , امنیتی وکل function های مدیریتی در این حوزه ها اختصاص دارد.

RFID جایگزین سیستم کدگذاری قدیم و بارکدها شده و مشکلات مربوط به آن سیستم را حل کرده است .

در این مقاله نگاهی به کاربرد RFID در بزرگراه ها و جاده ها شده است. در ابتدا  تعریف مختصری از RFID می شود و اجزای آن تشریح می گردد . سپس جایگاه RFID در سال 2008 میلادی نشان داده شده و گزارشات عملکرد این تکنولوژی در سال 2007 بیان می گردد. نمودارهایی از مطالعه موردی بانک اطلاعات IDTechEx بر روی RFID آورده شده است. کاربرد RFID در وسایل نقلیه و بزرگراهها تشریح شده و مثالی در مورد پیاده سازی این تکنولوژی در بزرگراههای فلوریدا عنوان شده است. به هوشمند سازی وسایل نقلیه و بزرگراهها تاکید شده و آنچه مورد نیاز است برای زیرساختها و وسایل نقلیه بیان می شود. طریقه بکارگیری RFID در جاده ها و  خواندن تگ آنان مطالبی ارائه شده و در آخر نیز طرحی از اجرای RFID در بزرگراههای ایران پیشنهاد می شود.

مقدمه

 

اصولاً به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته میشود.

بطور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. یکی از جدید ترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا Radio Frequency Identification)  (  RFID می باشد.

این فناوری برای حل مشکلات و برطرف کردن محدودیت های موجود به وجود آمده و جایگزین بارکد می شود.

بطور کلی فن آوری RFID از تجهیزات ذیل جهت پیاده سازی بهینه خود کمک میگیرد:

 

1-  انواع برچسب Tag
2- انواع خواننده بر چسب Reader

3- انواع نویسنده اطلاعات Printer

4- آنتن- تقویت کننده سیگنال

5-نرم افزار مدیریت اطلاعات
6-بانک اطلاعاتی، ساختار شبکه اطلاعاتی

 


شکل 1 - اجزا تشکیل دهنده فن آوری RFID

 

 

شکل 2 - نمونه تگ RFID

 

 

انواع تگ های RFID در جدول زیر نشان داده شده است:¹

 

 

Passive Tags

Semipassive Tags

Active Tags

منبع تغذیه

خارجی ( از Reader )

باتری داخلی

باتری داخلی

دامنه خوانایی

بیشتر از 6 متر

بیشتر از 30 متر

بیشتر از 228 متر

نوع حافظه

بیشتر فقط قابل خواندن

قابل خواندن و نوشتن

قابل خواندن و نوشتن

طول حیات تگ

بالاتر از 20 سال

2 تا 7 سال

5 تا 10 سال

 

 

می توان به مواردی از مزایای RFID اشاره نمود :

 

- کاهش هزینه ها (کاهش فعالیت های دستی و افزایش سرعت)
- اتوماسیون (بدون توقف)
- کاهش خطا
- کنترل فرایندهای غیر قابل رویت
- امکان به روز رسانی بر چسب ها بدون دخالت دست
- امنیت
- یکپارچگی

 

 

1-Source : National Institute of Standards and Technology and Robert W.Baird & Co.,Inc.,”RFID Explained: A Basic Overwiew”

 

 


جایگاه RFID

این مزایا باعث شده است که هم اکنون که در سال 2008 میلادی به سر می بریم RFID در بهترین حالت خود و به صورت جهش یافته قرار داشته باشد. تکنولوژی های Zebra اخیرا چندین کمپانی مهم RFID خریده است و 700 میلیون دلار بر روی آن سرمایه گذاری کرده است. در دیگر بخش های متفاوت RFID , Assa Abloy هر سال حداقل یک کمپانی RFID خریداری کرده و تلاش می کند به افزودن قابلیت RFID در تلفن های موبایل با کمک NOKIA بزرگترین سازنده تلفن همراه در جهان و به طور واضح RFID به بهترین شکل جهش یافته است.

RFID در مرحله بسیار جالب توجه, با سرمایه گذاری کلان و ابتکارات بسیار قرار دارد مانند ایجاد چیپ های سیلیسیوم (Silicium) همراه با آنتن بر روی چیپ با برد بالا و همچنینSurface Acoustic Wave به تازگی بر روی ایستگاه فضایی بین المللی RFID را نصب کرده است به خاطر دستیابی به مزایایی همچون ایمنی و بالاترین کارایی آن . [3]

 

ارزش بازار RFID شدیدا رشد کرده است . 5 بیلیون دلار درسال 2007 بر روی آن سرمایه گذاری شده است که بیشتر آن در حدود 2 بیلیون دلار نقل وانتقالات مربوط به ID کارت های چینی ها می باشد که باعث شده چین به بزرگترین بازار RFID تبدیل شود.

 

بانک اطلاعات IDTechEx در مورد پروژه های RFID در سال 2007 گزارش داده است که 509 پروژه کلان انجام گرفته برای دستیابی به 3096 پروژه در 101 کشور و شامل 4231 سازمان بوده که از 526 کمپانی RFID استفاده کرده است. [4]

 

بانک اطلاعات IDTechEx مطالعه موردی بر روی قسمت های مختلف درگیر با RFID انجام داده است ¹که نمودارهای زیر بیانگر نتیجه مطالعه این گروه می باشد : [5]

 

جایگاه و موقعیت Tag :

کشورهای استفاده کننده از RFID :


 

نوع برنامه کاربردی :

 

 

فرکانس :

 

 

 

IDTechEx در پژوهش خود در کنفرانس RFID EUROPE September 2007 که حدود 200 کمپانی حضور داشتند پیش بینی کرده است که بیشترین استفاده از تگ های RFID در 10 سال آینده(2007-2017)  مربوط به قسمت های زیر می شود: [6]

§         داروها

§         وسایل خرده فروشی

§         وسایل نقلیه , بزرگراهها , حمل و نقل

§         لاستیک ها

§         مربوط به پست

§         کتاب ها

§         ابزار و قسمت های تولید و ساخت

§         ضبط اسناد و اوراق بایگانی

§         کارت های هوشمند

§         بارهای هواپیمایی

§         حیوانات

§         مردم

§         Car Clickers

§         گذرنامه ها

§         اسناد امنیتی

§         , ...

 

در February  2008 کنفرانس RFID Smart Lables USA در Boston برگزار می شود و جدیدترین دستاوردهای در مورد برچسب های هوشمند RFID و RFID از نوع Active و سیستم های آنها تحلیل و آنالیز خواهد شد . افراد بزرگ و کاربران بالقوه این صنعت در این کنفرانس در مورد ترقی و پیشرفت خود سخنرانی خواهند داشت از جمله : LG , BP , Coca-Cola , Kimberly Clark , Ford و ... . ¹[7]

 

کاربرد RFID در وسایل نقلیه و بزرگراه ها

 

استفاده از RFID در وسایل نقلیه و بزرگراهها باعث ایجاد راه حلهایی برای کنترل دستیابی به وسایل نقلیه , مدیریت عبور و مرور و مدیریت پارکینگ می شود.

دو نوع تگ RFID وجود دارد . تگ Active و تگ Passive  که در میلیون ها ماشین برای استفاده در خیابان ها و عوارض عبور و مرور از تگ Passive استفاده می شود. این نوع تگ در مقابل بارکد مقدار کمی داده با خود حمل می کند. [8]

در بزرگراه های فلوریدای مرکزی برای بهبود در مدیریت ترافیک و دسترسی به اطلاعات دقیق , از سیستم نظارت ترافیک بر پایه RFID استفاده نمودند .  این سیستم از reader های ( قرائتگرهای) کنارجاده که برای جمع آوری سیگنال های ارسالی از سمت فرستنده نصب شده بودند استفاده می نمود و حدود 1 میلیون وسیله نقلیه به دو تگ برای پرداخت عوارض اتوماتیک (E-pass و Sunpass) مجهز شده بودند . تگ های RFID شامل یک chip , غیر فعال (Passive ) 915 MHZ فرکانس بودند.این  فرستنده های E-pass و Sunpass کمی بزرگتر از کارت اعتباری بوده و به شیشه جلوی اتومبیل چسبانده می شوند. هدف از پیاده سازی سیستم پیگیری مدت زمان سفرها و اتومبیل های شخصی درجاده که از reader کنار جاده عبور می کنند می باشند. همچنین می توانند میانگین زمان سفر را بدست آورده و این اطلاعات را برای عموم منتشر سازند.

Reader ها در حدود نیم مایل کنار اتوبان قرار گرفته و علاوه بر تعیین مدت زمان و سفرها, جریان داده ها را به قسمت مربوط به نظارت بر ترافیک در بخش حمل ونقل فلوریدا ارسال می کردند. این داده ها رمز شده و به مرکز مدیریت ترافیک ارسال می شود و در سرور محاسبه گردیده و برای عموم آشکار می گردد.این اطلاعات برای مردم توسط تابلوهای پیغام پویا (DMS ) که درنقاطی ازاتوبان برای ارائه اطلاعات جدید ترافیک نصب شده اند ارسال می شود . همچنین ماشین سوارها می توانند برای کسب اطلاعات ترافیک با شماره 511 ( شماره تلفن مرکز اطلاعات سفر که هم اکنون در 21 ایالت به کار می رود) تماس بگیرند یا با  به وب سایت مربوطه مراجعه کنند.

 

شکل3 - اتصال تگ RFID برروی شیشه جلوی اتومبیل

 

این فرستنده های کنار جاده با استفاده از تکنولوژی AVI ( Automate Vehicle Identification ) به جمع آوری عوارض عبور می پردازند. Reader های کنار جاده شماره های ID منحصر به فرد فرستنده ها را ضبط می کنند.

1- http://www.idtechex.com/USA

 


یکبار که  شماره ID وسیله نقلیه توسط reader های کنار جاده خوانده شد آن عدد به رمز تبدیل می شود به سرور FDOT فرستاده می شود و به طور موقت ذخیره می گردد. دورتر reader بعدی همان شماره ID تگ عوارضی را خواهد خواند دوباره به رمز تبدیلش می کند و اطلاعات آنرا به سرور می فرستد. بعد از دریافت توسط سرور با همان تگ عوارضی از دو reader جدا , زمان سفر را محاسبه , ذخیره می کند و شماره ID رمز شده را دور می اندازد. اولین reader ها در اواسط 2004 در فلوریدا نصب شده اند.

 

هوشمند سازی وسایل نقلیه و بزرگراه ها

 

به طور کلی برای غلبه بر نقاط ضعف و کمبودها در جاده ها و وسایل نقلیه, سعی می شود از سیستم های حمل و نقل هوشمند( ITS , Intelligent Transportation System  ) استفاده شود. این سیستم ها شامل تعداد زیادی برنامه های کاربردی و تکنولوژیکی هستند. برای ایجاد این سیستم های هوشمند نیاز به زیر بنا وتکنولوژی های ارتباطات داریم . زیر بناهایی که نیاز به هوشمندی دارند در زیر آورده شده و تکنیک های تبادل اطلاعات بین وسایل نقلیه و زیر ساختها و همچنین بین وسایل نقلیه نیز درون پرانتز ذکر شده است :

 

Ø      مدیریت عبور و مرور ( توسط تابلوهای پیام های پویا -  سیستم های درون وسایل نقلیه -  رادیوی اخطاردهنده بزرگراه )

Ø      مدیریت بزرگراه ( توسط تابلوهای پیام های پویا -  سیستم های درون وسایل نقلیه -  رادیوی اخطاردهنده بزرگراه )

Ø      مدیریت حمل  و نقل (سیستم های درون وسایل نقلیه -  ترمینال های کنارجاده اینترنت , به صورت بی سیم , تلفن )

Ø      مدیریت حوادث و رویدادها (توسط تابلوهای پیام های پویا -  رادیوی اخطاردهنده بزرگراه )

Ø      مدیریت مواقع اضطراری

Ø      پرداخت الکترونیکی ( RFID )

Ø      اطلاعات سفر ( بی سیم تماس با تلفن گویا رادیو - سیستم های درون وسایل نقلیه )

Ø      مدیریت اطلاعات

Ø      جلوگیری از تصادفات و ایمنی

Ø      عملیات آسفالت جاده ها و نگهداری آن (توسط تابلوهای پیام های پویا - رادیوی اخطاردهنده بزرگراه اینترنت , تلفن , بی سیم )

Ø      مدیریت آب و هوای جاده (توسط تابلوهای پیام های پویا - رادیوی اخطاردهنده بزرگراه اینترنت , تلفن , بی سیم )

Ø      عملیات حمل و نقل تجاری ( RFID GPS -  بی سیم )

Ø      کرایه حمل کالا ( RFID GPS -  بی سیم )

 

و آنچه نیاز است برای هوشمند سازی وسایل نقلیه عبارتند از :

 

Ø      سیستم های اجتناب از برخورد

Ø      سیستم های اخطار دهنده برخورد ( GPS بی سیم )

Ø      سیستم های کمک به راننده ( به صورت بی سیم )

 

البته باید توجه داشت که برای یک موقعیت ممکن است چند نوع ارتباط وجود داشته باشد ولی یکی نسبت به بقیه مناسبتر برای آن موقعیت به خصوص می باشد. به طور مثال برای سیستم های پرداخت الکترونیک , می توان از کارت های مغناطیسی , هوشمند و غیره استفاده کرد ولی برای یک کاربرد خاص مانند دریافت جمع آوری عوارض, تگهای RFID تکنولوژی مناسب و بهتری هستند.

طریقه بکار گیری RFID در بزرگراه ها

 

یکی از برنامه های بسیار پیشرفته تگ های RFID یا فرستنده ها سیستم شناسایی وسایل نقلیه به صورت اتوماتیک AVI ( Automated Vehicle Identification ) می باشد. شامل ردیاب وسایل نقلیه ,(Probe Vehicles) تگ های الکترونیکی (Electronic Tags) ,  آنتن های کنار جاده (Roadside Antennas) , reader های کنار جاده (Roadside Readers) , و یک وسیله محاسبه مرکزی (Central Computing Facility ) است.  در ردیاب وسایل نقلیه , تگ های الکترونیکی  می توانند به سرعت وسایل نقلیه , مکان و موقعیتشان , مدت زمانی که در مسیر جاده ها هستند پی ببرند که به زیرساخت reader تگ ها مجهز شده اند. مرکز مدیریت ترافیک بر ترافیک نظارت می کند و اطلاعات مسافران را مخابره می کنند.

 تگ های RFID می توانند به طور نمونه Passive یا Active باشند.تگ های Passive دارای منبع نیرو نیستند و از طریق نیروی RF ( فرکانس رادیویی ) ارسال شده توسط reader فعال می شوند. بدون باتری داخلی هستند و تاریخ انقضا ندارند. اما تگ های Active دارای یک باتری هستند و یک فرستنده رادیویی (transmitter ) که سیگنالی را فراهم می کند و دوره زندگی آن بستگی به کاربردش دارد اما تا قبل از 10 سال می باشد. از هر دو تگ می توان در موارد کاربردی ¹ITS استفاده نمود. برای سیستم جمع آوری عوارض از تگ RFID مانند شکل 4 استفاده می کنند که انتظار می رود reader تگ کنار جاده و آنتش قسمتهای گیشه دریافت عوارض راه باشند.

 

1- ITS: Intelligent Transportation System

شکل 4 :خواندن تگ RFID توسط reader برای دریافت عوارض

 

طریقه خواندن تگ های RFID و دریافت توسط سرور و مرکز تصمیم گیری

 

وقتیکه هر وسیله نقلیه به راه ورودی عوارضی وارد می شود , آنتن, شماره را از طریق فرستنده نصب شده در شیشه جلوی اتومبیل می خواند. پس از عبور وسیله نقلیه , از حساب کاربر عوارض کم می شود و بازخورد آن تهیه شده و برای راننده توسط نمایش الکترونیکی یا چراغ ها نشان داده می شود. اگر یک وسیله نقلیه فرستنده نداشته باشد سیستم تشخیص تخلف وی را تشخیص داده و دوربین ها از وسیله نقلیه فیلم می گیرند. سیستم هایی مانند Virginia’s Smart Tag یا E-Z pass با راننده از طریق چراغ ها در قسمت عوارضی ارتباط برقرار می کنند . چراغ سبز به معنی حرکت و حساب کاربر را نمایش می دهد . راننده همچنین می تواند با چراغ زرد حرکت کند ولی چراغ زرد نشان دهنده پایین بودن حساب کاربر است و نیاز به شارژ دارد. چراغ های قرمز, آبی یا سفید نشان دهنده این است که در حساب مقدار کافی وجود ندارد یا یک مشکل در فرستنده است مثلا ضعیف شدن باتری تگ , بنابراین سیستم نمی تواند کارکند . ارتباطات بسیار ساده و آسان است. اصولا از تگ Passive , RFID مانند Technologies’ Intellitag که بر روی شیشه جلوی اتومبیل نصب شود( شکل 5 ) برای جمع آوری عوارض بزرگراهها , پارکینگ ها استفاده می شود. تگ 1.81x3.11x0.51 inch است و بر روی یک لایه نرم و قابل انعطاف ساخته شده که دارای یک چسب برای نصب آسان است . در عمل رنج فرکانس آن 915 MHZ می باشد و با فاصله حدود 13 feet( حدود 4 متر )  می تواند به درستی و با دقت عمل کند.

تگ RFID از نوع Active مانند e-Plate’s e-tag که در شکل 6 نشان داده شده رنج وسیعتری را ارائه می دهد. یک reader تک می تواند در آن واحد 12 عدد از تگها را که بر روی ماشین ها نصب شده اند در حال حرکت در هر سرعتی و یک فاصله بیشتر از 100 متر شناسایی کند. سیستم امنیتی آن دارای قسمت رمزگذاری 128 بیتی می باشد.

 

شکل 5 : Sample Passive RFID Tag

 

شکل6 : Sample Active RFID Tag

 

 

 

 

طرح پیشنهادی اجرای RFID در بزرگراه های ایران

 

با توجه به اهمیت تکنولوژی جدید RFID و کاربردهای بسیار وسیع و موثر آن , همچنین تلاش در غلبه بر نقاط ضعف و کمبود ها  و مشکلات جاده ها و وسایل نقلیه و بودجه اختصاص یافته دیگر کشورها در این زمینه, ایران نیز همگام با جهان باید سعی در تجهیز بزرگراه ها و جاده های خود نماید تا بتوانیم از مزایای بیشمار این تکنولوژی استفاده نماییم.

اگر مزایای این فن آوری را به خاطر بیاوریم ( کاهش هزینه ها , افزایش سرعت , کاهش خطا , ایجاد اتوماسیون, امنیت , یکپارچگی ,کارایی در مدیریت , ...) باید عزم خود را برای سرعت در پیاده سازی این فن آوری در جاده های کشورمان به کار ببریم.

 

اهداف طرح :

§         پیشرفت تکنولوژی کشور همگام با دیگر کشورهای بزرگ جهان

§         غلبه بر نقاط ضعف و مشکلات موجود در وسایل نقلیه و بزرگراه های کشور

§         جمع آوری عوارض راه بدون دخالت انسان و با سرعت بیشتر

§         عدم نیاز به ماموران اخذ عوارض , مفید برای مناطق دورافتاده و ساعات شب

§         کاهش هزینه ها

§         کاهش خطا

§         برآورد سرعت وسایل نقلیه در بزرگراه ها و جلوگیری از تخلف

§         جریمه وسایل نقلیه بدون دخالت انسان

§         راهی برای کشف وسایل نقلیه دزدی و دارای تخلف

§         مکان یابی

§         کمک به وسایل نقلیه که دچار مشکل شدند

§         ارائه گزارشات و آمار قوی و دقیق

§         نظارت بر ترافیک

§         یکپارچگی

§         انتشار اطلاعات جدید و مورد نیاز رانندگان بر روی تابلوهای الکترونیکی از نتایج داده های سرورهای RFID

§         تعیین مدت زمان سفرها و اتومبیل های شخصی در جاده

§         مدیریت مواقع ضروری و حوادث و رویدادها

§         مدیریت بر حمل و نقل جاده ای

§         ترکیب RFID با GPS برای دستیابی به مزایایی همچون کاهش تصادفات

§         امنیت

 

تجهیزات مورد نیاز برای پیاده سازی پروژه :

 

§         تگ های RFID

§         انواع خواننده (Reader)

§         آنتن

§         نرم افزار مدیریت اطلاعات

§         بانک اطلاعاتی

 

طرح پیشنهادی

 

اگر بخواهیم فقط در بزرگراه های کشور که دارای گیشه عوارضی هستند ازRFID استفاده کنیم می توانیم در طول مسیر ( که بستگی به طول بزرگراه دارد) تعدادی reader قرار دهیم و در ابتدای بزرگراه وسایل نقلیه را به تگ RFID مجهز نماییم  و در همان ابتدای بزرگراه یک reader قرار داده تا پس از عبور وسایل نقلیه از قسمت عوارضی ID آنها و تاریخ و زمان ورود  به سرور فرستاده و ذخیره گردد. سپس در بین راه چندین reader قرار می دهیم تا با عبور از آنها ID خوانده شده و مجدد تاریخ و زمان عبور ثبت گردد . حال سرور می تواند از این داده ها برای اهداف خود استفاده نماید. به طور مثال می تواند با محاسبه کیلومتر و زمان طی شده توسط ماشین, سرعت وسیله را سنجیده و اگر از سرعت مجاز تخلف کرده باشد او را جریمه می کند و جریمه به حساب کاربر گذاشته می شودالبته توقف وسیله در بین راه را نیز باید در نظر داشت و می توان تعدادی reader نیز در محل های استراحت مسافران نصب کرد.

 

از دیگر موارد استفاده ازRFID ارائه گزارشات وآمار های متنوعی می باشد. از جمله آمار هایی در مورد تعداد وسایل نقلیه که به بزرگراه وارد شدند , بررسی ترافیک احتمالی که ممکن است روی دهد, نوع وسایل نقلیه ورودی , میانگین زمان عبور از بزرگراه , ساعت هایی که رفت وآمد بیشتر صورت می گیرد, تعداد ماشینهایی که از بزرگراه خارج می شوند و مقایسه با تعداد ماشینهای ورودی, ... .

اگر به تگ RFID متصل به وسیله نقلیه , شماره پلاک داده شود و با خوانده شدن این شماره توسط reader ها و اتصال به سرور و پایگاه داده مربوط به نیروی انتظامی به آسانی می توان وسایل نقلیه که دزدیده شدند یا تخلفی انجام داده اند را پیدا کرد و متوقف ساخت .

همچنین می توانیم توسط این تگ  ماشین هایی را که نیاز به کمک دارند شناسایی کنیم به صورتی که  زمان خوانده شدن ID ماشین, توسط reader اول در ابتدای ورود به بزرگراه ثبت می گردد حال اگر در زمان تعیین شده از reader بعدی عبور نکند احتمال اینکه آن ماشین دچار مشکل شده است داده می شود , همچنین راه دیگر می تواند تعیین کردن محلی دربین بزرگراه باشد که  reader ای در آنجا نصب است و تابلوهایی در محل قرار گیرد که اگر ماشین ها دچار مشکل شدند و نیاز به کمک داشتند در آن محل پارک کنند و reader مربوطه ID تگ وسیله را خوانده و به سرور منتقل و کمک ارسال شود.

برای گرفتن عوارض هم دیگر نیازی به گیشه مخصوص نیست و بدون دخالت انسان از حساب کاربر کسر می گردد و این بسیار مفید خواهد بود برای مناطقی که حضور انسان و مامور مخصوص دریافت عوارض سخت می باشد مانند کویر و دیگر نیازی به مامور برای شیفت شب نمی باشد.

اگر وسیله نقلیه در بزرگراه بدون این تگ در حال عبور باشد و reader ها نتوانند شماره تگ ماشین را بخوانند دوربین هایی باید مستقر گردد تا با شناسایی آن با وی برخورد به عمل آید.

برای پرداخت عوارض راه , کاربر بایددر هنگام دریافت تگ , شماره حساب اعلام کند و وقتی که بخواهد از عوارضی عبور کند مقدار تعیین شده از حساب شخص کسر گردد . برای اطلاع رانندگان و همچنین جلوگیری از بروز تخلف , یک چراغ راهنما با سه رنگ سبز, زرد و قرمز باید در ابتدای بزرگراه تعبیه شود . اگر عوارض از حساب شخص کسر گردید ومشکلی وجود نداشت چراغ سبز شده و اجازه عبور به وسیله نقلیه داده می شود و مقدار موجودی حساب کاربر به صورت پیام کوتاه برایش ارسال می شود ولی اگر بعد از کسر عوارض مقدارموجودی حساب کم باشد و نیاز به شارژ احساس شود چراغ زرد روشن شود و اجازه عبور داده شود و پیغام کوتاهی همراه با تذکر شارژ حساب برایش ارسال شود که برای ورود به بزرگراه بعدی دچار مشکل نشود. اما اگر در حساب شخص مقدار کافی وجود نداشته باشد یا به هر علتی مشکلی پیش آمده باشد چراغ قرمز و اجازه عبور داده نشود و می توان یک پیغام کوتاه حاوی اشکال به وجود آمده برای راننده ارسال شود.

در بزرگراه هم می توانیم تابلوهای الکترونیکی قرار داده و اطلاعات مورد نیاز برای رانندگان نمایش داده شود به طور مثال اطلاعاتی در مورد تعداد ماشینهای موجود دربزرگراه یا حتی درمورد وضعیت ترافیک در بزرگراههایی که در مسیر این رانندگان قرار دارد نشان داده شود.رانندگان میتوانند این  پیغام ها را از طریق تلفن اعلام شده به آنها بدست آوردند و همچنین با مراجعه به وب سایت مربوطه که برای این منظور تعبیه شده است.

 

با ترکیب RFID و GPS می توان به مزایای بیشتری دست یافت به طور مثال می توان از تصادفات جلوگیری کرد , اگر انسان در جاده باشد به راننده alarm داده می شود , فاصله بین ماشینها مشخص می گردد, می توان به موقعیت یابی بسیار دقیق دست یافت , از هواشناسی با اطلاع شد و ... .   

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

"شناسایی ازطریق امواج رادیویی" RFID یکی از مفید ترین فناوری هایی است که با رشد بسیار سریع مورد پذیرش تجارتهای امروز قرار گرفته است . سمینار RFID EUROPE  و پژوهش های انجام گرفته,سمینار RFID Smart Lables USA در فوریه آتی ,تخصیص بودجه جهانی به این فناوری همه حاکی از اهمیت RFID و مزایای بیشمار آن است.

جهان در حال تلاش برای غلبه کردن بر نقاط ضعف و کمبود در جاده ها و وسایل نقلیه با تکنولوژی موجود و آینده می باشد و RFID را برای حل مشکل جاده ها و بزرگراه ها انتخاب نموده اند.

از مزایای RFID می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاهش هزینه ها (کاهش فعالیت های دستی و افزایش سرعت)
 اتوماسیون (بدون توقف)
کاهش خطا
کنترل فرایندهای غیر قابل رویت
امکان به روز رسانی بر چسب ها بدون دخالت دست
امنیت
یکپارچگی

گرفتن عوارض راه بدون دخالت انسان

برآورد سرعت های ماشین ها

انتشار اطلاعات مورد نیاز رانندگان

ارائه گزارشات دقیق و قوی

مدیریت و نظارت بر ترافیک و ... .

این مقاله ابتدا به معرفی اجمالی از RFID پرداخته , سپس نگاه کوتاهی بر پیش بینی انجام گرفته توسط IDTechEX  تا سال 2017 انداخته و به بررسی نمودارهایی از مطالعه موردی بانک اطلاعات IDTechEx می پردازد. بعد از آن پیاده سازی فن آوری RFID در بزرگراه های فلوریدای مرکزی بررسی شد , در مورد وسایل نقلیه و بزرگراه های هوشمند  و زیر ساختهای مورد نیاز بحث شد و در انتها نیز طرحی پیشنهادی در مورد پیاده سازی RFID در بزرگراه های کشور ارائه گردید.

 اگر بتوان این فناوری را در بزرگراه های کشور اجرا نمود همگام با جهان و پیشرفت تکنولوژی به مزایای آن دست می یابیم. می توانیم از سرعت بالای وسایل نقلیه جلوگیری کرده ,می توانیم مدیریت و نظارت برمناطقی از کشور مانند کویر بدون نیاز به انسان داشته باشیم, از ترافیک احتمالی جلوگیری کنیم , با الحاق RFID با GPS به مزایای جدیدی دست یابیم و ازهواشناسی بااطلاع شویم و از تصادفات جلوگیری کرده , وجود انسان در جاده و درمسیر حرکت ماشین را به راننده هشدار دهیم و ... .

پس به طور کلی می توان با تجهیز RFID مدیریت و نظارت کامل بر بزرگراه ها  , مدیریت اطلاعات , مدیریت تصادفات , مدیریت مکان ومدیریت  کامل بر رانندگی خود داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع

 

 

[1] دکتر زرگر دکتر صفری مدیریت زنجیره تامین

 

[2] Randy,Frank . “MAKING VEHICLES AND HIGHWAYS INTELLIGENT” http://autoelectronics.com/mag/511AETF2.pdf

 

[3] “RFID takes off-Big Time “ , 2008 ,

http://www.idtechex.com/products/en/articles/00000798.asp

 

[4] Raghu,Das. “Review of RFID in 2007”, Jan 16, 2008, http://www.idtechex.com/products/en/articles/00000799.asp

 

[5] “RFID Knowledgbase” http://www.rfidbase.com

 

[6]” RFID EUROPE”, September 2007 , http://www.idtechex.com/products/en/articles/00000528.asp

 

[7] “RFID Smart Labeles USA”,Feb 2008, http://www.idetechex.com/USA

 

[8] ” Vehicle and Transport RFID Identification “  http://electrocom.com.au/rfid_vehicle.htm

[9] Claire Swedberg , ” RFID Drives Highway Traffic Reports” , http://www.RFIDjournal.com/article/articleview/1243/1/1/

 

دنیای مجازی - شناسایی از طریق فرکانس رادیویی  [10]

http://ictworld.blogsky.com/?PostID=316

 

[11] Reality Check, “RFID takes the highway” 2006, http://www.computerworld.com/blogs/node/2454?source=quigo2454

تاریخ ارسال: شنبه 1 تیر 1387 ساعت 09:00 | نویسنده: محمد روهینا | چاپ مطلب
نظرات (2)
پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 23:12
na [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام لطفا این مطلب رو بفرستین رو ایمیلم برا پایان نامه ام بهش احتیاج دارم حتما درج میکنم که از شما گرفتم با سچاس و تشکر فراوان
یکشنبه 28 دی 1393 10:40
ریحانه [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
سلام میشه لطفا این مطلب رو به ایمیل بنده ارسال کنید یا لااقل فایل pdfشو بذارید رو وبلاگ، منم برای پایان نامه ام میخوام. حتما منبعو ذکر میکنم تا اصول اخلاقی رعایت شه. خیلی ممنون میشم این لطف رو بکنید. زیادم فرصت ندارم!
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد