فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

مقاله تحقق اهداف شهروند الکترونیک با RFID

تحقق اهداف شهروند الکترونیک با RFID

موسی سلطانی

شیما قرنلی

فرمانداری اصفهان لنجان

مسئول فناوری اطلاعات

مبدع طرح

ENB(Electronic Note book Bank)

 

 

مقدمه:

پیشرفته امروز با سرعت سرسام آوری توانسته است ،علوم را به پیش ببرد ودر این زمینه کسانی توانسته اند گوی سبقت را بربایند که در زمینه دانش کامپیوتر و الزاما فراگیری زبان انگلیسی لااقل  تلاش  مستمر ی داشته اند واین  ابزار را برای به روز رسانی دانش خویش بکار برده اند.

بر آن شدیم تا   در  کشور عزیزمان ایران  به نحو مطلوب تری از دانش فن آوری اطلاعات جهت آموزش سریعتر وشایسته تر علوم البته با انگیزه کاهش هزینه های رایج مصرفی از جمله چاپ کتاب و کاغذ(paper Less)  این امر هر چه شایسته تر مقدر گردد تا شاهد شکوفایی هرچه بهتر اندیشه و تعالی ایرانی  باشیم و تلاش علاقه مندان عرصه ی دانش را ارج نهاده ضمن فراگیر کردن ،آموزش سریع و آسان وهم چنین سادگی دسترسی به علوم بتوان قدمی هر چند کوچک در رشد دانش و فرهنگ برداشت .

ضمن رعایت لازم برای سنین و بنا به در خواست خریدار به راحتی میتواند هر کدام از قابلیت های دستگاههای یاد شده را همراه با پیاده سازی هدف خویش به علاقه مندان حوزه های مختلف علوم عرضه نماید.

 

  

 

دفترچه حساب الکترونیکی

ENB(Electronic Note book Bank)

 

این دفترچه با نگهداری اطلاعات وحسابهای مفتوح در بانک ها ،موسسات مالی اعتباری ،قرض الحسنه ها ویا سازمانهای پیشتاز و متقاضی امور بانکداری الکترونیک می تواند در دو سطح کلیه خدمات بانکی را  به دارندگان این سیستم ارائه نماید:

 

خدمات سطح سروس گیرنده:

نگهداری وارسال موجودی حساب ،انتقال و دریافت وجه  از مراکز معین سرویس گیرنده و یا دارندگان حساب های که یا سیستم مرکز ارائه دهنده سرویس در تعامل می باشند(شبیه بانکهای عضو شتاب)

انجام کلیه تراکنشهای مالی ،خریدهای الکترونیکی (E_banking ,E_marketing)،گرفتن گزارشهای مالی (اعلام موجودی،نوع عملیات های مالی بدون محدودیت زمانی ،دریافت گزارشهای از سرویس دهنده (بانک موسسه مالی،....) ،امنیت اطلاعات مشتری واستفاده انحصاری افراد،دفترچه ویژه حساب های شخصی،استفاده از بانک اطلاعات،رزرو در خود پردازها، راحتی استفاده از سیستم،قابلیت استفاده از کارتهای اعتباری

 

 

 

ب- خدمات در سطح سرویس دهنده:

 

ارائه خدمات بانکی بصورت وایرلس و صرف کمترین هزینه به دارندگان دفترچه،بی نیاز شدن به اتصال دفترچه به بانک اطلاعاتی (دستگاههایی از قبیل  ا تی ام) یا پورتهای خاص در حالیکه میتواند در صورت نیاز از طریق پورت تعبیه شده در دفترچه از خدمات دیگر بستر ارتباطی استفاده نماید ،ارئه کارت اعتباری، استفاده از کارتهای اعتباری ،اتصال چند پایگاه اطلاعاتی که چند سرویس دهنده مختلف  میتوانند خدمات بانکداری و خرید الکترونیکی را با مشارکت به مشتریان ارائه دهند،استفاده از خدمات سیستم  جامع اطلاع رسانی وقابلیت ردیابی ،ارسال داده های ویژه (بخش نامه ها،دستورالعمل ها،آگهی و تبلیغات ) برگزاری مسابقات

 

 

توضیح مراحل کار:

 

1-  ارائه خدمات بانکی بصورت وایرلس :

 

با استفاده از بسترهای مخابراتی موجود در کشور و یا حتی ماهواره های مخابراتی بین الملل و یا ایجاد زمینه های با اخذ مجوز به منظور استفاده انحصاری (مثلا نصب تجهیزات  رادیوییRFID)می توان انتقال اطلاعات به دارندگان دفترچه را از پایگاه اطلاعاتی  امکان پذیر نمود.

2-  انجام امور بانکی:

 

نرم افزار موجود بنا به نیاز در خواست کنندگان سیستم می تواند به زبانهای مختلف برنامه نویسی نوشته شود .

 

3-  نصب پورت (درگاه):

از آنجایی که دفترچه به یک پایگاه اطلاع رسانی متصل است و احتمال سر  ریز شدن اطلاعات به دلیل ارسال هم زمان و متنوع وافزونگی اطلاعات  وجود دارد.

 

4-  راحتی استفاده:

 

برای سهل الوصول بودن انجام کار با این دفترچه منوهای آن بصورت انتخابی طراحی شده تا سادگی امر میسر گردد.

 

5-  ارسال داده های ویژه :

 

به منظور استفاده بهینه از امکانات اختصاص یافته ،سرویس دهنده می تواند اعلام دستورالعمل ها وبرنامه های  کاری ،خدمات ویژه ،بخش نامه ها و یا سایر اطلاع رسانی های سازمانی و حتی برگزاری مسابقات را اجرا نمایند.

 

 

6-  خرید الکترونیکی :

 

تمامی مراکز فروش به دلیل سادگی و بالا بودن ضریب امنیتی و عدم نیاز به رایانه و دستگاههای خاص و یا مرجعات مکرر در ساعات خاص اداری به پایگاههای سرویس دهنده ،می توانند با مشتریان دارنده این گونه دفترچه ها تعامل مالی داشته باشند.

 

7-  خدمات در سطح بین سرویس دهندگان مختلف:

 

چند سرویس دهنده اعم از بانک ،موسسات مالی اعتباریریا،سازمانهای متقاضی ،فروشگاه ههای زنجیره ای و....با توافق های ویژه می توانند با پایگاههای  اطلاعاتی یکدیگر در ارتباط بوده و خدمات شایسته تری به مشتریان خود ارائه نمایند.

 

 

8-  استفاده از کارتهای اعتباری:

 

این دفترچه ضمن خواندن اطلاعات کارتهای اعتباری امکانات تعریف شده سیستم را نیز به سایر مشتریانی که دفترچه را در اختیار ندارند را در شرایط  ویژه و خاص با اعلام کدهای شناسایی وحفظ محرمانگی کد وارد شده می دهد(امکان خواندن کارتهای دیگران)

9-  استفاده از خدمات سیستم  جامع اطلاع رسانی وقابلیت ردیابی:

 

این دفترچه قادر است به راحتی کلیه خدمات سیستم جامع اطلاع رسانی شامل:اخبارهای روزانه ،ردگیری،وکلیه خدمات سیستم همراه آموزش،... را داشته باشد.

 

 

10-                     دفترچه ویژه حساب های شخصی:

 

خارج از سیستم تعریف شده هر نفر میتواند از یک دفترچه حساب شخصی و سفارشی برای نگهداری حسابهای خاص خود داشته باشد.

 

11-                     استفاده از بانک اطلاعات:

بدلیل حمایت دفترچه الکترونیک از سیستم جامع اطلاع رسانی میتوان از بانکهای اطلاعاتی منظور در آن بهره جست.

 

 

 

 

تشریح بخش ها:

Link Access   :سیستم قادر است از تمام طرق مختلف خصوصاً وایرلس با استفاده اززیرساخت های موجوددر شبکه های مخابراتی اعم از GSM , GPS , GPRS  و ...  و نیز پورت های رایج سخت افزاری کلیه اطلاعات را از محیط دریافت کرده و با توجه به نیاز سازمان ها، ارگانها و یا افراد جهت استفاده تعریف گردد ...

Data Base(Data Center)    :در این بخش ذخیره سازی ،دریافت ،ارسال ،تجزیه تحلیل اطلاعات و نحوه آن توسط سخت افزار و نرم افزارها تعیین می گردد.

Card Reader     :حهت خواندن اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری

LCD: جهت نمایش (Display) کردن اطلاعات           

Keybord: و پورت کانکتور USB جهت دریافت اطلاعات

UART – USRAT : برای تبادل سریال

SIM Card Reader : برای دریافت اطلاعات بصورت وایرلس

Flash: بعنوان حافظه جانبی برای نگهداری اطلاعات که با توجه به نیاز و توان استفاده کنندگان می توان حافظه های دیگری نیز اختصاص داد.

منابع تولید انرژی برای راه اندازی سیستم که قابلیت شارژ شدن را دارند و منابع دیگر که برای تولید ولتاژ های مرجع و نیز تولید ولتاژ مرجع برای مبدل A/D و نیز تقویت کننده های صوتی و نیز منبع تغذیه مدار

Audio Coutroler : جهت دریافت صوت و تقویت آن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد