فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

پورتال ملی بیومتریک

بیومتریک نمونه ای از فناوری‌های نوظهور در عرصه دنیای ارتباطات و اطلاعات است که به قولی شاه کلید ورود به دنیای اطلاعات و کنترل ارتباطات می‌باشد. در گزارش ژانویه سال2000 دانشگاه MITاز بیومتریک به عنوان یکی از 10 فناوری جدید که دنیا را تغییر خواهدداد، نام برده شده‌است. اجرای پروژه‌های عظیم امنیت بیومتریکی در جهان نمایان‌گر اهمیت این فناوری در ارتباطات آینده بین‌المللی می‌باشد.

از این رو معاونت مهندسی دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری برآن شده تا با تشکیل "شبکه نقش آفرینان بیومتریک کشور" بستری را برای مشارکت ذی‌نفعان و مخاطبان فناوری بیومتریک، شامل برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران (دولتی و ملی)، متخصصان و نخبگان تحقیق و توسعه، تأمین‌کنندگان سیستم(بخش خصوصی و صنعت) جهت توسعه همه‌جانبه این فناوری در کشور فراهم‌آورد.

اجرای مطالعات مقدماتی در سال 1384 و برگزاری اولین نشست راهبردی فناوری بیومتریک کشور در خردادماه سال 1385 با هدف آشناسازی نمایندگان دستگاه های مختلف کشوری با این فناوری و به اشتراک گذاری دستاوردهای مطالعات انجام شده در طول فاز مطالعات مقدماتی نخستین گام در راستای توسعه همه جانبه این فناوری در کشور و شناخت مختصات داخلی و جهانی آن به شمار می رود.

با توجه به حجم بالای دغدغه ها و مشکلات روزمره در بسیاری از دستگاه هایی که در آینده از نقش آفرینان و یا مخاطبین و کاربران فناوری بیومتریک محسوب می شوند، در داخل این دستگاه ها امکان تمرکز مطالعاتی معطوف به آینده کمتر فراهم می شود. از سوی دیگر الزاماً این فناوری برای همه این نهادها از اولویت یکسانی برخوردار نبوده اساساً نوع رویکرد آنها نیز با عنایت به تفاوت های آنها نمی تواند یکسان باشد.

شناسایی جامعه ذینفعان و مخاطبان این فناوری و تعامل با این جامعه بصورت یک ارتباط شبکه وار جهت رهیافت گزینی با بهره گیری از خرد جمعی و ایجاد عزم در میان عناصر کلیدی این شبکه، گام بعدی تدوین رهیافت مواجهه با این فناوری را تشکیل می دهد.

بر همین اساس مشارکت صاحب نظران و فعالان حوزه بیومتریک در امر تدوین راهبرد و طراحی پلتفرم ملی بیومتریک، برقراری تعاملات متنوع با نمایندگانی از بخش های مختلف شبکه نقش‌آفرینان بیومتریک شامل برنامه ریزان و سیاستگذاران(دولتی و ملی)، کاربران عمده، متخصصان و فعالان حوزه R&D (دانشگاهی و تحقیقاتی)، تأمین کنندگان سیستم (بخش خصوصی و صنعت) در این مرحله مدنظر قرار گرفته است.

مهمترین اهداف شناسایی و تعامل با این شبکه به شرح زیر می باشد:

  •  مشارکت در تدوین راهبرد و طراحی پلتفرم
  •  کمک به تدوین پیش نویس اسناد یا برنامه های توسعه در نهادهای متناظر
  •  تشکیل کارگروه های تخصصی
  • تعیین و تعریف پروژه های مطالعاتی، استانداردسازی، امکان سنجی، بازارسنجی، پیاده سازی و... به نهادهای متولی
  •  برنامه ریزی جهت فعال سازی تعامل هدفمند و مؤثر با نهاده ها و تشکل های بین المللی

 

اقدامات پیش‌بینی ‌شده این پروژه عبارت است از:

  • انتشار کتاب در حوزه فناوری بیومتریک
  • راه‌اندازی پورتال فناوری بیومتریک

از آنجا که شبکه های ارتباطی و در رأس آنها اینترنت بستر ارتباطی امروز فعالان جوامع مختلف به شمار می آید، استفاده از این ابزار کارآمد و بهره گیری بهینه از امکانات قابل حصول آن می تواند به حمایت و هدایت بخشی تلاش‌های گروه‌های فعال در عرصه بیومتریک منجر شود. در این راستا طرح پورتال ملی فناوری بیومتریک بعنوان یک ابزار چندمنظوره شبکه توسعه بیومتریک (اطلاع رسانی، آموزش، ترویج و توسعه) ارائه می شود.

  • طراحی و تکمیل بانک اطلاعات شبکه نخبگان بیومتریک

داده‌های این بانک موارد زیر را  شامل می‌گردد:

    • متخصصان

    • شرکت های داخلی فعال

    • پایان نامه های دانشجویی

    • دانشکده ها و مراکز فعال تحقیقاتی

    • پروژه‌های اجرا شده یا در حال اجرا

 

  • برگزاری کارگاه های آموزشی

این دوره ها در چهار محور با موضوعات زیر اجرا می‌گردد:

-         آشنایی با بیومتریک

-         بانکداری الکترونیک

-         کارت شناسایی شهروندی و پرسنلی

-         کنترل و مدیریت دسترسی

 

  • فعال‌سازی تعاملات شبکه نقش آفرینان بیومتریک

در این راستا اقدامات زیر مد نظر است :

·        برگزاری جلسات ماهانه با حضور صاحبنظران، ذینفعان و مخاطبان جهت

o       تأمین مقدمات برگزاری نخستین کنفرانس ملی بیومتریک در سال آتی و تهیه و طرح و برنامه آن

o       تعریف پروژه‌های کاربردی در نهادهای عضو شبکه

·        برگزاری جلسات کارشناسی با نهادهای علاقمند به مشارکت جدی در فرایند شبکه سازی

·        برقراری و فعال‌سازی ارتباط با مجموعه های معتبر جهانی و بین المللی با استفاده از توان ارتباطی دفتر همکاری ها در خارج از کشور

·        پیشنهاد مدل ملی بهره گیری و توسعه فراگیر فناوری بیومتریک (سند ملی توسعه بیومتریک)

 

  • طرح و برنامه برگزاری اولین کنفرانس ملی فناوری بیومتریک

برگزاری اولین کنفرانس بیومتریک کشور فرصتی مناسب برای شناسایی شبکه پژوهشگران، برنامه ریزان و کاربران بالفعل و بالقوه این عرصه است. همچنین آگاهی از دستاوردهای نوین جهانی در کنار تعمیق ارتباط بین نهادها و سازمان‌های مؤثر در آینده این فناوری به ساماندهی فعالیت‌های پراکنده و هم افزایی بیشتر در جهت کارآمدی بیشتر ملی در این عرصه منجر خواهد شد و می تواند زمینه ساز تشکیل کارگروه‌های هماهنگی و برنامه ریزی ملی شود و می  تواند شکل دهنده یک حرکت اولیه هماهنگ از سوی نهادهای موثر در فناوری بیومتریک و زمینه ساز شکل گیری برنامه ریزی متناسب برای گا‌م‌های بعدی باشد. 

http://irbiometric.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد