فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تشخیص افراد با استفاده از صدا

بسیاری از اوقات شما با شنیدن صدای یک نفر و بدون نیاز به دیدن وی  می توانید او را شناسایی کنید. هر فرد دارای صدایی است که تقریبا با هیچ کس دیگر مشابه نیست. دلیل این امر حفره های صوتی هر شخص و نحوه حرکت دادن دهان هنگام صحبت کردن است. بنابراین می توان سیستمی طراحی کرد که شخص را با استفاده از صدایش تشخیص دهد. چنین سیستمی ممکن است از شما درخواست کند که چند کلمه یا عبارت خاص بیان کنید تا در آینده از آن ها برای رمز عبور استفاده کند. یا اینکه یک نمونه نسبتا کامل از حرف زدن شما را دریافت کند تا بعدها بدون نیاز به استفاده از کلمه ای خاص بتواند شما را شناسایی کند.

سیستم تشخیص صدا در حقیقت یک طیف نگاره(Spectrogram) صداست. طیف نگاره یک گراف است که فرکانسهای مختلف صدا را در محور عمودی و زمان را در محور افقی نشان می دهد. صداهای مختلف گراف های متفاوتی را   می سازند. طیف نگاره همچنین از رنگ ها یا درجات مختلف خاکستری برای نشان دادن کیفیت آکوستیکی صدا استفاده می کند.

مزیتی که چنین سیستمی نسبت به سیستم هایی مانند تشخیص دست خط یا شکل دست و انگشتان دارد این است که نیاز به حضور فیزیکی فرد نیست و از راه دور هم می تواند چک شود. مثلا شخص با استفاده از تلفن می تواند به سیستم متصل شده و بوسیله صدایش توسط سیستم شناسایی شود.

مشکل این جاست که اگر کلمه ای که پرسیده می شود مشخص باشد می توان با ضبط کردن صدای یک شخص و پخش آن از طریق تلفن برای سیستم به اطلاعات وی دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل هم معمولا این سیستم ها از کلمات مختلف که به شکل تصادفی انتخاب می شوند برای رمز عبور استفاده  می کنند. دسته ای دیگر از سیستم ها هم از تکنولوژی هایی استفاده می کنند که می توانند صدای ضبط شده را تشخیص دهند. با وجود تمام این سیستم ها باز هم سیستم های تشخیص صدا دارای امنیت بالایی نیستند و به همین دلیل اغلب ترجیح داده می شود که در یک سیستم با اهمیت بالا از چند روش مختلف برای تشخیص افراد استفاده شود.

 

برگرفته از : روزنامه جام جم – هفته نامه کلیک – شماره  86

نظرات 1 + ارسال نظر
جاوید شنبه 5 شهریور 1401 ساعت 11:03

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد