فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

تمرکز بر روی RFID و رابطه آن با SOA

در طی سالیان اخیر توجه اغلب شرکتها، متمرکز بر همزمان سازی هرچه بهتر اطلاعات محصولات خود با مشتریان شده است تا دید بهتری را از وضعیت خود و مشتریان شان داشته باشند. تلاش والمارت رسیدن به دیدی صد در صد  همزمان بوده است. علاوه بر وزارت دفاع آمریکا تعداد بسیار زیادی از خرده فروشی ها هم به دنبال این هدف هستند.

تلاش بسیاری از تامین کنند گان برای جلب رضایت مشتری توسط محصولات خودمعرف مخصوصا استفاده از تکنولوژی RFID مشهود است. برتری اصلی در اینجا، داشتن اطلاعات محصولات به صورت همزمان است و سازمانهای که در این زمینه تلاش می کنند این شانس را دارند که از سیستم زنجیره تامین به موقعی برخوردار باشند.

 سابقه دیرینه استفاده از محصولات مجهز به RFID مربوط به شبکه جهانی EPC است که تامین کنند گان اطلاعات را ارسال کرده و مشتریان دارای مجوز آن اطلاعات را مشاهده می کردند. برای اطلاعاتی که باید از انبار داده مرکزی خوانده و یا ارسال می شد از استاندارد های مخصوصی استفاده شد که از آن جمله می توان به استاندارد Gen2 برای برچسب های کلاس 1 UHF در مسیر یابی اشاره کرد.  

 داده ها و ساختارهایی که آنها را نگهداری می کنند در حقیقت قسمتهایی بودند که متخصصان IT به آنها سیستم های پشتی میگفتند. برنامه ها که از طریق آنها داده ها وارد و یا فرآیندی روی آنها انجام می گیرد را اصطلاحا سیستم های جلویی می گویند. همانطور که مشاهده می شود برای اینکه شرکای تجاری تحت این سیستمها به صورت موثری بتوانند به فعالیت بپردازند باید یک سری استاندارد برای آنها تعریف شود. در اینجا است که معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار می گیرد.

 از آنجایی که بسیاری از برنامه های تجاری به صورت مبتنی بر وب درآمده اند و بسیاری از برنامه ها توسط برنامه های دیگر فراخوانی می شوند تامین کنند گان اینگونه برنامه ها شروع به فکر کردن درباره این موضوع کردند که یک برنامه چه سرویس هایی را فراهم می کند و چگونه سرویس های مختلف می توانند با هم همکاری داشته باشند. هدف اصلی معماری سرویس گرا فراهم کردن یک دنیای تنیده شده از همکاری سرویس ها است که به صورت موثر تری از انسانها، برنامه ها و داده ها جهت پشتیبانی فرآیندهای تجاری استفاده شود. یک نمونه از کاربرد این معماری  را می توان در مدیریت ارتباط با مشتری، خود کارسازی فرآیند فروش و بانکداری روی خط دید.

SOA را می توان قهرمان سازمان هایی که تلاش می کنند فاصله موجود بین برنامه ریزی و اجرا را کم کنند، بدنبال پیشرفت در مواردی مانند مدیریت چند منظوره اند و یا در پی مدیریت چندین گونه مختلف از زنجیره های تامین برای یک سازمان هستند دانست. در طی زمانی که SOA به بلوغ خود می رسد شکوه  ترکیب آن با داده های دریافت شده از طریق RFID مشخص می شود.

دو فن آوری RFID و SOA ارتباط بین زنجیره تامین و تکنولوژی اطلاعات را روشن می کنند. همچنین برای اینکه این سیستم ها دارای اثربخشی مناسبی در بین شرکای تجاری باشند اهمیت داشتن یک استاندارد برای این منظور و داشتن افرادی که به این استاندارد ها مسلط باشند برای شرکت های تامین کننده یک ضرورت به حساب می آید

نویسنده : امیر حسین محتسبی

برگرفته از سایت WWW.WIZACT.COM

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد