فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

اجرای طرح RFID‌ در بیمارستان

سیستم شناسایی بیماران
در این قسمت از دو نوع شناسه RFID یعنی دستبندهای RFID و کارتهای شناسایی استفاده می‌گردد. بصورت خلاصه روش عملکرد این سیستم را می توان به صورت زیر توضیح داد.

بیمار هنگام ورود به بیمارستان یک کارت یا دستبند RFID با یک کد شناسایی منحصر به فرد در سطح جهان، دریافت می‌کند. اطلاعات بیمار در نرم افزار مرکزی ثبت می گردد. حال با توجه به نیاز نهایی می‌توان اطلاعات مختلفی را برروی شناسه RFID نوشت:

  • مشخصات شناسنامه‌ای بیمار
  • پارامترهای پزشکی اصلی همانند گروه خون و بیماریهای اصلی و . . .
  • سایر اطلاعات پزشکی
  • پارامترهای بیومتریک همانند اثر انگشت و یا تصویر (در مواقعی که حساسیت شناسایی بالا باشد می‌توان از این پارامترها جهت بررسی صحت تعلق شناسه RFID به همان بیمار استفاده نمود)
لازم به ذکر است این اطلاعات علاوه برروی شناسه RFID برروی بانک اطلاعات مرکزی نیز ثبت می گردد.
 

در مراحل مختلف درمان، کلیه فرآیندهای صورت گرفته بر روی بیمار همانند آزمایش ها، تجویزها و موارد دیگر می‌تواند برروی نشانه RFID ذخیره گردد. لازم به ذکر است با توجه به محدودیت حافظه این نوع از شناسه ها باید اطلاعات اصلی و پایه را بر روی آنها ذخیره نمود. همچنین با استفاده از Reader های مختلفی که به صورت مستقیم به کامپیوتر متصل می باشند، می توان اطلاعات بیمار را به سرعت در Database مرکزی وارد و یا اطلاعاتی را از آنجا خواند.

با استفاده از این شناسه ها می‌توان به قابلیت های زیر دست پیدا نمود:

· پرستاران و پزشکان می توانند هنگام اجرای درمان بر روی بیمار، با خواندن اطلاعات شناسه RFID بیمار از صحت تجویز و نیز نوع آن آگاه گردند و در ادامه درمان های صورت گرفته را نیز ثبت نمایند.

 

یکی دیگر از استفاده های این سیستم در اتاق عمل می باشد که پزشکان اطلاعات مختلفی را از بیمار احتیاج دارند.

 
 سیستم شناسایی پرسنل

یکی دیگر از کاربردهای RFID در حوزه درمان مربوط به پرسنل می گردد. فرآیندهایی همانند:

· حضور و غیاب پرسنل
· کنترل دسترسی به اتاق های خاص
· کنترل دسترسی به داروخانه ها
· ....
از جمله این موارد محسوب می گردد.
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد