فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

فناوریهای شناسایی و ردیابی

بارکد ، RFID ، شناسایی با امواج رادیویی ، ردیابی ، ردگیری، ردیابی ماهواره ای ، GPS ، بینایی ماشین ، بیومتریک ، کارت هوشمند، سنسور

RFID و اراکل

شرکت اراکل راه حل‌های تازه را برای استفاده از فناوری RFID به همراه محصولات خود ارائه کرده است. اراکل گفته است که با استفاده از این فناوری شرکت‌ها می توانند "با دقت بیشتری اموال خود را پیگیری نمایند و با استفاده از حسگرهای متفاوت شاخص‌های متفاوتی را در مورد هر قلم از اجناس یا اموال بسنجند که در نهایت به گسترش دید در عملکرد و اتخاذ تصمیمات بر مبنای اطلاعات Real-time می انجامد". بنابر نظر اراکل شرکت‌ها می توانند با ادغام RFID با فناوری‌های پیگیری (مانند GPS)، حوزه‌ی دید عملیاتی خود را در مسائل مربوط به حلقه‌ی تامین اجناس یا مواد خام افزایش داده، درصد ریسک را کم نمایند و فرآیندهای کسب و کار را بهینه کنند. این شرکت برای استفاده از این فناوری جدید Oracle Sensor-based Services را معرفی کرده است که با استفاده از نسخه‌ی 10g نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده‌ی این شرکت عمل می‌کند و با استفاده از سخت افزارهای مناسب اطلاعات حسگرهای متفاوت را ثبت نموده و به نسبت تنطیمات مشخص شده، اعمالی را بر حسب شرایط انجام می‌دهد (مثلا اعلام هشدارها بصورت email یا پیام متنی).

مشخص است که اراکل به ارزش‌های نهفته در این فناوری نو پی برده است.باید اعتراف کرد که شرکت اراکل از جمله شرکتهای تامین کننده فناوری High-tech است که دو خصیصه‌ی عمده دارد : اول، وفاداری کامل به محصول اصلی خود یعنی سیستم مدیریت پایگاه داده و هسته‌ی تشکیل دهنده‌ی پایگاه داده بعنوان یک فناوری محوری . دوم، دید نوآورانه به کاربرد فناوری‌های نو در مدیریت کسب و کارهای امروزی. که این مساله‌ی دوم این شرکت را از سطح یک شرکت نرم‌افزاری صرف خارج کرده و بعنوان یک شرکت تامین کننده‌ی راه‌حل‌های جامع سازمانی مطرح ساخته است. یعنی اینکه اراکل برای یک کسب و کار بزرگ راه حل‌هایی کامل (شامل سیستم‌های اطلاعات مدیریت، پردازش تراکنش، مدیریت پایگاه داده و...) چه به شکل راه‌حل‌های مستقل یا به شکل ERP ارائه می‌کند که این شرکت را به گزینه‌ای غیرقابل رقابت در آمریکای شمالی و حتی سراسر جهان تبدیل کرده است. در حال حاضر تنها رقیب عمده‌ی اراکل، شرکت آلمانی SAP می‌باشد.

در مورد RFID این اواخر بحث‌های مهمی مطرح بوده است. یکی از مهمترین آنها مدیریت حلقه‌ی تامین (Supply Chain) بوده است که به شرکت‌های تولید کننده و توزیع کننده امکان این را می‌دهد که یکی از پرخطاترین فرآیندهای سازمانی خود را که همین حلقه‌ی تامین می‌باشد را بهینه سازی و اتوماسیون نمایند.

فرض کنید فروشگاه آن لاینی مانند Amazon.com برای پیگیری دستی خیل عظیم بسته‌های اجناس خریده شد، چقدر باید انرژی سازمانی مصرف نماید (به این نکته توجه کنید که Amazon در بعضی زمانهای اوج ترافیک فروش در دقیقه هزاران قلم جنس متفاوت را می فروشد). با استفاده از فناوری RFID تمام بسته‌ها از زمانی بسته بندی به یک شناسه‌ی دیجیتالی مجهز می شوند. این شناسه‌ی دیجیتالی مداری بسیار کوچک است که به شکل یک برچسب بر روی بسته قرار می‌گیرد. این مدار احتیاجی به باتری یا تغذیه‌ی الکتریکی همراه خود ندارد بلکه به محض قرار گرفتن در میدان مغناطیسی یک حسگر با استفاده از امواج الکترومغناطیسی انرژی لازم برای کارکرد خود را فراهم می‌کند (مانند کارت‌های مترو در ایران که به شکل بدون تماس Contact-less عمل می‌کنند). زمانی که مدار فعال شد، اطلاعاتی را در مورد مرسوله برای حسگر می فرستد که می‌توان از این اطلاعات استفاده‌های مختلفی کرد.


با فراگیر شدن این فناوری استفاده از روش‌هایی چون کد گذاری بر روی مرسولات و یا اجناس فروشگاهی (به شکل کد رقمی یا بارکد) کم کم منسوخ می‌شود. فقط کافی است هر چه در چرخ خرید سوپرمارکت ریخته اید را از یک حسگر RFID در کنار صندوق فروشگاه عبور دهید. کلیه‌ی اطلاعات مربوط به اجناس تلنبار(!) شده در چرخ خرید شما در چند ثانیه به رایانه‌ی صندوق دار منتقل می‌شود و رسید خرید شما هم صادر می‌شود. فقط کافی است پرداخت را انجام دهید!


در حال حاضر این فناوری به نسبت بارکدها بسیار گران است ولی متخصصین پیش بینی کرده اند که در آینده‌ی نزدیک برای هر RFIDبر روی اجناس تنها 15 سنت هزینه می‌شود که در آنصورت جایگزینی بارکدها با RFID ممکن می‌شود. اهل صنعت امیدوارند بتوانند به قیمت 5 سنت به ازای هر برچسب RFID هم برسند. کما اینکه این بها برای بعضی از اجناس مانند یک قوطی کوکاکولا هنوز گران است.


با استفاده از این فناوری فروشگاههای زنجیره‌ای Wal-Mart به تنهایی می‌توانند سالانه 8.35 میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند که این مبلغ بیش از درآمد نیمی از شرکت‌های Fortune 500 است. این صرفه‌جویی شامل این مبالغ است : 600 میلیون دلار صرفه‌جویی با جلوگیری از اتمام موجودی، 575 میلیون دلار با جلوگیری از دزدی، خطا و خرابکاری فروشندگان، 300 میلیون دلار صرفه‌جویی با پی‌گیری ساده‌تر جعبه‌ها و کارتن‌های اجناس، 180 میلیون دلار صرفه‌جویی با حذف دستگاههای اضافی و مبلغ صرفه‌جویی عظیم 6.7 میلیارد دلار بابت حذف افرادی که بارکدها را با دستگاه مخصوص اسکن می‌کنند. (منبع : Manufacturing and Logistics IT، جولای 2004، صفحه 19)


یکی از پروژه‌های انجام شده توسط اراکل با همکاری چند شرکت دیگر، پروژه‌ایست که برای مرکز تحقیقات پرواز درایدن NASA انجام شده است. این پروژه که ChemSecure نام دارد با استفاده از RFID و حسگرهای مختلفی که بر روی ظروف مواد شیمیایی خطرناک نصب می‌شود، امنیت و ایمنی کاربرد، حمل و نقل و نگهداری این مواد را در این مرکز تحقیقات تامین می‌کند. موارد زیر بعنوان کارکردهای این پروژه ذکر شده است :

• تصمیم‌گیری صحیح و سریع با درنظر گرفتن ایمنی افراد و دارایی‌های فیزیکی در هنگام موقعیت‌های خاص و بحرانی نشست مواد شیمیایی.

• دیده‌بانی پرسنل مرکز که ظروف مواد شیمیایی را حمل می‌کنند و مقابله‌ی اطلاعات پرسنلی آنها با اطلاعات ماده‌ای که حمل می‌کنند برای جلوگیری از دزدی، خطا و خرابکاری.

• دید کامل و مرحله به مرحله در حمل و نقل و ذخیره‌ی مواد شیمیایی جهت تصمیم‌گیری‌ها و ممیزی‌ها.

• اطمینان از ذخیره‌سازی مواد شیمیایی در محل صحیح و ایمن جهت جلوگیری از ادغام و واکنش‌های مضر آنها با مواد شیمیایی دیگر.

• حصول اطمینان از اجازه‌ی دسترسی پرسنل به مواد شیمیایی برای جلوگیری از خطای انسانی.

جالب است بدانید که مرکز تحقیقات پرواز درایدن این پروژه را در راستای پروژه‌ی عظیم امنیت ملی آمریکا (Homeland Security) انجام می‌دهد. این پروژه، اولین بار به شکل گسترده پس از حملات 11 سپتامبر مطرح شد. (ویدئو 4 دقیقه‌ای RealMedia در مورد پروژه‌‌ی ChemSecure)


راه حل RFID اراکل که با عنوان Oracle Sensor-Based Service ارائه می‌شود، به شکل زیر توسط اراکل تعریف شده است :


خدمات مبتنی بر حسگر اراکل، مجموعه‌ای از توانایی‌ها جهت کسب، مدیریت، تحلیل، دسترسی و واکنش به داده‌های حسگرهایی مانند RFID، موقعیت و دما می‌باشد. این توانایی‌ها مبتنی بر Oracle Database 10g، Oracle Application Server 10g، Oracle Enterprise Manager 10g و Oracle E-Busines Suite 11i می‌باشد. خدمات مبتنی بر حسگر اراکل، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات مبتنی بر حسگرها را به سرعت و سادگی در سیستم‌های سازمانی خود ادغام نمایند. راه حل اراکل شامل بسته‌ی امکانات پذیرش اطلاعات از دستگاه الکترونیکی (EPC Compliance Enabler)، کیت آزمایشی RFID و پشتیبانی ادغام شده از ویژگی‌های مبتنی بر حسگر در Oracle E-Business Suite و Oracle Application Server می‌باشد.



برای مطالعه‌ی بیشتر :

صفحه‌ی فناوری RFID و Sensor-based Service در وبگاه Oracle.

Oracle Sensor-based Services Data-sheet

پشتبانی سیستم مدیریت انبار Oracle از RFID.

مطلبی مقدماتی برای آشنایی با RFID از مجله‌ی Manufacturing and Logistics IT، جولای 2004. (PDF)

برگرفته از وبلاگ تخصصی اراکل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد